Mikä sellainen sairaus on ettei jaksa esim kerää roskaa lattialta ja jättää kaikki sotkut vaan pöydille yms?
Ei laita vaattteita naulakkoon myöskään
Kommentit (40)
Edesmennyt tätini masentui tms viimeisinä aikoinaan niin, ettei jaksanut pitää siisteyttä yllä edes siinä mitassa, mihin fyysisesti olisi vielä kyennyt.
Aiemmin elämässään oli ollut taitava ja tarkka kotitalousihminen. Koti aina erittäin siisti ja puhdas jne.
Uupumus, hermoston ylikuormituksesta johtuva totaalinen tiltti, kun ei jaksa yhtään mitään ylimääräistä ja musertuu kaiken vastuun alle.
Vierailija kirjoitti:
Uupumus, hermoston ylikuormituksesta johtuva totaalinen tiltti, kun ei jaksa yhtään mitään ylimääräistä ja musertuu kaiken vastuun alle.
Olin ihanan miehen kanssa, joka kuitenkin oli järkyttävän laiska eikä pystynyt hoitamaan "aikuisten asioita". Kaikki lapsiperheen vastuut kasautuivat minulle, vaikka olin myös vaativassa työssä ja perheen elättäjä. Miehen laiskuus alkoi jo haitata työtänikin, kun hän ei tehnyt mitään kotona eikä lasten kanssa. Aloin uupua, enkä jaksanut enää tehdä kotitöitä tai edes ripustaa niitä vaatteita. Ajattelin, että menköön pommiin sitten kaikki, töissä pitää jaksaa. Vihdoin älysin erota miehestä, jota rakastin, mutta jonka kanssa en voinut elää terveyteni kustannuksella. Sinne jäi uupumus. Yksinkin on helpompaa kuin huonon puolison kanssa.
Syitä voi olla lukuisia ja sairauksia myös. Yksi ilmeinen syy esim uupumuksen ja masennuksen tai muiden mt-syiden ohella voivat olla kivut tai muut tuki- ja liikuntaelinongelmat. Ihminen, jolla on jatkuvia tai kovia kipuja tai vaikka hermopinne raajassa ei välttämättä pysty tekemään juuri mitään.
Mutta toisten elämän kyttäämisen, paheksunnan ja empatianpuutteen aiheuttajat ovat poikkeuksetta mt-puolella. Usein näitä yhdistää naissukupuoli ja korkeahko ikä. Jotkut tosin muuttuvat tällaisiksi jo keski-iässä
Vierailija kirjoitti:
Lorvi katarri. Tai idiootti maximus.
Ei kun nämä olivat niitä sinun omia diagnoosejasi.
Vierailija kirjoitti:
Itseaiheutettu laiskuus tai sairaus useimmiten. Moni masentunut esim. jää siihen identiteettiin kiinni, syö vuodet lääkkeitä mutta elää muuten epäterveellisesti ja ihmettelee kun mikään ei muutu. Masennus on hyvä tekosyy myös jättää epämieluisat asiat tekemättä ja luovuttaa.
Ei sillä, joillain kyseiseen sairauteen ei mikään auta mutta suurella osalla pelkästään ruokavalio ja liikunta auttaisi erittäin pitkälle. Kuka tahansa masentuu jos syö epäterveellisesti ja sitten ei jaksa enää mitään.
Moni joutuu kuitenkin esim. onnettomuuksien tms vuoksi taistelemaan ja kärsimään, jotta voisivat kävellä tai puhua ja saada toimintakyvyn takaisin. Masentuneet ei näe sitä vaivaa itsensä eteen useimmiten.
Mitenkäs sinä näet nämä onnettomuuden uhrit, joiden toimintakyky ei riitä kotitöiden hoitamiseen?
Ilkeä olettamus vaiko vain tyhmyys vaivaa ihmisiä, jotka keksivät omasta päästään muiden laiskuuden jne syyksi vaikkapa kotitöiden hoitamisvaikeuksiin. Täytyy teidän toivoa ettei karma puutu peliin ja löydä itseään tilasta, jossa ei pysty huolehtimaan perusasioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ihanan miehen kanssa, joka kuitenkin oli järkyttävän laiska eikä pystynyt hoitamaan "aikuisten asioita". Kaikki lapsiperheen vastuut kasautuivat minulle, vaikka olin myös vaativassa työssä ja perheen elättäjä. Miehen laiskuus alkoi jo haitata työtänikin, kun hän ei tehnyt mitään kotona eikä lasten kanssa. Aloin uupua, enkä jaksanut enää tehdä kotitöitä tai edes ripustaa niitä vaatteita. Ajattelin, että menköön pommiin sitten kaikki, töissä pitää jaksaa. Vihdoin älysin erota miehestä, jota rakastin, mutta jonka kanssa en voinut elää terveyteni kustannuksella. Sinne jäi uupumus. Yksinkin on helpompaa kuin huonon puolison kanssa.
Meillä samaa. Minä olen meistä se työssäkäyvä ja teen pitkää päivää. Kotona odottaa sitten tekemättömät kotityöt, ruuat, kaupat, pyykit, siivoukset ym. Lapset onneksi jo isompia, mutta minä olen aina myös lasten hoitamiset ja asiat huolehtinut, jopa töistä päin huolehtinut kouluun heräämiset ja viestitellyt, mistä esim.hukassa olevan vaatteen löytää.
Mies nukkuu tai valittaa, että on väsynyt. Jaksaa kuitenkin arvostella minun tekemisiäni ja tekemättä jättämisiä.
Ja miksikö olen tuon kanssa? Tätä jaksan itsekin ihmetellä päivittäin.
Sinulle onnittelut, kun olet ollut järkevämpi ja uskaltanut erota.
Vierailija kirjoitti:
Lorvikatarri tai laiskamato.
Sitäkin esiintyy joskus.
Krooninen vauva.fi - tai someriippuvuus. Ei ehdi tai pysty siivota jälkiään kun on puhelin liimattuna käteen.
Uupumus, masennus, alkoholismi tai huumeiden käyttö. Tilan puute asunnossa. Ei roska-astioita tai naulakoita/vaatekaappeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sellainen sairaus se on, että kirjoittaa "...ettei jaksa esim kerää roskaa."
Se on jaksa KERÄTÄ roskaa, hyvä ihminen!
Se on puhekieltä/murretta. Ei täällä vaadita kirjakieltä.
Puhekieltä puhutaan, kirjakieltä kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseaiheutettu laiskuus tai sairaus useimmiten. Moni masentunut esim. jää siihen identiteettiin kiinni, syö vuodet lääkkeitä mutta elää muuten epäterveellisesti ja ihmettelee kun mikään ei muutu. Masennus on hyvä tekosyy myös jättää epämieluisat asiat tekemättä ja luovuttaa.
Ei sillä, joillain kyseiseen sairauteen ei mikään auta mutta suurella osalla pelkästään ruokavalio ja liikunta auttaisi erittäin pitkälle. Kuka tahansa masentuu jos syö epäterveellisesti ja sitten ei jaksa enää mitään.
Moni joutuu kuitenkin esim. onnettomuuksien tms vuoksi taistelemaan ja kärsimään, jotta voisivat kävellä tai puhua ja saada toimintakyvyn takaisin. Masentuneet ei näe sitä vaivaa itsensä eteen useimmiten.
Tässä hyvä esimerkki ihmisestä. joka ei ymmärrä millainen sairaus masennus on, vaikka on netti täynnä tietoa. Oisko hän itse vaan niin laiska ettei viitsi googlettaa?
selkäkivut,keuhkosairaudet harvinaiset voi aiheuttaa ettei pysty kumartuun ja nostaan mitään.