Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheemme on vajonnut köyhyyteen kahdessa vuodessa

Vierailija
21.04.2026 |

Nelihenkinen perhe, jossa kaksi vanhempaa ja kaksi pientä lasta. Ensin tuli minulle yt-neuvottelujen seurauksena työttömyys ja sitä ennen ja jälkeen terveysongelmia. Toinen tekee kahta eri vuorotyötä ja on pahasti velkaantunut. Halvemman asumisen perässä muutettu jo kolmesti. Lapset eivät ole päivähoidossa. Kaikki säästöt ja sijoitukset palaneet velkojen maksuun, elämiseen, yllättäviin menoihin ja omaan kuntoutumiseen. Velanhoitoon hankittu apua ja elintasoa karsittu. Mutta mitä tässä enää voi tehdä? Yksinhuoltajana en pärjäisi taloudellisesti yhtään sen paremmin ennen kuin saan jälleen töitä. Mitään taloudellista puskuria ei enää ole ja koska olen työtön, en näe vaihtoehtona poismuuttoa/eroa. Mitään sosiaalitukia emme saa (lukuun ottamatta lapsilisät), koska paperilla bruttotulot näyttävät hyvältä. Velkaantuminen on pahinta. Itselläni ei ollut siihen osaa eikä arpaa, eli varmaan moni ihmettelee, miksi olen jäänyt suhteeseen. Tällä hetkellä ajattelen vain lasten parasta, mutta mikä lopulta on parasta?

Kommentit (218)

Vierailija
201/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana varsinkin ja aina on kannattanut elää niin, että voi tulla joku ikävä yllätys, kuten työttömyys tai sairaus.  Jos on jotain hankintoja tehtävä, niin niihin voi säästää etukäteen, tai ostaa jostain kirpparila halvalla. Ei Suomessa ketään heitetä ulos pakkaseen, koska yhteiskunta auttaa sen verran, että on ruokaa ja katto pään päällä varsinkin lapsiperheillä.

Pankkiin kannattaa tilata aika neuvotteluun veloista. Sieltäkin saa neuvontaa.

Ja jos  nyt vielä vuoden sinnittelee, niin kyllä antin hallitus sitten maksaa kaikkien velat.

Vierailija
202/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen täytyy kilpailla myös työntekijöistä jotta se saa parhaat työntekijät. Kokoomus on sitä mieltä että yritysten ei kuulu kilpailla työntekijöistä, vaan työntekijöiden tulee kilpailla työpaikoista. Siitä ei hyvää seuraa, koska yritykset voivat laiskotella eikä ne voi kehitää tuotteitaan huonolla työvoimalla. Siksi suomalaiset tuotteet eivät menesty ulkomailla ja kotimaassa niitä myydään vain kotimaisuuteen vedoten.

Miksi yritysten kuuluisi kilpailla mistään? Suomi on maailman surkein maa yrittäjille murskaavista veroista johtuen ja siitä että osaajat ovat lähteneet pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puskuri puskuri puskuri

Sekö putosi autostasi?

Sijainti, sijainti, sijainti, vielä niin lähden hakemaan.

Vierailija
204/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Totuus paljastui vasta kun oli jo kaksi lasta. Luulin aidosti, että hänen tulotasollaan on varaa ja velka on hallinnassa. Ei ollut. 

Ero on takuulla paras ratkaisu, jos puolison rahankäyttö on ihan holtitonta. Sun täytyy ajatella lastesi parasta. 

Vierailija
205/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suo i on todella kallis maa asua ja tuo on se väistämätön lopputulos kun koko perheen taloudellinen vastuu kaadetaan vain yhden ihmisen maksettavaksi

Vierailija
206/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta.

Vierailija
207/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ehdottaa täällä sellaisia toimia, jotka on jo tehty, eli velkaantumisen syihin en paneudu enempää. En ole itsekään saanut siihen riittävästi vastauksia puolisolta, joten lienee selvää, että luottamus on mennyt. En ole halunnut erota lasten takia, koska ovat vielä hyvin pieniä. Ja lisäksi jo mainitsin, että olen työtön jne. mistä muka löytäisin kohtuuhintaisen asunnon, jotta jatkuva kituuttaminen ei jatkuisi? Perhevapaani jälkeen palaan siis työttömäksi. Päivähoito ei ole ilmaista tässä kunnassa yli 7000€/kk bruttotuloilla. En ole suostunut myöskään käyttämään omia rahojani puolison perseilyn korjaamiseen. Joku täällä ihmetteli useita muuttoja; joskus on pakko etsiä sopivampaa asuntoa hinnan, terveydentilan ja tukiverkoston takia. Omaa yhteistä 50/50 asuntoamme emme ole saaneet myytyä - se keino lienee enää jäljellä, ellei pankki myönnä lyhennysvapaata joksikin aikaa. Sitäkin on haettu. Ymmärrettävistä syistä tähän keskusteluun eksyi mukaan politiikka - olen samaa mieltä. 

-ap

Onko sillä peliongelma, jota peittelee? Tai jotain muuta hämärää, jos ei pysty sinulle selittämään velkojaan? Jos näin on, niin tilanne ei tule muuttumaan ainakaan ennen kuin myöntää ongelman. 

Sen tiedän, että mitään riippuvuutta ei taustalla ole. On vain hankkinut itselleen elintason, johon ei enää ole varaa. Pikku hiljaa on alkanut nöyrtymään, kun olen alkanut vaatia vastauksia. Onneksi emme ole naimisissa. 

-ap

Mitä se nykyinen elintaso pitää sisällään? Olisiko siinä vielä tingittävää? 

Ykkösenä ruoka ja laskut. Muu on luksusta. Auto on pakko olla epäsäännöllisten työaikojen ja pitkien matkojen takia, mutta sen käyttö on rajattu minimiin näillä bensan hinnoilla. Vaatteita jne. ei niin pakollista ostetaan vain, jos joinain kuukausina jää vähän käyttövaraa. 

-ap

Mitä tämä luksus on? Paljonko siihen menee rahaa kuussa? Millaista elintasoa mies pitää yllä? Syö leikkeleitä ja matkustelee ja syö ulkona, ostelee harrastusvälineitä? 

Vierailija
208/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä tavallaan nautin kun keskiluokka putoaa.

Ap vaan makaa sohvalla kaiket päivät! Miksei kerää risuja tms? Mieskin löytyy joten ei ole edes yksin lapsistaan vastuussa.

Tosi velttoa. Ja oikeadti ap ota itseäsi niskasta kiinni ja ala tekemään vaikka keikkatöitä tai perusta oma yritys tms kun ette saa tukia kuitenkaan.

Ootko tyhmä? Jos/kun keskiluokka putoaa, katkeaa tämän yhteiskunnan selkäranka. Et selvästikään lukenut aloitusta kunnolla, ap:lla on terveysongelmia ja kuitenkin hoitaa lapset kotona. Eli metsään keräämään risuja lasten kanssa? Lapsityövoimaa? Se, että on lasten kanssa kotona, ei todellakaan ole mitään sohvalla makoilua. Tiedät sen, jos osaat vähänkään ajatella tai sinulla on kokemusta lapsista.

Olen yh ja ollut vastuussa lapsestamme 3 v lähtien yksin, ilman tukiverkkoja

2 v olin sairaslomalla ja nyt työtön

Tälläkin palstalla saa jatkuvasti lukea kuinka makaan sohvalla ja pitäisi mennä keräämään risuja.

Asumme 45 neliön kaksiossa enkä omista mitään.

Keskiluokka pitää huolta omistaa vaikka köyhäksi putoaisikin, sen näkee näistä mielipiteistä.

Päivittäin täällä haukutaan työttömiä kuinka vaan makaavat sohvalla.

Ja silti sä tulet tänne joka päivä valittamaan, etkä esimerkiksi sivistä itseäsi lukemalla.

Sähän tiedät että voisit käydä muutamassa vuodessa kaikki asianajajien kurssikirjat läpi, opiskella ja sitten mennä yliopistoon, kerrata tenttimateriaalin ja suorittaa kurssit

Työtön ei saa opiskella. Opintotukikuukaudet on käytetty, opintolainat maksettu onneksi myös.

Vierailija
209/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jään syksyllä työttömäksi, mutta en ota mitään paineita. Asuntolaina tuli juuri maksettua. Puolisolla vakityöpaikka ja sijoitusasunto tuottaa 800€/kk. Velaton kesämökki löytyy.

Lisäksi puoliso sai juuri 700 000€:n perinnön. Lapsillakin (3kpl, pieniä) anopin toimesta ihan painavat sijoitussalkut sitä silmälläpitäen, että lukukausimaksut ovat pian todellisuutta.

Olemme keskituloisia.

Hieman epäilyttää. Pienillä lapsilla painavat sijoitussalkut jo nyt? Onko anoppi heittänyt sinne kilokaupalla mammonaa kerralla ja maksanut myös lahjaverot? Tässä nyt ei joku täsmää. Mutta jos onkin totta niin aika keljua tulla tähän ketjuun leuhkimaan. 

Jokaisella lapsella (iät 6, 8 ja 11) keskimäärin 60 000€ varallisuutta. Hajautettu, osa korkeakorkoisella tilillä.

Niitä on mukava selvitellä maistraattiin joka vuosi.

Vierailija
210/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maa köyhtyy, keskiluokka katoaa ja vajoaa köyhyyteen.

Vierailija
211/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persujen arvot on nähty.

Persut eivät ole kiinnostuneita suomalaisista. Persut ovat enemmän kiinnostunut maahanmuutosta ja sen vastustamisesta.

Persut ovat ilkeitä ihmisiä, jotka vastustavat talouden kasvua, suomalaisten hyvinvointia ja lähimmäisistä huolehtimista ja muita tuhoisia aatteita, joilla ihmisten ja maan hyvinvointi voidaan tuhota. Mutta tästähän persut pitävät.

He haluavat pilata yhteiskunnan, koska he ovat yhteiskunnan hylkiöitä ja kateellisena nauttivat tuhon levittämisestä ja keskiluokan kärsimyksistä. Persujen  äänestäjät haluavat lisää itsensä kaltaisia hylkiöitä, jotka eivät ole ikinä maksaneet veroja.

Persujen toiminta on itseään ruokkiva epätoivon syöksykierre, mikä lisää persujen äänestäjiä, mutta maan ongelmat vaan kasautuvat.

Et sinä vassaripaska yhtään sen parempi ole eikä teitä siksi kukaan äänestäkään. 

Vierailija
212/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vuotta sitten olin ulosotossa ja elin tt-tuella.

Sitten sain muhkean perinnön ja nyt voin paksusti.

Sori siitä, köyhä.

Äitis sai perinnön, kun sinut sai.

Vierailija
213/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ehdottaa täällä sellaisia toimia, jotka on jo tehty, eli velkaantumisen syihin en paneudu enempää. En ole itsekään saanut siihen riittävästi vastauksia puolisolta, joten lienee selvää, että luottamus on mennyt. En ole halunnut erota lasten takia, koska ovat vielä hyvin pieniä. Ja lisäksi jo mainitsin, että olen työtön jne. mistä muka löytäisin kohtuuhintaisen asunnon, jotta jatkuva kituuttaminen ei jatkuisi? Perhevapaani jälkeen palaan siis työttömäksi. Päivähoito ei ole ilmaista tässä kunnassa yli 7000€/kk bruttotuloilla. En ole suostunut myöskään käyttämään omia rahojani puolison perseilyn korjaamiseen. Joku täällä ihmetteli useita muuttoja; joskus on pakko etsiä sopivampaa asuntoa hinnan, terveydentilan ja tukiverkoston takia. Omaa yhteistä 50/50 asuntoamme emme ole saaneet myytyä - se keino lienee enää jäljellä, ellei pankki myönnä lyhennysvapaata joksikin aikaa. Sitäkin on haettu. Ymmärrettävistä syistä tähän keskusteluun eksyi mukaan politiikka - olen samaa mieltä. 

-ap

Onko sillä peliongelma, jota peittelee? Tai jotain muuta hämärää, jos ei pysty sinulle selittämään velkojaan? Jos näin on, niin tilanne ei tule muuttumaan ainakaan ennen kuin myöntää ongelman. 

Sen tiedän, että mitään riippuvuutta ei taustalla ole. On vain hankkinut itselleen elintason, johon ei enää ole varaa. Pikku hiljaa on alkanut nöyrtymään, kun olen alkanut vaatia vastauksia. Onneksi emme ole naimisissa. 

-ap

Mitä se nykyinen elintaso pitää sisällään? Olisiko siinä vielä tingittävää? 

Ykkösenä ruoka ja laskut. Muu on luksusta. Auto on pakko olla epäsäännöllisten työaikojen ja pitkien matkojen takia, mutta sen käyttö on rajattu minimiin näillä bensan hinnoilla. Vaatteita jne. ei niin pakollista ostetaan vain, jos joinain kuukausina jää vähän käyttövaraa. 

-ap

Mitä tämä luksus on? Paljonko siihen menee rahaa kuussa? Millaista elintasoa mies pitää yllä? Syö leikkeleitä ja matkustelee ja syö ulkona, ostelee harrastusvälineitä? 

Kirjoitin tuon vähän huonosti. Tarkoitin, että jos kaikkien laskujen jälkeen jää käyttörahaa vähän enemmän kuin yleensä, sillä rahalla ostettava tuntuu luksukselta, esim. satunnainen ravintolakäynti. Puoliso on nyt vihdoin tajunnut jättää ruokavaliostaan pois kalliit turhakkeet, kuten leikkeleet ja juustot. Sekin on ollut oikeastaan vuosien työn tulos, että ruokavalionsa on nykyään terveellisempi ja edullisempi, kun olen asiasta hänelle puhunut. Aiemmin rahaa meni paljon enemmän ruokaan, kun hänelle kelpasi vain premium-versio kaikesta. Itse olen tottunut vähempään ja tein usein itselleni ja lapsille ihan ”perusruokia”, jotka eivät sitten puolisolle kelvanneet ja hän osti/tilasi muuta. Nyt vihdoin olemme siis päässeet tilanteeseen, että kaupasta ostetaan kaikille yhteistä, eikä jokaiselle omaa - rahaa säästyy huomattavasti. 

-ap

Vierailija
214/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaksi lasta, jos huonosti meni jo yhden kanssa? 
Miten ihmeessä on tullut velkaa, jos ette ole velkaa tehneet? Tuota ei voi kukaan ymmärtää.

Siis yhden lapsen kanssa? Missä kohtaa näin on sanottu? En ole väittänyt, että velkaa ei ole tehty, mitä helv? Asuntolaina on yhteinen, ei muu velka, johon minulla ei ole mitään osuutta. Luetko tahallasi väärin? Asuntolaina on otettu aikoja sitten, kun meni hyvin. Sen jälkeen on talouden suhdanteet muuttuneet ja maailmalla soditaan - mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää, että maailmantilannekin nyt vaan valitettavasti vaikuttaa kotitalouksiin, vaikka kuinka haluaisi muuta uskoa. 

Vierailija
215/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

yh saa tt tuessa 1388 e kk rahaa menojen jälkeen, siis jos kaksi lasta. Saan itsekin tuota tukea. Kyllä sillä pärjää jo kohtalaisen hyvin! 

Vierailija
216/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä on tullut velkaa, jos ette ole velkaa tehneet? Tuota ei voi kukaan ymmärtää.

Siis yhden lapsen kanssa? Missä kohtaa näin on sanottu? En ole väittänyt, että velkaa ei ole tehty, mitä helv? Asuntolaina on yhteinen, ei muu velka, johon minulla ei ole mitään osuutta. Luetko tahallasi väärin? Asuntolaina on otettu aikoja sitten, kun meni hyvin. Sen jälkeen on talouden suhdanteet muuttuneet ja maailmalla soditaan - mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää, että maailmantilannekin nyt vaan valitettavasti vaikuttaa kotitalouksiin, vaikka kuinka haluaisi muuta uskoa. 

Eli maailmantilannetta voi syyttää miehen osamaksuista ja pikavipeistä ja turhista veloista sekä ylellisistä leivänpäälisistä? 

Vierailija
217/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa köyhyyteen! Itse olen elänyt koko aikuisikäni köyhyysrajan alapuolella. Olen aina käynyt töissä, tienannut vähän ja elänyt sen mukaisesti. Maksan itse elämäni, aika vähän on mahdollista tehdä mitään erityistä, kaurapuuroa kuluu ja luulen, että muiden silmissä olen vain säästäväinen. Ostan vain laadukasta ja hyvin harvoin, mutta olen ihan tyytyväinen keski-ikäinen. Kulttuuriin tuhlaan, sillä elämykset harvoin tuo valtavan vahvan olon.

Vierailija
218/218 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli maailmantilannetta voi syyttää miehen osamaksuista ja pikavipeistä ja turhista veloista sekä ylellisistä leivänpäälisistä? 

Siis missä kohtaa tätä keskustelua olen syyttänyt ulkopuolisia tahoja/ilmiöitä? Sanoin, että ne ovat osaltaan vaikuttaneet negatiivisesti tilanteeseen. Esimerkkeinä työttömyys ja korkojen nousu ja pahimpana tosiaan selkäni takana tehty velka. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Kerro oma ratkaisusi asiaan? Myydään asunto viidellä eurolla, kuten joku ehdotti? Sen jälkeen sitten olisimme ulosotossa ja eläisimme tuilla ja viimeinenkin ostovoima tästä perheestä olisi mennyttä. Sekö on sitten parempi? Näin Suomi varmasti nousee ikuisesta taantumasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän