Tulonne ja paljonko lapsille säästössä?
On alkanut stressata tämä suuntaus, että kaikesta leikataan. Onkohan oikeasti meilläkin kohta lukukausimaksut korkeakouluissa? Tai opintotuki lakkautettu ja elettävä säästöillä tai lainalla?
Paljonko teillä on säästetty lapsille? Meillä yhteiset tulot n. 55 000€/vuosi brutto ja lapsia 3. Aloitettu säästämään vasta reilu vuosi sitten. Nyt säästössä n. 1000€/lapsi. Tuntuu vähältä kun olen kysellyt kavereiden tilannetta. Monella on 8000-10 000€ per muksu (tilillä tai sijoitettuna), vaikka ikääkin lapsilla vasta 7-10v. Nolottaa jotenkin ettei älytty huolehtia tämmöisestä kun tuntuu, että muut ovat pitäneet asiaa itsestäänselvyytenä. Olisi pitänyt aloittaa aiemmin, mutta sokeasti luotimme hyvinvointivaltioon. Lapset on 12, 10 ja 9.
Kommentit (151)
20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon keskimääräisellä 7% tuotolla on 20 vuodessa 10000€. Kiva pesämuna noin pienellä summalla. Jokaisella on varaa laittaa lapselle 20€/kk.
8 veellä 8 tonnia. Osakkeissa on ja joka kk laitetaan 50 e ja sitten sukulaiset laittaa synttärinä/jouluna joskus jotain jos haluavat. Nyt isovanhemmat alkoivat laittaa myös 50 e/kk. Kannattaa tsekata korkoa korolle-ilmiö, hyvin ehtii vielä säästää lapsille
Yksin tulot hiukan enemmän kuin teillä yhteensä, lapsille säästössä minulta n. 17 000 €/lapsi, isältään hiukan enemmän. Lapset nyt 19 ja 18 v. Lapset myös perineet isovanhemmiltaan, kummallakin kaikkiaan säästöjä n. 70 000 €.
Miehen kanssa yhteiset tulot noin 50 000e/vuosi. Kaksi alle kouluikäistä lasta. Toisella noin 9000e, toisella 5000e. Osa tilillä ja osa sijoitettuna. Osa säästetystä on tullut kummeilta ja isovanhemmilta. Isovanhemmat ovat myös testamentanneet sukupolven yli osan varoista, eli lapsenlapsille suoraan. Ja sitten kun vielä tässä vuosien varrella saisi kasvatettua niin, että eivät heti kaikkea törsää, kun tulee 18v mittariin. Nimenomaan opiskelua, ajokorttia yms.varten säästellään.
Samaa täällä mietin. Tosin teidän tilannehan on ihan hyvä, kun pystytte auttamaan opiskelevia lapsianne joka tapauksessa.
Opiskelu on nykyisten leikkausten jälkeen älyttömän kallista opintolainan takia. Jos ei halua valtavaa opintolainaa lapsille, kannattaa säästää. Tämä on epäreilua, mutta tällainen on nyt tämän maan suunta.
Vierailija kirjoitti:
20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon keskimääräisellä 7% tuotolla on 20 vuodessa 10000€. Kiva pesämuna noin pienellä summalla. Jokaisella on varaa laittaa lapselle 20€/kk.
Mikä indeksirahasto tuottaa noin hyvin?
Laitamme joka kuukausi kanssa tuon 50 e, kahdelle lapsemme eli yhteensä 100 e. Tulot nykyään 70 t / vuosi yhteensä, mutta laitettiin myös silloin kun oli vähemmän (50 t). Tärkeää antaa mahdollisuus säästöihin, sitähän ei tiedä miten aikuisena osaa käyttää, mutta ainakin on annettu mahdollisuus vähän helpommin aloittaa itsenäinen elämä. Lapset on nyt 10 ja 12 ja osakkeisiin laitetaan.
Meillä vanhemmilla myös omat salkut ollut 20 vuotta, nyt yhteensä 140 t arvoiset. Pienistä tulostakin on aina laitettu säästöön ja nyt on alkanut se hetki kun rahaa alkaa tulla enemmän (korkoa korolle). Suosittelen.
Lapsilla on omilla tileillään muutama tonni, vanhimmalla eniten ja nuorimmalla vähiten. Lisäksi minulla on 4 000 euroa / lapsi. Miehellä ei ole lapsia varten säästettynä, mutta hän kaivaa jostain tarvittavat rahat sitten, kun sen aika on.
Mun brutto 57000 ja lapselle laittanut rahastoon 2v alkaen 40/kk. Isänsä tulot puolet mun brutosta ja hän ei ole säästöihin osallistunut. Lisäksi laitoin perinnöstä lapselle kertaalleen sen silloisen verovapaan. Netosta jää meillä molemmilla puolet säästöön/myöhempään käyttöön, joten pystymme opiskelijaa parin vuoden kuluttua tukemaan muutenkin.
Mun lapsilla 16 ja 17 v on molemmilla lähes 40 000 euron edestä sijoituksia ja säästöjä. Omat vuositulot noin 75 000 ja lasten isällä ehkä 90 000. Eli ihan kivasti on säästössä - mutta mutta: asumistukeen on tulossa omaisuusraja, jos hallituksen aikeet toteutuvat. Niinpä tuntuu aika murheellisella että lapset joutuvat käytännössä opiskeluaikana syömään noita säästöjään vuokranmaksuun siinä missä ne nuoret joille ei ole säästetty saavat vastaavan summan asumistukena. Varmaan sitten "joudumme" toimimaan itse asumistukena ja maksamaan lasten vuokria opiskeluaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä indeksirahasto tuottaa noin hyvin?
Aika monikin
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/rahastolistat/16801084-nordnet-i…
Tämän avulla tuottanut vuodessa melkein 20%
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsilla 16 ja 17 v on molemmilla lähes 40 000 euron edestä sijoituksia ja säästöjä. Omat vuositulot noin 75 000 ja lasten isällä ehkä 90 000. Eli ihan kivasti on säästössä - mutta mutta: asumistukeen on tulossa omaisuusraja, jos hallituksen aikeet toteutuvat. Niinpä tuntuu aika murheellisella että lapset joutuvat käytännössä opiskeluaikana syömään noita säästöjään vuokranmaksuun siinä missä ne nuoret joille ei ole säästetty saavat vastaavan summan asumistukena. Varmaan sitten "joudumme" toimimaan itse asumistukena ja maksamaan lasten vuokria opiskeluaikoina.
Aina vastuullisuudesta ja sisukkuudesta rangaistaan. Kannattaa pyrkiä siihen, että lapsi saa ostettua asunnon lähes velattomasti. Kyllä se niin on, että porukka eriytyy jatkossa voimakkaasti. Ylenpalttiset tuet ja loputon ymmärtäminen on ajaneet maan konkurssiin ja kun ne loppuvat, ei ole syytä olla sen uppoavan laivan armoilla.
Ai v*ttu kun on ihanaa kun ei ole lapsia eikä siksi tarvitse säästää kenellekään muulle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina vastuullisuudesta ja sisukkuudesta rangaistaan. Kannattaa pyrkiä siihen, että lapsi saa ostettua asunnon lähes velattomasti. Kyllä se niin on, että porukka eriytyy jatkossa voimakkaasti. Ylenpalttiset tuet ja loputon ymmärtäminen on ajaneet maan konkurssiin ja kun ne loppuvat, ei ole syytä olla sen uppoav
Suomi ei menesty sulkemalla köyhiä pois koulutuksesta ja mahdollisuuksista. Toki saadaan sillä tavalla pian kalterit rikkaiden ikkunoihin, kun mennään kehitysmaamalliin, jossa rikkailla on kaikki, köyhillä ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttäviä summia monilla! Ei ole itsellänikään ikinä ollut moisia. Tasan ei käy nallekarkit🙄
Ei käy, eikä kuulukaan käydä. Toisilla on paremmat resurssit hommata jälkikasvua ja järki päässä kun mietitään pesueen kokoa.
Varaudu siihen että vastauksista 99% on ns. bullshittiä.
11v ja noin 10 000€, vuosituloni ~55 000
Itselläni palkkatulot 30 000 vuodessa, vaimolla 24 000 euroa vuodessa. Lapsia neljä. Itselläni on myös pääomatuloja ~70 000 euroa vuodessa.
Lapsille menee rahastoihin joka kuukausi kiinteä summa 800€/kk. Tämä rahaston loppusumma jaetaan neljällä kun lapset täyttävät 20v. Rahastoon on kertynyt hyvin rahaa, n. 180 000 euroa.
Vaimon kanssa on yhteiset säästöt, jossa on 850 000 euroa.
Mihin sinä noita tietoja tarvitset?