Pitääkö lääkäreillä ravata oikeasti turhaan?
Olen 45 ja käynyt gynellä viimeksi 10 vuotta sitten synnytyksen jälkimainingeissa. Joukkopapakokeet olen käynyt, kun on kutsuttu. Silmälääkärillä en ole käynyt ikinä. Optikolla pari kertaa, ei ole vielä edes ikänäköä. Yleislääkärillä 5 vuotta sitten, kun työterveys kutsui. Ei mitään vikaa löytynyt mistään.
Tuntuu, että moni käy varmuuden vuoksi esim. gynellä. Onko siitä jotain hyötyä, jos ei ole mitään vaivoja? Kalliitakin ovat.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Sitä vartenhan maa on täynnä terveyspalveluita että niitä käytetään.
Juu, mutta kellä on varaa ja mitä hyötyä on köydä, jos ei ole mitään oireita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee kuten parhaaksi katsoo.
Samaa olen ihmetellyt. Etenkin tuosta gynekäynnistä vuosittain. Jos ei ole mitään vaivoja, käy papaseuloissa eikä vaihda miestä kuin paitaa niin mitä lisäarvoa saan siitä että gynekologi toteaa kaikki kunnossa ja veloittaa siitä useamman sata euroa..
En käy minäkään turhan takia lääkärillä. Silmälääkärillä en myöskään ole käynyt kuin ehkä lapsena, kun sain ensimmäiset silmälasit. Siitä lähtien on optikko tarkistanut. Gynellä en ole tainnut käydä koskaan. kaikissa joukkoseulonnoissa käyn. Ja verikokeet otetaan vuosittain, kun minulla on säännöllinen lääkitys.
Jotkut ikäluokasta 60+ ravaa siellä gynellä vuosittain koska aikoinaan opetettiin että pitää käydä tarkistuksessa vuoden välein. Äitini yksi näistä. Rahaa on. Täysin turhaan otattaa jopa papa-kokeen vuoden välein! 😅 Ihan uskomattoman typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kysyinkin mitä hyötyä siitä on? Muuta kuin, että lääkäri saa palkan.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ikäluokasta 60+ ravaa siellä gynellä vuosittain koska aikoinaan opetettiin että pitää käydä tarkistuksessa vuoden välein. Äitini yksi näistä. Rahaa on. Täysin turhaan otattaa jopa papa-kokeen vuoden välein! 😅 Ihan uskomattoman typerää.
Palataanko asiaan sitten kun sinä olet 60+. Ei ole turhia lääkärikäyntejä. Taidat vain pelätä että äitisi käyttää omat rahansa itseensä sen sijaan että säästäisi ne sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palataanko asiaan sitten kun sinä olet 60+. Ei ole turhia lääkärikäyntejä. Taidat vain pelätä että äitisi käyttää omat rahansa itseensä sen sijaan että säästäisi ne sinulle.
Tietysti on turhia lääkärikäyntejä. Ja niitä on paljon. Meillä ei ole lääkäripulaa, mutta paljon samoja ihmisiä, jotka kuorimittaa turhaan systeemiä.
Eri
Kyllä pitää. Koska halvat reseptilääkkeet voi myydä eteennpäin. Se on yritteliäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hyöty minkä itse kukin siitä kokee saavansa. Haet kovasti universaaliutta, mutta yksilöt toimivat omien motiiviensa ja kokemiensa hyötyjen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää. Koska halvat reseptilääkkeet voi myydä eteennpäin. Se on yritteliäisyyttä.
Haha! Totta! Eikös halitus yrittelijäisyyteen kannusta. 😆
Ap, miksi kenekään lääkärikäynnit ovat ongelmiasi?
Ei nykyään enää suositeta rutiinikäyntejä ilman syytä, saatika vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hyöty minkä itse kukin siitä kokee saavansa. Haet kovasti universaaliutta, mutta yksilöt toimivat omien motiiviensa ja kokemiensa hyötyjen pohjalta.
Eli pelko? Koska joku suositteli lehdessä? Naapuri käski?
Vierailija kirjoitti:
En käy minäkään turhan takia lääkärillä. Silmälääkärillä en myöskään ole käynyt kuin ehkä lapsena, kun sain ensimmäiset silmälasit. Siitä lähtien on optikko tarkistanut. Gynellä en ole tainnut käydä koskaan. kaikissa joukkoseulonnoissa käyn. Ja verikokeet otetaan vuosittain, kun minulla on säännöllinen lääkitys.
Lääkärissä käyminen on niin ihanaa!
Tänään näytin terveyskuslääkärille nivelrikkosormeeni tullutta kystaa, ja hän kirjoitti lähetteen käsikirurgille. Turha käynti?
Kävin tutkituttamassa kuuloni. Saan kuulolaitteen. Turha käynti?
Kävin gynekologilla. Hän löysi ison munasarjakystan. Ensi viikolla Naistenklinikka. Turha käynti?
Optikkoni sanoi näöntarkastuksessa että olen sokeutumassa. Pääsin Silmäklinikalle kaihileikkaukseen. Turha käynti?
Kävin terveyskeskuslääkärillä, koska kaulan imusolmukkeet olivat turvonneet. Hän kirjoitti lähetteen tutkimuksiin. Löytyi lymfaattinen leukemia. Turha käynti?
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi kenekään lääkärikäynnit ovat ongelmiasi?
Ei ole. Kysyin uteliaisuutta. Ja toisaalta kuorimittaahan nämä systeemiä, jos on lääkäripulaa.
Vierailija kirjoitti:
Täysin moraalitonta lääkäreiltäkin tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on turhia lääkärikäyntejä. Ja niitä on paljon. Meillä ei ole lääkäripulaa, mutta paljon samoja ihmisiä, jotka kuorimittaa turhaan systeemiä.
Eri
Mitkä lääkärikäynnit ovat SINUN mielestäsi turhia? Et taida tietää että julkisessa terveydenhuollossa on hoitajamuuri. Sen tehtävänä on suojella lääkäreitä potilailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissä käyminen on niin ihanaa!
Tänään näytin terveyskuslääkärille nivelrikkosormeeni tullutta kystaa, ja hän kirjoitti lähetteen käsikirurgille. Turha käynti?
Kävin tutkituttamassa kuuloni. Saan kuulolaitteen. Turha käynti?
Kävin gynekologilla. Hän löysi ison munasarjakystan. Ensi viikolla Naistenklinikka. Turha käynti?
Optikkoni sanoi näöntarkastuksessa että olen sokeutumassa. Pääsin Silmäklinikalle kaihileikkaukseen. Turha käynti?
Kävin terveyskeskuslääkärillä, koska kaulan imusolmukkeet olivat turvonneet. Hän kirjoitti lähetteen tutkimuksiin. Löytyi lymfaattinen leukemia. Turha käynti?
No näissä oli varmaan oireita?!? Eri asia.