Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alkoholista ei tule enää hyvä olo 40v jälkeen?

Vierailija
23.04.2026 |

Latteita kännejä tullut viime vuodet. Nuorena juopottelu oli kivaa. Moni lopettaa juomisen tämän vuoksi tässä iässä.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin aikaansaama välittäjäaine-epätasapaino krapulassa aiheuttaa rauhattomuutta ja kiihtyneitä ilottomia ajatuksia. Unikaan ei auta koska se ei tule kuin houremaisina ryöppyinä. Vatsaa vääntää, janottaa. Ei koskaan enää vannottavat ajatukset.

Vierailija
22/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ole koskaan tullut hyvää oloa. Onneksi ensimmäinen lapsi syntyi kun olin 27v ja oli hyvä syy lopettaa baareissa käynnit kokonaan. Myöhemmin monesti miettinyt että miten ylipäätään nuorena piti olla niin tyhmä että viikonloppuisin joi. Miten elämä valuu hukkaan jonnekkin tunkkaiseen baariin. Liikunta ja terveelliset elämäntavat tuovat sen hyvän olon 

Niin nuo miksi ihmeessä joku sun kaltainen joisikaan, jos ei kerran ole koskaan tullut hyvää oloa. Se ei sun aivokemioihin selvästi toimi, ja s eon ihan ok. Mutta meitä on muunlaisiakin, ja kun siitä saa suuremman euforian kuin mistään muusta elämässä kuten meikäläinen, ei kyllä ajoittain juominen todellakaan tunnu elämän hukkaamiselta. Ei toimisi sulle, mutta mulle toimii. Eikä siitä ole haittaakaan kun ei juo liian usein.

Itse kysymykseen, mä olen 50 v nainen, ja mulla kyllä tulee edelleen aivan taivaallinen olo alkoholista, eikä mitään ihmeempiä krapuloita kuin joskus vähän tokkurainen olo aamupäivästä juomisen jälkeen, ja vähän voi päätä särkeä.

Alkoholistin puhetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee vielä hyvä ja rento olo mutta se itseinho seuraavana päivänä on ihan järkyttävä. Vaikka ei oikeasti olisi tehnyt muuta kuin ottanut pari saunakaljaa. Varmaan evoluutio yrittää kertoa että biletysvuodet on ohi, keskity vaikka lastenlasten hoitoon. 

Mikä ihmeen morkkis, ei kai sentään pelkästä kaljanjuomisesta tule.

Krapula laskee mielihyvähormonin määrää veressä, ja se aiheuttaa toisille pahojakin "masennusoireita". Morkkis jäytää ja mieli on mustana vaikkei olisi mokaillut mitenkään.

Isäni kuuluu näihin. Kuulemma aina harmaa verho laskeutuu silmille kun on edellisenä iltana juonut. 

Vierailija
24/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä enää humalassa olosta, ja krapula on kamalaa. Tykkään kuitenkin edelleen ottaa pari lasillista viiniä, jos pitkä juhlinta niin enemmänkin. Niin että rentouttaa, muttei keinuta. 

Vierailija
25/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa nykyisin jo juodessa vitutus, ja sitä seuraa 2-7 päivän morkkis ja masennus. m50

Vierailija
26/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan tullutkaan.

Vierailija
27/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee vielä hyvä ja rento olo mutta se itseinho seuraavana päivänä on ihan järkyttävä. Vaikka ei oikeasti olisi tehnyt muuta kuin ottanut pari saunakaljaa. Varmaan evoluutio yrittää kertoa että biletysvuodet on ohi, keskity vaikka lastenlasten hoitoon. 

Krapula laskee mielihyvähormonin määrää veressä, ja se aiheuttaa toisille pahojakin "masennusoireita". Morkkis jäytää ja mieli on mustana vaikkei olisi mokaillut mitenkään.

Isäni kuuluu näihin. Kuulemma aina harmaa verho laskeutuu silmille kun on edellisenä iltana juonut. 

Ja silti hän juo? Järki...

Vierailija
28/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti hän juo? Järki...

No jos silloin illalla on riittävän hauskaa, niin yhden harmaan päivän kestää kyllä.

Vierailija
29/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57v ja yhä pieni huppeli on kivaa. Seuraavana päivänäkin on vielä rentoutunut ja tehokas olo. Mutta jos juo liikaa niin että on oikeasti kännissä niin sitten kyllä väsyttää seuraavana päivänä. Krapulaa ei tule.

Vierailija
30/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun niihin, joilla krapulat ovat helpottaneet iän myötä. Nuorena ei pystynyt muuhun kuin makaamaan sängyssä koko seuraavan päivän, mutta nyt 40+ sitä nousee ylös suunnilleen samoihin aikoihin kuin ilman törpöttelyä. 

Se muutos on tullut, ettei pysty valvomaan ja jostain syystä nyt esivaihdevuosissa iho reagoi alkoholiin ihottuman muodossa. 

Vierailija
31/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen miellyttävä, nousuhumalan alkupöhinä, on jäänyt kokonaan pois. Näin vanhempana keho prosessoi alkoholia eri tavalla kuin ennen. 

- N45

Todellakin, tulee vain heti ihme jähmeä olo. Ja muutama päivä sen jälkeen on ihan vetämätön olo, lihaksia särkee ja pää on edelleen jähmeä vaikka olisi juonut vain kaksi lasillista viiniä. Minulle tuo tapahtui ihan yhtäkkiä kun täytin 55 ja sen jälkeen ei tee mieli edes sitä yhtä lasillista hyvää punaviiniä. 

Vierailija
32/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liian usein juo, saattaa käydä niin, ettei tule enää hyvää fiilistä. Minulla tulee edelleen, ja olen 58-vuotias. Otan noin kolme kertaa vuodessa, ja kun otan, otan ihan kunnolla.

Vierailija
33/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aivoihin kaadetaan liuotinta, on outoa, että siitä koskaan tulee hyvä olo.

Vierailija
34/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
35/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ole koskaan tullut hyvää oloa. Onneksi ensimmäinen lapsi syntyi kun olin 27v ja oli hyvä syy lopettaa baareissa käynnit kokonaan. Myöhemmin monesti miettinyt että miten ylipäätään nuorena piti olla niin tyhmä että viikonloppuisin joi. Miten elämä valuu hukkaan jonnekkin tunkkaiseen baariin. Liikunta ja terveelliset elämäntavat tuovat sen hyvän olon 

Niin nuo miksi ihmeessä joku sun kaltainen joisikaan, jos ei kerran ole koskaan tullut hyvää oloa. Se ei sun aivokemioihin selvästi toimi, ja s eon ihan ok. Mutta meitä on muunlaisiakin, ja kun siitä saa suuremman euforian kuin mistään muusta elämässä kuten meikäläinen, ei kyllä ajoittain juominen todellakaan tunnu elämän hukkaamiselta. Ei toimisi sulle, mutta mulle toimii. Eikä siitä ole haittaakaan kun ei juo liian usein.

Itse kysymykseen, mä olen 50 v nainen, ja mulla kyllä tulee edelleen aivan taivaallinen olo alkoholista, eikä mitään ihmeempiä krapuloita kuin joskus vähän tokkurainen olo aamupäivästä juomisen jälkeen, ja vähän voi päätä särkeä.

Alkoholistin puhetta.

En mä kyllä itseäni minään alkoholistina pidä, koska käyttöni on omassa hallinnassani, en esim. repsahtele juomaan useita päiviä peräkkäin kun olin suunnitellut että 1, tai silloin jos se häiritsee muuta elämää. Painonhallintasyistä en edes juo kovin usein, ehkä kerran 3-4 viikossa. Mutta kunnolla sitten kun juon. En ole havainnut mitään haittaa tällaisesta tavasta käyttää alkoholia, mutta siitä on paljon nautintoa. Siksi jatkan.

Vierailija
36/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein ihmetellyt niin sanottuja morkkiksia. Mitä ne mahtavat olla? Minulla ei ole niistä kokemusta. Kun otan viinaa, niin seuraavana päivänä vain herään, kiskottelen ja nousen hetken kuluttua ylös. Ei krapuloita tai huonoja oloja.

Vierailija
37/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä N66 v. Edelleen tapaan ystäviäni mielummin olutlasin äärellä terassilla tai baarissa kuin kahvilassa. Nyt eläkkeellä ollessa treffataan jo iltapäivällä, juodaan ehkä kolme tuopillista ja rupatellaan. Sitten kotiin, usein klo 19 usein ollaan jo kotona. Joskus käydään katsomassa jotain esiintyjää tai bändiä.

Ihan mukava fiilis siitä muutamasta tulee kun ei ota liikaa tai liian vahvoja. Ehkä voi nukuttaa huonosti mutta ei se haittaa. Voihan sitä nukkua päivällä.

Vierailija
38/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös vihreä vaihtoehto.

Vierailija
39/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet juonut liian usein. Se euforiantunne katoaa aika nopeasti jos törpöttelee paljon. Aivoihin tulee muuten sellaisia peruuttamattomia muutoksia että niiden jälkeen nousukänni ei enää ikinä tule samanlaisena kuin alussa. Voithan koittaa nollata parin vuoden raittiudella, mutta jos olet fiksu lopetat kokonaan

Viikon raittius riittää nollaamaan 

Vierailija
40/81 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet juonut liian usein. Se euforiantunne katoaa aika nopeasti jos törpöttelee paljon. Aivoihin tulee muuten sellaisia peruuttamattomia muutoksia että niiden jälkeen nousukänni ei enää ikinä tule samanlaisena kuin alussa. Voithan koittaa nollata parin vuoden raittiudella, mutta jos olet fiksu lopetat kokonaan

Viikon raittius riittää nollaamaan 

Ei riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi