Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uniapnea? Ystävällisiä vinkkejä?

Vierailija
18.04.2026 |

Aloitan tämän keskustelun, jos täällä olisi oikeasti tietoa ja neuvoja!

Paljonko maksaa mennä tutkimuksiin kunnallisella? Ei ole varaa yksityiseen lääkäriin. Tutkin yksityisten hintoja, ja ovat useita satasia! Sellaiseen ei ole varaa missään tapauksessa!

Oliko sinun oireesi helppo tunnistaa? Mitä apua sait?

Avaan omia oireitani sen verran, että olen ollut viimeiset 10 vuotta väsynyt jatkuvasti. Herään ihan joka yö 1-3 kertaa vessaan. Kuorsaan. 

Olen tehnyt kaikkeni ja tutkinut mistä jatkuva väsymys voisi johtua. Olen noin 5.00 pirteä kun kello soi töihin, mutta vapaapäivänä voin nukkua koko päivän. En pääse edes ylös sängystä. En jaksa kotona yhtään mitään. Eikä mikään kiinnosta. Olen hoikka ja yleisterve.

Olen tehnyt "tutkimuksia" ja "kokeita" mutta kaikki viittaavat uniapneaan.

Kiitos, jos vastaat asiallisesti 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se maksa sen enempää kuin normaali lääkärikäyntikään.

Vierailija
2/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että olisi maksanut mitään aikoinani. Sitten kun diagnoosin sai niin laitteen sai ilmaiseksi. En tiedä onko käytännöt sittemmin muuttunut enkä voi täysin varmuudella sanoa että oli maksuton. Ei se ainakaan paljoa maksanut, sillä sen muistaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä ettei sitä voi tunnistaa oireista ilman testaamista. Ei muuta kuin uniapneatestiin niin sillä se selviää, jos on selvitäkseen. Siihen aikaan kotiin sai salkun joka mittasi yön aikana tapahtumia. Nykyään laite voi olla pienempi.

Vierailija
4/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin epäilen että mulla on uniapnea. Herään kymmeniä kertoja yössä. Lapset sanovat että kuorsaan, puoliso ei myönnä kuulleensa. Älykellon mukaan en saa juurikaan syvää unta ja happisaturaatio tippuu joka yö 80-85 tasolle. Näen usein unta joissa sukellan ja joudun pidättämään hengitystäni niin pitkään että en enää pysty. Herään henkeä haukkoen. 

Olen hoikka ja perusterve, liikunnallinen keski-ikäinen nainen. Jaksan käydä töissä ja hoitaa kotihommat ja harrastaakin. En sinänsä kärsi, mutta mietin että jos minulla olisi uniapnea niin onko se mahdollisesti vaarallista? 

Vierailija
5/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksilla ja kokeilla tarkoitan esim. olla juomatta kahvia vs juoda kahvia, syödä hyvin, olla syömättä. Juoda päivällä energiajuomia, ottaa illalla 1 melatoniinikapseli, olla juomatta nestettä 18 jälkeen, ettei yöllä herää pissalle. Eivät tunnu vaikuttavan. 

AP

Vierailija
6/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu vittuiluun, sitä nimittäin tulee terveyskeskuksesta. Vaimo potki minua öisin kun kuorsasin ja oli hengityskatkoksia. Kun vihdoin hakeuduin testiin, se menikin pieleen kun vekottimen härpäkkeet eivät pysyneet minussa kiinni koko yötä. Vittuuntunut hoitsu sanoi että ihan sama, kyllä he näkee vähistäkin käyristä tilanteen. No enhän minä koko yötä nuku kuorsaten tai katkoen hengitystä. Lopputulemaoli sitten että olen luulosairas ja vaimoni myös ja olen taakka terveydenhuollolle turhasta vaivasta. 

Vasta kolmannella kerralla todettiin uniapnea. Vittuilua oli silti joka kerta ja oli todella vaikeaa saada testikonetta. 

Ei maksanut muuta kuin hermot. On vaikeaa julkisella puolella. 

Vierailija
7/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin epäilen että mulla on uniapnea. Herään kymmeniä kertoja yössä. Lapset sanovat että kuorsaan, puoliso ei myönnä kuulleensa. Älykellon mukaan en saa juurikaan syvää unta ja happisaturaatio tippuu joka yö 80-85 tasolle. Näen usein unta joissa sukellan ja joudun pidättämään hengitystäni niin pitkään että en enää pysty. Herään henkeä haukkoen. 

Olen hoikka ja perusterve, liikunnallinen keski-ikäinen nainen. Jaksan käydä töissä ja hoitaa kotihommat ja harrastaakin. En sinänsä kärsi, mutta mietin että jos minulla olisi uniapnea niin onko se mahdollisesti vaarallista? 

On vaarallista. Jos sinulla - ja aloittajalla - on mitenkään järjellinen työterveyshuolto, niin sitä kautta voi saada lähetteen keuhkopolille tutkimuksiin. Minulla on vaikea uniapnea ja kun sain cpap-laitteen, oli kuin olisin heräänyt vuosien koomasta.

Vierailija
8/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri hv-alueilla eri systeemit. Meillä järjestyi muutama vuosi sitten ihan tk käyntimaksulla ja hoitaja antoi laitteet lainaan yöksi. Cpap-aitteen saaminen onkin sitten eri asia. Sitä ei saa tksta.

Oletko allerginen millekään? Minulla on hurja määrä allergioita ja esimerkiksi tietyt ruoka-aineet turvottaa limakalvoja nenässä ja nielussa. Jotkut lääkkeetkin voivat turvottaa, esimerkiksi verenpainelääkkeet. Kun suihkautan nenäsuihketta joka laskee turvotusta, ei ole ongelmia nukkua.  Oikea osoite olisi ollut erikoislääkäri mutta eihän sinne päästetä nykyään. 

Netissä olen törmännyt myös tapoihin vahvistaa lihaksia jotka voi helpottaa apneaa.  Syy kannattaa vaatia selvittämään eikä heti tarttua laitteeseen joka helpottaa kyllä oireita mutta ei paranna todellista syytä. Mutta ehdottomasti tutkimuksiin kannattaa mennä.

Vierailija
9/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskus. Jos apnea todetaan, c-pap laitteen saa maksutta käyttöön. C-pap laitetta ei kannata pelätä. Joillekin jo ensimmäinen yö laitteella helpottaa oloa, nukkuu hyvin ja tuntee olonsa virkeäksi.

Vierailija
10/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi et ole lihava,niin voit päästä äkkiä tutkimuksiin, muutoin sanosivat että laihduta ensin.

Vierailija
11/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siis mennä ihan tk lääkärille ja kertoa, että puoliso sanoo minun kuorsaavan ja että minulla on hengityskatkoksia. Miten tästä eteenpäin tutkimus etenee?

Vierailija
12/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime joulukuussa sain laitteen lainaksi hyvinvointialueelta. Ainoa, mistä tarvitsi maksaa oli käynti TK:n  lääkärillä, joka teki lähetteen tutkimukseen. Kotona yön aikana tehty mittaus ja myöhempi laitteen käyttöön opastus olivat maksuttomia. Uniapneaa on kolmen tasoista lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa. Ryhmäopastuksessa meillä oli kaikilla joko keskivaikea tai vaikea uniapnea.

Kysynpä samalla, olisiko kellään antaa vinkkejä, miten voisi vähentää kasvoihin tulevien maskin hihnojen painaumia?

Vierailija
13/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanoi toinen lääkäri eri yhteydessä, että kannattaa hakeutua TK:lle tutkimuksiin, koska kurkku/nielu on jotenkin ahdas ja voi aiheuttaa uniapnean. Mietin kans onko vaarallista jos tuo onkin minulla ja olen alkanut nukkumaan selälläni. En tiedä kuorsaanko. Normaali paino ja semiaktiivinen. N40

Vierailija
14/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanki purentakisko yöksi, niin suu pysyy kiinni/hammaslääkärin hommia se on

Vierailija
15/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan lopettanu alkon käytön. Tuosta suurimmaksi osaksi johtuu.

Vierailija
16/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla on joku älykello, sormus tms, siitä voi saada osviittaa uniapnean todennäköisyydestä. Virallinen diagnoosihan se ei toki ole. 

Itse päädyin ostamaan CPAP-laitteen omalla rahalla oireiden (kuorsaus, väsymys, yöllinen päänsärky, heräily tuskanhikisenä jne) ja Ouran antaman datan perusteella. Maksoi noin tonnin, sellainen pieni helposti mukana kuljetettava vehje. Oireet parani selvästi, ja samoin näkee muutoksen Ouran unidatassa. Esim. HRV on selvästi noussut. Jos en pysty käyttämään konetta esim flunssan takia, vanhat oireet palaavat. 

Ja kyllä, uniapnea on vaarallista. Se altistaa sydänsairauden kehittymiselle, sydänkohtauksille, infarkteille, rytmihäiriöille jne. Vaikuttaa verenpaineeseen ja sokeritasapainoon ym. Uniapnean hoito helpottaa painonhallintaa. Itse en mitenkään mystisesti laihtunut tekemättä mitään aloitettuani hoidon, mutta ne painonhallintakeinot, jotka aikaisemmin eivät auttaneet, ovat nyt alkaneet purra. 

Vierailija
17/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi et ole lihava,niin voit päästä äkkiä tutkimuksiin, muutoin sanosivat että laihduta ensin.

Ei tarvitse laihduttaa. 

Vierailija
18/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on uniapea. Menin kuorsauksen takia terveyskeskukseen, josta sain rekisteröintilaitteen yöksi ja sitten sain uniapneadiagnoosin. CPAP-laitteen sain terveyskeskuksesta eikä maksanut mitään. Tuosta tuli vain yksi vastaanottomaksu.

Vierailija
19/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille! 

Olen jo vuosia vaan kärsinyt enkä koskaan löytänyt syytä miksi olen jatkuvasti väsynyt.

Käyn siis töissä mutta se on ainoa mitä jaksan, koska on pakko ja tuo ruoan pöytään.

Menen nukkumaan ajoissa (esim. 20) nukahdan hyvin mutta saatan käydä 3 kertaa yössä vessassa. Aamun kaksi ensimmäistä tuntia kellon soiton jälkeen olen pirteä: sitten en vaan jaksa. 

Epäilin pitkään matalia rauta-arvoja.

Vierailija
20/39 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

CPAP. Sitä tosin ei saa ilman tutkimuksia ja diagnoosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän