Käytätkö YHTÄÄN alkoholia, kun olet raskaana?
Mä olen kauhea oluen ystävä ja nyt raskaana ollessa mietin, voinko juoda pullollisen ykkösolutta vaikka kerran pari viikossa? Onhan niitä alkoholittomiakin, mutta meidän lähikaupassa ei ollut kun tota ykkösolutta.
Onko kukaan muuten maistanut alkoholitonta punaviiniä? Onko se mistään kotosin?
Kommentit (25)
Alkoholiton Kopperin siideri on hyvää!!!
join muutaman tilkan raskaana ollessani, esim. parissa juhlissa onnittelumaljasta (en koko laisa, pari hörppyä) ja yhtä uutta siideriä maistoin, varmaan 1 dl oli. Alkoholitonta olutta join aika usein, musta ainakin Nikolai on ihan kelpoa ja sitten kuivaa alkoholitonta siideriä join, hyvää sekin (se mitä saa alkosta). Jotain kuohariakin maistoin, sekin oli ok makuista.
Se alkoholiton punkku oli musta pahaa, mutta sitä alkoholitonta kuohuviiniä voin suositella! Olisko joku saksalainen, mitä saa ruokakaupastakin (ainakin Prismasta) ja tietysti Alkosta. Se oli musta hyvää juhlatilanteissa.
Näinkö höllä asenne odottavilla äideillä on?
Vaikka jokaisella tietoa on varmasti enemmän, kuin koskaan!
Huhhuh...
Nyt ymmärrän, kun kävin yhdellä luennolla, jossa lääkäri,kätilö ja sosiaalityöntekijä puhuivat nykyäitien päihetidenkäytöstä raskausaikana; on huolestuttavasti nousussa. En meinannut uskoa sitä. Senhän nyt olen aina tiennyt, että on olemassa niitä äitejä, jotka käyttävät myös raskausaikana lääkkeitä/huumeita/alkoholia/tupakkaa - ei ihan suoranaisia päihdeäitejä. Mutta suurimpana huolenaiheena terveyden- ja sosiaalihuollon mielestä ovat juuri ns. tavalliset odottavast äidit, joiden asenne päihetisiin on muuttunut todella rajusti.
Mutta täällähän sen näkeekin...
En todellakaan ole mikään absolutisti-saarnaaja-hihhuli, kaikkea muuta. Mutta kyllä vastuuntuntoisen äidin pitäisi pystyä pysymään ongelmitta päihteistä erossa koko raskausajan (+imetys, jos imettää), vaikka " yhden alkoholiannoksen ei ole todistettu aiheuttavan sikiölle mitään haittaa..."
Mutta eipä ole myöskään todistettu, etteikö se aiheuttaisi.
Kyllä sitä juo, sen vaan pitää olla kylmää ja eikä saa kauaa seistä lasissa...