Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En keksi tekemistä iäkkäälle muistisairaalle omaishoidettavalle.

Vierailija
18.04.2026 |

On todella huonosti liikkuva, huono näkö huono kuulo. 

Sitten pitkästyy ja huutelee juttelemaan. Juttelu yleensä kääntyy ahdistavaksi kyselyksi eikä sitä saa helposti käännettyä leppoisaksi. Kaiken joutuu huutamaan kovaa. Kuulolaitetta ei voi käyttää. Liian vaarallista, sillä ottaa sen tuon tuosta pois ja siinä on pieni patteri. 

Kuulokkeilla kuuntelee vielä telkkarista joitain ajankohtaisohjelmia. Saan hänet viihtymään telkkarin ääressä päivässä noin 4 tuntia. Entä muu aika?

Äänikirjoja kuunnellessaan joko ei kiinnostu yai nukahtaa. 

Ei ole toivottavaa, että nukahtelisi tuon tuosta päivisin, kun sitten ei saa kukuttua öisin. 

Joutuu vahtimaan yötä päivää, ettei lähde itsekseen rollolla liikkeelle, sillä tarvitsee tukijaa. Sen verran on kaatumisia. 

Ei tunnista tyttärekseen. Olen hänelle vaan hoitaja. 

Olen väsynyt olemaan ohjelmatoimisto. 

Kommentit (230)

Vierailija
161/230 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskittyisikö hän kanssasi leipomiseen tai kasvien kanssa touhuamiseen? Istuttaisitte esim. samettikukan siemenet joiden kasvamista hän sitten saisi seurata ja koulia taimet jne. kunnes ne ovat riittävän isoja sään salliessa istuttaa pihalle. Sama juttu muiden taimien esikasvatuksen kanssa, vaikka tomaatteja?

Kukkien istuttaminen saattaisi kyllä kiinnostaa, mutta pelkään sen olevan liian epähygieenistä, kun hän ei osaa enää varoa multaa.

Leipominen ehkä kävisi. Olen vaan yrittänyt pitää hänet pois keittiöstä muuten kuin sen ajan, kun hän syö, jotta ei tule ideoita käyttää itsekseen hellaa. Kerran kun olin viemässä kirjeitä postilaatikkoon, hän oli ottanut kattilan ja keittänyt itselleen vettä. Onneksi oli oikea levy sentään päällä. (Liedessä on ajastin. Oli osannut senkin laittaa päälle.)

Ap

Jos et halua hankkia ajastimellista turvahellaa, ota hellan sulake pois päältä kun olet saanut ruoan laitettua.

Täällä on ajastimellinen turvahella. Hän osasi laittaa ajastimen itse päälle kuukausi sitten. 

No ota se sulake sitten pois päältä silloin kun et tarvitse hellaa. Ja hanki vedenkeitin.

Juu, aika hankalaa vain, kun sulaketaulu ei ole kovin kätevässä paikassa. Olen miettinyt, että ehkä pitäisi ainakin postia viedessäni muistaa napsauttaa sulakkeet pois hellasta. (Mietin, mitä sulakkeet ylipäätään mahtaa tykätä jatkuvasta napsuttelusta, kun se ei ole niiden tarkoitus. Siis monta kertaa päivässä räplätä. Ehkek se niin haittaa, kun sen ilman kuormitusta tekee.)

Ap

No soita sähköasentajalle ja kysy.

Vierailija
162/230 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä piti itse. Tai missä viihtyi. Mitä tykkäsi tehdä ja olla. 

Tykkäs tehdä vain kaikkea, mistä on jotain hyötyä. Ei mitään pelkästään nautinnon vuoksi. 

No sitten alat kerätä hänelle tyhjiä kahvipusseja että hän voi tehdä niistä pannunalusia ja "kestokasseja".

Leikataanko se suikaleiksi ja virkataan?

Punotaan suikaleista.

Sitä en osaisi neuvoa. 

Siinähän se aika kuluu kun et neuvo ja yrittää saada valmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä vapaaksi. Kun kaatuu niin se on siinä ja voit vihdoin elää omaa elämää. Ei noiden takia kannata uhrautua. 

Vierailija
164/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mistä hän piti omassa nuoruudessaan, lapsuudessaan esim. Kiiltokuvat, paperinuket. Voisiko niitä katsella.  Vanhat valokuvat. 

Vierailija
165/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häntä on aina kiinnostanut raha ja kaikki paperityö. Sellainen kuului myös hänen työuraansa. Teki vaativaa asiantuntijatyötä. Sen vuoksi hän ahdistuilee koko ajan, onko rahat loppu. Vaikka vakuutan, että ei, niin sitten tulee kaikki perintöasiat ja omaisuudet mieleen. Ahdistuu jälleen. Yritän siis muuttaa hänen ajatuksiaan muuhun suuntaan. Varsinkin, kun näkökin on hyvin huono.

Käsitöistä tykkäsi ihan siksi, että sai jotain hyödyllistä aikaiseksi. Yritettiin kutomista eikä enää onnistunut muutama vuosi sitten. 

Voimistelutan häntä runsaat puoli tuntia päivässä. Usein vielä uusi puoli tuntia illalla. 

Nyt hän katsoo telkkaria. Sitä jaksaa muutaman tunnin katsoa, jos on suomenkielistä ohjelmaa. Ei kiinnosta urheilu eikä musiikkiohjelmat. Ajankohtaisohjelmat kiinnostaa. Hän tietää Hormusinsalmen tapahtumat, vaikka ei tiedä yleensä, kuka minä olen. 

Ennen tykkäsi tiskaamisesta, mutta en halua enää antaa tiskata, kun hana jäi pari kertaa täysillä auki. Taloyhtiön viemäri ei vedä niin paljon kuin hanasta täysillä tulee. (On rassattu täysin auki viemäri.) Nyt sitten ainoa työ hänellä on pieni pyykin ripustelu. Vien telineen ja pyykit hänen tuolinsa viereen. 

Kuten joku kirjoitti, raskainta tässä on kokoaikainen vahtiminen ja etenkin yöaikainen vahtiminen. 

Mielestäni kuitenkin sänkyyn hoitaminen olisi vieläkin raskaampaa. Nyt pääsee sentään autettuna potalle ja olohuoneeseen telkkaria katsomaan. Miten sängyssä pesukaan onnistuisi. 

Ap

Pystyn samaistumaan tilanteeseesi. En ole kenenkään omaishoitaja, mutta olen joutunut seuraamaan muistisairaan elämää. Sekä myös monen omaishoitajan elämää, joka on äärimmäisen raskasta. 

Herääkin kysymys, että miksi me maksamme veroja, tai mihin meidän verorahat hupenevat? Kaikki me tiedämme, mihin suurin osa menee, vaikka siitä ei saa keskustella. Sanon ne kuitenkin: Ukraina, Nato, maaahanmuuttajat/tp-ihmiset.

Vierailija
166/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häntä on aina kiinnostanut raha ja kaikki paperityö. Sellainen kuului myös hänen työuraansa. Teki vaativaa asiantuntijatyötä. Sen vuoksi hän ahdistuilee koko ajan, onko rahat loppu. Vaikka vakuutan, että ei, niin sitten tulee kaikki perintöasiat ja omaisuudet mieleen. Ahdistuu jälleen. Yritän siis muuttaa hänen ajatuksiaan muuhun suuntaan. Varsinkin, kun näkökin on hyvin huono.

Käsitöistä tykkäsi ihan siksi, että sai jotain hyödyllistä aikaiseksi. Yritettiin kutomista eikä enää onnistunut muutama vuosi sitten. 

Voimistelutan häntä runsaat puoli tuntia päivässä. Usein vielä uusi puoli tuntia illalla. 

Nyt hän katsoo telkkaria. Sitä jaksaa muutaman tunnin katsoa, jos on suomenkielistä ohjelmaa. Ei kiinnosta urheilu eikä musiikkiohjelmat. Ajankohtaisohjelmat kiinnostaa. Hän tietää Hormusinsalmen tapahtumat, vaikka ei tiedä yleensä, kuka minä olen. 

Ennen tykkäsi tiskaamisesta, mutta en halua enää antaa tiskata, kun hana jäi pari kertaa täysillä auki. Taloyhtiön viemäri ei vedä niin paljon kuin hanasta täysillä tulee. (On rassattu täysin auki viemäri.) Nyt sitten ainoa työ hänellä on pieni pyykin ripustelu. Vien telineen ja pyykit hänen tuolinsa viereen. 

Kuten joku kirjoitti, raskainta tässä on kokoaikainen vahtiminen ja etenkin yöaikainen vahtiminen. 

Mielestäni kuitenkin sänkyyn hoitaminen olisi vieläkin raskaampaa. Nyt pääsee sentään autettuna potalle ja olohuoneeseen telkkaria katsomaan. Miten sängyssä pesukaan onnistuisi. 

Ap

Miten olisi, jos tiskaisi vadissa, tai voisko vedentuloa rajoittaa viemärin vetoon sopivaksi vaikka pääsulkua säätämällä. Voisit kokeilla myös vaatteiden paikkaamista, siis joku tarpeeton hame tai pusero ja sitten tilkku vaikka tyynyliinasta, iso parsineula ja karhulangan tapaista värikästä lankaa. Entä ruokaluvälineiden kiillotus? Postikorttien askartelu, vaikka niitä kortteja ei ikinä mihinkään tarvittaisi

Vierailija
167/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ehkä ymmärrä, kuinka hyvin sinulla on asiat. Sinun ei tarvitse huolestua karkailevasta ja kovasti touhuilevasta dementikosta, joka saa joka päivä jotain vahinkoa aikaan.

Mikä saa minut epäilemään asiaa provoksi?

Pari kohtaa on sellaista, joka ei täsmää tarinaan. Miten voi muistaa uudet asiat, kun yleensä nimenomaan episodimuisti on huono? Mikä diagnoosi hänellä on? Entä miten voi haalautua rollaattoreineen keittämään vettä?

Vierailija
168/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jotain halpoja erivärisiä helmiä, klemmareita tms. ja laita ne sekaisin johonkin vatiin ja pyydä laittamaan eri värit omiin purkkeihin. Sitten sekoitat ne seuraavana päivänä uudelleen ja pyydät samaa silloin. Ei tule sotkua ja saa tehdä jotain mukatärkeää.

Vierailija
169/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meistä ole apua ap:lle, hän dissaa jokaisen idean. Luulen, että ap haluaisi laittaa omaisensa hoitoon, mutta ei vielä pysty siihen, haluaa sinnitellä.

Kannattaa ottaa huomioon se, että jos ei saa öisin nukuttua, täytyy olla kaksi hoitajaa, jotka vuorottelevat. Ei hoitokodissakaan kukaan tee kolmea vuoroa koko ajan.

Yritän kyllä nukkua öisin sen verran kun pystyn. 

Herään sitten, jos kuulen jotain. 

Tuo todennäköisesti johtaa siihen, että alat saada raivareita ja kohdella omaistasi epäystävällisesti. Unen puute myös aika nopeasti saa aikaan masennusta. Olet itsekin jo aika vanha, jaksaminen ei ole samaa kuin nuoremmilla.

Mikä on motiivisi siihen, että haluat olla omaishoitaja? Ainakin siihen intervallihoitoon kannattaisi vanhuksesi päästä, saisit levätä ja omaisesi vaihtelua. Hän tuntuu olevan vielä sairauden siinä vaiheessa, että voisi hyötyä siitä.

Pelkään itsekin, että saatan vielä raivostua hoidettavaa kohtaan, jos väsyn lisää. Syytönhän hän on. 

Intervallissa oli vuosia sitten kokeeksi. Ei viihtynyt lainkaan. Nökötti huoneessaan. Pakko hakea takaisin. Silloin ei ollut muistisairauttakaan vielä. Oli vaan nuo heikot nivelet. 

Ap

Miksi sieltä oli pakko hakea pois?

Olisi tullut muuten taksilla. Ei viihtynyt ollenkaan. 

se oli silloin. nyt muistisairaus n pahentunut, jos hän joutuisi samaan paikkaan vähäksi aikaa, ei välttämättä edes muista, että on ollut siellä ennenkin.  

Vierailija
170/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on selvästi itse jo niin väsynyt että on aivan liian ylivarovainen ja koittaa pitää vanhusta pumpulissa ja kuten joku jo sanoikin, koittaa torpata joka ainoan ehdotetun aktiviteetin lähinnä sillä perusteella ettei nyt vaan sattuisi mitään ja ettei vanhus ainakaan aktivoituisi toimimaan omatoimisesti saaden jotain vahinkoa aikaan.

No, hän on aina ollut erittäin touhukas ja aikaansaapa. Innokas opettelemaan kaikkea uutta yms. Siksi yritän hieman hidastaa sitä touhuilua keskittämällä sitä mahdollisimman vähäongelmaisiin tekemisiin. 

Yritän välttää vaaroja, totta kai. Terävät keittiöveitset vein pois jo vuosia sitten, kun käytti huononäköisenä niitä kovin huolettomasti. 

Ap

tuolla reseptilä nopeutat hänen muistisairautensa etenemistä ja tuot itsellesi lisää hommia. 

Anna tehdä mitä haluaa tehdä. hän on muistisairas. jos saa nyt idean lähteä tekemään pullataikinaa, niin se voi unohtua matkalla keittiöön, jos ei unohdu, niin se voi unohtua pullan nostatusvaiheessa. Jos e niin hyvä niin, sai ainakin jotain vaihtelua arkeensa. vanhukselle kaikki fyysinen aktiviteeti auttaa. Sekä häntä itseään, että hoitajia, koska vanhus voi sitten vaikka itse nousta sängystä ja siirtyä pyörätuoliin, tai jopa kävellä itse vessaan tai kylppäriin. yysistä toimintakykyä kannattaa tukea siis hyvissä ajoin, kauan ennen tilannetta, kun on täysin toisten avustettavana. 

jos sinä kuitenkin siellä samassa tilassa hänen anssaa olet, niin mikä idea siinä on, että sinä itse koitat suoriutua keitiöhommista niin nopeasti kuin suinkin. Anna äitisi tehdä mtä haluaa, istu  itse pöydän ääressä ja käy siinä samalla läpi vaikka niitä posteja. 

Vierailija
171/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisittekö ottamaan vaikka kissan? Vanhus voisi sitä seurailla ja rapsutella.

Vierailija
172/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juota känniin...nukkuu sammuksissa ja on hiljaa,ei tuota ylimääräistä vaivaa..

Vierailija
173/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten olisi, jos tiskaisi vadissa, tai voisko vedentuloa rajoittaa viemärin vetoon sopivaksi vaikka pääsulkua säätämällä. Voisit kokeilla myös vaatteiden paikkaamista, siis joku tarpeeton hame tai pusero ja sitten tilkku vaikka tyynyliinasta, iso parsineula ja karhulangan tapaista värikästä lankaa. Entä ruokaluvälineiden kiillotus? Postikorttien askartelu, vaikka niitä kortteja ei ikinä mihinkään tarvittaisi

Tiskiasiaan voisi auttaa uudentyyppinen, vettä säästävä hana.

Niiden perus maksimivirtaus ei ole kovin suuri.

Vierailija
174/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan sen aina perkaamaan ryytimaata yms. Ei muista sellaisia koskaan tehneensäkään. Eikä se valita niin kuin tuo teini jolle pitäisi vielä maksakin. Siten ehdin hyvin itse purjehtiman tai Rotary-golfiin.

Vierailija
175/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan sen aina perkaamaan ryytimaata yms. Ei muista sellaisia koskaan tehneensäkään. Eikä se valita niin kuin tuo teini jolle pitäisi vielä maksakin. Siten ehdin hyvin itse purjehtiman tai Rotary-golfiin.

Mitähän ryytimaassa kasvaa sen jälkeen kun muistisairas on sen perannut. Muistisairaalle annrtaan korkeintaan joku joutomaa perattavaksi.

Vierailija
176/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tiskiasiaan voisi auttaa uudentyyppinen, vettä säästävä hana.

Niiden perus maksimivirtaus ei ole kovin suuri.

Jo olemassa olevaan hanaan saa vedensäästösuuttimia. Esim.

https://www.k-rauta.fi/tuote/poresuutin-prof-m24x1-ulkokierre-45lmin-ve…

Tuosta tulee minuutissa ulos 4,5l vettä, kun tavissuuttimesta tulee 10-15l.

Vierailija
177/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvanukke hoidettavaksi, jos on ollut sellainen, jolle lapset on tärkeitä. 

Vierailija
178/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on selvästi itse jo niin väsynyt että on aivan liian ylivarovainen ja koittaa pitää vanhusta pumpulissa ja kuten joku jo sanoikin, koittaa torpata joka ainoan ehdotetun aktiviteetin lähinnä sillä perusteella ettei nyt vaan sattuisi mitään ja ettei vanhus ainakaan aktivoituisi toimimaan omatoimisesti saaden jotain vahinkoa aikaan.

No, hän on aina ollut erittäin touhukas ja aikaansaapa. Innokas opettelemaan kaikkea uutta yms. Siksi yritän hieman hidastaa sitä touhuilua keskittämällä sitä mahdollisimman vähäongelmaisiin tekemisiin. 

Yritän välttää vaaroja, totta kai. Terävät keittiöveitset vein pois jo vuosia sitten, kun käytti huononäköisenä niitä kovin huolettomasti. 

Ap

tuolla reseptilä nopeutat hänen muistisairautensa etenemistä ja tuot itsellesi lisää hommia. 

Anna tehdä mitä haluaa tehdä. hän on muistisairas. jos saa nyt idean lähteä tekemään pullataikinaa, niin se voi unohtua matkalla keittiöön, jos ei unohdu, niin se voi unohtua pullan nostatusvaiheessa. Jos e niin hyvä niin, sai ainakin jotain vaihtelua arkeensa. vanhukselle kaikki fyysinen aktiviteeti auttaa. Sekä häntä itseään, että hoitajia, koska vanhus voi sitten vaikka itse nousta sängystä ja siirtyä pyörätuoliin, tai jopa kävellä itse vessaan tai kylppäriin. yysistä toimintakykyä kannattaa tukea siis hyvissä ajoin, kauan ennen tilannetta, kun on täysin toisten avustettavana. 

jos sinä kuitenkin siellä samassa tilassa hänen anssaa olet, niin mikä idea siinä on, että sinä itse koitat suoriutua keitiöhommista niin nopeasti kuin suinkin. Anna äitisi tehdä mtä haluaa, istu  itse pöydän ääressä ja käy siinä samalla läpi vaikka niitä posteja. 

Eiköhän se tuossa vaiheessa ole ihan sama kuinka nopeasti muistisairaus etenee. Mitä nopeammin oikrastaan sen parempi.

Monestihan se muistisairauden hoitokin lopetetaan kokonaan kun muistisairaus on edennyt niin pitkälle että yksin ei enää pärjää.

Vierailija
179/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eiköhän se tuossa vaiheessa ole ihan sama kuinka nopeasti muistisairaus etenee. Mitä nopeammin oikrastaan sen parempi.

Monestihan se muistisairauden hoitokin lopetetaan kokonaan kun muistisairaus on edennyt niin pitkälle että yksin ei enää pärjää.

ei ole ok alkaa hoitaa vanhusta sänkypotilaaksi vain siksi ettei itse häntä jaksa hoitaa. se on pahoinpitelyä ja huonoa hoitoa. Silloin pitää itse ottaa yhteyttä terveydenhoitoon ja sanoa ettei jaksa enää hoitaa ja alkaa heidän kanssaan pohtimaan millaista lisäapua voisi saada. 

Vierailija
180/230 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meistä ole apua ap:lle, hän dissaa jokaisen idean. Luulen, että ap haluaisi laittaa omaisensa hoitoon, mutta ei vielä pysty siihen, haluaa sinnitellä.

Kannattaa ottaa huomioon se, että jos ei saa öisin nukuttua, täytyy olla kaksi hoitajaa, jotka vuorottelevat. Ei hoitokodissakaan kukaan tee kolmea vuoroa koko ajan.

Yritän kyllä nukkua öisin sen verran kun pystyn. 

Herään sitten, jos kuulen jotain. 

Tuo todennäköisesti johtaa siihen, että alat saada raivareita ja kohdella omaistasi epäystävällisesti. Unen puute myös aika nopeasti saa aikaan masennusta. Olet itsekin jo aika vanha, jaksaminen ei ole samaa kuin nuoremmilla.

Mikä on motiivisi siihen, että haluat olla omaishoitaja? Ainakin siihen intervallihoitoon kannattaisi vanhuksesi päästä, saisit levätä ja omaisesi vaihtelua. Hän tuntuu olevan vielä sairauden siinä vaiheessa, että voisi hyötyä siitä.

Pelkään itsekin, että saatan vielä raivostua hoidettavaa kohtaan, jos väsyn lisää. Syytönhän hän on. 

Intervallissa oli vuosia sitten kokeeksi. Ei viihtynyt lainkaan. Nökötti huoneessaan. Pakko hakea takaisin. Silloin ei ollut muistisairauttakaan vielä. Oli vaan nuo heikot nivelet. 

Ap

Miksi sieltä oli pakko hakea pois?

Olisi tullut muuten taksilla. Ei viihtynyt ollenkaan. 

Puhelin pois kokonaan.

Nyt se on otettukin vahdittavaksi ja annetaan vain, kun katson, mihin soittaa. 

Tuolloin oli vielä puhelin käytössään. 

Ja kaipa hän joltain lainaisi. Osaa soittaa numerotiedusteluun. 

Ei ne taksit yleensä tule hoitokotiin jos sieltä ei hoitaja sitä taksia soita. Kuulostaa lähinnä siltä että et vain halunnut pitää häntä intervallissa ei kyllä vielä ole tullut vastaa että olisi ollut pakko hakea pois.

Mutta jatka selittelyjäsi.

Haastatko jonkinlaista riitaa. Itänaapurin provo?

Hän ei silloin ollut muistisairas. Oli vaan kävelyongelmia ja nivelongelmia muuallakin ja tarvitsisi jo silloin apua moneen asiaan. Oli jo ahdistuneisuutta ja masennusta tuolloin. Ei olisi ollut hänelle hyväksi pakottaa olemaan paikassa, jossa ei alkuunkaan viihtynyt. Puolisonsa oli tuolloin omaishoitajana kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän