Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tasa-arvo

Vierailija
22.04.2026 |

Miksi tasa-arvo ymmärretään niin usein väärin, ja käännetään hyökkäykseksi naisia vastaan?

Olen huomannut yhä useammin keskusteluissa saman lauseen: ”halusitte samat oikeudet, joten nyt ette saa valittaa mistään.” 

Tuntuu, että osa on ymmärtänyt tasa-arvon niin, että kaikki huomio ja kohteliaisuus pitäisi lopettaa…. ei enää kukkia, ei ovien avaamista, ei kauppakassien nostamista. Eihän tasa-arvo tarkoita ettei saa olla huomaavainen? Jos tasa-arvo tarkoittaa joillekin sitä, että ei enää voi olla huomaavainen tai tehdä pieniä kivoja eleitä, niin silloin koko ajatus on ymmärretty väärin. Eikä naisten oikeuksien lisääminen myöskään tarkoita oikeutta kohdella meitä huonommin. 

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ajatus tasa-arvosta herättää miesvauvojen tunteet pintaan, eivät koe olevansa enää erityisiä ja ylempänä. 

Ap:han se on taas vaatimassa erityiskohtelua ja hänellä on tunteet noussut pintaan. 

Vierailija
82/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

''Mielenkiintoista taas huomata, että miehelle huomaavaisuus on pistepeliä, jossa sitä pitää ensin ansaita. Noh, kun kerta sinua tämä asia noin kutkuttaa, niin esimerkiksi arjessa avaan oven, tai jos satun itse ensin vaikkapa kaupan ovelle, niin pidän sitä auki. Mitä sitten toivoisit, että minä tuntemattomana naisena tekisin sinulle? ''

En yhtään mitään. En tarvitse mitään erityistä kohtelua, kun olen aikuinen jolla on toimivat raajat. Koita sinäkin joskus äläkä heittäydy avuttomaksi lapseksi. 

Siinä vaiheessa, jos nainen kiinnostaa parisuhde tms mielessä, kannattaa antaa sille naiselle erityistä kohtelua. Jos sinä et anna, moni muu mies kyllä antaa. 

Ding ding ding. Voittaja on löytynyt! Ymmärrät taikasanat 'parisuhde' ja varmaan 'mies-/naisystävä' tai 'avioliitto'. Niissä sille toiselle osapuolelle annetaan sitä erityistä kohtelua, koska he ansaitsevat sen. Tuntemattomat ihmiset taas eivät ansaitse sitä.

Ding ding dille, mihinkään noihin et pääse käyttäytymällä moukkamaisesti naisia kohtaan. 

Kuka tässä on mistään moukkamaisesta puhunut? Kohtelen kaikkia ihan kohteliaasti, mutta en kanna kenenkään tuntemattoman naisen kauppakasseja vakiona. Jos joku apua tarvitsee niin oletan, että he osaavat myös sitä omalla suullaan pyytää.

No eikai tässä tarkoitettu, että pitää juosta tuntemattoman kauppakasseja repimään kädestä tyyliin? Vaan kun moni mies ei edes kanna oman vaimonsa kauppakasseja nykyään. Toki voi johtua sairaudesta tms, en tuomitse, mutta kun kuulee ihan lähipiiristä: ”eukko saa itse kauppakassit kantaa, niin saa läskien allien tilalle vähän lihasta”. Onko se niin hemmetin vaikeaa edes puhua kunnioittavasti naisista? 

Minä en voi valitettavasti lähipiirisi asioita muuttaa ja en oikeastaan edes haluaisi lähipiiriisi tutustua. Vaikutatte kaikki aika huonoilta ihmisiltä.

Ai huonoilta kaikki? Huomaatko miten osoitat sormella ja hyökkäät heti? Kun itse tässä juuri yritin sanoa etten hyväksy moukkamaista käytöstä? Enkä odota tuntemattoman kantavan kauppakasejani. Oma mies tekee sen ihan mielellään ja olemme molemmat ihmeissämme mihin sellainen toisten huomioon ottaminen on katoamassa. 

Minä vain totesin tosiasiat. Sinun lähipiirissäsi on oikeasti moukkamaisesti käyttäytyviä ihmisiä ja sinä esität jotain korkeammalta moraalisesta asemasta saarnaajaa vauvapalstalla.

En minä mitään esitä. En voi itsekään vaikuttaa siihen, miten vaikkapa mieheni entiset koulukaverit vaimojaan kohtelee, mutta olemme molemmat ottaneet etäisyyttä sellaisiin ihmisiin, kun emme halua sellaisia lähipiiriin, joiden sanavarastoon kuuluu vaikkapa eukottelu. Oma mies puhuu naisista kunnioittavasti naisina, eikä salli myöskään minusta puhuttavan eukkona, tai arvostele vartaloani, vaan päinvastoin kehuu päivittäin. Samoin teen minä, sillä arvostus on molemmin puolista. Sellaista toivoisin myös enemmän muilta ihmisiltä, että oltaisiin kunnioittavia, eikä väheksyttäisi, tai nimiteltäisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ajatus tasa-arvosta herättää miesvauvojen tunteet pintaan, eivät koe olevansa enää erityisiä ja ylempänä. 

Ap:han se on taas vaatimassa erityiskohtelua ja hänellä on tunteet noussut pintaan. 

Itse saan kyllä kukkia mieheltäni, hän avaa ovet minulle, kehuu ja kunnioittaa. Itse teem samoin miehelle. Ihmettelen vain suuresti, kun tämä koko tasa-arvo asia on niin monen toimesta väärinymmärretty. 

Vierailija
84/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Patriarkaatin kääntöpuoli oli kohteliaisuus naisia kohtaan ja herrasmiesmäisyys. Feminismin voiton jälkeen ne ovat mennyttä maailmaa.

Kenellekään ei ole mitään velvollisuutta olla ystävällinen toista samanarvoista yksilöä kohtaan. 

Kohteliaisuus ja herrasmiesmäisyys ei ole ‘patriarkaatin kääntöpuoli’, vaan käytöstapoja, jotka kuuluu kyllä kaikille ihmisille sukupuolesta riippumatta. Tasa-arvo ei ole sitä, että ystävällisyys ja huomaavaisuus toista kohtaan tarvitsee loppua. 
Otetaanpa vaikka keskusteluun tuleva äitienpäivä. Etkö tasa-arvon nimissä siis halua huomioida lastesi äitiä, tai omaa äitiäsi, koska hän ei sitä ansaitse tasa-arvon nimissä, tai vain koska itse et saanut sinä päivänä mitään, tai vain vaivaisen kortin? 

Taas yksi mamma, joka ei ymmärrä äitiyden ja naiseuden eroa. Mitä eroa on huomioida oma äiti ja joku random nainen. 

Mites sulla, muistathan huomioidan miehiä miesten päivänä, poikia poikein päivänä vai oleteatko vain naisten päivän huomioimista?

Vierailija
85/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkälle tasa-arvo ylettyy? Ihmisarvo on erikseen, mutta pitääkö jokaiselle tarjota samanlaiset mahdollisuudet ihan joka asiaan. Jos on liikuntarajoitteinen eikä voi itse kiivetä erämaassa tunturin huipulle niin onko hänellä siihen tasa-arvoinen oikeus? Tai jos olet luonteeltasi pönttö etkä sen takia löydä ihmissuhteista niin onko se jokin oikeus että joku niitä ihmisiä järjetää?

Johonkin se raja on vedetty. Ja sateenkaari-ideologia on keksinyt että seksuaali-identiteetti on ihmisen ydin olemus ja siksi oikeus olla rakkikoira jos haluaa.

Vierailija
86/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen kohteliaisuus kuuluu kaikille. Myös naisilta miehille päin.

AP:ta tuntuu vain ottavan päähän, että ne 'pienet kivat eleet', mitä näillä eleillä nyt koskaan tarkoitetaankaan ovat erityiskohtelua, joka on vuosien saatossa vähentynyt ja hyvä niin.

Tämä. Kohteliaisuus tarkoittaa juurikin sitä, että kaikille ollaan kohteliaita ja autetaan, jos sitä tarvitaan. Esim. jos jokus tulee kaupasta kädet täynnä, ovea kannattaa pitää auki. 

Kuitenkin ap selvästi olettaa, että kohtelaisuus on jotain, mitä tehdään hänelle. Eikä se, mitähän itse tekee. 

Vierailija
87/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta saa Iltalehti maukkaan uutisen, kun näkee miten miehet alapeukuttaa, koska nainen toivoo, että kohdeltaisiin ihmisen lailla ja arvostettaisiin. Saman palkan toivominen miesvaltaisella alalla ja oven avaaminen on kyllä aivan vähimmäis vaatimuksia tasa-arvon aikana. Käytöstavoista puhumattakaan. 

Vähimmäisvaatimuksia on myös yhdyssanojen osaaminen, että pääsee peruskoulusta läpi.

Tutkimusten mukaan ihmisillä, jotka huomauttelevat herkästi muiden tekemistä oikeinkirjoitus- ja kielioppivirheistä, on havaittu yhteisiä persoonallisuuden piirteitä. Usein tällaiset henkilöt ovat vähemmän avoimia uusille kokemuksille ja heillä on taipumusta olla konventionaalisempia eli sääntöjä tiukasti noudattavia.

Ehkä sinulle taas tekisi hyvää avartaa vähän mieltäsi?

Vierailija
88/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Patriarkaatin kääntöpuoli oli kohteliaisuus naisia kohtaan ja herrasmiesmäisyys. Feminismin voiton jälkeen ne ovat mennyttä maailmaa.

Kenellekään ei ole mitään velvollisuutta olla ystävällinen toista samanarvoista yksilöä kohtaan. 

Kohteliaisuus ja herrasmiesmäisyys ei ole ‘patriarkaatin kääntöpuoli’, vaan käytöstapoja, jotka kuuluu kyllä kaikille ihmisille sukupuolesta riippumatta. Tasa-arvo ei ole sitä, että ystävällisyys ja huomaavaisuus toista kohtaan tarvitsee loppua. 
Otetaanpa vaikka keskusteluun tuleva äitienpäivä. Etkö tasa-arvon nimissä siis halua huomioida lastesi äitiä, tai omaa äitiäsi, koska hän ei sitä ansaitse tasa-arvon nimissä, tai vain koska itse et saanut sinä päivänä mitään, tai vain vaivaisen kortin? 

Naisten päivä. mites se miesten päivä?

No mitä haluaisit miestenpäivänä tapahtuvan? Meillä ei edes mies tiennyt sellaisen olevan olemassa. Syntymäpäivänään saa minulta lahjan, hierontaa ja aamupalan vaikka sänkyyn jos niin haluaa, sillä hän kohtelee minua samoin. Vie myös ravintolaan syömään minun syntymäpäivänä. Olen itse huonompituloisempi, niin hän on sanonut ettei odota minulta samanlaista panostusta, mutta yritän silti yllättää parhaani mukaan. 

Mies ei edes tiedä? No, eiköhän se kerrokin jo jotain. 

Taas tämä ymmärtäminen on mammoille vaikeaa. Ei syntymäpäivät korvaa miesten päivää ja maailmassa on muitakin miehiä kuin se sinun miehesi. 

Vierailija
89/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen kohteliaisuus kuuluu kaikille. Myös naisilta miehille päin.

AP:ta tuntuu vain ottavan päähän, että ne 'pienet kivat eleet', mitä näillä eleillä nyt koskaan tarkoitetaankaan ovat erityiskohtelua, joka on vuosien saatossa vähentynyt ja hyvä niin.

Tämä. Kohteliaisuus tarkoittaa juurikin sitä, että kaikille ollaan kohteliaita ja autetaan, jos sitä tarvitaan. Esim. jos jokus tulee kaupasta kädet täynnä, ovea kannattaa pitää auki. 

Kuitenkin ap selvästi olettaa, että kohtelaisuus on jotain, mitä tehdään hänelle. Eikä se, mitähän itse tekee. 

Yleensä se auttaminen vielä tapahtuu, kun se apua oikeasti tarvitseva sitä ihan omalla suullaan pyytää. Ei siten, että pitäisi osata lukea taas ihmisten ajatuksia ja olla joka tilanteessa väliin tunkemassa.

Vierailija
90/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap eli Pena groomaa pikkulapsia tällä aloituksella!

Kun feministin argumentit loppuu, alkavat pedofiili syytökset. 

Vierailija
91/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan kyllä kukkia mieheltäni, hän avaa ovet minulle, kehuu ja kunnioittaa. Itse teem samoin miehelle. Ihmettelen vain suuresti, kun tämä koko tasa-arvo asia on niin monen toimesta väärinymmärretty. 

Se taikasana yhäkin. 'Mieheltäsi'. 'Aviomieheltäsi'. Ei tuntematon mies vaan aviomiehesi tekee näitä asioita sinulle ja hyvä niin, koska sinä ansaitset kyseisen kohtelun siltä aviomieheltäsi. Et ansaitse noita asioita tuntemattomilta miehiltä.

Vierailija
92/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkälle tasa-arvo ylettyy? Ihmisarvo on erikseen, mutta pitääkö jokaiselle tarjota samanlaiset mahdollisuudet ihan joka asiaan. Jos on liikuntarajoitteinen eikä voi itse kiivetä erämaassa tunturin huipulle niin onko hänellä siihen tasa-arvoinen oikeus? Tai jos olet luonteeltasi pönttö etkä sen takia löydä ihmissuhteista niin onko se jokin oikeus että joku niitä ihmisiä järjetää?

Johonkin se raja on vedetty. Ja sateenkaari-ideologia on keksinyt että seksuaali-identiteetti on ihmisen ydin olemus ja siksi oikeus olla rakkikoira jos haluaa.

Ei tietenkään. 

Ap

Vierailija
93/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se taikasana yhäkin. 'Mieheltäsi'. 'Aviomieheltäsi'. Ei tuntematon mies vaan aviomiehesi tekee näitä asioita sinulle ja hyvä niin, koska sinä ansaitset kyseisen kohtelun siltä aviomieheltäsi. Et ansaitse noita asioita tuntemattomilta miehiltä.

Ai, oven avaamista? Oletko siis tyypillinen moukka, etkä vaivaudu avaamaan ovea tuntemattomalle naiselle jos satutte kaupan ovelle yhtä aikaa 🙈 

Vierailija
94/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, oven avaamista? Oletko siis tyypillinen moukka, etkä vaivaudu avaamaan ovea tuntemattomalle naiselle jos satutte kaupan ovelle yhtä aikaa 🙈 

Nykyään kaupoissa on yleensä ihan automaattiset ovet, joten jos jotain mentaaliolympialaisia harrastetaan niin voin varmaan ottaa kunnian siitä, että avasin oven miehenä, kun sen automaation asentaja ja suunnittelija on ollut todennäköisesti mies.

Avaan, jos satutaan samaa aikaa ihan manuaaliselle ovelle, mutta en jää siihen mitenkään odottamaan, että joku satunnainen nainen osuisi kohdalle, jolle voisi avata sen oven. Mulla on oikeasti ihan oikeatakin käyttöä sille omalle ajalle.

Vierailija
95/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten päivä. mites se miesten päivä?

No mitä haluaisit miestenpäivänä tapahtuvan? Meillä ei edes mies tiennyt sellaisen olevan olemassa. Syntymäpäivänään saa minulta lahjan, hierontaa ja aamupalan vaikka sänkyyn jos niin haluaa, sillä hän kohtelee minua samoin. Vie myös ravintolaan syömään minun syntymäpäivänä. Olen itse huonompituloisempi, niin hän on sanonut ettei odota minulta samanlaista panostusta, mutta yritän silti yllättää parhaani mukaan. 

Mies ei edes tiedä? No, eiköhän se kerrokin jo jotain. 

Taas tämä ymmärtäminen on mammoille vaikeaa. Ei syntymäpäivät korvaa miesten päivää ja maailmassa on muitakin miehiä kuin se sinun miehesi. 

Onko lukemisen ymmärtäminen sinulle vaikeaa? Sanoin, että mies ei tiennyt. Minun kanssa seurustellassa sai miesten päivänä hyvää ruokaa minun kokkaamana, ja hierontaa. Sanoi myös ettei ymmärrä tällaisia hömppä päiviä, eikä hän tarvitse mitään erityiskohtelua keksittyinä höpö höpö päivinä. Tykätään kyllä molemmat hemmotella toisiamme sitten aina syntymäpäivinä. 

Vierailija
96/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropas nyt naisvauva mitä ette saa tehdä mitä miehet saavat? Te kun jatkuvasti siitä itkette, valitatte ja uhriudutte. Kertokaa valopäät

Vierailija
97/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaupoissa on yleensä ihan automaattiset ovet, joten jos jotain mentaaliolympialaisia harrastetaan niin voin varmaan ottaa kunnian siitä, että avasin oven miehenä, kun sen automaation asentaja ja suunnittelija on ollut todennäköisesti mies.

Avaan, jos satutaan samaa aikaa ihan manuaaliselle ovelle, mutta en jää siihen mitenkään odottamaan, että joku satunnainen nainen osuisi kohdalle, jolle voisi avata sen oven. Mulla on oikeasti ihan oikeatakin käyttöä sille omalle ajalle.

Tämä sinun vastaus on aika tyypillinen ironinen vastaisku, jossa yrität tehdä huomaavaisuudesta naurettavan tai turhan asian.  Ei kukaan sanonut että ovelle pitäisi jäädä “odottamaan”, vaan että arjen kohteliaisuus on ihan normaalia ihmisten välistä käytöstä. 

Vierailija
98/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein olen huomannut, että juuri se huomaavaisuus on loppunut miesten toimesta tasa-arvon nimissä, vaikka tasa-arvo käytännössä tarkoittaa aika yksinkertaisia asioita arjessa. Esim, että työelämässä saa samasta työstä saman palkan ja samat mahdollisuudet edetä. Sitä, että perheessä vastuu ei automaattisesti kaadu naiselle, vaan molemmat osallistuu. Sitä, että ei tarvitse pelätä häirintää tai vähättelyä sukupuolen takia.

Sitä, että mielipide otetaan yhtä vakavasti. 

Miksi siis niin moni on ymmärtänyt tämän väärin, eikä vaivaudu edes asiaan perehtymään?

Ei todellista. Tuo että miehillä "parempi" palkka on debunkattu jo miljoona kertaa, ettekä te saatanan valopäät sitä vieläkään ymmärrä. Teillä ei riitä kapasiteetti päässä. Te vaan toistatte samaa ennalta opittua paskaa kun papukaija

Vierailija
99/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sinun vastaus on aika tyypillinen ironinen vastaisku, jossa yrität tehdä huomaavaisuudesta naurettavan tai turhan asian.  Ei kukaan sanonut että ovelle pitäisi jäädä “odottamaan”, vaan että arjen kohteliaisuus on ihan normaalia ihmisten välistä käytöstä. 

Sillähän ei kuitenkaan pitäisi olla väliä, että miellänkö asian ironisesti vai en, kun kuitenkin kohtelen toisia huomaavaisesti arjessa.

Vierailija
100/156 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein olen huomannut, että juuri se huomaavaisuus on loppunut miesten toimesta tasa-arvon nimissä, vaikka tasa-arvo käytännössä tarkoittaa aika yksinkertaisia asioita arjessa. Esim, että työelämässä saa samasta työstä saman palkan ja samat mahdollisuudet edetä. Sitä, että perheessä vastuu ei automaattisesti kaadu naiselle, vaan molemmat osallistuu. Sitä, että ei tarvitse pelätä häirintää tai vähättelyä sukupuolen takia.

Sitä, että mielipide otetaan yhtä vakavasti. 

Miksi siis niin moni on ymmärtänyt tämän väärin, eikä vaivaudu edes asiaan perehtymään?

Ei todellista. Tuo että miehillä "parempi" palkka on debunkattu jo miljoona kertaa, ettekä te saatanan valopäät sitä vieläkään ymmärrä. Teillä ei riitä kapasiteetti päässä. Te vaan toistatte samaa ennalta opittua paskaa kun papukaija

Valaise omaa päätäsi. 

https://stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2025/Sukupuolten-palkkaerot-ova…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi