Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä 21-vuotiaana jolla ei ole toisen asteen tutkintoa?

Vierailija
18.04.2026 |

Onko mahdollista hakea ”toisen kerran” peruskoulun jälkeisessä yhteishaussa (tällä kertaa johonkin ammatilliseen, ei lukioon) ja kuinka vaikeaa on saada ammatillinen tutkinto jos ala ei juurikaan oikeasti kiinnosta? Tarvitsen kelpoisuuden hakea jatko-opintoihin.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis amk tai yliopistoon mutta vielä 21 vuotiaaseen mennessä ei ole kiinnostanut opiskella mitään?

On kiinnostanut ja olen yrittänyt käydä lukiota pitkään mutta koska olen hyvä vaan parissa aineessa niin se kaatui siihen.

Eli joskus 16 vuotiaana kävit lukiota max vuoden peruskoulun jälkeen koska oli pakko? Eihän tota lasketa :D sulla on ollut monta vuotta aikaa, mutta ei ole paljoa kiinnostanut.

Ei nyt soimata. Ap saattaa olla vaikka sellaisten vanhempien lapsi, jotka ovat lojuttaneet lasta huoneessaan, ja antaneet tyylin pelata ja mässätä läpi teini-iän ilman harrastuksia ja kouluvelvotteita.

Se ei ole ap:n oma valinta tai vika, mutta nyt pitää ottaa itseä niskasta kiinni ja oma elämä haltuun. Asiat ei tapahdu passivoitumalla.

Vierailija
22/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis amk tai yliopistoon mutta vielä 21 vuotiaaseen mennessä ei ole kiinnostanut opiskella mitään?

On kiinnostanut ja olen yrittänyt käydä lukiota pitkään mutta koska olen hyvä vaan parissa aineessa niin se kaatui siihen.

Eli joskus 16 vuotiaana kävit lukiota max vuoden peruskoulun jälkeen koska oli pakko? Eihän tota lasketa :D sulla on ollut monta vuotta aikaa, mutta ei ole paljoa kiinnostanut.

Ei nyt soimata. Ap saattaa olla vaikka sellaisten vanhempien lapsi, jotka ovat lojuttaneet lasta huoneessaan, ja antaneet tyylin pelata ja mässätä läpi teini-iän ilman harrastuksia ja kouluvelvotteita.

Se ei ole ap:n oma valinta tai vika, mutta nyt pitää ottaa itseä niskasta kiinni ja oma elämä haltuun. Asiat ei tapahdu passivoitumalla.

Kyllä. Siksi kysyin että voiko ammatillisesta koulutuksesta päästä läpi jos se ala ei kiinnosta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apn täysi-ikäistymisestä on jo 3 vuotta, eli jos olisi ollu vanhempien "vika" niin on kyllä ollut silti aikaa ryhdistäytyä. Turha laittaa kenenkään muun syyksi, kun itse ei jaksa eikä kiinnosta. Aina löytyy tekosyitä laiskotella.

Vierailija
24/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mille alalle tähtäät, siis jatko-opintoihin? Jos et vielä tiedä, niin iltalukioon.

Jos on jo 5 vuotta käynyt lukioa eikä se ole onnistunut, niin ei ehkä kannata hakata päätä seinään. Ammattioppilaitos voi olla järkevä valinta. Missä aineissa olit hyvä lukiossa?

Vierailija
25/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Siksi kysyin että voiko ammatillisesta koulutuksesta päästä läpi jos se ala ei kiinnosta? 

En minä tiedä. Ei varmaan sen paremmin kuin lukiostakaan? Jos sinulla siis lässähtää se koko opiskelu sen vuoksi, ettei kiinnosta.

Yksi tuttuni valmistui nyt korkeakoulusta, vaikka ei ole suorittanut mitään toisen asteen tutkintoa loppuun (jättänyt niin lukion kuin amiksenkin kesken). Hänellä auttoi se, että kyseessä on taideala johon on harjaantunut muuten, ja sai opiskelupaikan pääsykokeiden perusteella. Muuten kai tuollainen ei edes onnistu, paitsi avoimen yliopiston väyläopintojen kautta joihinkin tiedekuntiin.

Vierailija
26/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä siellä korkeakoulussa kiinnostaa jos lukiokaan ei maistunut?

Vierailija
27/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikan opiskelu. -ap

Vierailija
28/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apn täysi-ikäistymisestä on jo 3 vuotta, eli jos olisi ollu vanhempien "vika" niin on kyllä ollut silti aikaa ryhdistäytyä. Turha laittaa kenenkään muun syyksi, kun itse ei jaksa eikä kiinnosta. Aina löytyy tekosyitä laiskotella.

No ei se asioiden tajuaminen tapahdu simsalabim sillä hetkellä kun täyttää 18 vuotta, haloo :D

Jos on kasvatettu päin mäntyä, niin voi mennä vuosia ennen kuin tajuaa asioita ja on kasvattanut tarpeeksi itse itseään. Sitähän tässä yritin juuri sanoa, että nyt niskasta kiinni ja oma elämä haltuun.

Vierailija
29/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset olettaa että jos ei ole hyvä kaikessa, ei pärjää missään ja on laiska. Sitten kun haluaisi taas aloittaa niin sanotaan ettei mua kiinnosta.

Vierailija
30/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerro missä aineissa sinä olit lukiossa hyvä. Se voi auttaa paljon, koska sillä tavalla sinulle voi löytyä sopiva ala ammattioppilaitokesta. Sellainen, missä olisit hyvä ja jota et inhoaisi paljoa. 

Vierailija
31/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mille alalle tähtäät, siis jatko-opintoihin? Jos et vielä tiedä, niin iltalukioon.

Jos on jo 5 vuotta käynyt lukioa eikä se ole onnistunut, niin ei ehkä kannata hakata päätä seinään. Ammattioppilaitos voi olla järkevä valinta. Missä aineissa olit hyvä lukiossa?

matematiikka ja englanti. -AP

Vierailija
32/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä tässä on? 

Mä tein ekan toisen asteen tutkinnon vasta 30-vuotiaana ja AMK:n melkein heti perään. Ap:lla on kyllä aikaa.

Vierailija
33/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset olettaa että jos ei ole hyvä kaikessa, ei pärjää missään ja on laiska. Sitten kun haluaisi taas aloittaa niin sanotaan ettei mua kiinnosta.

KUKAAN ei oleta noin.

Aivan outo ajatuskin, että ei pärjää missään ja on laiska, jos ei ole hyvä kaikessa. Se on aivan normaalia ja perusoletus ihmisillä, ettei kukaan ole hyvä kaikessa. 

Vierailija
34/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten lukio ei onnistunut, jos matematiikka kiinnostaa? Lukiohan on aikalailla sitä.

Vierailija
35/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten lukio ei onnistunut, jos matematiikka kiinnostaa? Lukiohan on aikalailla sitä.

Matematiikka ja englanti sujui mutta kaikki muut lukuaineet ei.

Vierailija
36/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä tässä on? 

Mä tein ekan toisen asteen tutkinnon vasta 30-vuotiaana ja AMK:n melkein heti perään. Ap:lla on kyllä aikaa.

Sinä et olekaan nykynuori, jotkat ovat vähän menetettyjä tapauksia jos ei opiskele heti peruskoulun jälkeen.

Vierailija
37/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, sanoisin että valitse merkonomiopinnot. Suuntaudu laskentamerkonomiksi, siinä tulee talousmatematiikkaa, tilastoja ja logistiikkaa. Voit jopa tykätä. Englannin osaamista voisit hyödyntää niin, että valitset kansainvälisen kaupan. 

Vierailija
38/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksissa on pitkin vuotta jatkuvia hakuja, pitää itse olla aktiivinen ja seurata tilannetta. Ei siis tarvitse odotella yhteishakua. 

Oletko hakeutunut opinto-ohjaajalle tmv.opintojen suunnittelusta tietävän kanssa tapaamiseen? Sieltä voisi saada apua sellaisen alan valintaan, josta voisi olla hyötyä/iloa jatkoa ajatellen.

Hienoa, että suunnittelet opintoja! Olet nuori, et yhtään vanha!

Vierailija
39/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakista nyt ulos että mikä ala siellä yliopisto tai amk kiinnostaa?

Vierailija
40/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metalliala siinä joudut käyttämään myös matemaattista puolta. Työharjoittelussa työtoverisi ovat myös usein ulkomaalaisia, joten englannin kieli on tarpeellista.