Kysymys: Mirtatsapiini unettomuuteen tarvittaessa?
Hei,
Minulle määrättiin ko. lääkettä 3,75mg unta pidentämään nukun yleensä vain 3 tuntia yössä ja herään enkä saa unta enää. Katsoin aikaisempia kommentteja ko. lääkkeestä ja monille oli toiminut hyvin osalle huonosti. Onko kukaan käyttänyt Mirtatsapiinia unettomuuteen tarvittaessa esim. muutaman kerran kuukaudessa ja saanut siitä riittävän avun vai pitääkö käyttää säännöllisesti jotta saa paremman avun?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ottaisi. Minulla sitä on mennyt 25 vuotta ja erittäin vaikea lopettaa. Mutta voi kai se joitakin auttaa. Minulle vain haittaa.
Lopettaminen oli vaikeinta, mitä olen koskaan tehnyt. Aivan karmeaa. Ja lääkärit eivät tahdo uskoa, että siitä tulisi mitään lopetusoireita.
Jep. Olen lopettanut pitkällisen diapamin käytön, mutta tämä vaikeampi.
Vierailija kirjoitti:
Sain myös unettomuuteen.
Hirveä. Tulee levottomat jalat ja ahdistus,hui. En voi syödä sitä.
Juuri levottomien jalkojen takia ei sopinut minullekaan. Kauheaa yrittää nukahtaa kun jalkoja pakottaa ja pitää liikutella. Voisin kuvata sanalla "unettomuuslääke" ja tehokas sellainen!
Vierailija kirjoitti:
Oliko noin pieni annos vai isompi. Eli minulle määrättiin 15mg jaettuna neljään osaan = 3,75mg
Eli sama määrä, kuin ap:llä??
Meidän sairasteleva koira sai puoli tabua päivässä ruokahalua parantamaan. Niin se koirilla toimii.
Toisaalta se nukkuu muutenkin ihan älyttömän paljon.
Ei auttanut, mutta ei haittojakaan. Lopetus helppoa, suurilla annoksilla se voi olla hankalaa pitkän ajan jälkeen.
Unettomuuteen 7.5mg tai puolet siitä,ton lopetus ei tunnu missään .
Nukuin kuin tukki, mutta olo oli seuraavana päivänä kuin zombilla, joka ei ole ikinä nukkunut silmänräpäystä. Työpäivä oli täyttä tuskaa eikä ikinä enää.
Mielummin vaikka kauhea kanuuna kuin tuo.
Älä kokeile työpäivää edeltävänä yönä ekaa kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Kåytin 10 vuotta. Levottomat jalat ja lihomista. Mutta annos oli mulla 15mg. Lopetin lääkärin ehdotuksesta ja nyt otan vain melatoniinia.
Unettomuuteen käytettynä annoksen pitäisi olla huomattavasti pienempi. Tuollaista annosta käytetään masennukseen ja haittavaikutuksetkin on sillä annoksella sitten ihan eri tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ottaisi. Minulla sitä on mennyt 25 vuotta ja erittäin vaikea lopettaa. Mutta voi kai se joitakin auttaa. Minulle vain haittaa.
Lopettaminen oli vaikeinta, mitä olen koskaan tehnyt. Aivan karmeaa. Ja lääkärit eivät tahdo uskoa, että siitä tulisi mitään lopetusoireita.
Söin vain yhden paketin unettomuuteen pienellä annoksella eikä siitä apua ollut. Lopettaessa ei myöskään minkäänlaisia oireita.
Minulle sopii hyvin. Ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia.
1/4 tablettia oli mulla. Esti yöllä heräämisen, mutta ihan kauheat painajaiset tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko noin pieni annos vai isompi. Eli minulle määrättiin 15mg jaettuna neljään osaan = 3,75mg
Eli sama määrä, kuin ap:llä??
Joo, eli noin pienellä annoksella.
Kärsin pahasta unettomuudesta, johon määrättiin neljäsosa tabletti Mirtazapinia. Olen nyt 2.5 vuotta käyttänyt säännöllisesti ja nukkunut aika hyvin sen ansiosta.
Aloittaessa lihoin +5 kg kuukauden aikana, vaikka lääkäri väitti, että ei noin pienestä annostuksesta tulisi tuommoisia sivuvaikutuksia.
Lääke kyllä tekee sen, että aamuisin on vaikea jaksaa nousta sängystä ylös, kun vain haluaisi nukkua lisää. Eli edelleen 2.5 vuoden jälkeen on tokkuraista menoa.
Lääke ei myöskään takaa nukahtamista, jos on jotain isompaa stressiä mielen päällä nukkumaan mennessä, mutta ehkä se parantaa unen laatua, kun unen päästä kiinni saa.
En ole halunnut lopettaakaan, koska se kuitenkin on merkittävästi parantanut nukkumista.
Te jotka olette käyttäneet pitkään säännöllisesti lääkettä, oletteko lopetettuanne pudottaneet kerätyt kilot eli onko helpottanut ruokahalua?
Millaisia vieroitusoireita olette saaneet, kun vuosien käytön jälkeen olette lopettaneet lääkityksen?
Jos sitä käyttäisi satunnaisesti, niin mitä se tekisi painolle/ruokahalulle?
Minulla auttoi heti ensi napista alkaen ja sitä on kaapissa kaiken varalta. Vaikutus tulee minulla heti. Mutta ne haittavaikutukset. Tuli järkyttävä koko elämää hallitseva ruoanhimo. Se meni ohi, mutta lihoin silti kuin porsas aiemmilla elämäntavoilla. Nukuin hyvin, mutta pöhnä loppui vasta viiden maissa iltapäivällä. Eli kyllä se varalääkkeeksi jäi siltä varalta, että tulee tosi paha kausi. Ei ole tullut. Siirryin sohvalle nukkumaan huoneeseen, joka on "ylimääräinen", tulpat korviin ja muu perhe saa valvoa miten lystää. Nyt nukun omassa rytmissäni.
Komppailen tästä sivusta, että seuraava päivä mielellään vapaata. Isälleni määrättiin mirtaa, kun nukahtamislääkkeitä on alettu vahtia, ja nukkui koko seuraavan päivänkin. Ei siis voinut huonosti, mutta ei vaan pysynyt hereillä.