Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Hallitus loi uuden tuen hyvätuloisille: Rahallinen tuki siivoojan hankkimiseen

Vierailija
23.04.2026 |

https://yle.fi/a/74-20222011

Pääasia että piikayhteiskunta palautetaan. Tukiin on varaa kun tuettava on rikas.

Kommentit (324)

Vierailija
181/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka vidun köyhä muka palkkaa siivoojaa oli tuki tai ei. Köyhä siivoaa itse kämppänsä ja rikkailla on hovipalvelijat.

Pienituloisetkin tarvivat joskus putkimiestä, katon paikkaajaa, kiukaan asentajaa, jne. 

Kyllä tämä on aivan kaikille. Minä vastikään ostin uuden pyykkikoneen kun vanha hajosi. Sen asennuksen voin vähentää, kone on minulle liian painava siirrellä ja asentaa. 

Ei vuokra-asunnossa tarvitse.

Suomessa asuu miljoona ihmistä vuokralla.

Vierailija
182/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni remontoi esim taloaan ja käyttää kotitalousvähennystä siihen. Rakennusalallekin tämä on hyvä asia.

Joopa joo. Kun tässä lamassa ei saa edes omaa asuntoa myytyä että voisi ostaa seuraavan, johon sen rempan luonnollisesti tekisi!

Eikä perikuntien asuntoja saa myytyä. Tuttu on yrittänyt myydä jo vuoden osaketta sisarensa kanssa. Hinnan laskeminenkaan ei auttanut.

Sitten on edelleen liian kallis hinta tai huono sijainti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työikäiset saa nykyään pätkätöillä asuntovelkaa.

Vierailija
184/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt moni voi taas alkaa rakennusalan tai siivousalan yrittäjiksi. Hienoa.

Vierailija
185/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka on noin 22e/h ja meillä käyvä siivooja ottaa 43e/h. Sis. Alv. 
Että ei hän minua köyhempi piika ole. Työllistää ja elättää itsensä kulujen jälkeenkin.

Paras pysyäkin palkkatöissä jos ymmärrys siitä miten tuntihinta muodostuu on tuota tasoa.

Sanoin että kulujen jälkeen. Lukutaito olisi hyvä.

Sinä tuossa kirjoittelit että se siivooja saa vähintään tuon 22e/h (ei ole sinua köyhempi piika), kulujen jälkeen, mikä tosiaan kertoo että et ymmärrä miten se tuntihinta muodostuu. Pelkästään se että lisätään sinun tuntipalkkaasi työnantajan sivukulut ja otetaan siivoojan tuntihinnasta alvi pois kaventaa jo tuntihintojen eron alle viiteen euroon ja sillä viidellä eurolla pitäisi sitten maksaa ihan kaikki muut kulut.  Eli, ei tässä ole lukutaidosta kyse vaan sitä että sinä et tajua yhtään mistä puhut.

Vierailija
186/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työikäiset saa nykyään pätkätöillä asuntovelkaa.

Eikä kukaan vuokraa sähkölämmitteistä asuntoa, koska kela maksaa lämmitykseen yksin asuvalle maksimissaan 46 euroa kuukaudessa.

Vierailija
187/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ei hän minua köyhempi piika ole. Työllistää ja elättää itsensä kulujen jälkeenkin.

Ei tuo palkka siivoojalle mene vaan yrityksen omistajalle.

Jaa, siivoja tekee ilmaiseksi töitä? Tämä palstahan on täynnä huumoria. Kerrotko lisää vielä siivoojasta?

Vierailija
188/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ottaa hommiin jonkun nakusiivoojan. Mistä sellaista vois kysellä?

Vierailija
189/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TUO ON KAIKILLE

Joo varmasti nyt pieni- ja keskituloiset, jotka ovat viimeaikoina karsineet harrastuksistaan, matkoista ja ruokamenoistaan, alkavat ostaa siivouspalveluja. 

Siis jumlauta miten tyhmiä ihmisiä täälläkin on. Tuo koskee kaikkea kotiapua, myös niitä VANHUSTEN KODINHOITOPALVELUITA. Tähän asti on urputettu, kun on niin kallista palkata vanhukselle kotiin apua ja nyt siihen saadaan helpotusta, niin ei kelpaa, KOSKA RIKKAAT. 

Kotitalousvähennykset auttavat nimenomaan keskituloisia. Rikkaat kyllä palkkaavat remontoijia, siistijöitä yms oli kotitalousvähennys minkä verran tahansa, mutta keskituloisille tämä on kynnyskysymys. 

Kun kotitalousvähennyksiä on leikattu, on moni pienyrittäjä joutunut konkurssiin, koska ihmisillä ei ole ollut varaa palkata ketään enää verokortin kanssa. Itse teen maalaustyöt pimeästi juuri siksi. Ennen pienyrittäjänä sai hyvin töitä kotitalousvähennysten ansiosta, enää ei. 

Voisitteko nyt edes ottaa selvää mistä täällä keuhkoatte. 

Suurin osa eläkkeensaajista saa eläkettä alle 1350€/kk käteen netto ja jos siitä maksetaan asunto, ruoka, puhelin.vakutus , .lääkkeet, bussikulut, terveyskeskusmaksut jne.  niin tuskn siitä jää rahaa maksaa siivoojalle palkkaa  38 €/tunti + arvonlisävero 25.5% eli  n. 50€/h jos kaksi tuntia,se on jo satasen. 

Kotitalousvähennyksen ansiosta se satasen työ maksaakin enää 60€. Siihen on sillä eläkeläiselläkin usein paremmin varaa. 

Siivous tosin yleensä ei noin kallista ole, 35-40€/tunti (sis alv) on lähempänä oikeaa hintaa. 

Kahden tunnin yhteensä 80€ maksavasta siivouksesta sille eläkeläiselle jää maksettavaa 48€.

Säännöllinen sopimussiivous on vielä edullisempaa, sen saa suunnilleen hintaan 25-30€/h. Kahdesta tunnista maksettavaa jäisi 36€.

Vierailija
190/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka vidun köyhä muka palkkaa siivoojaa oli tuki tai ei. Köyhä siivoaa itse kämppänsä ja rikkailla on hovipalvelijat.

Pienituloisetkin tarvivat joskus putkimiestä, katon paikkaajaa, kiukaan asentajaa, jne. 

Kyllä tämä on aivan kaikille. Minä vastikään ostin uuden pyykkikoneen kun vanha hajosi. Sen asennuksen voin vähentää, kone on minulle liian painava siirrellä ja asentaa. 

Vuokrakämpän remontit voi asunnon omistaja vähentää verotuksessa kokonaisuudessaan eli vuokralainen hyötyy jo paljon kotitalousvähennystä paremmasta veroedusta kun vuokra voi olla vastaavasti vähän alempi.

Vierailija
191/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
192/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuokraisännät mitään remontteja tee.

Vierailija
193/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki on voimassa, kuka uskaltaa remontteja tehdä.

Vierailija
194/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TUO ON KAIKILLE

Joo varmasti nyt pieni- ja keskituloiset, jotka ovat viimeaikoina karsineet harrastuksistaan, matkoista ja ruokamenoistaan, alkavat ostaa siivouspalveluja. 

Siis jumlauta miten tyhmiä ihmisiä täälläkin on. Tuo koskee kaikkea kotiapua, myös niitä VANHUSTEN KODINHOITOPALVELUITA. Tähän asti on urputettu, kun on niin kallista palkata vanhukselle kotiin apua ja nyt siihen saadaan helpotusta, niin ei kelpaa, KOSKA RIKKAAT. 

Kotitalousvähennykset auttavat nimenomaan keskituloisia. Rikkaat kyllä palkkaavat remontoijia, siistijöitä yms oli kotitalousvähennys minkä verran tahansa, mutta keskituloisille tämä on kynnyskysymys. 

Kun kotitalousvähennyksiä on leikattu, on moni pienyrittäjä joutunut konkurssiin, koska ihmisillä ei ole ollut varaa palkata ketään enää verokortin kanssa. Itse teen maalaustyöt pimeästi juuri siksi. Ennen pienyrittäjänä sai hyvin töitä kotitalousvähennysten ansiosta, enää ei. 

Voisitteko nyt edes ottaa selvää mistä täällä keuhkoatte. 

Suurin osa eläkkeensaajista saa eläkettä alle 1350€/kk käteen netto ja jos siitä maksetaan asunto, ruoka, puhelin.vakutus , .lääkkeet, bussikulut, terveyskeskusmaksut jne.  niin tuskn siitä jää rahaa maksaa siivoojalle palkkaa  38 €/tunti + arvonlisävero 25.5% eli  n. 50€/h jos kaksi tuntia,se on jo satasen. 

Kotitalousvähennyksen ansiosta se satasen työ maksaakin enää 60€. Siihen on sillä eläkeläiselläkin usein paremmin varaa. 

Siivous tosin yleensä ei noin kallista ole, 35-40€/tunti (sis alv) on lähempänä oikeaa hintaa. 

Kahden tunnin yhteensä 80€ maksavasta siivouksesta sille eläkeläiselle jää maksettavaa 48€.

Säännöllinen sopimussiivous on vielä edullisempaa, sen saa suunnilleen hintaan 25-30€/h. Kahdesta tunnista maksettavaa jäisi 36€.

Eihän tuo ole paha hinta. Sen säästää jo terveyskuluissa, kun ei sairasta niin useasti, koska kodissa on puhdasta ja onhan se mukavampaa asustella siivotussa kodissa muutenkin.

Vierailija
195/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku 1000 euron eläkkeestä ei makseta veroa eikä saa kotitalousvähennystä.

Vierailija
196/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo palkka siivoojalle mene vaan yrityksen omistajalle.

Jokaisen, joka kotona makaa kannattaa miettiä tuota veloitustuntia 

Kannattaisiko kuitenkin hilata se perse ylös sieltä penkistä. Käyt ostamassa ikkunanpesuvälinnet ja pari rättiä. veloitus yli 40 euroa/ tunti

Siivooja tarvitsee myös auton.

Ei kaupungeissa, siivousvälineet voidaan jättää siivouspaikalle ja ikkunanpesuun et todellakaan tarvitse pakettiautollista tavaroita. Joukkoliikenne tuntematon käsite?

Juu rakennepa siivousyritys tosiaan joukkoliikenteen varaan. Katsotaan paljonko joudut laskuttamaan pysyäksesi pinnalla kun puolet työpäivästä menee bussissa istuksimiseen ja keikkaa ei voi siltikään myydä kuin asiakkaille jotka asuu pysäkin vieressä.  Oletko tosiaan noin tyhmä vai trollaatko vain?

Meillä ainakin siivoojat tulevat julkisella kotiin. Pienen uton kustannukset, olisiko 400-500e/kk, eli olisiko 1-4eur/työtunti riippuen montako työntekijää jakaa auton. Jos tuohon kaatuu firmasi, voin kertoa sinulle karun totuuden: Kannattaa pysyä Kelan asiakkaana.

Vierailija
197/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnossa asutaan, ei ikinä muuta asumismuotoa tulekaan. Ihan itse ostettiin pesukone kuin myös astianpesukone 

Vierailija
198/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras pysyäkin palkkatöissä jos ymmärrys siitä miten tuntihinta muodostuu on tuota tasoa.

Sinä tuossa kirjoittelit että se siivooja saa vähintään tuon 22e/h (ei ole sinua köyhempi piika), kulujen jälkeen, mikä tosiaan kertoo että et ymmärrä miten se tuntihinta muodostuu. Pelkästään se että lisätään sinun tuntipalkkaasi työnantajan sivukulut ja otetaan siivoojan tuntihinnasta alvi pois kaventaa jo tuntihintojen eron alle viiteen euroon ja sillä viidellä eurolla pitäisi sitten maksaa ihan kaikki muut kulut.  Eli, ei tässä ole lukutaidosta kyse vaan sitä että sinä et tajua yhtään mistä puhut.

Mitä jos olen tuon siivoojan kirjanpitäjä js minulla on joku käsitys asiasta?

Kotitalousvähennyksen ansiosta hän voi pitää itselleen kannattavaa tuntihintaa ja työllistää sekä elättää itsensä. 
Jos haluat tarkemmat laskelmat, mun työnantaja veloittaa siitä 105e/h kkn nyt loppui ruokis.

Vierailija
199/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TUO ON KAIKILLE

Pienituloiset eivät maksa riittvästi  veroa, jotta kotitalosvävennyksen voisi hyödynnyttää täysimääräusenä verotuksessa. 

Ja toinen ongelma, pitää olla riittävät  tulot/ostovoima jotta voi  sen toteuttaa eli maksaa se siivoojan palkka etukäteen ja vasta lopullisessa verotuksessa vähennys huomioidaan eli tarvitaan vapaata rahaa sijoittaa lähes vuosi. pienituloisille tämä on ongelma, mutta ei hyvätuloisille. 

Esim. kotona asuvalle heikkokuntoiselle  vanhuksille etu olisi tervetullut esim.siivos, pyykinpesu jne. jos palvelun tuottaja voisi laskuttaa yhteiskuntaa suoraan, eikä asiakssta, jos pienituloinen, kuten suurin naiseläkeläkeläisistä jotka tehneet pienipalkkaista työtä, kuten hoitajat, myyjät ja tehneet pari lasta.  ja siksi eivät pysty hyöfynmää etua. 

Ja tutkimuksia löytyy runsaasti, se hyödynnyttää eniten hyvätuloisia 2 aikuisen talouksia, koska etu tuplana. 

Verovähennystä ei voi molempi puolisosta tehdä, vaan ainoastaan toinen. Ihmeellisiä valeita levitellään täällä

Nytkö vasemmiston aivot nyrjähtivät taas sijoiltaan ja siksi on pakko jopa valehdella tästäkin aiheesta  

Kyllä voi molemmat saada. Jokainen veronmaksaja voi vähennystä käyttää hyväkseen. 

Vierailija
200/324 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos olen tuon siivoojan kirjanpitäjä js minulla on joku käsitys asiasta?

Kotitalousvähennyksen ansiosta hän voi pitää itselleen kannattavaa tuntihintaa ja työllistää sekä elättää itsensä. 
Jos haluat tarkemmat laskelmat, mun työnantaja veloittaa siitä 105e/h kkn nyt loppui ruokis.

Jossain Hesassa, missä kulkee ratikat ja linja-auto monta kertaa tunnissa.

Tekoäly tekee parin vuoden päästä kirjanpitäjien työt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi