Tasa-arvo
Miksi tasa-arvo ymmärretään niin usein väärin, ja käännetään hyökkäykseksi naisia vastaan?
Olen huomannut yhä useammin keskusteluissa saman lauseen: ”halusitte samat oikeudet, joten nyt ette saa valittaa mistään.”
Tuntuu, että osa on ymmärtänyt tasa-arvon niin, että kaikki huomio ja kohteliaisuus pitäisi lopettaa…. ei enää kukkia, ei ovien avaamista, ei kauppakassien nostamista. Eihän tasa-arvo tarkoita ettei saa olla huomaavainen? Jos tasa-arvo tarkoittaa joillekin sitä, että ei enää voi olla huomaavainen tai tehdä pieniä kivoja eleitä, niin silloin koko ajatus on ymmärretty väärin. Eikä naisten oikeuksien lisääminen myöskään tarkoita oikeutta kohdella meitä huonommin.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo kuuluu meille kaikille. Olen itse myös avannut ovia miehille, ei johdu sukupuolesta lainkaan. Mutta huomannut vuosien varrella, että miksi miesten käytös naisia kohtaan on usein niin väheksyvää? Eli jos mies sanoo saman asian kuin itse sanon, niin miehen sanomaa arvostetaan aina enemmän kuin naisen, vaikka se nainen on ottanut asioista selvää, niin saa osakseen vähättelyä ym. Että mitäs sinä nainen nyt oikeasti tiedät yhtään mistään ym. Tämä tasa-arvo ei oikeasti vieläkään todeudu ja naiset joutuvat paiskimaan enemmän töitä saadakseen arvostusta. Jos on remontti kyseessä, niin remonttifirma pitää naisia tyhminä ja huijaavat heitä. Kyllä se oikeasti näkyy näissä tilanteissa, kun mies ei kestä, kun nainen määrää?!
Tämä. Miehet eivät aina ymmärrä että nainen joutuu tosissaan todistelemaan itseään jatkuvasti ja joka asiassa.
Tämä! Ja eräs tuossa jo heti alkoi inttämään mitä olen tehnyt tuntemattoman miehen eteen. Meille naisille huomaavaisuus tulee usein luonnostaan, ja olemme hoivaavia, mutta meidänhän pitää jatkuvasti todistella omaa arvoa tässä maailmassa.
Kovasti osaatte kyllä uhritua ja valittaa
En täällä näe kyllä muuta kuin että miehet uhriutuvat ja kitisevät....
"Tasa-arvon nimissä luotiin kiintiöitä eri aloille. "
Paitsi että ei ole mutta pidä toki uskosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein olen huomannut, että juuri se huomaavaisuus on loppunut miesten toimesta tasa-arvon nimissä, vaikka tasa-arvo käytännössä tarkoittaa aika yksinkertaisia asioita arjessa. Esim, että työelämässä saa samasta työstä saman palkan ja samat mahdollisuudet edetä. Sitä, että perheessä vastuu ei automaattisesti kaadu naiselle, vaan molemmat osallistuu. Sitä, että ei tarvitse pelätä häirintää tai vähättelyä sukupuolen takia.
Sitä, että mielipide otetaan yhtä vakavasti.
Miksi siis niin moni on ymmärtänyt tämän väärin, eikä vaivaudu edes asiaan perehtymään?
Ei todellista. Tuo että miehillä "parempi" palkka on debunkattu jo miljoona kertaa, ettekä te saatanan valopäät sitä vieläkään ymmärrä. Teillä ei riitä kapasiteetti päässä. Te vaan toistatte samaa ennalta opittua paskaa kun papukaija
Valaise omaa päätäsi.
https://stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2025/Sukupuolten-palkkaerot-ova…
Mikään ei estä naisia yhäkään kouluttautumasta niille enemmän tienaaville aloille esim. insinööriksi tai ekonomiksi. Naisilla on korkeapalkkaisista aloista pieni enemmistö vain lääketieteessä tälläkin hetkellä. Omista huonoista uravalinnoista ei voi syyttää, että mies tienaa insinöörinä enemmän. Minä saan insinöörinä ihan samaa palkkaa naiskollegani kanssa samalla koulutuksella.
Ainoat oikeat palkkaerot on johtaja -tasolla missä ne johtajien palkat heittelee miestenkin välillä hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo kuuluu meille kaikille. Olen itse myös avannut ovia miehille, ei johdu sukupuolesta lainkaan. Mutta huomannut vuosien varrella, että miksi miesten käytös naisia kohtaan on usein niin väheksyvää? Eli jos mies sanoo saman asian kuin itse sanon, niin miehen sanomaa arvostetaan aina enemmän kuin naisen, vaikka se nainen on ottanut asioista selvää, niin saa osakseen vähättelyä ym. Että mitäs sinä nainen nyt oikeasti tiedät yhtään mistään ym. Tämä tasa-arvo ei oikeasti vieläkään todeudu ja naiset joutuvat paiskimaan enemmän töitä saadakseen arvostusta. Jos on remontti kyseessä, niin remonttifirma pitää naisia tyhminä ja huijaavat heitä. Kyllä se oikeasti näkyy näissä tilanteissa, kun mies ei kestä, kun nainen määrää?!
Tämä. Miehet eivät aina ymmärrä että nainen joutuu tosissaan todistelemaan itseään jatkuvasti ja joka asiassa.
Tämä! Ja eräs tuossa jo heti alkoi inttämään mitä olen tehnyt tuntemattoman miehen eteen. Meille naisille huomaavaisuus tulee usein luonnostaan, ja olemme hoivaavia, mutta meidänhän pitää jatkuvasti todistella omaa arvoa tässä maailmassa.
Itse näen asian päinvastoin. Joka kerta teette keskusteluista sukupuolien välisen taistelun, jossa naisen kuuluisi aina alistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein olen huomannut, että juuri se huomaavaisuus on loppunut miesten toimesta tasa-arvon nimissä, vaikka tasa-arvo käytännössä tarkoittaa aika yksinkertaisia asioita arjessa. Esim, että työelämässä saa samasta työstä saman palkan ja samat mahdollisuudet edetä. Sitä, että perheessä vastuu ei automaattisesti kaadu naiselle, vaan molemmat osallistuu. Sitä, että ei tarvitse pelätä häirintää tai vähättelyä sukupuolen takia.
Miksi siis niin moni on ymmärtänyt tämän väärin, eikä vaivaudu edes asiaan perehtymään?
Ei todellista. Tuo että miehillä "parempi" palkka on debunkattu jo miljoona kertaa, ettekä te saatanan valopäät sitä vieläkään ymmärrä. Teillä ei riitä kapasiteetti päässä. Te vaan toistatte samaa ennalta opittua paskaa kun papukaija
Valaise omaa päätäsi.
''Voi olla kulunutta verrata sairaanhoitajanaisen ja insinöörimiehen palkkoja toisiinsa, mutta nämä ovat korkeakoulututkintotaustaisia ammatteja, joissa työskentelee paljon palkansaajia ja koulutustaso on sama. Esimerkiksi sairaanhoitajan ja konetekniikan insinöörin ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden välinen keskimääräinen palkkaero on 23 prosenttia. Sairaanhoitajat työskentelevät usein julkisella sektorilla ja alalla, jossa ihminen tekee suuren osan työstä. Insinöörit taas saavat koneilta apua tuottavuuteen ja tekevät useammin töitä yksityisellä sektorilla.
Palkkaeroissa kyse ei ole niinkään siitä, että naisille maksettaisiin samasta työstä selvästi pienempää palkkaa (tätäkin voi kyllä tapahtua), vaan suuressa määrin siitä, että työmarkkinoiden segregaatio on voimakasta ja naisvaltaisilla aloilla palkkataso on pienempi kuin miesvaltaisilla aloilla.
Naiset ja miehet sijoittuvat keskimäärin eri tavoin eri ammatteihin mutta myös eri toimialoille. Kuviossa 6 nähdään muutamien suurien toimialojen sukupuolijakauma ja miten se on muuttunut vuodesta 2013 vuoteen 2023.''
Ihan lainattu kuule tuosta omasta linkistäsi. Eli samasta työstä ja samalla koulutuksella saa yhäkin samaa palkkaa. Palkkaerot tulee ihan alojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä miehenä taas ajattelen että monilla naisilla on unohtunut että oikeuksia seuraa velvollisuus. Ei voi vain poimia rusinoita pullista ja jättää kaikki ikävät hommat muille.
M48
Naisilla on velvollisuuksia ollut jo vuosisatojen ajan jos et sattunut sitä muistamaan. Tämä maailma on rakennettu miesten ympärille ja siksi tasa-arvo lakia onkin tarvittu, sillä naisilta on kyllä osattu aina vaatia paljon, mutta oikeudet on poljettu alas.
Ketä koskee pakollinen asevelvollisuus jota turha tasa-arvolaki ei laske syrjinnäksi? Kummasti unohdit tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''Mielenkiintoista taas huomata, että miehelle huomaavaisuus on pistepeliä, jossa sitä pitää ensin ansaita. Noh, kun kerta sinua tämä asia noin kutkuttaa, niin esimerkiksi arjessa avaan oven, tai jos satun itse ensin vaikkapa kaupan ovelle, niin pidän sitä auki. Mitä sitten toivoisit, että minä tuntemattomana naisena tekisin sinulle? ''
En yhtään mitään. En tarvitse mitään erityistä kohtelua, kun olen aikuinen jolla on toimivat raajat. Koita sinäkin joskus äläkä heittäydy avuttomaksi lapseksi.
Siinä vaiheessa, jos nainen kiinnostaa parisuhde tms mielessä, kannattaa antaa sille naiselle erityistä kohtelua. Jos sinä et anna, moni muu mies kyllä antaa.
Ding ding ding. Voittaja on löytynyt! Ymmärrät taikasanat 'parisuhde' ja varmaan 'mies-/naisystävä' tai 'avioliitto'. Niissä sille toiselle osapuolelle annetaan sitä erityistä kohtelua, koska he ansaitsevat sen. Tuntemattomat ihmiset taas eivät ansaitse sitä.
Ding ding dille, mihinkään noihin et pääse käyttäytymällä moukkamaisesti naisia kohtaan.
Kuka tässä on mistään moukkamaisesta puhunut? Kohtelen kaikkia ihan kohteliaasti, mutta en kanna kenenkään tuntemattoman naisen kauppakasseja vakiona. Jos joku apua tarvitsee niin oletan, että he osaavat myös sitä omalla suullaan pyytää.
No eikai tässä tarkoitettu, että pitää juosta tuntemattoman kauppakasseja repimään kädestä tyyliin? Vaan kun moni mies ei edes kanna oman vaimonsa kauppakasseja nykyään. Toki voi johtua sairaudesta tms, en tuomitse, mutta kun kuulee ihan lähipiiristä: ”eukko saa itse kauppakassit kantaa, niin saa läskien allien tilalle vähän lihasta”. Onko se niin hemmetin vaikeaa edes puhua kunnioittavasti naisista?
Minä en voi valitettavasti lähipiirisi asioita muuttaa ja en oikeastaan edes haluaisi lähipiiriisi tutustua. Vaikutatte kaikki aika huonoilta ihmisiltä.
Ai huonoilta kaikki? Huomaatko miten osoitat sormella ja hyökkäät heti? Kun itse tässä juuri yritin sanoa etten hyväksy moukkamaista käytöstä? Enkä odota tuntemattoman kantavan kauppakasejani. Oma mies tekee sen ihan mielellään ja olemme molemmat ihmeissämme mihin sellainen toisten huomioon ottaminen on katoamassa.
Minä vain totesin tosiasiat. Sinun lähipiirissäsi on oikeasti moukkamaisesti käyttäytyviä ihmisiä ja sinä esität jotain korkeammalta moraalisesta asemasta saarnaajaa vauvapalstalla.
En minä mitään esitä. En voi itsekään vaikuttaa siihen, miten vaikkapa mieheni entiset koulukaverit vaimojaan kohtelee, mutta olemme molemmat ottaneet etäisyyttä sellaisiin ihmisiin, kun emme halua sellaisia lähipiiriin, joiden sanavarastoon kuuluu vaikkapa eukottelu. Oma mies puhuu naisista kunnioittavasti naisina, eikä salli myöskään minusta puhuttavan eukkona, tai arvostele vartaloani, vaan päinvastoin kehuu päivittäin. Samoin teen minä, sillä arvostus on molemmin puolista. Sellaista toivoisin myös enemmän muilta ihmisiltä, että oltaisiin kunnioittavia, eikä väheksyttäisi, tai nimiteltäisi.
Silti sinäkin varmaan kannatat pakollista armeijaa miehille? Siinä sinun kunnioituksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaise omaa päätäsi.
Niin. Missäänhän ei sanottu että juuri samasta työstä nainen saa huonompaa palkkaa. Jos ammattikoulun käyneenä opiskelet siivoojaksi tai sitten paperimieheksi niin onhan siinä vissi ero. Tuossahan verrataan omenoita ja appelsiinejä. Luuletko tosissaan että jos minä opiskelen siivoojaksi niin automaattisesti minun aloituspalkkani on parempi kuin aloittavalla siivoojalla koska olen mies? Voi hyvää päivää. Sano vielä kerran että minun pitää valaistua. Ehkä teidän naisten pitäisi joskus käyttää niitä omia aivoja eikä linkkailla typeriä agendan omaavia tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Tasa-arvon nimissä luotiin kiintiöitä eri aloille. "
Paitsi että ei ole mutta pidä toki uskosi.
Positiivinen syrjintä, soittaako kelloja?
Viimeviikon gallupin perusteella 59% naisista kannatti pakollista asevelvollisuutta vain miehille. Miksi naiset vastustaa tasa-arvoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ajatus tasa-arvosta herättää miesvauvojen tunteet pintaan, eivät koe olevansa enää erityisiä ja ylempänä.
Just tuon lähtöväitteen takia en pysty uskomaan naisena feministisen tasa-arvon vilpittömyyteen. Kommentti tihkuu halveksintaa ja kaunaa. Tästä pohjalta ei mikään tasa-arvo synny.
Lässynlää. Tasa-arvosta ei inise juuri muut kuin miesvauvat. Mutta kaikki miehet eivät ole vauvoja, he ymmärtävät mitä sana tarkoittaa eikä rupea ihme kuperkeikkoihin.
Toisin kuin sinä itse rupeat XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä miehenä taas ajattelen että monilla naisilla on unohtunut että oikeuksia seuraa velvollisuus. Ei voi vain poimia rusinoita pullista ja jättää kaikki ikävät hommat muille.
M48
Naisilla on velvollisuuksia ollut jo vuosisatojen ajan jos et sattunut sitä muistamaan. Tämä maailma on rakennettu miesten ympärille ja siksi tasa-arvo lakia onkin tarvittu, sillä naisilta on kyllä osattu aina vaatia paljon, mutta oikeudet on poljettu alas.
Ketä koskee pakollinen asevelvollisuus jota turha tasa-arvolaki ei laske syrjinnäksi? Kummasti unohdit tämän.
Eli kun tasa-arvo lailla on pyritty nostamaan ns. heikommassa asemassa olevan sukupuolen oikeuksia edes lähemmäs samalla tasolle miesten kanssa, niin alkaa se itku siitä, että teidän pitää käydä armeija? Pitäisikö sitten miestenkin vain ostaa sellainen robotti joka synnyttää teille lapset, niin päästään ihan kunnolla samalle viivalle. Ai niin, ei teillä ole rahaa.
Noukitaan rusinat pullasta ja jos se ei onnistu, niin huudetaan tasa-arvon perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M48
Eli kun tasa-arvo lailla on pyritty nostamaan ns. heikommassa asemassa olevan sukupuolen oikeuksia edes lähemmäs samalla tasolle miesten kanssa, niin alkaa se itku siitä, että teidän pitää käydä armeija? Pitäisikö sitten miestenkin vain ostaa sellainen robotti joka synnyttää teille lapset, niin päästään ihan kunnolla samalle viivalle. Ai niin, ei teillä ole rahaa.
Nykyaikana miehet on heikommassa asemassa mitä naiset. Miksi vihaat miehiä? Miksi olet sovinisti?
Kovastipa naisvauvat parkuvat tasa-arvon perään maassa, joka on tutkitusti tasa-arvon kärkimaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaise omaa päätäsi.
Mikään ei estä naisia yhäkään kouluttautumasta niille enemmän tienaaville aloille esim. insinööriksi tai ekonomiksi. Naisilla on korkeapalkkaisista aloista pieni enemmistö vain lääketieteessä tälläkin hetkellä. Omista huonoista uravalinnoista ei voi syyttää, että mies tienaa insinöörinä enemmän. Minä saan insinöörinä ihan samaa palkkaa naiskollegani kanssa samalla koulutuksella.
Ainoat oikeat palkkaerot on johtaja -tasolla missä ne johtajien palkat heittelee miestenkin välillä hurjasti.
Jos et ihan tajunnut tuosta niin valaisempa nuppiasi:
Samantasoinen koulutusaste:
miesvaltaiset alat > isompi palkka
naisvaltaiset alat > pienempi palkka
Vaativuustaso on sama ja esimerkiksi terveysala naisilla on jopa fyysisesti raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En täällä näe kyllä muuta kuin että miehet uhriutuvat ja kitisevät....
Tule pois sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M48
Todellista heikkoutta on ulista jostain kuvitteellisesta "heikosta asemasta" ja käyttää sitä lyömäaseena muita vastaan
Vierailija kirjoitti:
Kovastipa naisvauvat parkuvat tasa-arvon perään maassa, joka on tutkitusti tasa-arvon kärkimaita.
Paitsi miesten asemassa asevelvollisuuden takia. Gallupissa 59% suomalaisista naisista kannattaa vain miehille pakollista asevelvollisuutta ja vastustaa tasa-arvoa. Missä ovat kohuotsikot nyt kuten nytkiksen tutkimuksen aikana?