Jokaisen, joka haluaa olla onnellinen, tulisi omistaa koira
Kommentit (180)
Helsingin Sanomat
Tutkimus: Pikkulasten vanhemmat ovat muita tyytyväisempiä elämäänsä
Alle 7-vuotiaiden lasten vanhempien elintapoja ja hyvinvointia verrattiin 18-50-vuotiaisiin aikuisiin, joilla ei ollut pieniä lapsia. Kyselyyn vastasi lähes 800 pikkulapsen vanhempaa ja noin 1 800 samanikäistä aikuista.
Pikkulasten vanhemmat ovat tyytyväisempiä perhe-elämäänsä ja saavutuksiinsa elämässä kuin muut samanikäiset aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri myös se koiran kanssa ulkoilu tuottaa onnellisuutta pitkässä juoksussa!
Miten, jos haluaisi istua mieluummin keittiössä läppärin ääressä ja neuloa?
Kävin aamulla kakattamassa koiraa. Alan oleen aika kyllästynyt tähän koiran lenkittämiseen varsinkin aamut, mutta onhan se tutkittu asia että juuri herättyään kannattaisi mennä ulos edes kymmeneksi minuutiksi jotta saa annoksen luonnonvaloa ja se taas tekee hyvää virkeydelle. Ja tähän koira mua pakottaa että suoraan sängystä tukka pöllyssä ulos heti. Välillä lenkki venyykin tuntiin kun innostunkin käveleen vaikka aina eka ajatukseni on että en tee mitään kunnon lenkkiä vaan päätarkoitus että koira tekee tarpeensa ja sitten pääsen kotiin aamukahville ja parempi lenkki päivemmällä.
Ja itse aloitukseen niin en hanki enää koiraa kun tästä aika jättää. Onnellisempi olen kun ei tarvi koko ajan elää koiran kakattamis ja pissattamisaikataulut mielessä. Jos olisi parisuhde/lapsia jotka oikeesti olisivat kiinnostuneita koirasta ja taakka jakaantuisi niin ehkä sitten. Mutta yksin koiran hoitaminen on rankkaa. Sama asia kuin lapsissakin, koiranhoito vaatii tukiverkkoa, ei sitä yksin jaksa hyvillä mielin kun alkaa puuduttaan saman asian toisto.
Vierailija kirjoitti:
Koirat levittää punkkeja puistoihin josta lapset ne saa
Koiria ei saa viedä lasten puistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun nimenomaan tämä on harha: ei tuota. Opiskelu- tai työpäivän jälkeen tahdot harrastaa liikuntaa, mutta et voi koskaan tehdä mitään kivaa kuten lähtä zumbaan tai tanssitunnille tai kuntosalille, vaan liikunnan harrastuksestasi tulee aina
tylsää samojen pylväiden päälle kusemista.
Saat kuitenkin raitista ilmaa. Ei tarvitse huhkia hienhajuisissa saleissa ja saada jalkasientä.
Kun saadaan sharialaki Suomeen, ei ole enää koiria lemmikkeinä. Sitä h-hetkeä odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan lemmikin omistajat kokevat usein korkeampaa elämänlaatua ja onnellisuutta kuin lemmikittömät. Tämä johtuu monesta tekijästä, jotka liittyvät sekä fyysiseen terveyteen, psyykkiseen hyvinvointiin että sosiaalisiin suhteisiin.
Lemmikki on kaveri, joka tuo säännöllisyyden elämään yksinasuvilla. Lisäksi lemmikistä huolehtiminen lisää tarpeelliseksi tuntemisen tarvetta ja lisää hyvinvointia. Ihmisen pitää tuntea itsensä merkitykselliseksi ollakseeen onnellinen. Lemmiikin läsnäolo vähentää stressiä ja lisää oksitosiinihormonia. Lemmikin kanssa puuhailu lisää omstajassa oksitosiinia eli hyvänolon hormonia. Se vähentää yksinäisyyden tunnetta.
Koiranomistajat pysyvät hyvässä kunnossa, kun he ulkoiluttavat lemmikkiään. Siinä lisääntyy yhteys myös luontoon. Huomaa vuodenaikojen muuttumisen, kun joka päivä käy kolmasti ulkona lenkillä. Se ei oel velvollisuus vaan etuoikeus, koska fyysinen aktiivisuus lisää hyvinvointia, myös mentaalista.
Koiraa ulkoiluttaessa näkee muita ihmisiä ja koira toimii jään murtajana ihmisten välissä. Tutustuu erilaisiin omankaltaisiin eläimiä rakastaviin hmisiin ja saa ystäviä.
Tutkimuksissa on havaittu, että lemmikin omistajilla on vähemmän univaikeuksia, päänsärkyä ja he käyvät harvemmin lääkärissä. 18 % suomalaisista pitää lemmikkiä yhtenä tärkeimmistä onnellisuuden lähteistään kotona.
Enpä ole ikinä kokenut tarvetta tuntea itseni tarpeelliseksi. Mitä muuta se on, kuin itsensä kuormittamista muiden jutuilla TAI mahdollisesti omavaltaista muiden elämän päällepäsmäröinnin tarvetta?
Mulle on tarpeen nauttia elämästä! Ja siihen aika huonosti sopii joku tarvitseva ja mun aikatauluja eri suuntaan vetävä olento!
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua lemmikkiä jota pitää kouluttaa, komentaa ja alistaa, että se tietää kuka on isäntä eikä yritä ottaa laumanjohtajan paikkaa.
En minäkään. Onneksi ihan puhumalla on selvitty. Tuo isäntä ja laumanjohtaja homma on ihan turhanpäivästä sössötystä. Eikä alistamisella saa mitään muuta aikaan kuin käytöshäiriöitä
Vierailija kirjoitti:
Tästä pitäisi puhua enemmäkin.
Koiria on ihan liikaa joka paikassa, ja niiden jätökset on oikeasti iso ympäristöongelma: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/277639
🤢
Yksi pieni koira per perhe. Ei isoa koiraa, eikä laumaa. Ja aina pitää kerätä kakat roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten sitten, jos ei halua mennä 3 kertaa päivässä ulos? Asun omakotitalossa, jossa on 0,6ha tontti, mutta tontin laitaa menee kylän päätie, jossa saa ajaa 50km/h, mutta osa ajaa kovempaa.
Haluaisin pienen kiinanharjakoiran...
Aitaat sen tonttisi. Tosin meidän koira ei halua hienoja kakkojansa jättää omaan pihaan, kun ne on viestivälineitä kavereille. Meidän koira käy ulkona lukemassa kavereiden viestejä 4 kertaa päivässä. Joskus jopa 5 kertaa. Hyvällä säällä on kiva kun on syy lähteä ulos. Huonolla säällä joskus tympäsee, mutta koira on minulle niin rakas ja parasta seuraa, että jaksan sen. Ja aina on innokkaasta lähdössä seuraksi kaikkeen.
Millaista seuraa koira on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehräävä kisuli sylissä olen onnellisempi kuin räntäsateessa koiran ripulipaskapussi kourassa kolme kertaa päivässå
Mulla on kaksi koiraa, eikä kummallakaan ole koskaan ollut ripulia. Edellisellä koiralla oli kerran, mutta ei käynyt mielessäkään, että olisin sitä yrittänyt johonkin pussiin kerätä.
Eli jätit sen toisten riemuksi siihen?
Kyllä! Jos ymmärrät, mitä ripuli tarkoittaa, niin ymmärrät, miksi.
Naapurin portinpieleen?
Koirat kyllä on ihania ja haluaisin sellaisen mutta koira vaatii myös kunnollisen elistason, mikä taas vaatii työpaikan tai yrityksen jossa työskennellessä voi kunnioittaa itseään. Elämääni en myisi pilkkahinnasta kusipäiselle työnantajalle edes oman koiran hankinnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten sitten, jos ei halua mennä 3 kertaa päivässä ulos? Asun omakotitalossa, jossa on 0,6ha tontti, mutta tontin laitaa menee kylän päätie, jossa saa ajaa 50km/h, mutta osa ajaa kovempaa.
Aitaat sen tonttisi. Tosin meidän koira ei halua hienoja kakkojansa jättää omaan pihaan, kun ne on viestivälineitä kavereille. Meidän koira käy ulkona lukemassa kavereiden viestejä 4 kertaa päivässä. Joskus jopa 5 kertaa. Hyvällä säällä on kiva kun on syy lähteä ulos. Huonolla säällä joskus tympäsee, mutta koira on minulle niin rakas ja parasta seuraa, että jaksan sen. Ja aina on innokkaasta lähdössä seuraksi kaikkeen.
Siis eihän hyvällä säällä pitäisi tarvita mitään syitä lähteä ulos ? Vai mikä estää ? Eikö sen hyvän sään pitäisi olla syy mennä ulos ? Jos sinne ulos ei mene ilman koiraa, vaikka mielestään olisi kiva mennä, sinussa on jotakin vi kana.
Vaikka tykkään koirista ja nuorena mulla ollutkin koiria mutta nykyään olen tyytyväinen ettei ole lemmikkieläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin Sanomat
Tutkimus: Pikkulasten vanhemmat ovat muita tyytyväisempiä elämäänsä
Alle 7-vuotiaiden lasten vanhempien elintapoja ja hyvinvointia verrattiin 18-50-vuotiaisiin aikuisiin, joilla ei ollut pieniä lapsia. Kyselyyn vastasi lähes 800 pikkulapsen vanhempaa ja noin 1 800 samanikäistä aikuista.
Pikkulasten vanhemmat ovat tyytyväisempiä perhe-elämäänsä ja saavutuksiinsa elämässä kuin muut samanikäiset aikuiset.
Olisi kiinnostavaa että miten tuo tyytyväisyys jakautuu miehissä ja naisissa. Jos tuossa on nyt tutkittu kaikkia ihmisiä niin tietenkin varmasti tulos on että onnellisuus lisääntyy. Kyllähän se lapsen saaminen on miehelle pelkkää plussaa eikä mies menetä mitään lapsen saatuaan verrattuna naiseen. Jos tutkittaisiin lapsen saaneita naisia ja verrattaisiin lapsettomiin naisiin niin olisiko tulos edelleen yhtä selvä, vai alkaisiko näkymään että lapsen saaminen naisilla ei lisää naisen onnellisuutta niin paljon mitä se miehillä lisää?
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaiken vuoksi turhakkeista tulisi luopua. Koira ja lemmikkieläimet ovat täysin turhakkeita joista pitäisi luopua.
Koirille on miljardeja leluja, oma teollisuus 🤢
Itsekkään ajattelun aika on nyt jo ohi. Kaikissa muissa asioissa on jo kiristetty ilmaston vuoksi. Nyt olisi aika jo kaivaa pää pois per... pebsaasta ja kieltää lemmikkieläimet.
Ensin pitäisi kyllä kieltää mootteriurheilu! Varmasti isompi saastuttaja. Ja nuo sodat on ympäristökatastrofi! Siellä räjäytellään öljysäiliöitä taivaan tuuliin ja tuhotaan kaikki vaivalla rakennettu infastruktuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aitaat sen pihan. Problem solved.
Ei sitä pysty aitaamaan. Onko se pakko aidata jos haluaa koiran, mutta ei käydä 3 kertaa päivässä ulkona itse?
Kouluta, ei ole suurikaan vaiva.
Joutui ne meilläkin opettamaan missä on oma reviiri jossa pysyttävä vaikka aita onkin.
Ovat sellasta rotua ettei aita pidättele jos jättäisi homman herran haltuun.
Lisääkö tuollainen kouluttaminen onnellisuutta? Siis kouluttajan elämään? Joka voisi ilman koiraa senkin ajan vaikka neuloa?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos koira sairastuu syöpään . Jumalaa kun ei ole. Mitäs sitten sanot
Mun kissa menehtyi 13-vuotiaana isoon maksakasvaimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun nimenomaan tämä on harha: ei tuota. Opiskelu- tai työpäivän jälkeen tahdot harrastaa liikuntaa, mutta et voi koskaan tehdä mitään kivaa kuten lähtä zumbaan tai tanssitunnille tai kuntosalille, vaan liikunnan harrastuksestasi tulee aina
tylsää samojen pylväiden päälle kusemista.
Paitsi, jos perheessä on useampi koiran ulkoiluttaja. Niin vuorotellen harrastetaan.
Monilla ei ole. Ja siis joutuuhan tuossakin mallissa aikalailla sinne ulos aikoihin, jolloin ei huvittaisi, JOKA PÄIVÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on luukku kodinhoitohuoneen ovessa ja aidattuna 3 hehtaaria. Koiria neljä ja kissoja kaksi.
Kulkevat luukusta ominpäin kesät talvet.
Mulla on vain yksi ovi ja siitä pitää itsenikin kulkea. Talo on vanha 115-vuotias hirsitalo.
Luukun saa ihan siihen yhteenkin oveen. Rahalla saa sellasia että ei edes naapurin silmään häiritse
Sun matikan taidot on kyllä huonot...