Luulin, että vain tällä palstalla sanotaan "Hesoissa"
Mutta tänään kuulin jonkun sanovan "Meillä Hesoissa on..." (en viitsi sanoa mitä on, ettei kyseinen henkilö tunnista itseään :D oli aika spesifinen juttu, ja siitä kävi ilmi, että kyllä, puhe oli tosiaan Helsingistä)
Onko "Hesoissa" siis ihan yleinen sanonta? Vai onko se vitsi?? Olin ihan pöllämystynyt, kun luulin aina, että se on tämän palstan oma juttu.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että en siis ole itse Helsingissä, enkä tiedä, miten helsinkiläiset nykyään Helsingistä puhuvat. Ehkä se "vain landella puhutaan Hesasta" on vanhentunutta tietoa jo.
Mutta kyseinen henkilö on muuttanut tänne Helsingistä. En tiedä onko alunperin sieltä kotoisin.
Jossain Hellsingin sisällä on alue tai ryhmä joka itse käyttää sanaa Hesa. Minulle on omien sanojensa mukaan paljasjalkainen hesalainen sanonut että hän käyttää sanaa Hesa.
Vierailija kirjoitti:
Hesulihan se nykyään on, vain kalkkikset puhuu jostain hesasta.
Se on paljasjalkaisten etenkin vanhempien ihmisten suussa Heset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että en siis ole itse Helsingissä, enkä tiedä, miten helsinkiläiset nykyään Helsingistä puhuvat. Ehkä se "vain landella puhutaan Hesasta" on vanhentunutta tietoa jo.
Mutta kyseinen henkilö on muuttanut tänne Helsingistä. En tiedä onko alunperin sieltä kotoisin.
Jossain Hellsingin sisällä on alue tai ryhmä joka itse käyttää sanaa Hesa. Minulle on omien sanojensa mukaan paljasjalkainen hesalainen sanonut että hän käyttää sanaa Hesa.
Varmastikin, mutta tuo monikko "Hesat" (vai onko se "Hesoi" olevinaan? :D) oli minulle uutta, tämän palstan ulkopuolella.
Ihan vaan reunahuomautuksena, Helsinki on ruotsinkielellä Helsingfors. Voisiko joku paljastaa, missä tämä Helsing-niminen koski sijaitsee? Tammerkosken paikka on julkista tietoa.
Tämäkin ketju täynnä palstavajakkien itse keksimiään juttuja, joita jankutetaan varmasti muuallakin somessa. Koska ne ovat niin hauskoja, noupa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena asuin maaseudulla ja mentiin kesäisin automatkalle Hesaan. Siellä Hesassa oli tyyppejä jotka asuivat Stadissa. Maalainen yritti tarkasti kirjakieltä puhua mutta lipsahtava murresana sai aikaan naurun remakan Stadin kundeissa.
Siellä ne kundit kivikatuja talsii ja betonikämpissä hengailee edelleen kuten silloin? Taitaa vaan olla arabia ja Afrikan murteet jo arkea eikä vain Suomen vanhat murteet?
Näin se juuri on. Wallah, wallah bro!
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan reunahuomautuksena, Helsinki on ruotsinkielellä Helsingfors. Voisiko joku paljastaa, missä tämä Helsing-niminen koski sijaitsee? Tammerkosken paikka on julkista tietoa.
Helsinge Fors on alkuperäinen ruotsinkielinen nimi ja nykyään tuo paikka on Vanhankaupunginkoski.
Lue vaikka Wikipediasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsillähän tuota käytetään. On siis alunperin lähtöisin siitä, kun jotkut junantuomat (+ satunnaiset paljasjalkaiset stadilaisetkin, yleensä nuorempaa polvea) yhtäkkiä alkavat pitää nolona ja junttina sanoa "Hesa". Vaikka ovat usein itse käyttäneet sitä sanaa koko pienen ikänsä ennen "kaupunkilaistumistaan". Ihan näitä tyyppejä ärsyttääkseen jotkut alkoivat puhumaan kieli poskella Hesoista, Hesestä (vaikka kaikki tietävätkin sen olevan Hesburgerin lempinimi, mutta juuri siksi, että se suututtaa vielä enemmän), jne.
Eniten tuo on 90-luvulla ja sen jälkeen syntyneiden juttu.
Kiitos! Tätä halusinkin tietää. En ole tosiaan kuullut tuota missään muualla kuin Vauva-palstalla aiemmin.
Ja tämä tosiaan oli nelikymppinen nainen merkkivaatteineen ja manikyyreineen, ei mikään tyypillinen Ylilaudan kasvatti, mutta mistäpä sitä nykyään tietää.
Googlaamalla näyttäisi siltä, että nimenomaan keskiluokkaiset keski-ikäiset käyttävät tuota termiä, ilmeisesti ironisesti. Hakutuloksissa näkyi esimerkiksi kirjailija Katja Kettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on monikossa?
Jaa-a, sitä ihmettelen minäkin. Kai se kuulostaa hassummalta niin.
Vierailija kirjoitti:
No miksei Tampereen nimi sitten tällä logiikalla ole Tammer?
Helsingin ympärillä olevissa kaupungeissa puhutaan Hesasta, ihan yleistä esim. 90-luvulla. Samoin vähän enemmän maalta pk-seudulle tulleet puhuvat helposti Hesasta. Helsinkiläinen aina sanoo joko Helsinki tai Stadi, mutta ei koskaan Hesa. Hesoihin taitaa olla ihan Yli laudan omaa kieltä niin kuin Hese tai lipasto. Hese ennen ainakin tarkoitti Hesburgeria eikä suinkaan Helsinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on monikossa?
Koska kaupunkeja on useita. Espoo, Vantaa, jopa kehäkolmosen ulkopuoliset Kerava ja Järvenpää lasketaan joskus samaksi alueeksi mitä sanotaan hesoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on monikossa?
Koska kaupunkeja on useita. Espoo, Vantaa, jopa kehäkolmosen ulkopuoliset Kerava ja Järvenpää lasketaan joskus samaksi alueeksi mitä sanotaan hesoiksi.
Hesoi City
Vain huutokauppakeisari sanoo hesoissa.
Suur-Hesa Espoon, Vantaan ja Keravan lähiöineen
Stadi on enimmäkseen Rööperiä ja Kurvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksei Tampereen nimi sitten tällä logiikalla ole Tammer?
Tammerkoski olisikin komeampi nimi. Tampere on jotenkin niin Mansester.
Ap. MONTAKO HELSINKIÄ SINULLA ON??? 😝😝😝😝
Hesa on vanhojen stadilaisten käyttämä nimitys. Jos joku puhuu stadista, voi olla, että on alunperin kotoisin jostain muualta. Muualta tulleet ovat monesti stadilaisempia kuin alkuperäiset hesalaiset.