Tarkoittaako lapsiperheköyhyys nälkää?
Sen käsityksen sain radio-ohjelmasta. Köyhän perheen lapsi ei tiedä, onko kotona lämmintä ateriaa koulupäivän jälkeen.
Johtuukohan tuollainen tilanne perheessä rahan puutteesta vai elämänhallinnan puutteesta. Lämpimän ruoan voi tehdä tosi halvallakin!
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että joissain perheissä ei osata ennakoida, ei tehdä budjettia, ei osata suunnitella ruokalistaa, ei ostoslistaa, ei osata tehdä ruokaa perus raaka-aineista, ei osata verrata hintoja, ei osata etsiä tarjouksia, ei osata olla taloudellisia tai ei viitsitä tai jakseta
Ja sitten on meitä perheitä, joissa osataan tehdä tuo kaikki oikein hyvin, ja kaikesta on jo säästetty, mistä voidaan. Ja silti rahat ei riitä loppukuusta enää mihinkään, kun kaikki on jo menneet pakolliseen. Ja ollaan työssäkäyviä vanhempia ja koska töissä, ei meitä yhteiskuntakaan tuo millään, vaan kaikki maksetaan itse. Kaikki on kallistunut aivan älyttömästi. Vielä joitakin vuosia sitten pärjättiin kohtuullisesti.
Ei tässä maassa, täällä itketään kun ei ole varaa Särkänniemeen huvittelemaan...
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus lapsiperheköyhyydestä 90-luvulla: ruokaa oli, ja vaatteita, mutta kalliista harrastuksista, matkustamisesta ynnä muusta ekstrasta oli kieltäydyttävä.
Nykyään luulen, että köyhyys tarkoittaa sitä, että ei ole rahaa hyville kännyköille lapsilla eikä kalliille merkkivaatteille. Ei varaa meikkeihin eikä kampaamoihin, tekoripsiin eikä hiustenpidennyksiin. Tosi traagista!
Ja näihin nykyään rahat tungetaan ja äiti itke tekoripset päästään Iltalehdelle kun ei ole rahaa ruokaa.
Miten otetaan lapsia tehdessä huomioon, että toinen vanhempi voi vaikka menehtyä sairauteen.