En keksi tekemistä iäkkäälle muistisairaalle omaishoidettavalle.
On todella huonosti liikkuva, huono näkö huono kuulo.
Sitten pitkästyy ja huutelee juttelemaan. Juttelu yleensä kääntyy ahdistavaksi kyselyksi eikä sitä saa helposti käännettyä leppoisaksi. Kaiken joutuu huutamaan kovaa. Kuulolaitetta ei voi käyttää. Liian vaarallista, sillä ottaa sen tuon tuosta pois ja siinä on pieni patteri.
Kuulokkeilla kuuntelee vielä telkkarista joitain ajankohtaisohjelmia. Saan hänet viihtymään telkkarin ääressä päivässä noin 4 tuntia. Entä muu aika?
Äänikirjoja kuunnellessaan joko ei kiinnostu yai nukahtaa.
Ei ole toivottavaa, että nukahtelisi tuon tuosta päivisin, kun sitten ei saa kukuttua öisin.
Joutuu vahtimaan yötä päivää, ettei lähde itsekseen rollolla liikkeelle, sillä tarvitsee tukijaa. Sen verran on kaatumisia.
Ei tunnista tyttärekseen. Olen hänelle vaan hoitaja.
Olen väsynyt olemaan ohjelmatoimisto.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt kysyy, onko jotain töitä, joita voisi tehdä päivittäin. Sanoo tuntevansa itsensä noloksi.
Meinas juuri lähteä itsekseen keittiöön tiskaamaan. (On monta kertaa sanottu, että ei saa kulkea yksin. Sitä paitsi ei ole tiskejä enkä uskalla hänen antaa enää tiskatakaan.)
Ap
Miksi ei saa kulkea yksin?
Kaatuilee. Polvet pettää, kun jotain osia siellä on rikki.
Ap
Oletteko mitään polvitukia koskaan kokeilleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä piti itse. Tai missä viihtyi. Mitä tykkäsi tehdä ja olla.
Tykkäs tehdä vain kaikkea, mistä on jotain hyötyä. Ei mitään pelkästään nautinnon vuoksi.
No sitten alat kerätä hänelle tyhjiä kahvipusseja että hän voi tehdä niistä pannunalusia ja "kestokasseja".
Leikataanko se suikaleiksi ja virkataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meistä ole apua ap:lle, hän dissaa jokaisen idean. Luulen, että ap haluaisi laittaa omaisensa hoitoon, mutta ei vielä pysty siihen, haluaa sinnitellä.
Kannattaa ottaa huomioon se, että jos ei saa öisin nukuttua, täytyy olla kaksi hoitajaa, jotka vuorottelevat. Ei hoitokodissakaan kukaan tee kolmea vuoroa koko ajan.
Yritän kyllä nukkua öisin sen verran kun pystyn.
Herään sitten, jos kuulen jotain.
Tuo todennäköisesti johtaa siihen, että alat saada raivareita ja kohdella omaistasi epäystävällisesti. Unen puute myös aika nopeasti saa aikaan masennusta. Olet itsekin jo aika vanha, jaksaminen ei ole samaa kuin nuoremmilla.
Mikä on motiivisi siihen, että haluat olla omaishoitaja? Ainakin siihen intervallihoitoon kannattaisi vanhuksesi päästä, saisit levätä ja omaisesi vaihtelua. Hän tuntuu olevan vielä sairauden siinä vaiheessa, että voisi hyötyä siitä.
Pelkään itsekin, että saatan vielä raivostua hoidettavaa kohtaan, jos väsyn lisää. Syytönhän hän on.
Intervallissa oli vuosia sitten kokeeksi. Ei viihtynyt lainkaan. Nökötti huoneessaan. Pakko hakea takaisin. Silloin ei ollut muistisairauttakaan vielä. Oli vaan nuo heikot nivelet.
Ap
Miksi sieltä oli pakko hakea pois?
Olisi tullut muuten taksilla. Ei viihtynyt ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse keksiä tekemistä. Menet hänen ehdoillaan. Teet päivässä tarvittavat päivärutiinit ja jos haluaa nukkua, anna nukkua. Hoidin omia muistisairaita vanhempia vuosia ja ne nukkumishetket olivat minun pelastukseni. Kun toinen edes nukkui, niin pystyin tekemään muita töitä.
Ne nukkumishetket on pois yöunista. Sekä jänelyä eträ sen seurauksena myös minulta.
Mulla on valtavasti rästihommia. En millään ehdi tehdä sitä mukaa. Viikon postit avaamatta esim.
Mitä ihmepostia sinulle tulee nykyisin. Meille ei onneksi mitään. Laskut on e-laskuja. Kuvalehdet luen e-kirjastosta. Sanomaleden netistä. Mainoksia ei tule. Virainomaispostit tulleet jo 8 vuotta diginä suomi.fi kautta.
Ihanan leppoisaa..
Mitä ihmepostia sinulle tulee nykyisin.
Niin, viikossa nyt ei ehdi ihmeempiä tulla. Itse en ole ottanut käyttöön Suomi.fi-viestejä, ja saan verottajalta muutaman kirjeen vuodessa. Jos ap:n äiti ei käytä e-laskuja, niin sitten tulee sähkölasku kerran kuussa, vesilasku muutaman kuukauden välein jos se laskutetaan erikseen. En voi käsittää, että vanhukselle tulisi viikossa postia niin paljon, että sen avaaminen olisi työlästä. Tämä sai epäilemään provoa. Ainakin liioittelua se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meistä ole apua ap:lle, hän dissaa jokaisen idean. Luulen, että ap haluaisi laittaa omaisensa hoitoon, mutta ei vielä pysty siihen, haluaa sinnitellä.
Kannattaa ottaa huomioon se, että jos ei saa öisin nukuttua, täytyy olla kaksi hoitajaa, jotka vuorottelevat. Ei hoitokodissakaan kukaan tee kolmea vuoroa koko ajan.
Tuo todennäköisesti johtaa siihen, että alat saada raivareita ja kohdella omaistasi epäystävällisesti. Unen puute myös aika nopeasti saa aikaan masennusta. Olet itsekin jo aika vanha, jaksaminen ei ole samaa kuin nuoremmilla.
Mikä on motiivisi siihen, että haluat olla omaishoitaja? Ainakin siihen intervallihoitoon kannattaisi vanhuksesi päästä, saisit levätä ja omaisesi vaihtelua. Hän tuntuu olevan vielä sairauden siinä vaiheessa, että voisi hyötyä siitä.
Pelkään itsekin, että saatan vielä raivostua hoidettavaa kohtaan, jos väsyn lisää. Syytönhän hän on.
Intervallissa oli vuosia sitten kokeeksi. Ei viihtynyt lainkaan. Nökötti huoneessaan. Pakko hakea takaisin. Silloin ei ollut muistisairauttakaan vielä. Oli vaan nuo heikot nivelet.
Ap
Puhelin pois kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap kokeile tehdä päiviin aikataulut. Tai ainakin jonkinlaista rakennetta esim jokapäivä on leffahetki. Lainaa kirjastosta tai osta torista cdllä leffoja joista äitisi pitää ja laita näkymään vaikka tietokoneella tai osta lisälaite televisioon. Ihan sama millä tavoin järjestät asian mutta hoida että saat leffojen/dokumenttien ym avulla rauhallista aikaa.
Koeta syödä ainakin osa ruuista äitisi kanssa yhtäaikaa niin tavallaan vapautuu aikaa muulle.
Ota äitisi keittiöön avuksi. Laita vaikka taistelemaan lautasliinoja tai kuorimaan perunat tai järjestelemään pussinsulkijat uusiksi. Ja taas koeta selvittää kuinka usein voit teettää samat asiat uudelleen. Esim voitko laittaa äidin lajittelemaan pussinsulkijoita vaikka pari kertaa viikossa.
Jos mahdollista niin teetä oikeita helpottavia asioita ja jos se ei onnistu niin voitko teettää leikkityötä kuten kauppakassien viikkausta ym uudestaan ja uudestaan.
Selvitä mitä apuvälineitä voisit saada kotiin helpottamaan hoitoa? Ehdotettu sänky, suihkutuoli jne jne.
Ihan hyviä ideoita ja osa on käytössäkin.
Keittiöön en mielellään ota hommiin, kun sitten alkaa kohta itsenäisestikin tehdä. Ja siitä on mulle muutenkin vaivaa. Yritän tehdä keittiöhommat nopeaati ja yksin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse keksiä tekemistä. Menet hänen ehdoillaan. Teet päivässä tarvittavat päivärutiinit ja jos haluaa nukkua, anna nukkua. Hoidin omia muistisairaita vanhempia vuosia ja ne nukkumishetket olivat minun pelastukseni. Kun toinen edes nukkui, niin pystyin tekemään muita töitä.
Ne nukkumishetket on pois yöunista. Sekä jänelyä eträ sen seurauksena myös minulta.
Mulla on valtavasti rästihommia. En millään ehdi tehdä sitä mukaa. Viikon postit avaamatta esim.
Mitä ihmepostia sinulle tulee nykyisin. Meille ei onneksi mitään. Laskut on e-laskuja. Kuvalehdet luen e-kirjastosta. Sanomaleden netistä. Mainoksia ei tule. Virainomaispostit tulleet jo 8 vuotta diginä suomi.fi kautta.
Ihanan leppoisaa..
Niin, viikossa nyt ei ehdi ihmeempiä tulla. Itse en ole ottanut käyttöön Suomi.fi-viestejä, ja saan verottajalta muutaman kirjeen vuodessa. Jos ap:n äiti ei käytä e-laskuja, niin sitten tulee sähkölasku kerran kuussa, vesilasku muutaman kuukauden välein jos se laskutetaan erikseen. En voi käsittää, että vanhukselle tulisi viikossa postia niin paljon, että sen avaaminen olisi työlästä. Tämä sai epäilemään provoa. Ainakin liioittelua se on.
Kyllä käyttää e-laskuja, kun laskut laittaa e-laskuiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Puhelin pois kokonaan.
Nyt se on otettukin vahdittavaksi ja annetaan vain, kun katson, mihin soittaa.
Tuolloin oli vielä puhelin käytössään.
Ja kaipa hän joltain lainaisi. Osaa soittaa numerotiedusteluun.
Ap on selvästi itse jo niin väsynyt että on aivan liian ylivarovainen ja koittaa pitää vanhusta pumpulissa ja kuten joku jo sanoikin, koittaa torpata joka ainoan ehdotetun aktiviteetin lähinnä sillä perusteella ettei nyt vaan sattuisi mitään ja ettei vanhus ainakaan aktivoituisi toimimaan omatoimisesti saaden jotain vahinkoa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan leppoisaa..
Tulee laskuja. Yksityiseltä lääkäriltä, jota välillä käytämme, hyvinvointialueen kotisairaanhoidosta, pankkien tiliotteet, puhelinlaskut, vakuutuslaskut, en minä muista. Ei kai sillä väliä. Kirjeitä kuitenkin tulee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäs tehdä vain kaikkea, mistä on jotain hyötyä. Ei mitään pelkästään nautinnon vuoksi.
No sitten alat kerätä hänelle tyhjiä kahvipusseja että hän voi tehdä niistä pannunalusia ja "kestokasseja".
Punotaan suikaleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskittyisikö hän kanssasi leipomiseen tai kasvien kanssa touhuamiseen? Istuttaisitte esim. samettikukan siemenet joiden kasvamista hän sitten saisi seurata ja koulia taimet jne. kunnes ne ovat riittävän isoja sään salliessa istuttaa pihalle. Sama juttu muiden taimien esikasvatuksen kanssa, vaikka tomaatteja?
Kukkien istuttaminen saattaisi kyllä kiinnostaa, mutta pelkään sen olevan liian epähygieenistä, kun hän ei osaa enää varoa multaa.
Leipominen ehkä kävisi. Olen vaan yrittänyt pitää hänet pois keittiöstä muuten kuin sen ajan, kun hän syö, jotta ei tule ideoita käyttää itsekseen hellaa. Kerran kun olin viemässä kirjeitä postilaatikkoon, hän oli ottanut kattilan ja keittänyt itselleen vettä. Onneksi oli oikea levy sentään päällä. (Liedessä on ajastin. Oli osannut senkin laittaa päälle.)
Ap
Jos et halua hankkia ajastimellista turvahellaa, ota hellan sulake pois päältä kun olet saanut ruoan laitettua.
Täällä on ajastimellinen turvahella. Hän osasi laittaa ajastimen itse päälle kuukausi sitten.
No ota se sulake sitten pois päältä silloin kun et tarvitse hellaa. Ja hanki vedenkeitin.
Mitä tapahtuu, kun väsyy niin ,ettei jaksa hoitaa , vie ensiapuun ja jättää sinne? Ilmoittaa ,että itsekin on jo hoidon tarpeessa yliväsyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on selvästi itse jo niin väsynyt että on aivan liian ylivarovainen ja koittaa pitää vanhusta pumpulissa ja kuten joku jo sanoikin, koittaa torpata joka ainoan ehdotetun aktiviteetin lähinnä sillä perusteella ettei nyt vaan sattuisi mitään ja ettei vanhus ainakaan aktivoituisi toimimaan omatoimisesti saaden jotain vahinkoa aikaan.
No, hän on aina ollut erittäin touhukas ja aikaansaapa. Innokas opettelemaan kaikkea uutta yms. Siksi yritän hieman hidastaa sitä touhuilua keskittämällä sitä mahdollisimman vähäongelmaisiin tekemisiin.
Yritän välttää vaaroja, totta kai. Terävät keittiöveitset vein pois jo vuosia sitten, kun käytti huononäköisenä niitä kovin huolettomasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu, kun väsyy niin ,ettei jaksa hoitaa , vie ensiapuun ja jättää sinne? Ilmoittaa ,että itsekin on jo hoidon tarpeessa yliväsyneenä.
Tuntuisi vaikealta tehdä noin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punotaan suikaleista.
Sitä en osaisi neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskittyisikö hän kanssasi leipomiseen tai kasvien kanssa touhuamiseen? Istuttaisitte esim. samettikukan siemenet joiden kasvamista hän sitten saisi seurata ja koulia taimet jne. kunnes ne ovat riittävän isoja sään salliessa istuttaa pihalle. Sama juttu muiden taimien esikasvatuksen kanssa, vaikka tomaatteja?
Kukkien istuttaminen saattaisi kyllä kiinnostaa, mutta pelkään sen olevan liian epähygieenistä, kun hän ei osaa enää varoa multaa.
Leipominen ehkä kävisi. Olen vaan yrittänyt pitää hänet pois keittiöstä muuten kuin sen ajan, kun hän syö, jotta ei tule ideoita käyttää itsekseen hellaa. Kerran kun olin viemässä kirjeitä postilaatikkoon, hän oli ottanut kattilan ja keittänyt itselleen vettä. Onneksi oli oikea levy sentään päällä. (Liedessä on ajastin. Oli osannut senkin laittaa päälle.)
Ap
Jos et halua hankkia ajastimellista turvahellaa, ota hellan sulake pois päältä kun olet saanut ruoan laitettua.
Täällä on ajastimellinen turvahella. Hän osasi laittaa ajastimen itse päälle kuukausi sitten.
No ota se sulake sitten pois päältä silloin kun et tarvitse hellaa. Ja hanki vedenkeitin.
Juu, aika hankalaa vain, kun sulaketaulu ei ole kovin kätevässä paikassa. Olen miettinyt, että ehkä pitäisi ainakin postia viedessäni muistaa napsauttaa sulakkeet pois hellasta. (Mietin, mitä sulakkeet ylipäätään mahtaa tykätä jatkuvasta napsuttelusta, kun se ei ole niiden tarkoitus. Siis monta kertaa päivässä räplätä. Ehkek se niin haittaa, kun sen ilman kuormitusta tekee.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punotaan suikaleista.
Sitä en osaisi neuvoa.
Osaatko käyttää googlea? Sieltä löytyy aiheesta ohjeita ja opetusvideoita, vaikka hakusanoilla kassi kahvipusseista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Puhelin pois kokonaan.
Nyt se on otettukin vahdittavaksi ja annetaan vain, kun katson, mihin soittaa.
Tuolloin oli vielä puhelin käytössään.
Ja kaipa hän joltain lainaisi. Osaa soittaa numerotiedusteluun.
Ei ne taksit yleensä tule hoitokotiin jos sieltä ei hoitaja sitä taksia soita. Kuulostaa lähinnä siltä että et vain halunnut pitää häntä intervallissa ei kyllä vielä ole tullut vastaa että olisi ollut pakko hakea pois.
Mutta jatka selittelyjäsi.