En keksi tekemistä iäkkäälle muistisairaalle omaishoidettavalle.
On todella huonosti liikkuva, huono näkö huono kuulo.
Sitten pitkästyy ja huutelee juttelemaan. Juttelu yleensä kääntyy ahdistavaksi kyselyksi eikä sitä saa helposti käännettyä leppoisaksi. Kaiken joutuu huutamaan kovaa. Kuulolaitetta ei voi käyttää. Liian vaarallista, sillä ottaa sen tuon tuosta pois ja siinä on pieni patteri.
Kuulokkeilla kuuntelee vielä telkkarista joitain ajankohtaisohjelmia. Saan hänet viihtymään telkkarin ääressä päivässä noin 4 tuntia. Entä muu aika?
Äänikirjoja kuunnellessaan joko ei kiinnostu yai nukahtaa.
Ei ole toivottavaa, että nukahtelisi tuon tuosta päivisin, kun sitten ei saa kukuttua öisin.
Joutuu vahtimaan yötä päivää, ettei lähde itsekseen rollolla liikkeelle, sillä tarvitsee tukijaa. Sen verran on kaatumisia.
Ei tunnista tyttärekseen. Olen hänelle vaan hoitaja.
Olen väsynyt olemaan ohjelmatoimisto.
Kommentit (230)
Jos äitisi kävisi vielä täysillä, ei hänkään haluaisi, että tuhlaat ainutkertaisen elämäsi tuolla tavoin, mitä nyt teet.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa kunnon äly tv mihin saa yle areenan ja youtubesta erilaisia jumppavideoita, tai chi, jooga ja sellaisia
No, en sitten tiedä. Tohtiiko käyttää hänen rahojaan uuteen telkkariin areenan vuoksi. Tää toimii muuten hyvin. Aloin kyllä hieman miettiä sitä nyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi kävisi vielä täysillä, ei hänkään haluaisi, että tuhlaat ainutkertaisen elämäsi tuolla tavoin, mitä nyt teet.
En osaa varmaksi kuvitella, mitä hän sanoisi minulle, jollei olisi muistisairautta.
Toisaalta jän on ollut jo kauan ennen muistisairautta ahdistunut ja masentunut. Eli tavallaan henkisen apuni kohde jo kauan. (Muuten toimelias ja innokas. Nuo diagnoosit on lääkäriltä, ei minulta.)
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa en olisi tuosta ihan varma.
eri
Lisään, että hän puheillaan kyllä ennen sanoi, ettei tarvitse apua, mutta sitten sain ahdistuneita ja masentuneita puheluita, joissa sanoi kuolevansa tms. Siis avunpyyntöjä tavallaan.
Onkohan muistisairaan masennus kuinkakin yleistä? Tuntuu, että enemmänkin harmia ja haittaa omaisille on masennuksesta mitä vielä siitä muistisairaudesta. Välillä on niitä kausia kun asenne omaishoidettavalla on sellainen, että hän on jo kuollut joten aivan sama kaikki eikä mikään kiinnosta. Ei siis vahingossakaan ole yhtään yhteistyökykyinen vaan ihan kiusallaankin hankaloittaa kaikkea, koska mitä väliä millään.
Oli masennuslääkekin jo, mutta sillä oli sitten haittavaikutuksia ja se voimisti montaa muuta oiretta (+aiheutti esim öistä mölinää) joten se piti jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan muistisairaan masennus kuinkakin yleistä? Tuntuu, että enemmänkin harmia ja haittaa omaisille on masennuksesta mitä vielä siitä muistisairaudesta. Välillä on niitä kausia kun asenne omaishoidettavalla on sellainen, että hän on jo kuollut joten aivan sama kaikki eikä mikään kiinnosta. Ei siis vahingossakaan ole yhtään yhteistyökykyinen vaan ihan kiusallaankin hankaloittaa kaikkea, koska mitä väliä millään.
Oli masennuslääkekin jo, mutta sillä oli sitten haittavaikutuksia ja se voimisti montaa muuta oiretta (+aiheutti esim öistä mölinää) joten se piti jättää pois.
Minunkin hoidettavallani on masennuslääkkeitä. Kolmea eri. Mitä mahtaa sivuvaikutuksia olla noissakin.
Ap
Olen alkanut miettiä, tuleeko mull itselleni jokin henkinen romahdus, kun tämä on ohi.
Lue hänelle ääneen kirjaa. Minä rakastan lukea kirjoja ääneen omaiselleni. Laulakaa yhdessä, voit laittaa YouTubesta karaokekappaleita soimaan ja eikun lauleluks.
Voisi olla kivaa, mutta hän ei kyllä yleensä tykkää hupailusta.
Ap