Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaan syöty pelkkää kasvisruokaa koko viikko

Vierailija
22.04.2026 |

Ja teinit valittaa että nälkä ei lähde. Lupasin viikonlopuksi jonkin liharuoat niin toinen toivoi Texas monsteria ja toinen lihapullia. Miksi kasvisruoka on niin vastenmielistä, toki nyt vasta totuttelevat tähän.. Mulla taas on todella hyvä olo, vatsa toimii, mieli on selkeä. Koen että tätä kyllä jatketaan. Saisi vaan teinit hyväksymään asian ja löytyisi mieluisia ruokia heillekin.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, itse salilla tavoitteellisesti käyvänä miehenä en syö punaista lihaa ollenkaan ja hyvin tulee tuloksia ja nälkä lähtee.

EI todellakaan tarvitse porsaan tai lehmän persiettä lautaselle. Hyi olkoon.

Ihmisen elimistö ei pysty prosessoimaan pelkkää kasvisruokaa.Aivot tarvitsevat eläinperäistä rasvaa ja proteiinia toimiakseen. Ihan jo vertailemalla ihmisen,  lihansyöjien sekä märehtijöiden ruuansulatuskanavia voi jo päätellä, ettei ihmisen tulisi syödä liiaksi kasvikunnan tuotoksia. 

Jaaha. Itse olen 16-vuotiaasta elänyt kasvissyöjänä, nyt ikää 51. Ei ole ollut ongelmia aivojen toiminnassa, eikä myöskään fyysisessä suorituskyvyssä. Vielä tässä iässäkin treenaan kuntosalilla 3 kertaa viikossa, ja lenkkeilen parina päivänä viikossa lisäksi. 

Itse käytän toisinaan proteiinilisäjauheitakin kyllä, joista teen smoothieta: mantelimaitoa, pakastemarjoja, banaania, pari rkl proteiinijauhetta. Ei nuo sinänsä ole välttämättömiä edes kuntoilijalle, mutta itse en aina tule tehneeksi niin runsasproteiinisia ruokia, niin sitten kompensoin tuollaisella iltapalalla jossa proteiinijauhetta.

Vierailija
22/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kasvisruoka tässä tapauksessa täysin vegaanista, vai onko munat ja/tai maitotuotteet ok? Koska on tosi paljon helpompaa saada ruoka tottumattomalle maistumaan ja pitämään kylläisyyttä, jos noita voi käyttää. Jos pyrkimys on vegaaniuteen, niin teineille varsinkin kyllä silti menisin siihen asteittain, eli ensin esim. juustojakin sisältävää kasvisruokaa, maku eikä terveys edellä, sitten vähitellen vasta pois juustoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet unohtavat kasvisproteiinit. Pavut, tofu ja kikherneet kehiin.

Tofu on hirveää paskaa💩

Ei sitä ole kasvissyöjänkään pakko syödä, jos ei tykkää. On niitä soija-allergisiakin kasvissyöjiä. Mutta monelle meistä soija käy, ja tofu on kiva neutraali raaka-aine. Sen saa maistumaan monenlaiselta marinoimalla ja maustamalla. Se ei ole kovin prosessoitua, se on käytännössä soijajuustoa jota voi tehdä kotonakin. Ei lisä- tai säilöntäaineita yleensä. 

Mutta yleisesti olen sitä mieltä, että osa tekee kasvissyönnistä tarpeettoman vaikeaa esim. kieltämällä itseltään useimmat kasviproteiinit jollain syyllä. Esim. pelätään prosessointia ihan hurjasti, ja sitten kyllästytään ainaisiin papuihin ja tofuun. Itse en usko että kenenkään terveyttä kaataa, jos silloin tällöin vetäisee quornia, vegemakkaroita, soijanugetteja tms. Kunhan pääosin ruoka on jotain muuta.

Vierailija
24/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pelkkiä vihanneksia vai esim. viljatuotteita joissa on energiaa enemmän kuin lihassa?

Vierailija
25/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, itse salilla tavoitteellisesti käyvänä miehenä en syö punaista lihaa ollenkaan ja hyvin tulee tuloksia ja nälkä lähtee.

EI todellakaan tarvitse porsaan tai lehmän persiettä lautaselle. Hyi olkoon.

No eiks nää salihemmot syö juurikin kanaa ja papuja lähes järjestään.

Syö mitä syöt, mutta älä yöki toisten lautasille. Se vasta trkeetä onkin.

Vierailija
26/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvan vatsa kestää papuja, linssejä, kikherneitä, sipuleita ym. 

Vierailija
27/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tarpeeksi proteiinia? Pavut, pähkinät, palkokasvit, kookoskerma, soija, maidottomat juustot jne. 

Et sitten viljaa maininnut ollenkaan vaikka se on parhaimpia kasviproteiinilähteitä.

Vierailija
28/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
30/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin kuukaude kasvisruokaa...nälkä kyllä Lahti mutta tuli iso ongelma koska kasvisruoka saa ei ole hiilihydraattia eli energiaa..

Tein pitkäkestoista treeniä ja minulle tuli vakava sokeri tasapainon vaje joka johti pahoinvointiin ja heikotukseen jonka syytä en heti tajunnut koska minulla ei ollut nälkä..

Tämä olisi voinut johtaa tajuttomuutoonnja pyörittämiseen kun olin liikkeellä kaupungilla aikaan jossa ei ollut mitään liikettä auki josta olisi saada apua koska siinä tilanteessa liikkuminen täytyy lopettaa

Viljassa hiilihydraattia n.60g/100g.Lihassako sitä enemmän on?

Vierailija
31/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tarpeeksi proteiinia? Pavut, pähkinät, palkokasvit, kookoskerma, soija, maidottomat juustot jne. 

Et sitten viljaa maininnut ollenkaan vaikka se on parhaimpia kasviproteiinilähteitä.

Joo tuo on ihan totta, että kasvissyöjänä ei kannata ollenkaan miettiä niin, että proteiini on joku erillinen "köntti" jotain proteiiniruokaa, vaan sitä aterian kokonaisproteiinia. Jos siinä on täysjyväviljaa myös, niin siitä tulee ihan merkittävästi usein proteiinia, joten ei niin haittaa vaikka se tietty proteiiniruoaksi mielletty juttu kuten vaikka pavut ei toisi niin valtavasti proteiinia. 

Itse olen kasvissyöjänä joskus kirjaillut FatSecret appiin syömisiäni ihan nähdäkseni saanko riittävästi proteiinia. Sain sitä asiaa ollenkaan miettimättä noin 80 g päivässä, joka kokoiselleni naiselle on oikein hyvin.

Vierailija
32/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin kuukaude kasvisruokaa...nälkä kyllä Lahti mutta tuli iso ongelma koska kasvisruoka saa ei ole hiilihydraattia eli energiaa..

Tein pitkäkestoista treeniä ja minulle tuli vakava sokeri tasapainon vaje joka johti pahoinvointiin ja heikotukseen jonka syytä en heti tajunnut koska minulla ei ollut nälkä..

Tämä olisi voinut johtaa tajuttomuutoonnja pyörittämiseen kun olin liikkeellä kaupungilla aikaan jossa ei ollut mitään liikettä auki josta olisi saada apua koska siinä tilanteessa liikkuminen täytyy lopettaa

Kasvisruoassa ei ole hiilihydraattia? Siis anteeksi mitä? Kaikki normaalin ruokavalion hiilihydraatinlähteethän on kasvipohjaisia, ei lihassa ole hiilihydraattia. 

Vierailija
33/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvan, mitä nyt suurimman osan ihmiskunnasta. 

Vierailija
34/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä enemmistön vatsa kestää. Monella voi tulla totutusvaihe, jos siirtyy yhtäkkisesti käyttämään noita paljon. Mutta useimpien vatsa tottuu noin kuukaudessa. Ei toki kaikilla, on ihan tunnettua että jotkut IBS/IBD-ihmiset esimerkiksi ei pysty vegaaniruoalla oikein elämään, koska vatsa ei kestä semmoista määrää vegaanisia proteiinilähteitä, kuin mitä elimistö tarvisi. Mutta kyllä nämä vähemmistö on nämä joille ei sovi.

Vierailija
35/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoassa ei ole hiilihydraattia? Siis anteeksi mitä? Kaikki normaalin ruokavalion hiilihydraatinlähteethän on kasvipohjaisia, ei lihassa ole hiilihydraattia. 

Sehän ylitti jo aikaisemmatkin hörhöt tuolla väitteellä.

Vierailija
36/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei auta, nälkä on silti vaikka proteiinia on reilusti. Maitotuotteet täytyy olla mukana eli lakto-vege, niin tilanne on jo eri. Muuten menee siihen että täyttää vatsaa hiilarilla vähän väliä.

Syön vähän lihaa, kalaa ja munia, mutta olen elänyt vuosikausia myös ilman, lakto-vegenä, jonkin aikaa myös vegaanina mutta ei siitä vaan tullut mitään. En tiedä miksi.

Vierailija
37/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et edes tajua mitä eroa on hiilihydraateilla,proteiinia ja rasvalla.

Kaikki hiilihydraatit ovat vain kasviruoassa.

Vierailija
38/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset kaipaa lihaa niin tee liharuokaa missä on normaalia enemmän kasviksia. Meillä on esim aina lihapullissa ja pihveissä sieniä, kalapihveissä jauhettu porkkanaa mukaan, makaronilaatikossa sipulin lisäksi oikein pientä paprikasilppua "mausteena". Lasagne, kanapasta ym kuorrutetaan tomaatilla ja siihen juustoraaste päälle. Liharuuan kylkeen on aina salaatti, raaste, uunijuurekset, vihreitä papuja, parsa/kukkakaalia, porkkanaa, paistettua ruusukaalia, yleensä useampi niin voi ottaa eniten sitä mistä tykkää.

Vaihda riisi kauraan tai ohraan ja suosi perunoita niin nälkä pysyy loitolla paremin kuin riisillä ja pastalla.

Vierailija
39/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei auta, nälkä on silti vaikka proteiinia on reilusti. Maitotuotteet täytyy olla mukana eli lakto-vege, niin tilanne on jo eri. Muuten menee siihen että täyttää vatsaa hiilarilla vähän väliä.

Syön vähän lihaa, kalaa ja munia, mutta olen elänyt vuosikausia myös ilman, lakto-vegenä, jonkin aikaa myös vegaanina mutta ei siitä vaan tullut mitään. En tiedä miksi.

Mulla ihan sama. En tiedä johtuuko sitten siitä, että mulla jos syön kovin paljon palkokasveja, vatsa menee vähän löysälle. Ehkä ei oikein kunnolla sitten imeydy se proteiinikaan, vaikka sitä söisi teoriassa tarpeeksi. Maitotuotteista ja munista imeytyy paremmin, ja siksi mulla lakto-ovo kyllä toimii paljon paremmin kuin vegaaninen. Valitettavasti, koska kyllähän siihen maidon ja munien syömiseen liittyy ihan samat eettiset ongelmat kuin lihansyöntiinkin. 

Vierailija
40/43 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofu on hirveää paskaa💩

Ei sitä ole kasvissyöjänkään pakko syödä, jos ei tykkää. On niitä soija-allergisiakin kasvissyöjiä. Mutta monelle meistä soija käy, ja tofu on kiva neutraali raaka-aine. Sen saa maistumaan monenlaiselta marinoimalla ja maustamalla. Se ei ole kovin prosessoitua, se on käytännössä soijajuustoa jota voi tehdä kotonakin. Ei lisä- tai säilöntäaineita yleensä. 

Mutta yleisesti olen sitä mieltä, että osa tekee kasvissyönnistä tarpeettoman vaikeaa esim. kieltämällä itseltään useimmat kasviproteiinit jollain syyllä. Esim. pelätään prosessointia ihan hurjasti, ja sitten kyllästytään ainaisiin papuihin ja tofuun. Itse en usko että kenenkään terveyttä kaataa, jos silloin tällöin vetäisee quornia, vegemakkaroita, soijanugetteja tms. Kunhan pääosin ruoka on jotain muuta.

Tempeh on vielä parempaa! Jostain syystä tuntuu olevan edelleen vähemmän tunnettua täällä kuin tofu, ja monella on huonoja kokemuksia tofusta, jos eivät ole syöneet sitä hyvin tehtynä. Tofu ON mautonta. 

Olen ottanut asiakseni mainostaa kaikille tempehiä, koska se on niin hyvää.

t: tempehlähettiläs

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi