Jääkaapissa oli kakku. Äiti oli tehnyt sen itsemurhaa edeltävänä iltana. Hänellä oli kaksi lasta. Vanhempi täytti sinä päivänä yhdeksän.
Kommentit (49)
Kaikilla aikuisilla pitäisi olla oikeus eutanasiaan.
Onpa taas ikäviä kommentteja. Itsemurhaan päätynyt ei varmasti osaa ajatella järjellisesti, mutta siitä huolimatta mietin että oliko pakko juuri syntymäpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söivätkö ne sen kakun kuitenkin?
Mitäs luulet.
Luulen, että söivät sen suruunsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku päättää tehdä itsemurhan, niin veronmaksajat eivät kykene sitä estämään. Että on ihan turha vinkua, että ei saatu apua.
Kysymys onkin siitä miksi ja miten ihminen ajetaan niin ahtaalle että hän ei näe muuta vaihtoehtoa kuin itsemurhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää puhua vaikeista asioista..Monille varmasti apua omaan suhtautumiseen ja pois lähteneet ovat rauhassa riippumatta muiden reaktioista....
Vaikeista asioista puhuminen on tärkeää, mutta tässä ajetaan vain Lotta Lehtikarin omaa agendaa, eikä se tuo itsemurhakeskusteluun mitään uutta.
Vaikeista asioista puhuminen on tärkeää, mutta aina ei löydy samoja kokemuksia jakavia henkilöitä joiden kanssa puhua. Sen takia tällaisilla kirjoilla voi olla suurikin arvo niille henkilöille, joita vastaavat asiat ovat koskettaneet. Itse pidin hesarin artikkelia hyvänä ja todennäköisesti myös luen Lehtikarin kirjan.
Oma äitini teki itsemurhan kun tokaluokkalainen ja olen myös itse yrittänyt itsemurhaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla aikuisilla pitäisi olla oikeus eutanasiaan.
Avustettu kuolema on aina siistimpi kuin kerrostalon katolta hyppääminen, mutta jos Suomeen joskus saadaan eutanasialaki, se tuskin koskee mielenterveysongelmaisia. Kriteerit tulevat olemaan äärimmäisen tiukat: tappava somaattinen sairaus, elinaikaa jäljellä max. 6 kk.
Alankomaissa eutanasian saamisen perusteeksi riittää sietämätön kärsimys, ja sehän on subjektiivinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku päättää tehdä itsemurhan, niin veronmaksajat eivät kykene sitä estämään. Että on ihan turha vinkua, että ei saatu apua.
Kysymys onkin siitä miksi ja miten ihminen ajetaan niin ahtaalle että hän ei näe muuta vaihtoehtoa kuin itsemurhan.
No psykiatria on täysin jämähtänyt paikoilleen. Kun on huonosti toimivia lääkityksiä, niin kuvitellaan sen olevan riittävä. Ihan sama, jos kirurgiassa olisi tyydytty siihen, että opittiin tekemään jonkinmoinen "taju kankaalle", nahka veitsellä auki, poistetaan osa, ja narulla takaisin kiinni. Niin vaan nykyisin käytetään robotiikkaa leikkauksiin, monitoroidaan aivotoimintaa reaaliaikaisesti leikkauksen aikana ja säädetään anestesian tilannetta tarvittaessa. Mutta psykiatriassa vaan pölistään 100 vuotta vanhan mallin mukaisesti (Freud) ja määrätään lääkkeitä, joilla on enemmän haittoja kuin hyötyjä. Kas kun eivät jättäneet lobotomiaa hyväksi käypähoidoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää puhua vaikeista asioista..Monille varmasti apua omaan suhtautumiseen ja pois lähteneet ovat rauhassa riippumatta muiden reaktioista....
Vaikeista asioista puhuminen on tärkeää, mutta tässä ajetaan vain Lotta Lehtikarin omaa agendaa, eikä se tuo itsemurhakeskusteluun mitään uutta.
Vaikeista asioista puhuminen on tärkeää, mutta aina ei löydy samoja kokemuksia jakavia henkilöitä joiden kanssa puhua. Sen takia tällaisilla kirjoilla voi olla suurikin arvo niille henkilöille, joita vastaavat asiat ovat koskettaneet. Itse pidin hesarin artikkelia hyvänä ja todennäköisesti myös luen Lehtikarin kirjan.
Oma äitini teki itsemurhan kun tokaluokkalainen ja olen myös itse yrittänyt itsemurhaa.
Kokemukset eivät ole vertailukelpoisia.
Minun tyttäreni teki itsemurhan, ja kun kirjoitin siitä kirjan ja annoin haastattelun Hesariin, sain tänne vauvapalstalle oman vihaketjun.
Miksi tämä on SINULLE ongelma, ap?
Äiti oli hammaslääkäri. Jäi kaihertamaan, että muistan jonkun toisenkin äidin olleen hammaslääkäri. Varmaan monenkin mutta jonkun, joka kirjoittanut kirjan.
Mulle on jäänyt mieleen eräs (todellinen) puolisolle jätetty itsemurhaviesti, joka oli osa jotain näyttelyä.
Siinä oli kohta:
"Ellalla on viikonloppuna baletin kevätnäytös, muista mennä katsomaan, se on hänelle tärkeää"
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on SINULLE ongelma, ap?
Miksi itsemurhat ei ole sinulle ongelma, etenkin jos itsemurhan tekee pienten lasten vanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemukset eivät ole vertailukelpoisia.
Minun tyttäreni teki itsemurhan, ja kun kirjoitin siitä kirjan ja annoin haastattelun Hesariin, sain tänne vauvapalstalle oman vihaketjun.
Ei niitä kokemuksia tarvitsekaan varteilla, mutta niiden herättämillä ajatuksilla ja tunteilla saattaa silti olla vertaistuellinen arvo.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on jäänyt mieleen eräs (todellinen) puolisolle jätetty itsemurhaviesti, joka oli osa jotain näyttelyä.
Siinä oli kohta:
"Ellalla on viikonloppuna baletin kevätnäytös, muista mennä katsomaan, se on hänelle tärkeää"
Ella tuskin on osallistunut balettiin sinä viikonloppuna
Lotta Lehtikari on mun mielestä aivan ihana näyttelijä. Ja niin nätti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy niiltä sankareilta, jotka rakensivat hyvinvointialuemallin
Vierailija kirjoitti:
Maksumuuri.
Ei ollut muuria luin koko jutun.
Jätin lehtijutun lukemisen kesken. En halua lukea.