Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä 21-vuotiaana jolla ei ole toisen asteen tutkintoa?

Vierailija
18.04.2026 |

Onko mahdollista hakea ”toisen kerran” peruskoulun jälkeisessä yhteishaussa (tällä kertaa johonkin ammatilliseen, ei lukioon) ja kuinka vaikeaa on saada ammatillinen tutkinto jos ala ei juurikaan oikeasti kiinnosta? Tarvitsen kelpoisuuden hakea jatko-opintoihin.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ole se matikkapakottaja?

Vierailija
2/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin onko mahdollista hakea? Tietenkin on mahdollista hakea. Yhteishaussa voi hakea vaikka 50-vuotiaana. Opiskelu on kuitenkin vaikeaa, jos ala ei kiinnosta. Eikö sua kiinnosta mikään ala? Entäs merkonomin verkko-opinnot? Itse suoritan sellaisia töiden ohessa. Joissakin on hakuja pitkin vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai ole se matikkapakottaja?

Olen. Miksi tuomitset minut ”matikkapakottajaksi” jos haluan opiskella jotain joka kiinnostaa?

Vierailija
4/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai joku kiinnostaa, jos jatko-opinnotkin kiinnostaa. 

Vierailija
5/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin onko mahdollista hakea? Tietenkin on mahdollista hakea. Yhteishaussa voi hakea vaikka 50-vuotiaana. Opiskelu on kuitenkin vaikeaa, jos ala ei kiinnosta. Eikö sua kiinnosta mikään ala? Entäs merkonomin verkko-opinnot? Itse suoritan sellaisia töiden ohessa. Joissakin on hakuja pitkin vuotta.

No ei oikeastaan mikään ala mitä siellä opiskellaan…

-ap

Vierailija
6/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai joku kiinnostaa, jos jatko-opinnotkin kiinnostaa. 

Kyllä mutta ei mikään ammattiopiston aloista. 

Vierailija
7/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulut on nykyisin sellaista p askaa, että sieltä saa kyllä paperit käteen kuka tahansa. Mutta mitä siis olet tehnyt tähän asti? 

Vierailija
8/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulut on nykyisin sellaista p askaa, että sieltä saa kyllä paperit käteen kuka tahansa. Mutta mitä siis olet tehnyt tähän asti? 

Yritin lukiota peruskoulun jälkeen mutta kaatui siihen että olen suurimmassa osassa aineita heikkoa tasoa.  

Vierailija
9/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat siis amk tai yliopistoon mutta vielä 21 vuotiaaseen mennessä ei ole kiinnostanut opiskella mitään?

Vierailija
10/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis amk tai yliopistoon mutta vielä 21 vuotiaaseen mennessä ei ole kiinnostanut opiskella mitään?

On kiinnostanut ja olen yrittänyt käydä lukiota pitkään mutta koska olen hyvä vaan parissa aineessa niin se kaatui siihen.

Vierailija
11/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille alalle tähtäät, siis jatko-opintoihin? Jos et vielä tiedä, niin iltalukioon.

Vierailija
12/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hankit sen toisen asteen tutkinnon, tietenkin. 

21v on nuori, ja vasta vain viisi vuotta vanhempi kuin nuorimmatkin toisen asteen opintoihin pääsevät. Mutta älä tuhlaa aikaa, hankkiudu sinne toisen asteen opintoihin nyt.

Jos lukio ei onnistu, niin valitse amisaloista joku sellainen jossa opit jonkun itseäsi eniten kiinnostavan taidon ja/tai jonka kautta voisit tehdä kolmannen asteen opintojen (tai mahdollisten välivuosien ajan) sinua eniten kiinnostavia tai ainakin vähiten rasittavia töitä.

Vierailija
13/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kiinnostanut ja olen yrittänyt käydä lukiota pitkään mutta koska olen hyvä vaan parissa aineessa niin se kaatui siihen.

Eli joskus 16 vuotiaana kävit lukiota max vuoden peruskoulun jälkeen koska oli pakko? Eihän tota lasketa :D sulla on ollut monta vuotta aikaa, mutta ei ole paljoa kiinnostanut.

Vierailija
14/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

21v on nuori, ja vasta vain viisi vuotta vanhempi kuin nuorimmatkin toisen asteen opintoihin pääsevät. Mutta älä tuhlaa aikaa, hankkiudu sinne toisen asteen opintoihin nyt.

Jos lukio ei onnistu, niin valitse amisaloista joku sellainen jossa opit jonkun itseäsi eniten kiinnostavan taidon ja/tai jonka kautta voisit tehdä kolmannen asteen opintojen (tai mahdollisten välivuosien ajan) sinua eniten kiinnostavia tai ainakin vähiten rasittavia töitä.

Yhteishaku vaan meni jo tältä vuodelta. Täytyy siis hakea ensi vuonna.

Vierailija
15/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ylioppilaatkaan ole hyviä kaikessa ja kaikki aineet ei oikeasti kiinnosta niin paljoa, mutta se nyt on vain kestettävä.

Vierailija
16/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin lukiota peruskoulun jälkeen mutta kaatui siihen että olen suurimmassa osassa aineita heikkoa tasoa.  

Mutta ajattelit kuitenkin, että korkeakouluopinnot sujuu?

Hankkiudu johonkin sellaisiin amisopintoihin, jotka ovat sinua vähiten epäkiinnostavat.

Vierailija
17/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa, että ei tule olemaan helppoa opiskella korkea-asteella, jos olet lukiossa suurmmassa osassa aineita heikkoa tasoa. AMK:hon pitää useimmissa tapauksissa olla täysi 5:n keskiarvo ammattioppilaitoksesta. Mikä se ala on, mikä sinua kiinnostaa korkea-asteella?

Vierailija
18/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten lukio opintojen jälkeen hakenut mihinkään?

Vierailija
19/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteishaku vaan meni jo tältä vuodelta. Täytyy siis hakea ensi vuonna.

Onhan niitä kaikkia lisähakuja ympäri vuoden joillekin aloille.

Vierailija
20/82 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ajattelit kuitenkin, että korkeakouluopinnot sujuu?

Hankkiudu johonkin sellaisiin amisopintoihin, jotka ovat sinua vähiten epäkiinnostavat.

Kyllä jos ala on kiinnostava. Keskiarvoni peruskoulussa oli keskitasoa. Kaikki eivät ole tasaisen hyviä joka aineessa.