Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yrittäjät ei voisi itse rahastoida omat eläkkeensä?

Vierailija
21.04.2026 |

Miksi siihen pitää valtion puuttua? Luulisi motivaatiota löytyvän sen verran ettei joutuisi viettämään tukien varassa eläkepäiviään..

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkansaajien eläkkeitä ei makseta rahastoista myöskään. Eläkkeistä 75 % maksetaan työssäkäyvien eläkemaksuista.

Työuransa aikana nyt ekäkkeellä oleva on maksanut omissa eläkemaksuissaan n. 20-25% eläkkeestään. Ei niitä siis itse makseta. 

Tarkoitin siis palkansaajia. Eivät ile itse maksaneet eläkkeitään. Se on harhaluuloa. 

Vierailija
22/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä, että joku voi vastustaa tuota yel-uudistusta. 

Palkansaaja maksaa eläkemaksua toteutuneen tulonsa mukaan. Miksi yksinyrittäjän pitäisi maksaa sitä jonkun kuvitteellisen tulon mukaan? 

Kun ansaitset 2000 euroa/kk maksat 500 euroa kuussa Yeliä. Seuraavassa kuussa, kun ansaitset 800 e, maksat silti 500 e kuussa Yeliä. Miten tämä voi olla oikeudenmukaista? 

Isoin ongelma on siinä, että yritys voi tehdä vaikka miljoona euroa kuukaudessa voittoa, eikä yrittäjän ole mikään pakko maksaa itselleen palkkaa. Eläkemaksuista tulee yrittäjälle täysin vapaaehtoisia.

Eikä tämä käy valtiolle koska rahoja tarvitaan nykyisille eläkeläisille! Valtio joutuisi maksamaan ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä teenkin! Maksan pienen YEL:n ja päälle minulla on yrittäjän vapaaehtoinen eläkevakuutus, jonne maksan firmasta 8500 € joka vuosi ja menevät indeksirahastoon. 8500€ on maksimi minkä voi yrityksestä verovähennykelpoisesti maksaa.

Kun nostan noita, niin tulovero menee ja jos kupsahdan jäävät perillisille.

Kun poliitikot aikoinaan loivat YEL:n, niin olivat niin viisaita, ettei luotu eläkerahastoa ollenkaan, niin kuin palkansaajille sentään jonkunlainen tehtiin.

Vierailija
24/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei Suomessa maksa itse omaa eläkettään.

Vapaaehtoisilla eläkevakuutuksilla maksaa. Muilla pakollisilla eläkevakuutusmaksuilla karruttaa sen eläkkeensä itselleen maksaen samalle muiden eläkkeitä.

Vierailija
25/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjien nyt maksamat eläkemaksut menevät täysin tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeisiin. Mitään ei rahastoida. Ei ole mitään takeita siitä, että nyt yrittäjänä työskentelevä saisi eläkkeen tulevaisuudessa. Jos maksajia ei ole, ei elkäkettä tule.

Vierailija
26/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienyrittäjällä on tiukka talous. Ei siitä niin vaan revitä mitään eläkerahoja.

Vierailija
27/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjien nyt maksamat eläkemaksut menevät täysin tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeisiin. Mitään ei rahastoida. Ei ole mitään takeita siitä, että nyt yrittäjänä työskentelevä saisi eläkkeen tulevaisuudessa. Jos maksajia ei ole, ei elkäkettä tule.

Kyllä tulee. Se on valtion takaama ratkaisu eli maksetaan verorahoista. Itse päättäjät aikoinaan rakensivat ja päättivät ettei mitään rahastoida. Valtio maksaa yrittäjien eläkkeitä noin 500 miljoonalla joka vuosi.  Halpaa puuhaa vielä. Maanviljelijöiden eläkkeistä valtio maksaa 80% eli jotain 800 miljoonaa vuosittain. 

Vierailija
28/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjällä on tiukka talous. Ei siitä niin vaan revitä mitään eläkerahoja.

Kenellä on kenellä ei. Osa pienyrittäjistä tienaa valtavan hyvin ja joku toinen hädin tuskin tulee toimeen. Kaikki yrittäjät ei ole samanlaisia.

Vierailija
29/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei Suomessa maksa itse omaa eläkettään.

Vapaaehtoisilla eläkevakuutuksilla maksaa. Muilla pakollisilla eläkevakuutusmaksuilla karruttaa sen eläkkeensä itselleen maksaen samalle muiden eläkkeitä.

Nuo vapaaehtoiset on vain lisäeläkettä normaalin eläkkeen päälle. Joten ei silloinkaan makseta itse kuin sen lisäeläkkeen osuus.

Vierailija
30/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjiltä voitas ottaa eläkkeet kokonaan pois, perustuuhan kauppa aina petokseen ja yrittäjät hyötyy kiskurihinnoista. Rahat voitas jakaa sitten EU:lle ja kehitysmaihin.

Vierailija
31/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi meidän muiden on maksettava yrittäjien eläkkeet?

Kuitenkin yritystoiminta tarjoaa melkoisen keinovalikoiman verovälttelyyn ja sen soisi riittävän.

Suomen yrittäjät ovat Pentikäisen suulla pitäneet melkoista meteliä "kaikenlaisista tuilla elävistä vapaamatkustajista".

Samalla Suomen yrittäjien jäsenistö saa liki miljardin verran jo pelkästään eläketukia, muista verotuista puhumattakaan. Melkoisia vapaamatkustajia yhteiskunnan elätteinä kun siirtyvät eläkkeelle."

Ilman yrityksiä ei ole työpaikkoja johon palkansaaja voi mennä töihin.

Vierailija
32/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös moni maksakin pientä yeliä ja sijoittaa säännöllisesti eli säästää omaan eläkeikään. Parempi tuotto käsittääkseni.

Vierailija
33/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös moni maksakin pientä yeliä ja sijoittaa säännöllisesti eli säästää omaan eläkeikään. Parempi tuotto käsittääkseni.

Kyllä ja tällainen omatoimisuus halutaan estää korottamalla YEL-maksuja, jolloin yrittäjällä jää vähemmän rahaa omatoimiseen (=parempituottoiseen) eläkkeeseen.

Vierailija
34/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan maksaisi YELliä ollenkaan jos se olisi vapaaehtoista. On se niin paljon tehoton systeemi.

Vierailija
35/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja tällainen omatoimisuus halutaan estää korottamalla YEL-maksuja, jolloin yrittäjällä jää vähemmän rahaa omatoimiseen (=parempituottoiseen) eläkkeeseen.

Ja tämä ihan puhtaasti sen takia koska valtio haluaa kanavoida yrittäjien eläkemaksuista enemmän rahaa nykyisille eläkeläisille.

Ei tässä nykyisten yrittäjien tulevia eläkkeitä ajatella vaan nyt jo eläkkeellä olevia.

Vierailija
36/36 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on niin että moni yrittäjä maksaa itselleen pientä palkkaa, mutta nostaa osinkona suuremman osan, koska osinko tulon verotus on huomattavan pieni verrattuna palkka veroon. 

Tästä syystä osalla yrittäjistä eläke jää pieneksi.

Jep. Pyrkyrit ja hyväksikäyttäjät. Kaikissa mahdollisissa käänteissä.

Tunnistan kirjoitustyylistä tämän kirjoittajan - tuosta "pyrkyri" -sanasta.

Tämä yrittäjiä vihaava kommunisti kuitenkin itse yritti kerjätä / huijata tällä palstalla nimenomaan yrittäjiltä (ei lainkaan palkansaajilta) rahaa kiivaimpana korona-aikana vedoten vähävaraisuuteensa ja että oli itse tuhlannut kaikki talousrahansa "lisähappeen" ja joihinkin ylimääräisiin koronantorjuntalääkkeisiin.

Yrittäjien rahat näyttävät tälle henkisesti sairaalle yrittäjien vihaajalle ja ilmeiselle huijarille kelpaavan. Hänen tekopyhyytensä on vuoren korkuinen: hän itse on pyrkyri, huijari ja vapaamatkustaja, ja hän itse tekee kaikkia niitä tekoja joista yrittäjiä syyttää.

Frank Eläkeläinen Rahaton Köyhä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän