Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo muistisairaiden hoivakodissa ja siellä kaikilla mummoilla on nuket hoivattavina ja papoilla jättipehmoja..

Vierailija
30.01.2022 |

En kyllä oikein ymmärrä...

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se heitä rauhottaa ja ilahduttaa niin miksi ei.

Vierailija
2/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiys ja hoivaaminen on monelle naiselle niin vahva luontainen rooili, että se on tavoitettavissa jopa muistisairauden takaa.

Velat voi tietysti olla eri mieltä.

Näkisin nuket ja nallet enemmänkin paluuna lapsuuteen eli aikaan, joka säilyy pisimpään mielessä muistisairailla. Köyhempinä aikoina lapsuuttaan viettäneille lelut ovat olleet harvassa, lopultakin on aika saada lapsuusunelmia toteutettua. Lisäksi nuket ja nallet voivat täyttää hellyystarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo nyt pehmoleluja kainalokaverina ja toivon että niitä ei minulta myöskään viimeisinä vuosina riistetä vaan hoitaja tajuaa aina laittaa kainalooni pehmolelun, mieluiten poskea vasten.

Vierailija
4/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiys ja hoivaaminen on monelle naiselle niin vahva luontainen rooili, että se on tavoitettavissa jopa muistisairauden takaa.

Olen ihan äitinä eri mieltä asiasta. 

Vierailija
5/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyseessä ole mikään mielipideasia. Ei me vaan voida päättää muistisairaista mielipidettä ja he toimivat sitten sen mukaan. Olet varmaan niitä "etkö sä nyt  muista?!", "Ei se noin mene, sä et vaan muista!", "Ole hiljaa kun sä et muista!" omaisia...

Vierailija
6/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole.

Vierailija
7/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa muistisairauksia sairaan takaisin lapsuuteen. Eli ensin muodostuneet muistot ovat säilyvät pitempään kuin uudet.

Vierailija
8/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi! Mulle pitää sitten olla elävä kissa tai koira. Aina hoivannut niitä lapsuudesta tähän päivään asti.

Vierailija
9/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mun mummolla oli valkoinen pehmohylje unikaverina. Sanoi että se on nalle.

Vierailija
10/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisin nuket ja nallet enemmänkin paluuna lapsuuteen eli aikaan, joka säilyy pisimpään mielessä muistisairailla. Köyhempinä aikoina lapsuuttaan viettäneille lelut ovat olleet harvassa, lopultakin on aika saada lapsuusunelmia toteutettua. Lisäksi nuket ja nallet voivat täyttää hellyystarvetta.[/quote]

Tämä sai kyyneleet nousemaan silmiini.

Vierailija
11/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyseessä ole mikään mielipideasia. Ei me vaan voida päättää muistisairaista mielipidettä ja he toimivat sitten sen mukaan. Olet varmaan niitä "etkö sä nyt  muista?!", "Ei se noin mene, sä et vaan muista!", "Ole hiljaa kun sä et muista!" omaisia...

Antaa muistisairaan päättää. Jos se ei jostain tykkää niin kyllä se huutaa ja paiskaa tavarat menemään mistä ei tykkää. Jos näyttää pitävän niin sitä sitten. Muistisairaan ei ole mikään velvollisuus pitää asioista mistä piti ennen sairautta. Terveilläkin on lupa muuttaa mieltään asioista ja niin on myös muistisairaalla.

Vierailija
12/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole muistisairas vaan 50-vuotias perheellinen ja tontut, nallet, lemmikit ob ihania halattavia ja kissat varsinkin ihania juttukavereita.

Vierailija
13/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi! Mulle pitää sitten olla elävä kissa tai koira. Aina hoivannut niitä lapsuudesta tähän päivään asti.

Jonkin verran koiria koulutetaan sellaiseen, että käyvät omistajansa kanssa hoivakodeissa piristämässä vanhuksia. Näiden käyntien yhteydessä on nähty melkeinpä ihmeitäkin, kun esim. muuten sängyssä aivan liikkumattomana makaava ihminen saa kohotettua kättään silittääkseen vierelle nostettua koiraa. 

Toivon, että tulevaisuudessa näitä vierailevia terapiakoiria olisi enemmänkin. 

Vierailija
14/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus johonkin hoitopaikkaan päädyn,toivon että saan nalleni mukaan.

Vierailija
15/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ❤️ minä hoidan muistisairaita työkseni, ja eräs hyvin syvästi muistisairas ilahtui aina, kun hänen poskeaan vasteen laittoi pehmokoiran. Silloin kun asukas vielä hymyili, hän hymyili koiralle ja saattoi sanoa ainoat sanansa koko päivänä ja "tuitui tule tänne". ❤️ Myöhemmin hymyily ja puhekyky menivät, mutta annoin silti hänelle koiran, näytin sitä hänelle, ei hän enää mitään sanonut, ja laitoin koiran vierelle.

Monet vähän skarpimmatkin muistisairaat myös rakastavat noita pehmoleluja, ja useat pehmokoirat muistuttavat heidän omia koiriaankin. Kun peittelen asukkaan, annan poskea vasten pehmokoiran ja asukkaat ihan hytkyvät onnesta ❤️☺️

Myös hauskoja tilanteita on sattunut. Joskus vahtimatta jääneet asukkaat ovat kuvitelleet pehmokoiransa/kissansa oikeiksi ja syöttäneet iltapalansa niille pehmoleluille. Sitten kun on yllätetty tilanne, että mummo syöttää koiralle mustikkarahkaa, juttelee koiralle ja huolehtii niin kovin, että koira syö. Se on aika hellyyttävä näky 😍

Monet omaiset ovat halunneet, kun kuolema asukkaalle tulee, niin arkkuun matkaan tämän lempipehmolelun.

Vierailija
16/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkiksi on yksi yritys, joka tarjoaa monenlaista kotiapua ja haluttaessa hänen mukanaan kulkee terapiakoira, jota voi sylitellä samalla kun yrittäjä hoitaa muita askareita: https://www.sindor.fi/

Vielä parempi olisi, jos tällaisen terapiakoiran voisi tilata visiitille ilman noita muita palveluita vähän edullisempaan hintaan. Arvelisin että vapaaehtoisuuteen perustuva terapiakoiratoiminta keskittyy enemmän hoivakoteihin. Olisi mahtavaa jos vaikka kotihoidon kanssa kulkisi terapiakoira!

Vierailija
17/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis et ymmärrä? Sitäkö, että ihmiset ikään ja sukupuoleen katsomatta pitävät leluista?

Minulla on tässä käden ulottuvilla pehmokoira, joka on ollut seuranani kolmisenkymmentä vuotta. Vanhin minun leluistani on kuusikymppinen nalle. Yhden nallen olen saanut syntymäpäivänäni 57 vuotta sitten. Joko yhden koiran ja neljän nallen lauma on taatusti hoitokotisängyssäni seuranani, jos sellaiseen joskus joudun.

Kysy pois vain, jos on jokin täsmällisempi kysymys kuin "ei ymmärrä".

Vierailija
18/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin muistisairaalle anopilleni pehmokoiran. Hänellä on ollut useita koiria elämänsä aikana ja tämän pehmokoiran saatuaan hän ilahtui kyyneliin asti. Se on hänellä kokoajan mukana. Keskustelujen aikana hän automaattisesti silittelee koiraa, vaikka keskittyykin juttelemaan. Se on hänelle todella tärkeä.

Vierailija
19/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ku nykyään ei saa yleensä pitää noissa hoitokodeissa, elävät eläimet olisivat kaikista parhaita.. mutta nykyään suositaan sitte nukkeja ja pehmoleluja....

Vierailija
20/39 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkisin nuket ja nallet enemmänkin paluuna lapsuuteen eli aikaan, joka säilyy pisimpään mielessä muistisairailla. Köyhempinä aikoina lapsuuttaan viettäneille lelut ovat olleet harvassa, lopultakin on aika saada lapsuusunelmia toteutettua. Lisäksi nuket ja nallet voivat täyttää hellyystarvetta.

Tämäkin voi olla totta, mikä vaan, niin ihanaa, jos nukke tai nalle tuo iloa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän