Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uniapnea? Ystävällisiä vinkkejä?

Vierailija
18.04.2026 |

Aloitan tämän keskustelun, jos täällä olisi oikeasti tietoa ja neuvoja!

Paljonko maksaa mennä tutkimuksiin kunnallisella? Ei ole varaa yksityiseen lääkäriin. Tutkin yksityisten hintoja, ja ovat useita satasia! Sellaiseen ei ole varaa missään tapauksessa!

Oliko sinun oireesi helppo tunnistaa? Mitä apua sait?

Avaan omia oireitani sen verran, että olen ollut viimeiset 10 vuotta väsynyt jatkuvasti. Herään ihan joka yö 1-3 kertaa vessaan. Kuorsaan. 

Olen tehnyt kaikkeni ja tutkinut mistä jatkuva väsymys voisi johtua. Olen noin 5.00 pirteä kun kello soi töihin, mutta vapaapäivänä voin nukkua koko päivän. En pääse edes ylös sängystä. En jaksa kotona yhtään mitään. Eikä mikään kiinnosta. Olen hoikka ja yleisterve.

Olen tehnyt "tutkimuksia" ja "kokeita" mutta kaikki viittaavat uniapneaan.

Kiitos, jos vastaat asiallisesti 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaahtomuovihalko tulee niskaa? Ei litisty. Jos nukkuu kyljillä. 

Vierailija
22/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiaa, astmaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa mennä tutkimuksiin. Ja vielä vinkki: ainakin oman laitteen laitevalmistajalla on appi, josta voi halutessaan seurata, paljonko on ollut hengityskatkoksia, onko maskin tiiviys hyvä jne. Ihan siis julkiselta puolelta lainassa oleva laite. 

Vierailija
24/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hanki purentakisko yöksi, niin suu pysyy kiinni/hammaslääkärin hommia se on

Purentakiskosta puhuttiin ja sitä suositeltiin minulle kun olin n. 20 vuotias. Lääkäri ei silloin nähnyt tarpeelliseksi, eikä auttaisi vieläkään.

Vierailija
25/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin epäilen että mulla on uniapnea. Herään kymmeniä kertoja yössä. Lapset sanovat että kuorsaan, puoliso ei myönnä kuulleensa. Älykellon mukaan en saa juurikaan syvää unta ja happisaturaatio tippuu joka yö 80-85 tasolle. Näen usein unta joissa sukellan ja joudun pidättämään hengitystäni niin pitkään että en enää pysty. Herään henkeä haukkoen. 

Olen hoikka ja perusterve, liikunnallinen keski-ikäinen nainen. Jaksan käydä töissä ja hoitaa kotihommat ja harrastaakin. En sinänsä kärsi, mutta mietin että jos minulla olisi uniapnea niin onko se mahdollisesti vaarallista? 

Mene ihmeessä testiin, nuo unet ettei saa happea viittaavat jo siihen. Itse menin keski-ikäisenä hyväkuntoisena miehenä, kun huomasin mainita oireista yhdellä toisella lääkärikäynnillä. Nyt ollut vuoden cpap-laite ja elämä hymyilee. Laite ilmainen, tutkimus yhden yön nukkuminen anturit kiinnitettynä eikä tuo julkisella maksanut normaalia lääkärikäyntiä enempää. Tiedoksi myös aloittajalle.

Vierailija
26/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergiaa, astmaa? 

Ei ole kumpaakaan. Eikä ole ollut oireita vaikka on lemmikkejä, pölyä kotona, Ei ole ollut edes lapsuudessa allergioita. 

AP

Vierailija
27/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko siis mennä ihan tk lääkärille ja kertoa, että puoliso sanoo minun kuorsaavan ja että minulla on hengityskatkoksia. Miten tästä eteenpäin tutkimus etenee?

Voit mennä. Saat yöksi kotiin testilaitteen ja seuraavana päivänä palautat sen. Maksaa tk maksun eli 30€. Kun saat tulokset, saat varmaan suoraan lähetteen uniapnea hoitajalle sairaalaan. Sieltä saat laitteen ja seurannan. Käsittääkseni laite on maksuton, lainassa vain, mutta jos tarvitset uutta maskia ym laitteen varaosaa, saattaa olla että joudut itse ostamaan. Älä tilaa temusta kuitenkaan!! Liity Facebookin ryhmään siellä on kokemusasiantuntijoita.

Vierailija
28/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista sitten v a l e h d e l l a kunnallisella härskimmän jälkeen, että saat tarpeeksi pisteitä ja pääset jatkoon! Eräs tuttava ei saanut mitään apua arvauskeskuksesta. Meni yksityiselle ja paljastui pahemman laatuinen uniapnea. Maksoi jotain 600 euroa se tutkimus.

Vierailija
29/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla on joku älykello, sormus tms, siitä voi saada osviittaa uniapnean todennäköisyydestä. Virallinen diagnoosihan se ei toki ole. 

Itse päädyin ostamaan CPAP-laitteen omalla rahalla oireiden (kuorsaus, väsymys, yöllinen päänsärky, heräily tuskanhikisenä jne) ja Ouran antaman datan perusteella. Maksoi noin tonnin, sellainen pieni helposti mukana kuljetettava vehje. Oireet parani selvästi, ja samoin näkee muutoksen Ouran unidatassa. Esim. HRV on selvästi noussut. Jos en pysty käyttämään konetta esim flunssan takia, vanhat oireet palaavat. 

Ja kyllä, uniapnea on vaarallista. Se altistaa sydänsairauden kehittymiselle, sydänkohtauksille, infarkteille, rytmihäiriöille jne. Vaikuttaa verenpaineeseen ja sokeritasapainoon ym. Uniapnean hoito helpottaa painonhallintaa. Itse en mitenkään mystisesti laihtunut tekemättä mitään aloitettuani hoidon, mutta ne painonhallintakeinot, jotka aikaisemmin eivät auttaneet, ovat nyt alkaneet purra. 

Olin 32 kun todettiin vaikea uniapnea. Ihmeteltiin kun ei paino putoa, diabeteslääkkeet eikä Ozempic tehoa, ei tehoa edes 4 verenpainelääkettä. Aina käskettiin laihduttaa, vaikka olen kasvissyöjä, syön terveellisesti ja fyysisesti raskas työ. Usein väsynyt auton ratissa ja nukahtelin jatkuvasti kaikkialla, melkein auton rattiin. Öisin yskin, kuorsaamisesta ei tietoa. Öisin heröilin ja näin painajsisia toistuvasti hukkumisesta. Ylipaino ja astma kuulemma. Määrättiin unilääkkeitä, jotka sitten lisää lamasivat hengitystä.

Lopulta pyysin saada unitestin ja sitä yritettiin evätä käskemällä laihduttaa ensin, mutta lopulta pääsin, lääkäri soitti unitestituloksista seuraavan päivänä vaikka oli sanottu että tulokset tulee parin kuukauden päästä. Erittäin vaikea uniapnea ja pahimmillaan selällää nukkuessa. 8 h yöstä unta oli vain noin 2 h joka alle minuutin pätkissä. Pisin katkos hengityksessä lähes minuutin ja katkoksia tunnissa lähes sata.

Nyt 2 v laitteen kanssa, diabetes hallussa, paino laskussa, verenpaineet alkaa olla kunnossa, en nukahtele enää autoon tai muualle, en näe hukkumisunia jne.

Kävin erikoissairaanhoidon tutkimuksissa, ei astmaa eikä vikaa keuhkoissa, vaan nielu niin ahdas, että painuu nukkuessa. Edelleen, vaikka paino pudonnut yli 20 kg. 

Naisilla alidiagnosoitu vaiva ja laihduttaminen ei auta rakenteelliseen heikkouteen. Kohdallani vuosia hoitamaton uniapnea todennäköisesti ollut edesauttamassa noiden muiden sairauksien puhkeamisen, uniapnea on iso riskitekijä.

Vihaan nukkua tuon laitteen kanssa, mutta vielä enemmän vihasin sitä jokaöistä hukkumisunien näkemistä ja surkeaa oloa.

Vierailija
30/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla on joku älykello, sormus tms, siitä voi saada osviittaa uniapnean todennäköisyydestä. Virallinen diagnoosihan se ei toki ole. 

Itse päädyin ostamaan CPAP-laitteen omalla rahalla oireiden (kuorsaus, väsymys, yöllinen päänsärky, heräily tuskanhikisenä jne) ja Ouran antaman datan perusteella. Maksoi noin tonnin, sellainen pieni helposti mukana kuljetettava vehje. Oireet parani selvästi, ja samoin näkee muutoksen Ouran unidatassa. Esim. HRV on selvästi noussut. Jos en pysty käyttämään konetta esim flunssan takia, vanhat oireet palaavat. 

Ja kyllä, uniapnea on vaarallista. Se altistaa sydänsairauden kehittymiselle, sydänkohtauksille, infarkteille, rytmihäiriöille jne. Vaikuttaa verenpaineeseen ja sokeritasapainoon ym. Uniapnean hoito helpottaa painonhallintaa. Itse en mitenkään mystisesti laihtunut tekemättä mitään aloitettuani hoidon, mutta ne painonhallintakeinot, jotka aikaisemmin eivät auttaneet, ovat nyt alkaneet purra. 

Olin 32 kun todettiin vaikea uniapnea. Ihmeteltiin kun ei paino putoa, diabeteslääkkeet eikä Ozempic tehoa, ei tehoa edes 4 verenpainelääkettä. Aina käskettiin laihduttaa, vaikka olen kasvissyöjä, syön terveellisesti ja fyysisesti raskas työ. Usein väsynyt auton ratissa ja nukahtelin jatkuvasti kaikkialla, melkein auton rattiin. Öisin yskin, kuorsaamisesta ei tietoa. Öisin heröilin ja näin painajsisia toistuvasti hukkumisesta. Ylipaino ja astma kuulemma. Määrättiin unilääkkeitä, jotka sitten lisää lamasivat hengitystä.

Lopulta pyysin saada unitestin ja sitä yritettiin evätä käskemällä laihduttaa ensin, mutta lopulta pääsin, lääkäri soitti unitestituloksista seuraavan päivänä vaikka oli sanottu että tulokset tulee parin kuukauden päästä. Erittäin vaikea uniapnea ja pahimmillaan selällää nukkuessa. 8 h yöstä unta oli vain noin 2 h joka alle minuutin pätkissä. Pisin katkos hengityksessä lähes minuutin ja katkoksia tunnissa lähes sata.

Nyt 2 v laitteen kanssa, diabetes hallussa, paino laskussa, verenpaineet alkaa olla kunnossa, en nukahtele enää autoon tai muualle, en näe hukkumisunia jne.

Kävin erikoissairaanhoidon tutkimuksissa, ei astmaa eikä vikaa keuhkoissa, vaan nielu niin ahdas, että painuu nukkuessa. Edelleen, vaikka paino pudonnut yli 20 kg. 

Naisilla alidiagnosoitu vaiva ja laihduttaminen ei auta rakenteelliseen heikkouteen. Kohdallani vuosia hoitamaton uniapnea todennäköisesti ollut edesauttamassa noiden muiden sairauksien puhkeamisen, uniapnea on iso riskitekijä.

Vihaan nukkua tuon laitteen kanssa, mutta vielä enemmän vihasin sitä jokaöistä hukkumisunien näkemistä ja surkeaa oloa.

Hurjan pitkä katkos! Olin sairaalassa muutaman yön (eri syystä) ja huonekaverina vanha rouva. Valvoin itse yöt kun kuuntelin kauhuissani hänen hengitystään ja laskin hengityskatkosten pituutta kellon sekuntiviisarin mukaan. Pääsin 47:ään ennen kuin korina alkoi. Aamulla kun hän heräsi, puheesta ei saanut mitään selvää, aivan kuin hänellä olisi ollut hyytelöä suu täynnä (kuin A.Satonen mutta huomattavasti epäselvempää puhetta). Oli pakko poistua huoneesta yöllä kun pelotti että hän tukehtuu. Sanoin hoitajille mutta ei kukaan tehnyt asialle yhtään mitään. Ei edes kysynyt potilaalta onko kotona uniapnealaite.

Vierailija
31/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa ostaa mitään "älykelloja" tai muita laitteita. En kai muuten kyselisi hoitojen hintoja?

Enkä kyllä ikinä luottaisi mihinkään puhelimen appiin, tai muihin laitteisiin, että mittaisi yöuniani muutakuin suuntaa-antavasti.

AP

Vierailija
32/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on uniapnea eikä ollut mitenkään vaikeaa saada apua. Sai yöksi mittausjutut, kiskoi ne yöllä pois unissaan (🤦) antoivat uuden ja totesivat mittauksen perusteella uniapnean. Sitten sai laitteen käyttöön ilmaiseksi. Osat uusitaan vuosittain, nykyään kone muutamien vuosien välein. 

Vierailija
33/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi et ole lihava,niin voit päästä äkkiä tutkimuksiin, muutoin sanosivat että laihduta ensin.

Eivät tietenkään sano!  Uniapneaa voi olla myös hyvin hoikilla. Minulla oli tutkimuslaitteet kotona, en osannut nukkua niiden kanssa. Lopulta kolmannella yrityksellä onnistui, uniapneaa ei silloin todettu. Kuorsaan kuitenkin melko voimakkaasti, pitää hakeutua tutkituttamaan nielun rakenne yms. 

Vierailija
34/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, käy arkvioituttaa

Vierailija
35/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko siis mennä ihan tk lääkärille ja kertoa, että puoliso sanoo minun kuorsaavan ja että minulla on hengityskatkoksia. Miten tästä eteenpäin tutkimus etenee?

Voit mennä. Saat yöksi kotiin testilaitteen ja seuraavana päivänä palautat sen. Maksaa tk maksun eli 30€. Kun saat tulokset, saat varmaan suoraan lähetteen uniapnea hoitajalle sairaalaan. Sieltä saat laitteen ja seurannan. Käsittääkseni laite on maksuton, lainassa vain, mutta jos tarvitset uutta maskia ym laitteen varaosaa, saattaa olla että joudut itse ostamaan. Älä tilaa temusta kuitenkaan!! Liity Facebookin ryhmään siellä on kokemusasiantuntijoita.

Ihan maksutta tulee uudet maskit, suodattimet yms. vuosittain

Vierailija
36/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kyselee: Onko uniapneaan mitään hoitoa tai helpotusta?

Jos menen tutkimuksiin ja minulla todetaan (kalliilla hinnalla), saanko mitään apua tai helpotusta? 

Onko "sairauteen" siis jotain "lääkkeitä " , että voisi nukkua yön hyvin? Sitä myöten olisi virkeämpi päivisin ja jaksaisi suorittaa päivän työt. 

Vierailija
37/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lääkettä. Lihavuudesta johtuvaa uniapneaa voi ehkäistä laihduttamalla, mutta se on pitkä prosessi eikä auta kaikilla. Voit tietysti koittaa joitain kuorsausa lievittäviä suihkeita, mutta varsinaiseen uniapneaan ne ei ole lääke. Voi vähentää jonkin verran kuorausta ja apnean oireita.

Vierailija
38/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään näköjään joka toisella on uniapnea. 20 vuotta sitten ei edes tiedetty koko apneaa olevan olemassakaan. Varmasti on vaikeita tapauksia, että se laite on välttämätön tai hyvin tarpeellinen, mutta onkohan nyt ihan kaikissa tapauksissa? Veikkaan, että monella jo nukkuma-asento, pään asento ja niskan tuki korjaisi koko homman.

Vierailija
39/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös nukkumisasento voi auttaa. Usein hengityskatkokset tulee kun olet selälläsi mutta ei kun olet kyljelläsi. Selälleen kääntyminen nukkuessa on kuitenkin melko automaattista.... 

moottorisänky ja puoli-istuva asento voi auttaa jonkin verran.

Käy nyt kuitenkin siellä testeissä. CPAP parantaa elämänlaatua todella paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi