Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys: Mirtatsapiini unettomuuteen tarvittaessa?

Vierailija
20.04.2026 |

Hei,

Minulle määrättiin ko. lääkettä 3,75mg unta pidentämään nukun yleensä vain 3 tuntia yössä ja herään enkä saa unta enää. Katsoin aikaisempia kommentteja ko. lääkkeestä ja monille oli toiminut hyvin osalle huonosti. Onko kukaan käyttänyt Mirtatsapiinia unettomuuteen tarvittaessa esim. muutaman kerran kuukaudessa ja saanut siitä riittävän avun vai pitääkö käyttää säännöllisesti jotta saa paremman avun?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ottaisi. Minulla sitä on mennyt 25 vuotta ja erittäin vaikea lopettaa. Mutta voi kai se joitakin auttaa. Minulle vain haittaa.

Vaikea uskoa, että söit lääkettä 25 VUOTTA vaikka siitä oli sulle vain haittaa. Miksi et pitänyt puoliasi ja pyytänyt toista lääkettä?

Vierailija
42/50 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä ei ollut apua mutta haittana se että kestää 5 - 6 tuntia herätä. Voi sanoa että hyödytön mutta haitallinen lääke uniongelmiin. 

Mulla on ollut apua eikä mitään ongelmia herätä. Mutta on miinuspuoliakin. Pienin pilleri on 15mg ja siinä on yksi jakoura, eli saa 7.5mg pätkästyä helposti, mutta sitten pitää taiteilla saksilla tai veitsellä enkä ole koskaan saanut menemään loppupilleriä puoliksi. Toinen huono puoli on ahmimiskohtaukset etenkin lääkkeen syömisen aloituksen jälkeen. Lääke on tunnetusti lihottava.

Jaan tuota äitini dosettiin neljännestabletin. 

Osta lääkkeenjakaja ja sillä ensin pitkittäin ja sitten poikittain. Helpompi noin. Aina ei onnistu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä tarjotaan kaikille, niin mullekin. Nukuin kyllä, mutta seuraava päivä ihan kauhea, niin paha olo, ettei sängystä meinannut päästä ylös. Olo pahempi kuin pahimmassa krapulassa. Ihan pienestä murusestakin sama tulos. Kaksi kokeilua riitti.

Miten pystyitkö helposti lopettamaan jos ei sopinut sinulle, kysyn siksi koska jos lääke ei sovi minulle, niin pääseekö "helposti" eroon muutaman päivän käytön jälkeen. Ihme juttuja nämä pieni lääkemurunenkin voi saada joillekin pahoja haittavaikutuksia ja toisille ei!

-ap-

Olen eri mutta käyttänyt tätä lääkettä kahteen otteeseen, vuosia sitten ja nyt taas. Minulla ei ollut mitään lopetusoireita lääkkeestä. Joistain lääkkeistä olen saanut pahat viekkarit, mutta en tästä. Ilmeisesti tämä riippuu aina  henkilöstä. Lopetin aikoinaan, koska painoni alkoi nousta liikaa enkä sietänyt sitä silloin. SItten kokeitiin toisia lääkkeitä, vuosikausia. Ei löytynyt mitään parempaakaan, joten palasin tähän. Enää minua ei niin haittaa painon nouseminen, koska olen vanhempi ja niin lopen kyllästynyt unettomuuteen, joka sekin nostaa painoa.  Olen nyt pystynyt myös vastustamaan ahmimishimoa paremmin kuin ennen. En myöskään ole tokkurainen aamulla herättyäni, jos olen nukkunut tarpeeksi eli 7-8 tuntia. Niin, ja unistani on tullut paljon elävämpiä ja värikkäämpiä :) 

Suosittelen kokeilemaan lääkettä itse. Päivä tai pari ei riitä, vaan ainakin pari viikkoa pitäisi kokeilla. Aina uuden lääkityksen kohdalla keholla voi olla vaikeaa tottua lääkkeeseen ja voi tulla jotain oireita, kuten tuo mainittu ahmiminen, mutta tämä tasaantuu kyllä. Jos lääke ei sitten sovi sulle, kerro lääkärillesi.

Vierailija
44/50 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut. Ketipinor on ollut parempi, sillä nukkuu koko yön 

Vierailija
45/50 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä tarjotaan kaikille, niin mullekin. Nukuin kyllä, mutta seuraava päivä ihan kauhea, niin paha olo, ettei sängystä meinannut päästä ylös. Olo pahempi kuin pahimmassa krapulassa. Ihan pienestä murusestakin sama tulos. Kaksi kokeilua riitti.

Miten pystyitkö helposti lopettamaan jos ei sopinut sinulle, kysyn siksi koska jos lääke ei sovi minulle, niin pääseekö "helposti" eroon muutaman päivän käytön jälkeen. Ihme juttuja nämä pieni lääkemurunenkin voi saada joillekin pahoja haittavaikutuksia ja toisille ei!

-ap-

Jos minulta kysyit, niin todella helposti päättyi se kahden kerran kokeilu, niin huono kokemus oli. 

Voithan sä kokeilla, valitse sellanen päivä, ettei ainakaan aamusta ole pakko lähteä mihinkään, jos sattuu olemaan todella paha olo.

Yksi päivä ei riitä tällaisen lääkkeen kokeiluun. Ei tämä ole mikään särkylääke.

Vierailija
46/50 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukuin kuin tukki, mutta olo oli seuraavana päivänä kuin zombilla, joka ei ole ikinä nukkunut silmänräpäystä. Työpäivä oli täyttä tuskaa eikä ikinä enää.

Mielummin vaikka kauhea kanuuna kuin tuo.

Älä kokeile työpäivää edeltävänä yönä ekaa kertaa.

Omituista. Mä syön mirtaa ja heräilen silti monta kertaa yössä enkä ole aamulla mikään zombi. Puoli tuntia menee herätessä, mutta sitten olo on ihan normaali. Ehkä noin käy jos kokeilee vain pari päivää, mutta lääkehän toimii vasta oikein kun sitä on syöty muutama viikko.

Vierailija
47/50 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ottaisi. Minulla sitä on mennyt 25 vuotta ja erittäin vaikea lopettaa. Mutta voi kai se joitakin auttaa. Minulle vain haittaa.

Lopettaminen oli vaikeinta, mitä olen koskaan tehnyt. Aivan karmeaa. Ja lääkärit eivät tahdo uskoa, että siitä tulisi mitään lopetusoireita.

Söin vain yhden paketin unettomuuteen pienellä annoksella eikä siitä apua ollut. Lopettaessa ei myöskään minkäänlaisia oireita.

Toivottavasti löysit jonkun toisen toimivamman lääkkeen.

Vierailija
48/50 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin pahasta unettomuudesta, johon määrättiin neljäsosa tabletti Mirtazapinia. Olen nyt 2.5 vuotta käyttänyt säännöllisesti ja nukkunut aika hyvin sen ansiosta.

Aloittaessa lihoin +5 kg kuukauden aikana, vaikka lääkäri väitti, että ei noin pienestä annostuksesta tulisi tuommoisia sivuvaikutuksia.

Lääke kyllä tekee sen, että aamuisin on vaikea jaksaa nousta sängystä ylös, kun vain haluaisi nukkua lisää. Eli edelleen 2.5 vuoden jälkeen on tokkuraista menoa.

Lääke ei myöskään takaa nukahtamista, jos on jotain isompaa stressiä mielen päällä nukkumaan mennessä, mutta ehkä se parantaa unen laatua, kun unen päästä kiinni saa.

En ole halunnut lopettaakaan, koska se kuitenkin on merkittävästi parantanut nukkumista.

Te jotka olette käyttäneet pitkään säännöllisesti lääkettä, oletteko lopetettuanne pudottaneet kerätyt kilot eli onko helpottanut ruokahalua?

Millaisia vieroitusoireita olette saaneet, kun vuosien käytön jälkeen olette lopettaneet lääkityksen?

Jos sitä käyttäisi satunnaisesti, niin mitä se tekisi painolle/ruokahalulle?

Olen lopettanut lääkkeen joitain vuosia sitten ja se kalvava nälkä katosi aika nopeaan.  Ja mullekin lääkäri väitti, ettei tämä lääke lihota, vaikka tämä on ihan tunnettu sivuvaikutus. Toki kaikki käyttäjät ei liho mutta tarpeeksi merkittävä osa.

Vierailija
49/50 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä pahin unettomuus on kestänyt 2 viikkoa. Sen jälkeen uni pidentyy luonnollisesti päivä päivältä. 

Ahaa. Itse en ole nukkunut neljään vuoteen yli 3 tunnin pituista pätkää. 

Vierailija
50/50 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auttanut, mutta ei haittojakaan.  Lopetus helppoa, suurilla annoksilla se voi olla hankalaa pitkän ajan jälkeen.

Unettomuuteen 7.5mg tai puolet siitä,ton lopetus ei tunnu missään .

Kai sekin on sitten yksilöllistä. Käytin lääkettä 15 vuotta, aluksi masennukseen 30 mg ja sitten 10 vuotta pilkoin 15 mg tabletin suurin piirtein 8 osaan nukkumista varten, ja silti tuli lopetusoireita. Lakkasin nukkumasta kokonaan, kauhea SYYHY ja ongelmia histamiinin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi