Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakollista harjoittelua ei saa tehtyä -> ei valmistu. Pitäisi olla laki, että koulu hommaa harjoittelupaikan.

Vierailija
18.04.2026 |

Tällä tavalla opiskelemaan ei otettaisi liikaa väkeä, jotka ei tule työllistymään. 

("Tulossa oleva työvoimapula" ei ole totta.)

Tiedän monia, jotka on lukeneet amiksessa tai ammattikorkeakoulussa kaiken teoreettisen, mutta eivät saa harjoittelupaikkaa ja eivät valmistu. 

Siis esim insinöörejä, sähkömiehiä jne. 

Tietenkin oppilas itse hakisi ensin harjoittelupaikkaa, mutta koulun pitäisi olla harjoittelupaikan takuumiehenä, jollei oppilas löydä mitään. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, tai että harjoittelun saisi sitten kuitattua jollain muulla tavalla, jos/kun harjoittelupaikkaa ei vaan kertakaikkiaan saa.

Oman esikoiseni valmistuminen siirtyi yli 2 vuodella tämän takia. Kysyi varmaan 150 paikasta, ympäri Suomeakin sillä ajatuksella että yöpyy sukulaisen, kaverin tms luona harjoittelun ajan, mutta ei. Vasta kun alkoi hakea paikkoja Helsingistä, tärppäsi. Vaati muuton, mutta valmistumisensa jälkeen sai siellä myös jatkaa. Iso kansainvälinen firma.

Vierailija
22/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä harjoittelun voisi korvata sillä että koulu perustaisi firman joka sitten myy edullisesti oppilastöitä harjoittelijoiden tekemänä eteenpäin.

Mutta eiköhän tähänkin sääntö Suomessa joku pykälä löydy mikä kieltää ettei koulu saa olla samalla markkinalla muiden kanssa ja polkea hintoja..

Heh, ottakaa asioista ennen kuin länkytätte. Esim ammattikouluista saa ostaa tuotteita, sekä palveluita, esim auton korjausta, ravintolatuotteita, ja metallipuolen osia, yms. 

No, insinööreiksi yrittäville ei ole mitään vastaavaa. Mistä heille harjoittelua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä nyt niin vaikeaa on? MInä olin ehtinyt olla AMK:ssa ehkä pari kuukautta kun kysyin kesätöitä yhdestä firmasta. Aloitin siis tammikuussa. Menin siis kesäksi sinne töihin ja sitten syksyllä ne kysy, että voisinko jatkaa osa-aikaisena opiskelun ohessa? Joo, tottakai. Seuraavana kesänä tein siellä harjoittelun palkallisena. Valmistumisen jälkeenkin olin siellä vielä useamman vuoden. 

Olkaa aktiivisia, kyselkää, älkää vaan pyöritelkö peukaloita.

Vierailija
24/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä harjoittelun voisi korvata sillä että koulu perustaisi firman joka sitten myy edullisesti oppilastöitä harjoittelijoiden tekemänä eteenpäin.

Mutta eiköhän tähänkin sääntö Suomessa joku pykälä löydy mikä kieltää ettei koulu saa olla samalla markkinalla muiden kanssa ja polkea hintoja..

Heh, ottakaa asioista ennen kuin länkytätte. Esim ammattikouluista saa ostaa tuotteita, sekä palveluita, esim auton korjausta, ravintolatuotteita, ja metallipuolen osia, yms. 

Ok, viimeksi kun kysyin läheisestä ammattioppilaitoksesta missä koulutetaan maalareita ja autopeltiseppiä, että tekisikö ne mun harrasteautoon peltitöitä ja maalaushommia (budjetilla noin max 8000€), niin sanoivat ettei tee sellaisia ollenkaan koska siinä menee aikaa ja siitä on vaivaa. 

Vierailija
25/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, insinööreiksi yrittäville ei ole mitään vastaavaa. Mistä heille harjoittelua?

Ylikoulutus on vittumainen juttu. Osa tästä porukasta on hakeutunut johonkin ammatilliseen oppilaitokseen, kun ne taivaanportit eivät avautuneet.#koulutusinflaatio

Vierailija
26/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmistoalalla pitäisi olla mahdollista korvata perinteinek työharjoittelu jollain omalla projektilla tai näytöllä että tekee tietyn määrän tunteja päivässä johonkin oikeaan ohjelmistoprojektiin. Työ on työtä vaikka ei tekisi sitä jollekin yritykselle.

Vierailija
27/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ostettiin ammattikoululaisten rakentama talo. 

Yks ammattikoululainen, Jani, rakensi mun sisään vauvan ja tarjosi siiderit vielä tekoaikaan. N21

Vierailija
28/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä nyt niin vaikeaa on? MInä olin ehtinyt olla AMK:ssa ehkä pari kuukautta kun kysyin kesätöitä yhdestä firmasta. Aloitin siis tammikuussa. Menin siis kesäksi sinne töihin ja sitten syksyllä ne kysy, että voisinko jatkaa osa-aikaisena opiskelun ohessa? Joo, tottakai. Seuraavana kesänä tein siellä harjoittelun palkallisena. Valmistumisen jälkeenkin olin siellä vielä useamman vuoden. 

Olkaa aktiivisia, kyselkää, älkää vaan pyöritelkö peukaloita.

Kyllä nämä nuoret ovat hakeneet töitä todella paljon. 

Ajat ovat muuttuneet. Itse sain harjoittelupaikan heti ensimmäisestä, josta kävin kysymässä. Olen insinööri. Ei kellään muullakaan tuolloin ollut ongelmia. 

(Yks työntekijä kyllä silloin sanoi minulle, että nyt saa helposti harjoittelupaikkoja, mutta oli välillä vuosia, kun ei sinnekään otettu ainuttakaan. Ihmettelin hetken enkä tajunnut, että tuollaiset ajat palaavat.)

Ap

Vierailija
29/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylikoulutus on vittumainen juttu. Osa tästä porukasta on hakeutunut johonkin ammatilliseen oppilaitokseen, kun ne taivaanportit eivät avautuneet.#koulutusinflaatio

On selvää, että korkeakoulututkinnolla ei ole sellaista arvoa kuin ennen. Tämä on oikea ongelma, mutta myös luonnollinen kehitys. Luonnollinen kehitys tarkoittaa, että kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee. Insinöörejä pidettiin hyvin kouluttautuneena ja tarpeellisina 1990-luvulla, mutta nykyään se ei riitä oikein mihinkään. Kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on kovaa.

Vierailija
30/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin harjoittelupaikkaa 5 kk ja lähetin noin 30 hakemusta sekä aukioleviin harjoittelupaikkoihin, että avoimia harjoitteluhakemuksia. Avoin hakemus tärppäsi.

Vierailija
31/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut harjoittelupaikkaa, joten perustin kevytyrityksen ja rakennutin sen nimissä itselleni omakotitalon. Kelpasi amkssa harjoitteluksi ja oppariksi. Ei saa jäädä tuleen makaamaan, vaan pitää keksiä vaihtoehtoisia ratkaisuja, jos ei vakiomuotoiset toimintatavat toimi.

T. Rak.ins

Vierailija
32/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: jollei harjoittelupaikkoja ole riittävästi, niin mahtaako valmistuttua alan töitäkään olla?

Pitäisi vähentää opiskelijoiden sisäänottoa. 

Vierailija
33/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut harjoittelupaikkaa, joten perustin kevytyrityksen ja rakennutin sen nimissä itselleni omakotitalon. Kelpasi amkssa harjoitteluksi ja oppariksi. Ei saa jäädä tuleen makaamaan, vaan pitää keksiä vaihtoehtoisia ratkaisuja, jos ei vakiomuotoiset toimintatavat toimi.

T. Rak.ins

Hatunnoston arvoista toimintaa. Pisteet kotiin!

Vierailija
34/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan sitä, että oppilaitos takaa harjoittelun oppilailleen (kaikilla opintotasoilla).

Muutoin opiskelupaikat ottaa liikaa väkeä sisään, koska saavat siitä rahaa. (Tosin vain valmistuneista, eli sahaavat omaa oksaansa.)

Vierailija
35/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, ihan hullua et tutkinnon suorittaminen voi kaatua siihen, että ei saa harjoittelupaikkaa. Se harjoittelu pitäisi olla korvattavissa tai sitten oppilaitoksen pitäisi taata harjoittelupaikka. 

Vierailija
36/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla kuulostaa olevan bisnes idea. Mikset perustaisi firmaa itse ja anna koulun keskittyä omaan tehtäväänsä?

Koska minulla on oma työni, ja se ei ole Suomen koulutuslaitoksen pelastaminen. Lisäksi, tällainen yhteiskunnallinen toimija ei voi tavoitella liikevoittoa vaan sen pitää ikäänkuin toimia plus miinus nolla ajatuksella, eli sillä ei edes rahoiksi lyö. Sori siitä.

Miksei se voisi tavoitella voittoa? 

Vierailija
37/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alas pakko lait, mitä jos poistettais laki pakollisesta harjoittelusta.

Amiksenhan on pakko hankkia harjoittelu paikan opiskelijoille jo nyt

Vierailija
38/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä yrityksessä, jossa on päätetty, ettei harjoittelijoita enää oteta. Harjoittelunohjaajalle ihan kohtuuton tilanne, kun pitäisi kasvattaa ja terapoida nuorta. 

Vierailija
39/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, viimeksi kun kysyin läheisestä ammattioppilaitoksesta missä koulutetaan maalareita ja autopeltiseppiä, että tekisikö ne mun harrasteautoon peltitöitä ja maalaushommia (budjetilla noin max 8000€), niin sanoivat ettei tee sellaisia ollenkaan koska siinä menee aikaa ja siitä on vaivaa. 

Tämä on totta. Tiedän parikin koulua, jossa tällaiset auto- ja raksapuolen palvelut on lopetettu vuoden sisällä kokonaan. Aiemmin vaihtoivat renkaita, tekivät pieniä korjauksia ja peltitöitä, raksapuolella tekivät leikkimökkejä, korjauksia, terasseja, jne. Itsekin teetin ison pihaportin raksapuolella ja hyvä tuli. 

Mutta nyt tämä on lopetettu.

Vierailija
40/49 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että koulu voisi tehdä sopimuksen työnantajien ja firmojen kanssa. Näillä yrityksillä olisi sitten jatkuvasti harjoittelijoita kouluista, joiden kanssa niillä on sopimus. Tai sitten perustettaisiin firmoja joiden yksi tarkoitus olisi tuottaa riittävä määrä harjoittelupaikkoja.

Eli pyörä pitäisi keksiä ns uudestaan, sillä meillä nollarilla oli tällaisia yhteistyökumppaneita joihin sovittiin harjoittelijoita jatkuvasti, ne jotka löysi harjoittelupaikan itse, saivat toki sinne mennä. Nämä yhteistyökumppanit lahjoittivat jopa luokkaretkirahastoomme, tämä siis ammattiopistossa opiskellessamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi