Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En keksi tekemistä iäkkäälle muistisairaalle omaishoidettavalle.

Vierailija
18.04.2026 |

On todella huonosti liikkuva, huono näkö huono kuulo. 

Sitten pitkästyy ja huutelee juttelemaan. Juttelu yleensä kääntyy ahdistavaksi kyselyksi eikä sitä saa helposti käännettyä leppoisaksi. Kaiken joutuu huutamaan kovaa. Kuulolaitetta ei voi käyttää. Liian vaarallista, sillä ottaa sen tuon tuosta pois ja siinä on pieni patteri. 

Kuulokkeilla kuuntelee vielä telkkarista joitain ajankohtaisohjelmia. Saan hänet viihtymään telkkarin ääressä päivässä noin 4 tuntia. Entä muu aika?

Äänikirjoja kuunnellessaan joko ei kiinnostu yai nukahtaa. 

Ei ole toivottavaa, että nukahtelisi tuon tuosta päivisin, kun sitten ei saa kukuttua öisin. 

Joutuu vahtimaan yötä päivää, ettei lähde itsekseen rollolla liikkeelle, sillä tarvitsee tukijaa. Sen verran on kaatumisia. 

Ei tunnista tyttärekseen. Olen hänelle vaan hoitaja. 

Olen väsynyt olemaan ohjelmatoimisto. 

Kommentit (230)

Vierailija
201/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meistä ole apua ap:lle, hän dissaa jokaisen idean. Luulen, että ap haluaisi laittaa omaisensa hoitoon, mutta ei vielä pysty siihen, haluaa sinnitellä.

Kannattaa ottaa huomioon se, että jos ei saa öisin nukuttua, täytyy olla kaksi hoitajaa, jotka vuorottelevat. Ei hoitokodissakaan kukaan tee kolmea vuoroa koko ajan.

Yritän kyllä nukkua öisin sen verran kun pystyn. 

Herään sitten, jos kuulen jotain. 

Tuo todennäköisesti johtaa siihen, että alat saada raivareita ja kohdella omaistasi epäystävällisesti. Unen puute myös aika nopeasti saa aikaan masennusta. Olet itsekin jo aika vanha, jaksaminen ei ole samaa kuin nuoremmilla.

Mikä on motiivisi siihen, että haluat olla omaishoitaja? Ainakin siihen intervallihoitoon kannattaisi vanhuksesi päästä, saisit levätä ja omaisesi vaihtelua. Hän tuntuu olevan vielä sairauden siinä vaiheessa, että voisi hyötyä siitä.

Pelkään itsekin, että saatan vielä raivostua hoidettavaa kohtaan, jos väsyn lisää. Syytönhän hän on. 

Intervallissa oli vuosia sitten kokeeksi. Ei viihtynyt lainkaan. Nökötti huoneessaan. Pakko hakea takaisin. Silloin ei ollut muistisairauttakaan vielä. Oli vaan nuo heikot nivelet. 

Ap

Miksi sieltä oli pakko hakea pois?

Olisi tullut muuten taksilla. Ei viihtynyt ollenkaan. 

Puhelin pois kokonaan.

Nyt se on otettukin vahdittavaksi ja annetaan vain, kun katson, mihin soittaa. 

Tuolloin oli vielä puhelin käytössään. 

Ja kaipa hän joltain lainaisi. Osaa soittaa numerotiedusteluun. 

Ei ne taksit yleensä tule hoitokotiin jos sieltä ei hoitaja sitä taksia soita. Kuulostaa lähinnä siltä että et vain halunnut pitää häntä intervallissa ei kyllä vielä ole tullut vastaa että olisi ollut pakko hakea pois.

Mutta jatka selittelyjäsi.

Haastatko jonkinlaista riitaa. Itänaapurin provo?

Hän ei silloin ollut muistisairas. Oli vaan kävelyongelmia ja nivelongelmia muuallakin ja tarvitsisi jo silloin apua moneen asiaan. Oli jo ahdistuneisuutta ja masennusta tuolloin. Ei olisi ollut hänelle hyväksi pakottaa olemaan paikassa, jossa ei alkuunkaan viihtynyt. Puolisonsa oli tuolloin omaishoitajana kotona. 

Ei ne käytösongelmat tyhjästä synny. Ja tosiasia se on että mikään pakko sieltä ei pois ole hakea oli muistisairautta tai ei.

En tosin ymmärrä miksi omaishoidat häntä jos jänellä on "vain nivelrikko". Mutta itsepähän hänet hyysäät sairaaksi ja avuttomaksi.

Oliko myös muistisairautta, jonka oireet poikkeavat kovasti ainakin Alzheimerintaudista, kun uusia asioita muistaa hyvin ja osaa käyttää puhelintakin?

Omapa on valintasi, hoida sinä vaan niin pitkään kuin sielusi sietää. Tekemiseen olet kysynyt neuvoja ja niitä olet saanutkin.

Vierailija
202/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meistä ole apua ap:lle, hän dissaa jokaisen idean. Luulen, että ap haluaisi laittaa omaisensa hoitoon, mutta ei vielä pysty siihen, haluaa sinnitellä.

Kannattaa ottaa huomioon se, että jos ei saa öisin nukuttua, täytyy olla kaksi hoitajaa, jotka vuorottelevat. Ei hoitokodissakaan kukaan tee kolmea vuoroa koko ajan.

Yritän kyllä nukkua öisin sen verran kun pystyn. 

Herään sitten, jos kuulen jotain. 

Tuo todennäköisesti johtaa siihen, että alat saada raivareita ja kohdella omaistasi epäystävällisesti. Unen puute myös aika nopeasti saa aikaan masennusta. Olet itsekin jo aika vanha, jaksaminen ei ole samaa kuin nuoremmilla.

Mikä on motiivisi siihen, että haluat olla omaishoitaja? Ainakin siihen intervallihoitoon kannattaisi vanhuksesi päästä, saisit levätä ja omaisesi vaihtelua. Hän tuntuu olevan vielä sairauden siinä vaiheessa, että voisi hyötyä siitä.

Pelkään itsekin, että saatan vielä raivostua hoidettavaa kohtaan, jos väsyn lisää. Syytönhän hän on. 

Intervallissa oli vuosia sitten kokeeksi. Ei viihtynyt lainkaan. Nökötti huoneessaan. Pakko hakea takaisin. Silloin ei ollut muistisairauttakaan vielä. Oli vaan nuo heikot nivelet. 

Ap

Miksi sieltä oli pakko hakea pois?

Olisi tullut muuten taksilla. Ei viihtynyt ollenkaan. 

Puhelin pois kokonaan.

Nyt se on otettukin vahdittavaksi ja annetaan vain, kun katson, mihin soittaa. 

Tuolloin oli vielä puhelin käytössään. 

Ja kaipa hän joltain lainaisi. Osaa soittaa numerotiedusteluun. 

Ei ne taksit yleensä tule hoitokotiin jos sieltä ei hoitaja sitä taksia soita. Kuulostaa lähinnä siltä että et vain halunnut pitää häntä intervallissa ei kyllä vielä ole tullut vastaa että olisi ollut pakko hakea pois.

Mutta jatka selittelyjäsi.

Haastatko jonkinlaista riitaa. Itänaapurin provo?

Hän ei silloin ollut muistisairas. Oli vaan kävelyongelmia ja nivelongelmia muuallakin ja tarvitsisi jo silloin apua moneen asiaan. Oli jo ahdistuneisuutta ja masennusta tuolloin. Ei olisi ollut hänelle hyväksi pakottaa olemaan paikassa, jossa ei alkuunkaan viihtynyt. Puolisonsa oli tuolloin omaishoitajana kotona. 

Ei ne käytösongelmat tyhjästä synny. Ja tosiasia se on että mikään pakko sieltä ei pois ole hakea oli muistisairautta tai ei.

En tosin ymmärrä miksi omaishoidat häntä jos jänellä on "vain nivelrikko". Mutta itsepähän hänet hyysäät sairaaksi ja avuttomaksi.

Oliko myös muistisairautta, jonka oireet poikkeavat kovasti ainakin Alzheimerintaudista, kun uusia asioita muistaa hyvin ja osaa käyttää puhelintakin?

Omapa on valintasi, hoida sinä vaan niin pitkään kuin sielusi sietää. Tekemiseen olet kysynyt neuvoja ja niitä olet saanutkin.

Joo, kyllä hänellä on jonkinlaista sekamuotoista muistisairautta. Sen vuoksi tarvitsee koko ajan perään katsomista. Kuten aiemmin kirjoitin, niin kummallisesti on jo unohtunut läheiset, vaikka maailmanpolitiikan muistaakin melko hyvin. Samoin ei ymmärrä olevansa kotonaan. Juuri kysyi, paljonko tästä on matkaa hänen kotiinsa. Huutelee välillä "hoitajaaa,  hoitajaa" Esim laittamaan peittoa hänen jaloilleen illalla. Joudun nousemaan sängystä sanomaan, että täytyy itse laittaa peitto. (Hänellä on huono kuulo. Pakko mennä viereen sanomaan) Muuten huutelee tunteja. Kokee, että hoitajan kuuluu auttaa tietenkin. 

(Se oli silloin vuosisadan sitten intervallihoidon aikaan, kun oli vain nivelrikkoa.)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita vanhusta omaishoitavia. 

Millä tavalla te jaksatte henkilöä, jolle pitää olla koko ajan saatavilla?

Fyysisesti tämä on helpompaa kuin henkisesti. 

Ap

Vierailija
204/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelua tuo hänen ystävänsä, jotka ovat soittaneet. Soitot on vähentyneet. Ystävät ei jaksa kuunnella vissiin sekoilua. 

Vierailija
206/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään ymmärrä sinun 24/7 hoitamista. Aika masokisti olet. Mitä SINÄ haluaisit tehdä, jos äitisi ei olisi sinun hoidettavanasi? Jos voisit käyttää päiväsi omien toiveittesi täyttämiseen, menisitkö kävelylenkille, uimaan tai tekemään jotain muuta piristävää? Miksi äitisi vointi on sinun vointiasi tärkeämpi?

Minun neuvoni on, että huomenna otat selville, mistä saat äidillesi sopivan hoitopaikan mahdollisimman pian. Saat vihdoin elää, etkä vain kitua. 

Vierailija
207/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4489177/mummo-muistisairaiden-hoivakodi…

Ei olla vielä siinä vaiheessa, että hoitaisi nukkea tai lelukissaa. 

Ap

Vierailija
208/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään ymmärrä sinun 24/7 hoitamista. Aika masokisti olet. Mitä SINÄ haluaisit tehdä, jos äitisi ei olisi sinun hoidettavanasi? Jos voisit käyttää päiväsi omien toiveittesi täyttämiseen, menisitkö kävelylenkille, uimaan tai tekemään jotain muuta piristävää? Miksi äitisi vointi on sinun vointiasi tärkeämpi?

Minun neuvoni on, että huomenna otat selville, mistä saat äidillesi sopivan hoitopaikan mahdollisimman pian. Saat vihdoin elää, etkä vain kitua. 

Onhan se noin toki. Aikamoinen homma vaan se hoivakotiin siirtäminen. Ensin tutustumiskäyntejä ja kaikkea. 

Kunpa löytyisi joku hyvä hoivakoti, mutta pelkkiä huonoja täällä taitaa olla. 

Julkiset lienee paremmin valvottuja ainakin. Täällä on pieniä sellaisia kodinomaisia lakkautettu ja rakennettu suuria laitoksia, joissa hoidetaan tehokkaasti. (Anoppipuoli oli hyvässä pienessä julkisessa, mutta se lakkautettiin. Muut ovat puheiden perusteella laitosmaisia tehoyksiköitä.)

Vierailija
209/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään tapauksessa hänellä ei saisi enää olla käytössä unilääkkeitä. Nehän aiheuttavat kaatumisia ja tokkuraisuutta.

Vierailija
210/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, täällä olen. Ensin otti enempi henkiselle puolen, mutta nyt mä alan olla fyysisestikin aivan loppu ja just tajusin etten ole vuoteen nukkunut yksiäkään kokonaisia yöunia vaan joka ikinen yö herään ainakin kerran auttamaan vessaan (vaikka siis on vaipat) ja jotenkin siinä sitten itse piristyy aina sen verran ettei saa untakaan uudestaan heti vaan pyörii tunnin kaksikin hereillä. Aamulla nukuttaa aina aivan jäätävästi kun kello herättää. 

Nytkin voisin ihan hyvin mennä nukkumaan ja varmasti nukkuisin kellon ympäri, mutta vielä on iltatoimet tehtävänä ja huolehdittava lääkkeet jne. Nukkumaan hoidettava menee ysiltä, mutta ekan kerran hän herää klo 23-00 niin en enää edes viitsi mennä itse nukkumaan ennen kuin tuo vessakeikka on heitetty. Sitten kaadun sänkyyn ja olen varmaan unessa jo ennen kuin pää on tyynyssä. Jossain vaiheessa aamuyötä on sitten se öinen vessakeikka ja sitten soikin kello puoli kasilta.

Vierailija
211/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelua tuo hänen ystävänsä, jotka ovat soittaneet. Soitot on vähentyneet. Ystävät ei jaksa kuunnella vissiin sekoilua. 

Oma vanhempi ei tahdo puhua kenenkään kanssa koska ehti tajuta sekoilevansa ja vaikka monta muuta asiaa unohtuukin niin tuon muistaa. Nykyisin ei oikein kuulekaan enää kunnolla. Samaa vaivaa taisi kyllä olla siellä toisessakin päässä. Yhtäkkiä vaan kaikki ystävyyssuhteet oli siinä.

Vierailija
212/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta ei pääse vielä edes jonoon. Palveluntarve on kartoitettu moneen kertaan ja on saatu lainaan suihkutuoli, wc-tuoli ja pyörätuoli apuvälinepalvelusta sekä vaippoja mutta siinäpä se. Kotihoito voisi kyllä käydä auttamassa lääkkeiden antamisessa, mutta se nyt on helpoin rasti tässä savotassa eikä auttaisi yhtään mitään.

Vierailija
213/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, täällä olen. Ensin otti enempi henkiselle puolen, mutta nyt mä alan olla fyysisestikin aivan loppu ja just tajusin etten ole vuoteen nukkunut yksiäkään kokonaisia yöunia vaan joka ikinen yö herään ainakin kerran auttamaan vessaan (vaikka siis on vaipat) ja jotenkin siinä sitten itse piristyy aina sen verran ettei saa untakaan uudestaan heti vaan pyörii tunnin kaksikin hereillä. Aamulla nukuttaa aina aivan jäätävästi kun kello herättää. 

Nytkin voisin ihan hyvin mennä nukkumaan ja varmasti nukkuisin kellon ympäri, mutta vielä on iltatoimet tehtävänä ja huolehdittava lääkkeet jne. Nukkumaan hoidettava menee ysiltä, mutta ekan kerran hän herää klo 23-00 niin en enää edes viitsi mennä itse nukkumaan ennen kuin tuo vessakeikka on heitetty. Sitten kaadun sänkyyn ja olen varmaan unessa jo ennen kuin pää on tyynyssä. Jossain vaiheessa aamuyötä on sitten se öinen vessakeikka ja sitten soikin kello puoli kasilta.

Pystyisitkö opettamaan tekemään öisin vain vaippaan. Minä ainakin yritän nyt opettaa sellaista ja hän on nyt 2 yötä ollut yrittämättä pytylle. Tosin tokko muistaa jatkossa näin hyvin. Luultavasti sattumaa. Välillä olen joutunut ennen yökahta nousemaan lukuisia kertoja, kun on yrittänyt potalle. 

Ennen luulin, että täytyy öisin tehdä ainakin kuivituskierros, kun palvelutaloissakin tehdään. Kysyin kotisairaanhoidosta ja hän sanoi, että ei mun tartte, vaan samaa vaippaa voi pitää koko yön. 

Joudun käyttämään itsekin unilääkkeitä. En muuten saisi nukutuksi. 

Ap

Vierailija
214/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään, että olen yrittänyt opettaa tekemään vaippaan jo kuukauden. 

Ei meinaa oppia. Mutta nyt on parina jämä onnistunut. 

Ap

Vierailija
215/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se areena olis kyllä kätevä. Tytär sanoo, että ehkä tää telkkari on ehkä vaan liian vanha sille sovellukselle. Kyllä se antaa yrittää, mutta ei vaan onnistu. Siis skannaan qr-koodin ja laitan salasanan ym ym. 

Ap

Vierailija
216/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mukaan ruuanlaittoon ja puutarhanhoitoon?

Vierailija
217/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa kunnon äly tv mihin saa yle areenan ja youtubesta erilaisia jumppavideoita, tai chi, jooga ja sellaisia

Vierailija
218/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee yllätyspusseja. Siis vaikka kangaspusseja, mihin laitan erilaisia tavaroita sisään, mitä saa tunnustella ja tutkia. Esim. Pallo, Lego , pikkuauto , pieni pehmolelu, hiusharja, lusikka jne..

Vierailija
219/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4489177/mummo-muistisairaiden-hoivakodi…

Ei olla vielä siinä vaiheessa, että hoitaisi nukkea tai lelukissaa. 

Ap

Eikö? Ei tunnista sinua enää.

Vierailija
220/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta ei pääse vielä edes jonoon. Palveluntarve on kartoitettu moneen kertaan ja on saatu lainaan suihkutuoli, wc-tuoli ja pyörätuoli apuvälinepalvelusta sekä vaippoja mutta siinäpä se. Kotihoito voisi kyllä käydä auttamassa lääkkeiden antamisessa, mutta se nyt on helpoin rasti tässä savotassa eikä auttaisi yhtään mitään.

Kyllä pääsee, jos et enää jaksa hoitaa. Eihän tuon tasoinen ahdistunut sekoilija yksinään kotona enää pärjää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän