Pakollista harjoittelua ei saa tehtyä -> ei valmistu. Pitäisi olla laki, että koulu hommaa harjoittelupaikan.
Tällä tavalla opiskelemaan ei otettaisi liikaa väkeä, jotka ei tule työllistymään.
("Tulossa oleva työvoimapula" ei ole totta.)
Tiedän monia, jotka on lukeneet amiksessa tai ammattikorkeakoulussa kaiken teoreettisen, mutta eivät saa harjoittelupaikkaa ja eivät valmistu.
Siis esim insinöörejä, sähkömiehiä jne.
Tietenkin oppilas itse hakisi ensin harjoittelupaikkaa, mutta koulun pitäisi olla harjoittelupaikan takuumiehenä, jollei oppilas löydä mitään.
Kommentit (49)
Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen opiskelijat suorittavat pakollisen harjoittelun kurssin TKT20007 Ohjelmistoprojekti yhteydessä. Kymmenen opintopisteen laajuisella kurssilla opiskelijat toteuttavat ryhmätöinä projektin asiakkaiden määritelmien pohjalta. Jos saman kokemuksen on hankkinut "oikeissa töissä", suorituksen voi hyväksi lukea.
Mielestäni erinomainen järjestely. Kaikki voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä harjoittelun voisi korvata sillä että koulu perustaisi firman joka sitten myy edullisesti oppilastöitä harjoittelijoiden tekemänä eteenpäin.
Mutta eiköhän tähänkin sääntö Suomessa joku pykälä löydy mikä kieltää ettei koulu saa olla samalla markkinalla muiden kanssa ja polkea hintoja..
Sinulla kuulostaa olevan bisnes idea. Mikset perustaisi firmaa itse ja anna koulun keskittyä omaan tehtäväänsä?
Koska minulla on oma työni, ja se ei ole Suomen koulutuslaitoksen pelastaminen. Lisäksi, tällainen yhteiskunnallinen toimija ei voi tavoitella liikevoittoa vaan sen pitää ikäänkuin toimia plus miinus nolla ajatuksella, eli sillä ei edes rahoiksi lyö. Sori siitä.
Miksei se voisi tavoitella voittoa?
Koska sääntösuomi.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen opiskelijat suorittavat pakollisen harjoittelun kurssin TKT20007 Ohjelmistoprojekti yhteydessä. Kymmenen opintopisteen laajuisella kurssilla opiskelijat toteuttavat ryhmätöinä projektin asiakkaiden määritelmien pohjalta. Jos saman kokemuksen on hankkinut "oikeissa töissä", suorituksen voi hyväksi lukea.
Mielestäni erinomainen järjestely. Kaikki voittaa.
Helsingin yliopisto sentään on muita ammattikorkeakouluja paljon edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että koulu voisi tehdä sopimuksen työnantajien ja firmojen kanssa. Näillä yrityksillä olisi sitten jatkuvasti harjoittelijoita kouluista, joiden kanssa niillä on sopimus. Tai sitten perustettaisiin firmoja joiden yksi tarkoitus olisi tuottaa riittävä määrä harjoittelupaikkoja.
Eli pyörä pitäisi keksiä ns uudestaan, sillä meillä nollarilla oli tällaisia yhteistyökumppaneita joihin sovittiin harjoittelijoita jatkuvasti, ne jotka löysi harjoittelupaikan itse, saivat toki sinne mennä. Nämä yhteistyökumppanit lahjoittivat jopa luokkaretkirahastoomme, tämä siis ammattiopistossa opiskellessamme.
Entä ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen pakollinen harjoittelu?
No eikö kannattaisi soveltaa samaa ihan koulutusasteesta riippumatta. Luulisi olevan kultakimpaleita firmoille tuollaiset, selvästi fiksut harjoittelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä harjoittelun voisi korvata sillä että koulu perustaisi firman joka sitten myy edullisesti oppilastöitä harjoittelijoiden tekemänä eteenpäin.
Mutta eiköhän tähänkin sääntö Suomessa joku pykälä löydy mikä kieltää ettei koulu saa olla samalla markkinalla muiden kanssa ja polkea hintoja..
Heh, ottakaa asioista ennen kuin länkytätte. Esim ammattikouluista saa ostaa tuotteita, sekä palveluita, esim auton korjausta, ravintolatuotteita, ja metallipuolen osia, yms.
Juuri näin. Autopuolella huollettiin ja korjattiin autoja, tehtiin peltitöitä ym.
Metallipuolella kunnostettiin maatalouskoneita ja tehtiin osia hajonneitten tilalle,
sorvattiin linja- ja kuorma-autojen jarrurumpuja, tehtiin akseleita ja hihnapyöriä milloin mihinkin
koneeseen.
Rakennuspuolen pojat teki vuosittain yhden omakotitalon.
Suurtalouden peruslinjan ja keittäjäpuolen tytöt valmisti päivittäin ruuat oppilaille ja henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ottakaa asioista ennen kuin länkytätte. Esim ammattikouluista saa ostaa tuotteita, sekä palveluita, esim auton korjausta, ravintolatuotteita, ja metallipuolen osia, yms.
Juuri näin. Autopuolella huollettiin ja korjattiin autoja, tehtiin peltitöitä ym.
Metallipuolella kunnostettiin maatalouskoneita ja tehtiin osia hajonneitten tilalle,
sorvattiin linja- ja kuorma-autojen jarrurumpuja, tehtiin akseleita ja hihnapyöriä milloin mihinkin
koneeseen.
Rakennuspuolen pojat teki vuosittain yhden omakotitalon.
Suurtalouden peruslinjan ja keittäjäpuolen tytöt valmisti päivittäin ruuat oppilaille ja henkilökunnalle.
Teetin ammattikoulussa aikoinaan uunin sisäluukun. Se valettiin mittojen mukaan valuraudasta.
Pakkoharjoittelu on vain suomen yliopistoissa:...
Yhdysvallat kalliit opintomaksut, mutta harjoittelu ei ole pakollinen osa tutkintoa (vaikka käytännössä välttämätön työllistymisen kannalta). Iso-Britannia korkeat maksut, mutta monilla aloilla tarjolla "placement year" eli välivuosi työelämässä. Opilaitos järjestää
Saksa tunnetaan "dual system" -mallista, jossa opiskelijat yhdistävät opinnot ja työharjoittelun. Käytännön kokemus on vahvasti sisäänrakennettu.
apani ja Etelä-Korea yliopiston vuosimaksu on vain 1 500–3 800 €, eli sitä ei ole tehty arvottamaan ihmisiä. Harjoittelu ei ole aina osa tutkintoa, mutta valmistumisen jälkeen rekrytointiprosessit painottavat vahvasti työharjoittelukokemusta. Mutta ne siis voivat kumminkin valmistua.
Lue nyt: https:// toteemi piste blogspot piste com viiva 2025 viiva 11 viiva keskeytykset-harjoittelupakko-ja-pisa piste html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu siihen aikuistumiseen että opettelee itse huolehtimaan asioistaan. Tukea tietysti saa kun sitä pyytää.
Ei nuo mun tuntemat ole saaneet mitään tukea siihen, että löytäisit vaadittavan harjoittelupaikan. Yrittäneet ovat valtavasti hakea.
(Tekevät sitten jotain hanttihommia saadakseen rahaa, kun eivät oman alansa harjoittelupaikkaa saa.)
Ap
Jännä juttu. Kouluilla on aika iso insentiivi saada opiskelijat valmistumaan.
Entä ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen pakollinen harjoittelu?