Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaan syöty pelkkää kasvisruokaa koko viikko

Vierailija
22.04.2026 |

Ja teinit valittaa että nälkä ei lähde. Lupasin viikonlopuksi jonkin liharuoat niin toinen toivoi Texas monsteria ja toinen lihapullia. Miksi kasvisruoka on niin vastenmielistä, toki nyt vasta totuttelevat tähän.. Mulla taas on todella hyvä olo, vatsa toimii, mieli on selkeä. Koen että tätä kyllä jatketaan. Saisi vaan teinit hyväksymään asian ja löytyisi mieluisia ruokia heillekin.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet unohtavat kasvisproteiinit. Pavut, tofu ja kikherneet kehiin.

Enpä usko, että kovin moni unohtaa. 

Vierailija
42/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sekasyöjäperhe kokeili pelkkää kasvisruokaa 5 päivää. Tehtiin itse mutta myös valmiista lihakorvikkeesta.

Kaikilla mahat turvoksissa, tukossa, röyhtäyttää, minulla iho huonossa kunnossa.

Kasvisruuassa yllättävän paljon lisäaineita, osassa vain siksi jotta maistuisivat lihalta. Mikä järki tehdä esansseilla lihalta maistuvaa kasvisruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lammas- ja Sopuli-Mammat lukee somesta ja mediasta että pitäisi syödä kasvisruokaa, ja kauhea vouhotus päällä, ja pöyristytään lihan syöjille vain koska somessa on käsketty pöyristymään ja koska omia aivoja ei enää viitsitä käyttää.

Vierailija
44/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkikaverin mies on plastikkakirurgi ja näkee ihmisten kasvoista onko syöty lihaa vai ei.

Erottaa klinikalle tulleet punaisen lihan syöjät edukseen saman tien, koska heillä se lihan syönti on lisännyt kollageenituotantoa kasvoissa. Ne eivät ala roikkumaan löysästi, joten heille ei tarvitse tehdä mitään.

Kasvissyöjät jonottavat kasvojen kohotuksiin.

Tämän vuoksi kasviksia suositellaan, jotta lääkäreillä olisi enemmän töitä :D

Vierailija
45/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet unohtavat kasvisproteiinit. Pavut, tofu ja kikherneet kehiin.

Tofu on hirveää paskaa💩

Ei sitä ole kasvissyöjänkään pakko syödä, jos ei tykkää. On niitä soija-allergisiakin kasvissyöjiä. Mutta monelle meistä soija käy, ja tofu on kiva neutraali raaka-aine. Sen saa maistumaan monenlaiselta marinoimalla ja maustamalla. Se ei ole kovin prosessoitua, se on käytännössä soijajuustoa jota voi tehdä kotonakin. Ei lisä- tai säilöntäaineita yleensä. 

Mutta yleisesti olen sitä mieltä, että osa tekee kasvissyönnistä tarpeettoman vaikeaa esim. kieltämällä itseltään useimmat kasviproteiinit jollain syyllä. Esim. pelätään prosessointia ihan hurjasti, ja sitten kyllästytään ainaisiin papuihin ja tofuun. Itse en usko että kenenkään terveyttä kaataa, jos silloin tällöin vetäisee quornia, vegemakkaroita, soijanugetteja tms. Kunhan pääosin ruoka on jotain muuta.

Tempeh on vielä parempaa! Jostain syystä tuntuu olevan edelleen vähemmän tunnettua täällä kuin tofu, ja monella on huonoja kokemuksia tofusta, jos eivät ole syöneet sitä hyvin tehtynä. Tofu ON mautonta. 

Olen ottanut asiakseni mainostaa kaikille tempehiä, koska se on niin hyvää.

t: tempehlähettiläs

Itsekin tykkään tempehistä, mutta se tuntuu vähän jakavan mielipiteitä. Tofu tuntuu hyvin maustettuna ja rapeaksi paistettuna menevän lähes kaikille, mutta tempehistä se on vähän että puolet tykkää, puolet ei sitten ollenkaan.

Vierailija
46/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkkikaverin mies on plastikkakirurgi ja näkee ihmisten kasvoista onko syöty lihaa vai ei.

Erottaa klinikalle tulleet punaisen lihan syöjät edukseen saman tien, koska heillä se lihan syönti on lisännyt kollageenituotantoa kasvoissa. Ne eivät ala roikkumaan löysästi, joten heille ei tarvitse tehdä mitään.

Kasvissyöjät jonottavat kasvojen kohotuksiin.

Tämän vuoksi kasviksia suositellaan, jotta lääkäreillä olisi enemmän töitä :D

Itsellä vähän päinvastainen havainto, kasvispainotteisesti syövät on usein nuoremman näköisiä. 

Eikä se muutenkaan noin toimi, että lihan syönti = kollageenia ihossa. Kollageeni itsessäänhän pilkkoutuu ruoansulatuksessa kumminkin, ei se kulkeudu ihoon sellaisenaan. Se pilkkoutuu ihan vaan proteiinien normaaleiksi rakennusaineiksi. Eli kunhan sitä proteiinia saa tarpeeksi, eri aminohappoja, niin ihan sama tuleeko se lihasta vai kasvisruoista. Kollageenia pystytään sitten kyllä tuottamaan sen mukaan, mitä perimä määrää. Eikä sitä pysty syömisillä muuttamaan, ellei syöty tuote ole esim. hormonilääke.

Vierailija
47/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän sekasyöjäperhe kokeili pelkkää kasvisruokaa 5 päivää. Tehtiin itse mutta myös valmiista lihakorvikkeesta.

Kaikilla mahat turvoksissa, tukossa, röyhtäyttää, minulla iho huonossa kunnossa.

Kasvisruuassa yllättävän paljon lisäaineita, osassa vain siksi jotta maistuisivat lihalta. Mikä järki tehdä esansseilla lihalta maistuvaa kasvisruokaa?

Niin no, eihän siinä ole kauheasti järkeä tuolla lailla yhtäkkiä alkaa syödä reilusti kasvisruokaa. Jos ruokavalio on ennen ollut aika tyypillinen suomalainen, niin suolistofloora on sellainen, että se huonosti osaa sulattaa kasvisruokaa. Siksi suolistolle pitää antaa aikaa sopeutua, flooran mikrobien suhteiden muuttua. MIeluiten aloittaa niin, että vähitellen lisää kasvisruoan osuutta, sen mukaan mitä vatsa kestää. 

Tuo toinen kysymys taas - useimmissa kasvisruoissa ei ole mitään lisäaineita, koska ne on vaan ihan niitä kasviksia, papuja jne. Mutta puhut nyt ilmeisesti näistä "lihankorvikkeista". Ei niissäkään ole kaikissa kovin paljoa lisäaineita, mutta joissain on. Mutta ei ne kenenkään pääruokaa ja päivittäistä ruokaa ole. Ne on vaihtelun vuoksi juttuja tai herkkuja. Ja kaikki ne lisäaineet on kyllä tutkittuja ja turvallisiksi havaittuja, en itse ymmärrä tällaista lisäainekammoa ollenkaan. Ja miksi halutaan tiettyjä aromeita? Koska on ehkä esim. lapsuudessa totuttu tiettyihin makuihin ja kaivataan sitä nostalgiaa, silti vaikka olisi eettisistä tai ympäristösyistä kasvissyöjä. Esim. itse olen ollut vege 30 vuotta, mutta kyllä mä välillä kesällä haluan ihan makkaran. Mulle se on sellainen soijachorizo sitten. Lihaamakkaran syönti ei ole eettisistä syistä vaihtoehto. Joten paras mahdollinen korvike saa riittää.

Vierailija
48/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas teinit vaatimalla vaati siirtymistä kasvisruokiin🤔

En tiedä mitä syötte mutta meillä 2 urheilevaa teiniä syö ruokia jossa papuja, linssejä, tofua, maitotuotteita kuten juusto, kananmunia, erilaisia proteiinirikkaita lihan korvaajia ym ym eikä kukaan valita nälkää. Joskus tosi harvoin kalaa. Emme siis ole vegaaneja.

Kannattaa hankkia kunnon kasviskeittokirja ja aloittaa opettelu.

Vierailija
49/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kasvoin perheessä, jossa sain syödä terveellistä sekaruokaa. 

Vierailija
50/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin kuukaude kasvisruokaa...nälkä kyllä Lahti mutta tuli iso ongelma koska kasvisruoka saa ei ole hiilihydraattia eli energiaa..

Tein pitkäkestoista treeniä ja minulle tuli vakava sokeri tasapainon vaje joka johti pahoinvointiin ja heikotukseen jonka syytä en heti tajunnut koska minulla ei ollut nälkä..

Tämä olisi voinut johtaa tajuttomuutoonnja pyörittämiseen kun olin liikkeellä kaupungilla aikaan jossa ei ollut mitään liikettä auki josta olisi saada apua koska siinä tilanteessa liikkuminen täytyy lopettaa

Älä nyt jaksa, on kehonrakentajia ja huippu-urheilijoita, jotka ovat täysin vegaaneja. Ihan hyvin on mahdollista, kunhan ruokavalio on oikein koostettu ja tarpeeksi monipuolinen.

Vierailija
51/51 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä ihan normaalia kotiruokaa, vaihtaa vain lihaproteiini kasviproteiiniin. Esim. makaronilaatikko: korvaa jauheliha soijarouheella tai kaupasta valmiina saatavalla vegejauhiksella. Kanapasta: korvaa kana vaikkapa Muun kanattomalla lastulla. Eli ei mitään munakoisopaistosta, jossa ei ole proteiinia saati rasvaa. 

Kannattaa tosiaan vaihtaa terve ruoka kaikenlaisiin korvikkeihin. Elimistö tykkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän