Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasu koulusta poissaolojen takia

Vierailija
24.04.2026 |

120 tuntia lukuvuoden aikana poissaoloja. Lasu tuli. Mitäs nyt tapahtuu? Teini sairastellut ja ollut väsynyt. Herkästi olen antanut jäädä kotiin ja nyt poissaolot paukkuu. Koulumenestys ollut vaihtelevaa. Jos tykkää opettajasta, saa hyviä numeroita. Jos ei niin näkyy numeroissa. Ihan normaali teini ja kotiasiat kunnossa ja nyt siis lasu koulusta 

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sain opettajana viestin että kodista toivotaan tukea siihen että saisin nuoren heräämään aamulla kouluun ja tulemaan tunnille. Kyseessä on täysi-ikäinen lukiolainen. 

Minä en kertakaikkiaan ymmärrä miten minä voisin siihen vaikuttaa. 

Ei se vanhemmuus siihen lopu kun nuori täyttää 18. 

Vierailija
102/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri sain opettajana viestin että kodista toivotaan tukea siihen että saisin nuoren heräämään aamulla kouluun ja tulemaan tunnille. Kyseessä on täysi-ikäinen lukiolainen. 

Ei se vanhemmuus siihen lopu kun nuori täyttää 18. 

Niin. Huolehdin kyllä omat lapseni mutta miten ihmeessä minä voisin huolehtia että opiskelijani herää kouluun ajoissa. Silti minulta sellaista toivotaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tehtiin useita lasuja kun oli vakava masennus nuorena ja en mennyt kouluun. Ei niistä tullut mitään apua. Näköjään vain häirikkö ongelmateinit saavat apua, mutta ei hiljaiset masentuneet.

Vierailija
104/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä olet tieten tahtoen halunnut lapsellesi laskun - josta jää merkintä hänen tietoihinsa??? Paska mutsi, pakko sanoa. On vanhemman tehtävä katsoa, että lapsi käy siellä koulussa, ellei ole sairas. Ja väsymys ei ole sairautta (ellei siis ole jotain leukemiaa tms). Vanhempi katsoo, että lapsi menee ajoissa nukkumaan ja herää ajoissa. Jos ei muu auta niin vie kouluun asti alussa, että rytmi löytyy. Sitä se vanhemmuus on. 

Eikä lapsi voi valita opettajiaan, kaikkien kanssa täytyy tulla toimeen.

Helppo homma varsikin silloin, kun työt alkaa klo 6. Vie vaan lapsen samalla koulun pihaan odottelemaan ovien avautumista :)

On kai lapsella isäkin vai eikö jännämies ehdi?

Vierailija
105/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasut kuuluvat lapsiperheiden arkeen. Lastenhoito ja -kasvatus ei enää ole yksityisasia sillä lailla kuin mitä se oli vaikka 90-luvulla tai 2000-luvun alussa.

Sosiaalitädit todennäköisesti tekevät teille kotitarkastuksen ja kutsuvat kuulusteluun. Kunhan muistat että et kyseenalaista heitä mitenkään (ja olet muutenkin mielin kielin) niin luultavasti selviätte tuolla eikä muita sanktioita tule.

Lasut eivät kuulu perheen arkeen., vaan usein vähän kouluttautuneen tai ongelmaisen perheen. Tavallisia ne eivät ole, enkä tunne ainuttakaan tällaista perhettä. Suurin osa perheistä osaa kasvattaa lapsensa selkeät ja tarpeeksi tiukat rajat asettaen ja rakastaen ja kunnioittaen, turvaa antaen. Siinä ei silloin ole minkäänlaista tarvetta ulkopuoliselle ohjailulle.

Voi kuule, olen työni puolesta tehnyt lasuja vaikka millaisista perheistä. Kaikki meistä voi joskus tarvita apua, vaikka miten olisi selkeät ja tiukat rajat. Ja poissaolot johtavat usein automaattisesti laskuun, ja ei ole säännöistä ja rakkaudesta se aina kiinni. Älkää pelätkö lasuja liikaa, se on vaan viran puolesta tehty kysymys sosiaalitoimelle tarkistaa, onko kaikki ok.

Meidän nepsy lapsesta koulu tekee aina jollakin syyllä lasun kun lasu asiakkuus loppuu eli pitävät varmaan tarkoituksella tahallisesti lasu asiakkaana häntä. Naurettavin syy löytyy jo päiväkotiajoilta kun opettaja ei muuta keksinyt niin hänen piti keksiä, että lapsi pelkää mopon ääntä yms. puuta heinää, että sais väkisin lasut meille käymään. Olen ottanut tuon puhtaasti kiusaamisena ja ajojahtina en minään avun tai tuen tarjoamisena. Etenkin kun se apu oli vittuilevaa. 

Kouluissa ei ole tarpeeksi osaamista nepsy lasten parissa työskentelylle.

Muistakaapa vanhemmat tukea lasten koulun käyntiä ja vaatia, vaatia sitä tukea sieltä koululta, kyllä, sitä pitää järjestää.

Hän on nyt koulussa jossa sitä nepsy osaamista pitäisi olla, mutta silti ihan joka risauksesta tehdään lasu. Lasu lopettaa asiakkuuden 1-3 kk jälkeen ja taas tekevät lasun. Kyllä tuo jo ihan tahallista lasuttelua on kun tosiaan se alkoi jo lapsen ollessa päiväkodissa, jossa opettaja halusi että tää meidän nepsy lapsi sijoitetaan hänen kaverinsa lastenkotiin. Kyseisessä kunnassa varmaan ihan toimintapa tuollainen rakenteellinen korruptio ja hyväsisko/hyväveli kerho, että yrittävät jatkuvasti saada lasta sijoitettua. Ja kun tuo lasuttelu alkoi jo lapsen ollessa jotain 5-6 vuotias kun päiväkoti itse mokasi, eli päästi lapsen mm. karkaamaan niin tekivät meistä vanhemmista lasun sen sijaan että olisivat edes pahoitelleet mokaansa. Röyhkeyden huippu oli kyllä tuo ja sitten toiset vanhemmat vie oikeuteen asti noita juttuja ja meiltä ei edes pahoittelua. 

Teistä vanhemmista ei ole tehty lasua. Muutenkin höpöä tuo tarina. Päiväkodin opettaja ei päätä mihin lapsi sijoitetaan jos siihen päädytään. Eikä satavarmasti kerro että haluaa lapsen kaverinsa pitämään lastenkotiin.

Kylläpä se meni meillä noin, päiväkodin opettaja tosiaan ihan pokkana ehdotti että hänen kaverilla on lastenkoti johon meidän lapsen voisi laittaa, mutta sosiaalityöntekijä ei siihen suostunut silloin. Mitä tarkoita tuolla, että meistä vanhemmista ei ole tehty lasua? 

Lasu tehdään aina lapsesta. Se on nimensä mukaisesti LASTENsuojeluilmoitus. 

Joo niin tehdään, mutta ei se sitä tarkoita, että se lasu ilmoituksen tekijä saa yksipuolisesti määrätä mitä tehdään tai, että lasun tekijä olisi aina oikeassa. Jotenkin tässäkin ketjussa huomaa sen miten huono asema äideillä Suomessa on. Ei kunnella vaan kävellään vain yli ja vähätellään ja harrastetaan surutta kaikenlaista henkistä väkivaltaa, jossa pyritään vähättelemään ja tyhmentämään äitejä. Moni olettaa, että äiti ei muka ajattelisi lapsensa parasta, että äidin kuuluu vain olla hiljaa alimmaisena kun toiset määrää. Mitä järkeä on ryhtyä fiksuna ihmisenä äidiksi jos saa vain pelkkää vittuilua osakseen? Ja se elämä onkin orjailua muille, eikä itse saa päättää mistään. Ei se mitään yhteistyötä ole jos joku sanelee sulle, se on alistamista. Eikä se ole myöskään vapaaehtoinen palvelu jos siihen pakotetaan. Nyt puhutaan perheistä joissa ei ole mitään vakavaa päihdeongelmaa ja perheiden oikeudesta valita itsekin mistä sitä palvelua ottaa vastaan eikä niin, että joku pakottaa lasun asiakkaaksi vain siksi jos lapsi on nepsy. 

Vierailija
106/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tehtiin useita lasuja kun oli vakava masennus nuorena ja en mennyt kouluun. Ei niistä tullut mitään apua. Näköjään vain häirikkö ongelmateinit saavat apua, mutta ei hiljaiset masentuneet.

Tämä. Lasu ei korvaa mielenterveyspalveluja ja se ei tälläkään palstalla mene monenkaan keskutelijan päähän. Lasu on saanut vähän liian laajat oikeudet hoitaa asioita, jotka ei heille kuulu ja siten ei tarvitse kuntien järjestää mt palveluita kun voi tyrkätä lasuun myös mt puolelle kuuluvat. Todella edesvastuutonta ja leväperäistä. 

Vierailija
107/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei auta muu kuin jättää lukio kesken jos ei näytä kiinnostavan ja mennä vaikka opiskelemaan jotain muuta.

Vierailija
108/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opetat lapsellesi väsymyksen olevan hyväksyttävä syy jättää velvollisuudet hoitamatta?

Miksi sinä olet niin empatiakyvytön? Väsymyksen taustalla voi olla jokin sairaus, joskus jopa elimellinen. Esim. omalla läheiselläni todettiin vasta keski-iässä keliakia ja kertoi, että on koko elämänsä ollut vasynut. Kaikki ei aina johdu vanhemmista. Mistä tämä näin suppea tietoisuus Suomalaisilla johtuu, miksi ei osata ajatella omilla aivoilla, että joskus väsymykseen syynä on sairaus eikä aina läheskään se mitä opettaja tai joku epäilee. Sitten nää sairaudet jää hoitamatta kun hoidetaan väärin tai jätetään kokonaan hoitamatta. Luultavasti oikeassa oleva äitikin leimattu vain hankalaksi vanhemmaksi. Miksi ihmisen pitäisi koko ikänsä kärsiä väsyneenä kun Suomessa laiminlyödään tervedenhoito? Samaan aikaan syyllistetään väsymyksestä ja pidetään suunnilleen rikoksena jos on väsynyt. Mikä teitä Suomalaisia vaivaa? Ei voi olla noin empatiakyvytöntä suurin osa populaatiosta, ettei näin perustavanlaatuisia asioita ymmärretä vaan vänkytetään sitä omaa mielipidettä viis totuudesta. 

Vierailija
109/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nämä lumihiutaleet ovat ongelma myös sitten myöhemmin ammattikouluissa ja ammattikorkeassakin. Erittäin monet opettajat raportoivat kuinka vaikeaa on saada opiskelijat tulemaan ajoissa kouluun . Mitä ihmeellisimpi syitä keksitään miten ei "ehtinyt" tulla. 

Työelämässä sitten kun sama jatkuu kun aamulla "väsytti" niin kyllä sieltä nykyään tulee loparit jo koeaikana jos ei väsymykseltään kykene normaaleihin päivärutiineihin. Nämä on sitten niitä mt-syistä alle kolmikymppisinä eläköityviä yhteiskunnan tulevia elätettäviä. 

Eli jotain rotia vanhemmiltakin, eikä tuollaista loputonta pemoilua, teette lapsillenne karhunpalveluksen.

Mulla oli satoja poissaolotunteja yläasteella, käytännössä olin siis suurimman osan oppitunneista poissa. Asuttiin keskellä ei mitään ja jos myöhästyi aamun ainoasta bussista, niin kouluun ei päässyt loppupäiväksi millään. Silti sain peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoksi 8 ja arvosanojen joukossa oli pari kymppiäkin.

Myöhemmin suoritin sekä ammattikoulu- että ammattikorkeakoulututkinnot huippuarvosanoilla. Mulla vaan kesti vähän kauemmin kasvaa aikuiseksi, ja ihan hitosti helpompaa oli käydä koulussa, kun sinne pääsi vaivattomammin eikä tarvinnut kulkea pitkää matkaa. Antakaa vähän armoa niille lapsillenne.

Vierailija
110/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on huolestuttavaa miten kylmästi ja tunteettomasti, jopa empatiakyvyttömästi ja myös ymmärtämättömästi osa opettajista puhuu nuorista lapsista ja vanhemmista. Huomaa, ettei tarpeeksi moni ole perehtynyt taustasyihin riittävästi poissoloihin liittyen ja just se, että aina taustalla ei ole se mitä opettaja itse kuvittelee sen olevan. 

Vierailija
111/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni poissolo keissi ratkeasi riittävillä terveyhoito ja mt palveluilla, mutta nyt tällähetkellä lasu korvaa mt palveluita mikä on tietysti väärin kun eivät ne ensisijaisesti kuulu lasun piiriin. Ja meillä myös suvussa mennyt sukupolvelta toiseen tuo terveydenhuollon puolelta laiminlyönnit elimellisten sairauksien suhteen. Eli pitäisi tehdä jokin lakimuutos, että jos syötetään mielialalääkkeitä elimelliseen sairauteen ja keski-iässä vasta todetaan ja diagnosoidaan oikein voisi joutua hoitovirheistä korvausvelvolliseksi. Se ehkä pakottaisi terveyhuollossa tutkimaan tarkemmin eikä niin kuin se nyt on, että syötetään hövelisti mieliala lääkkeitä joka vaivaan ja mennään sieltä missä aita on matalin. Vastuuta enemmän. 

Vierailija
112/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin lääkärissä laajoissa verikokeissa jos on väsymystä tms.

Vierailija
113/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisin lääkärissä laajoissa verikokeissa jos on väsymystä tms.

Verikokeet ei aina paljasta kaikkia elimistössä jyllääviä sairauksia. Meidän suvussa kenelläkään ei ole verikokeissa tullut nää sairaudet ilmi vaan on pitänyt tutkia tarkemmin. Reuma ei ole näkynyt verikeissa vasta-aineina vaan vasta tulehtunut nivel kuvissa kun on ollut ns. liian myöhäistä, samoin keliakia ei näkynyt verikokeissa, vasta ohutsuolen tähystys paljasti tilanteen. Kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidettiin mielenterveys ongelmana ja henkilö sai infarktin, vasta sen jälkeen löydettiin kilpiraus sairaus ja alettiin tutkia. Minutkin on terveeksi todettu, mutta epäilen just jotain kilpirauhassairautta joka vaan ei näy verikokeissa. Melkein kaikilla lopulta löytynyt joku tuollainen väsymyksen taustalta. Mieliala lääkkeet ei noihin auta vaan oikea hoito. 

Vierailija
114/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, että  miten nää keskustelut aina loppuu ja suunsoittajat ovat hiljaa kun aletaan löydä faktoja tiskiin. Aivan eivät  kaikki lähde aina kotioloista. 

Vierailija
115/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, että  miten nää keskustelut aina loppuu ja suunsoittajat ovat hiljaa kun aletaan löydä faktoja tiskiin. Aivan eivät  kaikki lähde aina kotioloista. 

Keskustelut hiljenee, kun aloittaja ei saavu vastaamaan kysymyksiin ja mennään erityistapausten erityistapauksiin. 

Tässäkin keskustelussa on monta kertaa sanottu, että lasu ei ehkä ole se toimivin vaihtoehto mutta se nyt sattuu olemaan se työkalu mikä kouluille on annettu ja sillä mennään. Sen ei myöskään pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, koska ennen sitä olisi pitänyt tulla koululta viestiä poissaoloista. Ja jokaisen vanhemman tulisi olla sen verran perillä oman lapsen koulunkäynnistä, että tietävät poissaolokäytännöt ja miten koulu niihin reagoi. Ei ne ole mitään salaisuuksia.

Vierailija
116/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelut hiljenee, kun aloittaja ei saavu vastaamaan kysymyksiin ja mennään erityistapausten erityistapauksiin. 

Tässäkin keskustelussa on monta kertaa sanottu, että lasu ei ehkä ole se toimivin vaihtoehto mutta se nyt sattuu olemaan se työkalu mikä kouluille on annettu ja sillä mennään. Sen ei myöskään pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, koska ennen sitä olisi pitänyt tulla koululta viestiä poissaoloista. Ja jokaisen vanhemman tulisi olla sen verran perillä oman lapsen koulunkäynnistä, että tietävät poissaolokäytännöt ja miten koulu niihin reagoi. Ei ne ole mitään salaisuuksia.

Ei, mutta jos lasua ei ole pakko tehdä poissoloista ja on tiedossa, että poissolot ovat luvallisia niin silloin opettaja voi maalittaa tiettyjä perheitä ja vanhempia, jotta lasu asiakkuus pysyisi jollakin syyllä. Ei käytännössä lasuja ei kuitenkaan tehdä aina vaan mielivaltaisesti naamakertoimen mukaan. Ja tämä nyt ei vain käy meille vanhemmille enää tämä käytäntö, että mitään muuta palvelua ei ole kuin lasu. 

Vierailija
117/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasut kuuluvat lapsiperheiden arkeen. Lastenhoito ja -kasvatus ei enää ole yksityisasia sillä lailla kuin mitä se oli vaikka 90-luvulla tai 2000-luvun alussa.

Sosiaalitädit todennäköisesti tekevät teille kotitarkastuksen ja kutsuvat kuulusteluun. Kunhan muistat että et kyseenalaista heitä mitenkään (ja olet muutenkin mielin kielin) niin luultavasti selviätte tuolla eikä muita sanktioita tule.

Lasut eivät kuulu perheen arkeen., vaan usein vähän kouluttautuneen tai ongelmaisen perheen. Tavallisia ne eivät ole, enkä tunne ainuttakaan tällaista perhettä. Suurin osa perheistä osaa kasvattaa lapsensa selkeät ja tarpeeksi tiukat rajat asettaen ja rakastaen ja kunnioittaen, turvaa antaen. Siinä ei silloin ole minkäänlaista tarvetta ulkopuoliselle ohjailulle.

Jaa-a, jos tietäisitkin. En mä kavereilleni ja tutuilleni mainosta että minusta on tehty lasu ja olen joutunut käymään lasuhärdellin läpi. Se oli kamalaa ja stressaavaa ja aivan turhanpäiväistä touhua, sympatiat kaikille jotka joutuu turhanpäiten syyniin. 

Kotikäyntejä tekivät useamman puolen vuoden aikana ja mm. menin lasutyöntekijöiden mieliksi käymään vauvakahvilassa vaikka ei minua yhtään kiinnostanut mutta heillä oli joku pakkomielle siitä että "olen yksinäinen" vaikka en ollut. Vauvan myötä koko ajan ramppasi sukulaisia kotona ja sitten ne lasutyöntekijät päälle ja vielä jonnekin vauvakahvilaankin piti raahautua vaikka olisin tykännyt olla ihan rauhassa vaan. Mutta olin niille työntekijöille mieliksi enkä sanonut mitään vastaan kun tuntui just että jos olen yhtään vaikea niin ei ne jätä minua ikinä rauhaan.

Vierailija
118/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, jos tietäisitkin. En mä kavereilleni ja tutuilleni mainosta että minusta on tehty lasu ja olen joutunut käymään lasuhärdellin läpi. Se oli kamalaa ja stressaavaa ja aivan turhanpäiväistä touhua, sympatiat kaikille jotka joutuu turhanpäiten syyniin. 

Kotikäyntejä tekivät useamman puolen vuoden aikana ja mm. menin lasutyöntekijöiden mieliksi käymään vauvakahvilassa vaikka ei minua yhtään kiinnostanut mutta heillä oli joku pakkomielle siitä että "olen yksinäinen" vaikka en ollut. Vauvan myötä koko ajan ramppasi sukulaisia kotona ja sitten ne lasutyöntekijät päälle ja vielä jonnekin vauvakahvilaankin piti raahautua vaikka olisin tykännyt olla ihan rauhassa vaan. Mutta olin niille työntekijöille mieliksi enkä sanonut mitään vastaan kun tuntui just että jos olen yhtään vaikea niin ei ne jätä minua ikinä rauhaan.

Olen nähnyt kun äideille sanotaan, että ei saa kieltäytyä lasusta vaan pitää vaan olla kiltisti. Eli ihan tarkoituksella pakotetaan naisia alistumaan ja olemaan kilttejä kuin jossain kivikaudella. Puhutaan muka siitä, että miten edistyksellinen Suomi on naisten ja lasten asioissa. Meille on valehdeltu tästä asiasta. Ei todellakaan ole. Sen huomaa sitten kun on synnyttänyt, että äiti ei todellakaan ole samanarvoinen kuin muut kansalaiset vaan "tottele vain kiltisti" ja kelpaat vain miellyttävänä ja mukavana palvelijana joka tekee kuten käsketään. Auta armias jos sanot omankin mielipiteesi asioihin niin jo ollaan uhkailemassa. Ei se ole naisten oikeuksia jos lapsen kautta päästään alistamaan, vahtimaan ja kontrolloimaan ja asettamaan ehtoja, että minkälainen pitäisi olla. Älytöntä tuollainekin, että sun on pitänyt väkisin mennä johonkin vauva kahvilaan kun joku muu on ajatellut, että sun täytyy sinne mennä eikä sulta kysytty mitä itse haluaisit. Sitä on äitiys todellisuudessa. Aivan kauhea kokemus. Suomessa sekä miehet, että naiset voi käyttäytyä maalittamiaan ihmisiä kohtaan alistavasti. 

Vierailija
119/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta jos lasua ei ole pakko tehdä poissoloista ja on tiedossa, että poissolot ovat luvallisia niin silloin opettaja voi maalittaa tiettyjä perheitä ja vanhempia, jotta lasu asiakkuus pysyisi jollakin syyllä. Ei käytännössä lasuja ei kuitenkaan tehdä aina vaan mielivaltaisesti naamakertoimen mukaan. Ja tämä nyt ei vain käy meille vanhemmille enää tämä käytäntö, että mitään muuta palvelua ei ole kuin lasu. 

Ideahan tässä on nimenomaan se, että lasu lähtee kaikista joille on tullut poissaoloja se 120 tuntia tai miksikä kunta on rajan määritellyt. Ihan sama miellyttääkö naama tai onko äiti kunnanjohtaja. 

Jos ei miellytä työkalut, niin saa vaatia parempia. Äänestämällä voi vaikuttaa ja tekemällä vaikkapa kansalaisaloitteen. 

Vierailija
120/124 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideahan tässä on nimenomaan se, että lasu lähtee kaikista joille on tullut poissaoloja se 120 tuntia tai miksikä kunta on rajan määritellyt. Ihan sama miellyttääkö naama tai onko äiti kunnanjohtaja. 

Jos ei miellytä työkalut, niin saa vaatia parempia. Äänestämällä voi vaikuttaa ja tekemällä vaikkapa kansalaisaloitteen. 

Justhan tässä ketjussa tuli ilmi, että kaikista ei tehdä lasuja vaan naamakertoimen mukaan tehdään. Äänestämällä nyt ei ole oikein tullut mitään muutosta parempaan, että olisi saatavilla paremmat työkalut. Aivan liian hitaasti asiat muuttuu, enemmän vain kehotetaan nimeomaan lasuttelemaan sen sijaan, että oltaisiin oikeasti luotu toimiva lapsiperhe palvelu jossa äitienkin mielipide jotakin vaikuttaa. Ei tuo ole mitään yhteisyötä, että joku saapastelee sun kotiin ja sanoo, että mene vauvakahvilaan vaikka äiti ei haluaisi, tyhjänpäiväistä piiperrystä eikä auta mitään.