Perheemme on vajonnut köyhyyteen kahdessa vuodessa
Nelihenkinen perhe, jossa kaksi vanhempaa ja kaksi pientä lasta. Ensin tuli minulle yt-neuvottelujen seurauksena työttömyys ja sitä ennen ja jälkeen terveysongelmia. Toinen tekee kahta eri vuorotyötä ja on pahasti velkaantunut. Halvemman asumisen perässä muutettu jo kolmesti. Lapset eivät ole päivähoidossa. Kaikki säästöt ja sijoitukset palaneet velkojen maksuun, elämiseen, yllättäviin menoihin ja omaan kuntoutumiseen. Velanhoitoon hankittu apua ja elintasoa karsittu. Mutta mitä tässä enää voi tehdä? Yksinhuoltajana en pärjäisi taloudellisesti yhtään sen paremmin ennen kuin saan jälleen töitä. Mitään taloudellista puskuria ei enää ole ja koska olen työtön, en näe vaihtoehtona poismuuttoa/eroa. Mitään sosiaalitukia emme saa (lukuun ottamatta lapsilisät), koska paperilla bruttotulot näyttävät hyvältä. Velkaantuminen on pahinta. Itselläni ei ollut siihen osaa eikä arpaa, eli varmaan moni ihmettelee, miksi olen jäänyt suhteeseen. Tällä hetkellä ajattelen vain lasten parasta, mutta mikä lopulta on parasta?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu. Minullakin on 4 lasta, en voi mennä töihin, paljon on velkaa, eikä mieskään oikein voisi töitä tehdä. Mitäs nyt, jonkun pitää nyt meitä elättää. Mitä jos te muut menette töihin ja tulonsiirtojen kautta elätätte meitä? Mun mielestä on ihan reilua, koska meilläkin on oikeus elää keskiluokkaista elämää ihan vaan koska ollaan olemassa ja huvikseen nuo lapsetkin tuohon muiden elätettäviksi pyöräytettiin. Vaadin myös ilmaislippuja Linnanmäelle, koska muuten lasten lapsuus on aivan hirveää ja terapiat tulee sitten yhteiskunnalle kalliimmiksi.
terv. Ikuinen itkuvirsi
Nykyään, jos sairastut niin työnantajan ei tarvitse hommata sulle kevyempää työtä.
Tekoäly tekee kohta kaikki toimistotyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston toimesta Suomesta on luotu näennäistyöttömiä ja näennäissairaiden maa.
Vasemmistolainen pelkistetty perusajatus on että tehkööt toiset työt minä vain lepäilen.
Helsingin rautatieasemalla 20 v nuori mies tuli vaatimaan minulta rahaa, sanoin hänelle että mene töihin äläkä kerjää mutta hän oli äärimmäisen ylpeä itsestään hän kertoi että hän on virallisesti työrajoiteinen eikä tuu työ kuulu hänen elämäänsä. Tämän tyyppisistä sairauksista johtuen Suomessa on yli puoli miljoonaa ihmistä jäänyt pois työelämästä jonkun näennäisen sairauden takia vaikka sairaimpia ihmisiä on paljon työelämässä mukana. Tämän lisäksi tulee nämä 350 000 työtöntä ihmistä joista noin 85% ei suostu lähtemään töihin millään vain täyttelevät työhakemuskaavakkeita työvoimatoimiston pakottamana työnantajan kiusaukseksi. Tässä ovat Suomen talouden pahimmat ongelmat me olemme luoneet ylisosiaalisen järjestelmän johon meillä ei ole ollut pitkiin aikoihin varaa ja sen takia on jouduttu haalimaan velkaa valtavat määrät. Eläkeläiset ovat työllään säästäneet rahaa eläkkeitä varten ja nyt vasemmisto on keksinyt että otetaan nämä rahat käyttöön tämän työrajoitteisen porukan ruokkimiseen. Punavihreä yle on Suomen syöpäsairaus niin kuin ihmisillä olisi syöpä. Pitkänaamainen naistoimittaja vatii jatkuvasti että hallituksen olisi rahoitettava sitä ja tätä ja koska se ei sitä tee niin hallitus on äärimmäisen paha hän ei ymmärrä ollenkaan että hallituksella ei ole kertakaikkiaan rahaa. Poliittinen itsemurha on poliitikolle jos hän uskaltaisi alkaa keskustelemaan näistä työrajoitteisista työttömistä ja muista yhteiskunnan ulkopuolelle jättäytyneistä eläjistä, nämä muodostavat vasemmisto varman äänestäjäkunnan joka kasvaa koko ajan lisää. Mutta valitettavasti tämä ei ole mikään pitkäaikainen ratkaisu valtion ongelmiin. Meidän pitäisi pystyä käymään keskustelua näistä vaikeista kielletyistä asioista joilla kuitenkin olisi mahdollisuus pelastaa suomi.
Pyörätuolissa oleva voi hyvin tehdä toimistotöitä. Kroonisesti selkäkipuinen jaksaa kyllä epäeegonomisessa asennossa sohvalla rötköttää ja telkkaria katsoa mutta työnteko läppärillä ei muka onnistu. Tuet ovat edelleen liian hyviä.
Valtion toimistotöitä haetaan 10 eri kaupungista, kun saa tehdä etänä. Kova kilpailu, jopa tuhansia hakijoita valtion virastoihin.
Mitäs tässä tekisi, iun mielenterveysvajakit tehtailee velkaa ja lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tässä tekisi, iun mielenterveysvajakit tehtailee velkaa ja lapsia?
Puhutko itsestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa puolison tulojen takia pelkkää yleistukea niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin lääkkeisiin eikä kela maksa lääkäriä.
Lääkäri ja lääkkeet maksetaan vain toimeentulotukea saaville.
Sehän on oikein. Toimeentulotukeen lasketaan koko perheen tulot. Välillä tilanteet ovat absurdeja.
Esim minun lapseni halusi pankkikortin kun muillakin on ja liikkuu teininä itsekseen. Kun laitan kuukausirahaa sinne tilille omalta tililtä se lasketaan tuloksi teinille ja hänen tt tuen osuutensa pienenee.
No, ei ole oikein, jos perhe saa saman verran rahaa kuin toinen perhe. Mutta toisessa perheessä molemmat vanhemmat on kotona ja toisessa toinen vanhempi tekee 40 h viikossa töitä.
Näin on. Ap perheen pitää saada tuet vaikka puoliso on töissä ja omistavat auton ja asunnon.
Tätä tarkoitin aiemmin. Myötätuntoa riittää kyllä keskituloisille jotka ovat tippuneet köyhiksi mutta ei aina köyhinä olleille. Silloin se on oma syy. On ne muut ja me. Ap kuuluu siihen teidän porukkaan jota täytyy auttaa, ne muut on niitä köyhiä vaan.
Sanokaa nyt vielä että tuet pois kaikilta ja että toimeentulotuki on liian iso.
Ehkä se voitaisiin ottaa pois kokonaan aina köyhinä olleilta jotka eivät omista mitään ja tehdä laki jonka mukaan apn tapaisille annetaan tuet vaikka puoliso tienaa ja on omaisuutta?
Yhteiskunnan turvaverkkojen pitää tukea myös niitä, jotka sinne tippuvat työttömyyden takia. Se, että on maksanut veroja, pitäisi tarkoittaa myös jotain tukea hädän hetkellä. Se, että olet köyhä ja silti hankit paljon lapsia köyhyyteen, on taas vastuuttomuutta. Ei hyvinvointivaltiota rakennettu sille pohjalle, joten sinun on turha trollailla ja nyrpistellä nenääsi uusille työttömille, jotka ovat vasta työttönäksi pudonneet.
Kuule urpå, lapseni ok jo 13 v ja olen ollut työtön 4 vuotta, ikää 48 v . Työt aloitin 13 vuotiaana ja useimmiten tein montaa työtä samaan aikaan. Olen ollut aina pienipalkkaisilla aloilla ja säästöt menivät hoitivapaalla. Ihan naimisissa olin kun sain ainoan lapseni.
Ei riitä myötätunto ap lle edelleenkään. Tulot on hyvät ja omaisuutta löytyy.
Pyörätuolissa oleva voi hyvin tehdä toimistotöitä. Kroonisesti selkäkipuinen jaksaa kyllä epäeegonomisessa asennossa sohvalla rötköttää ja telkkaria katsoa mutta työnteko läppärillä ei muka onnistu. Tuet ovat edelleen liian hyviä.