Tarkoittaako lapsiperheköyhyys nälkää?
Sen käsityksen sain radio-ohjelmasta. Köyhän perheen lapsi ei tiedä, onko kotona lämmintä ateriaa koulupäivän jälkeen.
Johtuukohan tuollainen tilanne perheessä rahan puutteesta vai elämänhallinnan puutteesta. Lämpimän ruoan voi tehdä tosi halvallakin!
Kommentit (24)
Oma kokemus lapsiperheköyhyydestä 90-luvulla: ruokaa oli, ja vaatteita, mutta kalliista harrastuksista, matkustamisesta ynnä muusta ekstrasta oli kieltäydyttävä.
Nykyään luulen, että köyhyys tarkoittaa sitä, että ei ole rahaa hyville kännyköille lapsilla eikä kalliille merkkivaatteille. Ei varaa meikkeihin eikä kampaamoihin, tekoripsiin eikä hiustenpidennyksiin. Tosi traagista!
Kyllä tarkoittaa ja johtuu rahan puutteesta, kiitos hallituksen.
Jossain tutkimuksessa linjattiin köyhyys niin, että on varaa vain yhteen ulkomaanmatkaan vuodessa. Olin aika ihmeissäni. Ei meillä ollut varaa matkustaa ulkomaille neljän lapsen kanssa kun oltiin lapsiperheköyhiä. Mummolassa maalla lomailtiin ja bonuksena tuli lapsenlapsille ja isovanhemmille lämpimät läheiset välit.
Nyky-Suomessa:: kyllä. Ja nälästä ja ravintoaineiden puutteesta johtuvia sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
En vaan usko, etteikö perunoista ja jostain halvasta proteiinilähteestä köyhäkin perhe voi ruokaa saada. Puuroa syötiin ennen enemmän myös.
Jos raha ei riitä ruokaan nykyisillä tuilla, sitä menee sairauden hoitoon tarvittaviin lääkkeisiin tai alkoholiin/huumeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jossain tutkimuksessa linjattiin köyhyys niin, että on varaa vain yhteen ulkomaanmatkaan vuodessa. Olin aika ihmeissäni. Ei meillä ollut varaa matkustaa ulkomaille neljän lapsen kanssa kun oltiin lapsiperheköyhiä. Mummolassa maalla lomailtiin ja bonuksena tuli lapsenlapsille ja isovanhemmille lämpimät läheiset välit.
Kokoomuksen propagandaa kuunneltu ahkerasti? Suomi on yhä hyvinvointivaltio ja kaikilla on muka tasavertaiset mahdollisuudet. Lapsi ei valitse vanhempiaan, ja päihdeongelmaisissa perheissä vanhemmat käyttävät lapsille tarkoitetut päihteisiin.
Ohjelmassa sanottiin, että lapsiperheköyhyys kohdistuu usein yksinhuoltaja-perheisiin. Onko tämä jokin yllätys? Tämä pitäisi ottaa huomioon, kun menee tekemään lapsia jonkun kanssa.
Luulen, että joissain perheissä ei osata ennakoida, ei tehdä budjettia, ei osata suunnitella ruokalistaa, ei ostoslistaa, ei osata tehdä ruokaa perus raaka-aineista, ei osata verrata hintoja, ei osata etsiä tarjouksia, ei osata olla taloudellisia tai ei viitsitä tai jakseta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen propagandaa kuunneltu ahkerasti? Suomi on yhä hyvinvointivaltio ja kaikilla on muka tasavertaiset mahdollisuudet. Lapsi ei valitse vanhempiaan, ja päihdeongelmaisissa perheissä vanhemmat käyttävät lapsille tarkoitetut päihteisiin.
Mitä tarkoitat, Kokoomuksen propagandaa kuunneltu ahkerasti? Juurihan kirjoitin kriittisesti, että kuulostaa epäilyttävältä. Yritin etsiä sitä netistä, mutta en löytänyt. Etkö pysty näkemään tekstin merkityksiä ilman poliittisia lokerointeja? Minua poliittiset puolueet ei kiinnosta pätkääkään ja suhtaudun kaikkeen propagandaan kriittisesti, niin Venäjän, Ukrainan, NATON kuin EU:n.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu luuseri vanhemman työnvieroksumisesta. Hallitus ei millään tavalla estä rahan hankkimista työtä tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos raha ei riitä ruokaan nykyisillä tuilla, sitä menee sairauden hoitoon tarvittaviin lääkkeisiin tai alkoholiin/huumeisiin.
Todennäköisesti puolet siitä, minkä piti ennen jäädä käteen menee nyt Petteri Orpon vuoksi vuokraan, joten reilusti alle kympillä per päivä on monen perheen pärjättävä vuodesta toiseen. Vankilassa voisivat saada heti paremmat olosuhteet ja jotain apua itselleen, esim. muutaman vuoden tuomio taposta saa ensikertalainen korkeintaan 5 vuotta vankeutta, josta istutaan korkeintaan puolet, katto pään päälle, aina puhtaat vaatteet, kolme ruokailua päivässä, koulutusta on mahdollista hankkia niin paljon kuin haluaa yhteiskunnan tuella ym. toisin kuin kokoomuksen juutalaistähdellä leimatuilla työttömillä, jotka kelpaavat vain ilmaisiki orjiksi.
Ohjelmassa sanottiin, että lapsiperheköyhyys kohdistuu usein yksinhuoltaja-perheisiin. Onko tämä jokin yllätys? Tämä pitäisi ottaa huomioon, kun menee tekemään lapsia jonkun kanssa.
Olin kauan sitten köyhä yh muutaman vuoden.
Syyllistätkö oikeasti minua siitä että tein lapset kunnollisen miehen kanssa jota rakastin ja sitten hups hän petti 14v yhdessäolon jälkeen??
Ei, en nalkuttanut, en elänyt hänen rahoillaan, enkä pihdannut seksiä. Olin hyvä vaimo mutta hän valitsi toisin. Harmi joo etten ollut selvännäkijä 14v aiemmin!!
Köyhä minusta tuli koska olin tavallinen duunari, mies maksoi vain minimielarit ja kaikki muu jäi minun maksettavakseni. Kyse ei ollut "elämänhallinnan" vaan rahan puutteesta. Ei 90-luvulla saanut sossutukia kuten nykyään! Sain ruokittua lapseni, vaatteet kierrätettiin 5-6 lapsella samalla kuin sossuperheitten kakaroilla oli uusimmat Reimat yms. Itselle ei jäänyt juuri mitään mutta eipä ollut paino-ongelmia, painoin 52 kiloa. Silti olin helvetin hyvä äiti köyhyydestä huolimatta
Vierailija kirjoitti:
Olin kauan sitten köyhä yh muutaman vuoden.
Syyllistätkö oikeasti minua siitä että tein lapset kunnollisen miehen kanssa jota rakastin ja sitten hups hän petti 14v yhdessäolon jälkeen??
Ei, en nalkuttanut, en elänyt hänen rahoillaan, enkä pihdannut seksiä. Olin hyvä vaimo mutta hän valitsi toisin. Harmi joo etten ollut selvännäkijä 14v aiemmin!!
Köyhä minusta tuli koska olin tavallinen duunari, mies maksoi vain minimielarit ja kaikki muu jäi minun maksettavakseni. Kyse ei ollut "elämänhallinnan" vaan rahan puutteesta. Ei 90-luvulla saanut sossutukia kuten nykyään! Sain ruokittua lapseni, vaatteet kierrätettiin 5-6 lapsella samalla kuin sossuperheitten kakaroilla oli uusimmat Reimat yms. Itselle ei jäänyt juuri mitään mutta eipä ollut paino-ongelmia, painoin 52 kiloa. Silti olin helvetin hyvä äiti köyhyydestä huolimatta
Eihän tuo mies kuulosta kunnolliselta kun ei halunnut turvata omien lastensa elämää taloudellisesti muuta kuin minimimitassa. Missä isän rakkaus?
Minusta olisi nyt hirveää olla teini-ikäisten lasten äiti. Kännykät ja vaatteet maksavat maltaita ja nuoret kyylää koulussa toisiaan, kellä on minkäkinlaiset vaatteet ja laitteet. Nuoret on kahlitumpia kuin koskaan ennen. Joskus nuoruus oli vapauden aikaa!
Myisin vaikka rönttöstä, että lapseni sais ruokaa. En ymmärrä ollenkaan vanhempia, jotka voivat pitää lasta nälässä. Onko sellanen edes kykenevä vanhemmaksi? Ruoka on niin perustarve.
Tämähän ei vissiin edes mikään uusi ilmiö. Aika kauan ollut puhetta, että viikonlopun jälkeen päiväkodeissa ja kouluissa on hyvin nälkäisiä lapsia.
Meillä ainakin tarkoittaa. Itse näen nälkää että lapsille riittää. Hiukset on tippuneet päästä huonon ravinnon takia.
Vierailija kirjoitti:
Laitappa linkki tuohon tutkimukseen. Kuulostaa hyvin epäuskottavalta.
Kohtuullisen elämän budjetissa mainitaan: "Vapaa-aikaa koskevat laskelmat sisältävät lomamatkan. Se on esimerkiksi edullinen reissu kesäisessä Suomessa."
Ja tuo on siis kohtuullisen elämän lomamatka, ei köyhän elämän.
Luulen että se köyhyys näkyy niin että ruokaa kyllä on mutta ei välttämättä sellaista mistä lapset tykkää ja usein se on samaa perunaa, makaronia tai riisiä ja leipää. Se köyhyys näkyy siinä ettei lapsille ole välttämättä varaa ostaa uusia kenkiä juuri sillä hetkellä kun ne jäävät liian pieniksi tai menevät rikki joten huonoilla kengillä kävellään pari kk kunnes ne rahat saadaan jostain kasaan. Tämän vuoksi jotkut lapset eivät halua mennä ulos kuin pakolla kun on liian pienet kengät. Olen ihan kummissani katsellut nuoret ovat kävelleet tosi huonokuntoisissa valkoisissa lenkkareissa viime vuosina, kun ne valkoiset ovat olleet trendikkäitä.
Sama juttu muiden vaatteiden kanssa, ne kulutetaan loppuun ja pidetään päällä vaikka olisivat jo pieniä ja rikkinäisiä tai sitten ulos mennään esim ilman takkia kun ultiskka on liian kuuma ja muut takit on jääneet liian pieniksi.
Ongelma on siinä kun kulut, ne pakolliset, kasautuu ja sitten ollaan tilanteessa että ainoa lämmin ateria saattaa olla koulussa/päiväkodissa. Voi olla että vanhempi itse syö joka päivä.