Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arka aihe: syömishäiriö aikuisiässä

Vierailija
22.04.2026 |

Suoraan asiaan: oireilen yhä reilusti keski-ikäisenäkin, aika pahastikin. Elämäntilanteen vaikea stressi laukaisee tämän, ja tilanne alkaa olla aika kriittinen, ainakin ajatuksen tasolla. Löytyykö muita jakamaan fiiliksiä?

Kommentit (186)

Vierailija
181/186 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistavia tällaiset syömishäiriöisten kokoontumisajot, jossa lähinnä haetaan tukea sille, ettei ikinä tarttekaan parantua ja vellotaan omassa pahassa olossa. Ja muut vaan läpsyttelee selkään, että just näin luovutetaan yhdessä, pidä toi itseinho ja eikun yhdessä vessaan oksentamaan.

Se on sitä sairastamista. Olisin itse triggeröitynyt ja loukkaantunut tuosta kommentistasi ihan valtavasti aikoinaan. En vain kyennyt tarkastelemaan itseäni ikäänkuin ulkopuolelta, ei ollut itsereflektiokykyä, mitään kykyä säädellä tunteita terveellä tavalla jne. Semmoista häpeässä ja itseinhossa uimista. Varmaan se voi lohduttaa ettei ole ainoa mutta eihän se sairaudessa vellominen ja lässyttäminen tosiaan mihinkään vie. 

Vierailija
182/186 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistavia tällaiset syömishäiriöisten kokoontumisajot, jossa lähinnä haetaan tukea sille, ettei ikinä tarttekaan parantua ja vellotaan omassa pahassa olossa. Ja muut vaan läpsyttelee selkään, että just näin luovutetaan yhdessä, pidä toi itseinho ja eikun yhdessä vessaan oksentamaan.

Se on sitä sairastamista. Olisin itse triggeröitynyt ja loukkaantunut tuosta kommentistasi ihan valtavasti aikoinaan. En vain kyennyt tarkastelemaan itseäni ikäänkuin ulkopuolelta, ei ollut itsereflektiokykyä, mitään kykyä säädellä tunteita terveellä tavalla jne. Semmoista häpeässä ja itseinhossa uimista. Varmaan se voi lohduttaa ettei ole ainoa mutta eihän se sairaudessa vellominen ja lässyttäminen tosiaan mihinkään vie. 

Jos nyt vie mikään. En minäkään triggeröidy, mutta näin yli viisikymppisenä, reippaasti 30 vuotta sairastaneena tiedän, ettei niitä parannuskeinoja juurikaan ole. Minusta on kiva keskustella aiheesta tällaisella rennolla otteella anonyymina. Sen lisäksi on todettava, etten ainakaan minä olen oksentanut nuoruusvuosieni jälkeen laihdutustarkoituksessa. Ihan muut keinot tässä on käytössä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/186 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin 8-10 kertaa päivässä lukioaikana, se oli anoreksiaa ja bulimiaa yhtäaikaa ja vuorotellen. Sitten oli poissa tai taustalla pitkää ja nyt taas hyvä laihdutus päällä. Ja ikää vähän alle 50. Tavoite on siinä 55kg ja nyt 75kg. Ja on ällöttävä olo, mutta vuosia vaan meni kun en jaksanut ajatella syömisiä. En ole oksentanut sentään, siitä tulee loppupäiväksi nykyään hirveä olo.

Vierailija
184/186 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun syömiseni häiriintyi kroonisten suolistovaivojen myötä, joille ei löytynyt mitään selitystä. Tai no... Näin jälkeenpäin tuntuu, että kaikella on ollut psykologinen tausta. Etten koskaan edes oikeasti halunnut elää. Koska alussa niin perustavanlaatuisesti en tullut rakastetuksi ja opin, etten ole rakkauden arvoinen. Nyt kun näitä on pari vuosikymmentä käsitellyt, ehkä tässä voi vielä jotain muutosta tapahtuakin, neljänkympin korvilla ja tästä eteenpäin...

Vierailija
185/186 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa: ehkä noista siirrytty nyt ortoreksian puolelle. 

Vierailija
186/186 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Must tuntuu että kaikki laihat keski-ikäiset sairastaa syömishäiriötä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi