Yle: Hallitus loi uuden tuen hyvätuloisille: Rahallinen tuki siivoojan hankkimiseen
Pääasia että piikayhteiskunta palautetaan. Tukiin on varaa kun tuettava on rikas.
Kommentit (259)
Ei 1000 euron eläkkeestä mene veroa joten ei saa verovähennystä siivouksesta eikä remonteista.
Näitä alituisia ruikutusketjuja kun lukee, on tullut erittäin hyvin selväksi miksi samat henkilöt pysyy vuodesta toiseen työttömänä ja köyhänä. Kaikki on aivan mahdotonta, mikään ei onnistu, ongelmanratkaisukyky nolla tai alle. Tekosyitä jaksetaan kyllä luetella loputtomiin. Ei ihme ettette kelpaa yhdellekään työnantajalle.
Ei me työttömät voida siivousta maksaa eläkkeellä oleville vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Kukaan keskituloinen ei palkkaa siivoojaa. Ehkä kerran pari vuodessa
No, miksi et palkkaa. Palkatessasi saisit verovähennyksen. Saituri olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on noin 22e/h ja meillä käyvä siivooja ottaa 43e/h. Sis. Alv.
Että ei hän minua köyhempi piika ole. Työllistää ja elättää itsensä kulujen jälkeenkin.Paras pysyäkin palkkatöissä jos ymmärrys siitä miten tuntihinta muodostuu on tuota tasoa.
Sanoin että kulujen jälkeen. Lukutaito olisi hyvä.
Sinä tuossa kirjoittelit että se siivooja saa vähintään tuon 22e/h (ei ole sinua köyhempi piika), kulujen jälkeen, mikä tosiaan kertoo että et ymmärrä miten se tuntihinta muodostuu. Pelkästään se että lisätään sinun tuntipalkkaasi työnantajan sivukulut ja otetaan siivoojan tuntihinnasta alvi pois kaventaa jo tuntihintojen eron alle viiteen euroon ja sillä viidellä eurolla pitäisi sitten maksaa ihan kaikki muut kulut. Eli, ei tässä ole lukutaidosta kyse vaan sitä että sinä et tajua yhtään mistä puhut.
Mitä jos olen tuon siivoojan kirjanpitäjä js minulla on joku käsitys asiasta?
Kotitalousvähennyksen ansiosta hän voi pitää itselleen kannattavaa tuntihintaa ja työllistää sekä elättää itsensä.
Jos haluat tarkemmat laskelmat, mun työnantaja veloittaa siitä 105e/h kkn nyt loppui ruokis.
Jos tädillä ois munat niin se ois setä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä alituisia ruikutusketjuja kun lukee, on tullut erittäin hyvin selväksi miksi samat henkilöt pysyy vuodesta toiseen työttömänä ja köyhänä. Kaikki on aivan mahdotonta, mikään ei onnistu, ongelmanratkaisukyky nolla tai alle. Tekosyitä jaksetaan kyllä luetella loputtomiin. Ei ihme ettette kelpaa yhdellekään työnantajalle.
Onneksi työnantajan ei tarvitse hommata sulle enää kevyempää työtä, jos et pysty tekemään nykyistä työtä. Monella työttömällä on ikää ja sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Juu minulla käy siivooja viikottain, maksan sen 600 e työttömyystuesta. Kaikille tuo alennus on!
Työttömänä sinulla on aikaa siivota itsekin, laiskuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu minulla käy siivooja viikottain, maksan sen 600 e työttömyystuesta. Kaikille tuo alennus on!
Mistäs veroista tuon siivoukset vähennät. Ei taida työttömyystuen verotus riittää.
Kyllä se työtönkin veroja maksaa. Sen verran voi vähentää. Tunnin siivouksesta voi vähentää noin 26€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä sinulla on aikaa siivota itsekin, laiskuri.
On sairauksia.
Olen siivonnut viimeksi joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Pienituloiset eivät maksa riittvästi veroa, jotta kotitalosvävennyksen voisi hyödynnyttää täysimääräusenä verotuksessa.
Ja toinen ongelma, pitää olla riittävät tulot/ostovoima jotta voi sen toteuttaa eli maksaa se siivoojan palkka etukäteen ja vasta lopullisessa verotuksessa vähennys huomioidaan eli tarvitaan vapaata rahaa sijoittaa lähes vuosi. pienituloisille tämä on ongelma, mutta ei hyvätuloisille.
Esim. kotona asuvalle heikkokuntoiselle vanhuksille etu olisi tervetullut esim.siivos, pyykinpesu jne. jos palvelun tuottaja voisi laskuttaa yhteiskuntaa suoraan, eikä asiakssta, jos pienituloinen, kuten suurin naiseläkeläkeläisistä jotka tehneet pienipalkkaista työtä, kuten hoitajat, myyjät ja tehneet pari lasta. ja siksi eivät pysty hyöfynmää etua.
Ja tutkimuksia löytyy runsaasti, se hyödynnyttää eniten hyvätuloisia 2 aikuisen talouksia, koska etu tuplana.
Verovähennystä ei voi molempi puolisosta tehdä, vaan ainoastaan toinen. Ihmeellisiä valeita levitellään täällä
Nytkö vasemmiston aivot nyrjähtivät taas sijoiltaan ja siksi on pakko jopa valehdella tästäkin aiheesta
Suomessa verotetaan henkilöä, ei kotitaloutta, samoin vähennysoikeus.
"Kotitalousvähennys 2026 pääkohdat:
Enimmäismäärä: 1 600 € / henkilö / vuosi.
Puolisoiden maksimi: 3 200 € / vuosi
Omavastuu: 150 € / henkilö / vuosi.
Yritykseltä ostettu työ: 35 % työn osuudesta (remontti, hoiva, siivous).No ei ole meidän perheessä ainakaan ikinä onnistunut jakaa kuittia molempien puolisoiden kesken. Toinen voi käyttää verovähennysoikeuden kerrallaan, kumpikin ei samaa kuittia voi käyttää
Niin, ei tietenkään samaa kuittia kahteen kertaan vähennetä. Mutta jos toinen palkkaa siivoojan ja toinen katon korjaajan niin molemmat voivat vähentää omat vähennyksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka vidun köyhä muka palkkaa siivoojaa oli tuki tai ei. Köyhä siivoaa itse kämppänsä ja rikkailla on hovipalvelijat.
Kyllä se köyhäkin saattaa joutua remonttipalveluita ostamaan.
Köyhä asuu vuokralla ja vuokranantajaa ei kotitalousvähennys auta.
Minä, köyhä, käytin juuri vähennystä kun asennutin uuden pyykkikoneen. Vuokralla asun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs veroista tuon siivoukset vähennät. Ei taida työttömyystuen verotus riittää.
No, voisitko vaikka ryhtyä siivoojaksi ja nauttia niistä tuloista, joita asiakkaat sulle maksavat? Olisivat ihan varmasti enemmän kuin peruspäöiväraha 600 euroa
Kaikki meistä voi alkaa siivoojiksi. Ei haittaa jos on astma, allergiat ja selkäkin reistailee. Tavarat ei oikeen pysy käsissä.
Joku kuitenkin pystyy. Ja aivan jokaiselle suomalaiselle on hyvä asia, jos ihmisiä työllistyy. Myös sille, joka itse ei siivoojaksi kykene. Ei näissä asioissa kuulu omaa napaa tuijottaa, vaan kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työnantajan ei tarvitse hommata sulle enää kevyempää työtä, jos et pysty tekemään nykyistä työtä. Monella työttömällä on ikää ja sairauksia.
No ei varmasti tosiaan tarvitse kun ihan itse työllistän itseni ja tarvittaessa kevennän. Teen töitä alalla, jossa töitä on hyville tekijöille aina, ulkomaita myöten. Ja voitko kuvitella, minulla on toinenkin yritys mieheni kanssa, sekin työllistää hyvin. Itse asiassa niin hyvin, että voisimme jäädä parin vuoden sisään tai ehkä jopa jo nytkin kokonaan pois työelämästä. Mutta ei haluta, tykätään tehdä töitä. Itse ollaan molemmat firmat perustettu, aivan nollasta aloitettu ja nähty paljon vaivaa. Mies on sukunsa ensimmäinen korkeakoulutettukin. Ikää nyt 50+. Lainat maksettu, säästöjä kiitettävästi, mukava työ. Mutta ei se vaivatta ole tapahtunut.
Mitä väliä sillä on siivotaanko me työttömät ollenkaan vuokra-asuntoa ja pestäänkö pyykkejä, kun meitä haukutaan joka tapauksessa ja tukia leikataan koko ajan. Moni työtön on pahasti masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, voisitko vaikka ryhtyä siivoojaksi ja nauttia niistä tuloista, joita asiakkaat sulle maksavat? Olisivat ihan varmasti enemmän kuin peruspäöiväraha 600 euroa
Kaikki meistä voi alkaa siivoojiksi. Ei haittaa jos on astma, allergiat ja selkäkin reistailee. Tavarat ei oikeen pysy käsissä.
Joku kuitenkin pystyy. Ja aivan jokaiselle suomalaiselle on hyvä asia, jos ihmisiä työllistyy. Myös sille, joka itse ei siivoojaksi kykene. Ei näissä asioissa kuulu omaa napaa tuijottaa, vaan kokonaisuutta.
Älä nyt pilaa toisen hyvää uhriutumista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala siivoojaksi äläkä märise.
Ääliö, ei siivoojissa ole vika vaan siinä että nämä
jättipalkkaiset eivät halua maksaa näille työstä vaan raha pitää ottaa verovaroista.
Tällä on kuitenkin työllistävä vaikutus. Se myös lisää perheiden hyvinvointia ja vähentää uupumusta ja stressiä, mikä puolestaan pienentää sote-menoja.
Myös töitä saaneiden siivoojien vointi kohenee, kun saavat työpaikkoja.
Kotisiivous on joka tapauksessa miellyttävämpää kuin ravintoloiden tai kauppojen siivoaminen. Sillä voi myös tienata mukavasti jos uskaltaa ryhtyä yrittäjäksi eikä lähde palkatuksi työntekijäksi.
Ne "jättipalkkaiset" saavat vain sen tuen, että maksavat vähän vähemmän veroja. Eniten sitä tukea käyttävät keskiluokkainen perheet, jotka maksavat suuria veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt pilaa toisen hyvää uhriutumista!
Hyvätuloisen vaimo ei siivoa, koska on laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUO ON KAIKILLE
Kukaan keskituloinen ei palkkaa siivoojaa. Ehkä kerran pari vuodessa
En ole ikinä palkannut siivoojaa, ei ollut sellaista ylimääräistä rahaa. Kyllä nämä on enemmän varakkaiden juttuja. Mun lähipiirissä ei yksikään ole koskaan ostanut siivoojaa.
Jaaha, musta tuli just varakas! Jee!!!
Meillä on käynyt siivooja 2 viikon välein kohta 15 vuotta. Ihan tavallisia kaupan alan työläisiä ollaan. Myös naapurissa käy siivoojaa, mutta joka viikko. Myös mun sisaruksilla molemmilla käy siivooja viikottain. Ja mun eläkeläisellä anopilla. Plus ainakin kahdella kaveriperheellä. Ihan tavan tallaajia ollaan kaikki, eikä mitään rikkaita.
Meillä teeteään ajoittain myös muuta, kuin siivoustyötä. Kotitalousvähennystä saa esim. remontoinnista ja pihatöistä sekä mm. ilmalämpöpumpun huoltotöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala siivoojaksi äläkä märise.
Ääliö, ei siivoojissa ole vika vaan siinä että nämä
jättipalkkaiset eivät halua maksaa näille työstä vaan raha pitää ottaa verovaroista.
Tällä on kuitenkin työllistävä vaikutus. Se myös lisää perheiden hyvinvointia ja vähentää uupumusta ja stressiä, mikä puolestaan pienentää sote-menoja.
Myös töitä saaneiden siivoojien vointi kohenee, kun saavat työpaikkoja.
Kotisiivous on joka tapauksessa miellyttävämpää kuin ravintoloiden tai kauppojen siivoaminen. Sillä voi myös tienata mukavasti jos uskaltaa ryhtyä yrittäjäksi eikä lähde palkatuksi työntekijäksi.
Ne "jättipalkkaiset" saavat vain sen tuen, että maksavat vähän vähemmän veroja. Eniten sitä tukea käyttävät keskiluokkainen perheet, jotka maksavat suuria veroja.
Ei todellakaan ole kotisiivous miellyttävämpää, tosin he ei kerää leluja lattialta.
Kotitalousvähennyksen voi se eläkeläinen saada myös kotiapupalveluista (esim. apua pieniin kotitöihin, tietotekniikka-apua, kuljetusapua, tukea ulkoiluun jne) tai sen vähennyksen voin vähentää ihan omassakin verotuksessani, jos ostan palvelun vanhemmilleni. Hyvinvointialueen ikäihmisten palveluista löysin listan oman alueeni palvelun tuottajista.