Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotukea tarvitsevien määrä jyrkässä kasvussa

Vierailija
18.04.2026 |

Kokoomus Orpon porvarihallituksen leikkausten takia. Lähde Ylen uutisten kotimaan osion nettisivu.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itekin tarttisin mutta kun en vaan saa. Kituutan 595 eurolla kuukaudessa.

No kun se toimeentuloon välttämätän määrä on juuri tuo vajaa 500. Vaikka eihön se ole, koska asumistukea ja toimeentulotukea on leikattu, eli käteen jäävä summa on n. 495 €/kk.

En tajunnut tästä mitään. Kyllä mulle jää asumis- ja terveyskulujen jälkeen 578,43 euroa, siihen ei asumistuen leikkaus vaikuta millään tavalla.

sulle voi jäädä, kaikille ei jää. Kela hyväksy aikaisemmin minulla 2 reseptilääkettä, enää ei eli joudun ne ostamaan sitten itse. Ja on muutakin. 

Tuossa aiemmin väitettiin, että käteen jäävä summa olisi lähtökohtaisesti alle 500 euroa.

Pyydä lääkäriä vaihtamaan lääke toiseen valmisteeseen, niin ei tarvitse itse maksaa. Harva lääke on sellainen, jota ei toimeentulotuessa hyväksytä, joten on sangen erikoista, että sulle on sattunut niitä kaksin kappalein. 

Vierailija
62/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeentulotukea saavien määrän kasvun selittää Marinin hallituksen päätös sallia opiskelijoiden perheiden tuonti Suomeen. Suomalaisten köyhien määrä on vähentynyt yli 90 tuhannella, mutta vastaavasti maahan on tullut 120 tuhatta köyhää maahanmuuttajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt on kokoomusta äänestävä espoolainen nousukas diplomi-insinööri iloinen kun on tuotettu lisää ihmisiä joita katsella alaspäin. 

Kuinka musta tuntuu että asetelma on toisinpäin. Köyhä vassari on kateellinen ahkeralle, koulutetulle ja varakkaalle kansalaiselle

Luuletko sinä surkea sääliö, että eliitti välittää sinun koulutuksestasi ja ahkeruudestasi hevon p*skaakaan? Ja että olisit jotenkin korvaamaton? Sinä olet 99,9% todennäköisyydellä lähempänä koditonta kuin ökyrikasta. Silti sinä hännystelet ja mielistelet mieluummin ökyrikkaita, koska olet täysin egosi vietävissä. Alkeellinen eläin, jolle kaikkea syvempää inhimillisyyttä ja lämpöä tärkeämpää on se, että MINÄ olen laumassa korkeammalla. Juuri tällä mekanismilla sinua käytetään hyväksi. Odota viisi vuotta.

älähän hermostu nyt, muista verenpaine. Mene vaikka ulos keräämään pulloja. 

Vierailija
64/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömien tulot lasketaan toimeentulotukeen kertoimella 21,5- eli kun työttömyyskorvauusta maksetaan 20 päivältä kuukaudessa, tulot lasketaan 50 euroa suuremmiksi kuin oikeasti jää käteen. Asumistuessa tulot (työttömyyskorvaus) lasketaan bruttona- ei siis käteen jääv 595 € vaan 700 jotain.

Jo sosiaalitukien myöntämisperusteissa ja laskelmissa on sisäänrakennettu leikkuri olemassa ilman erillisiä leikkauksiakin.

Vierailija
65/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun se toimeentuloon välttämätän määrä on juuri tuo vajaa 500. Vaikka eihön se ole, koska asumistukea ja toimeentulotukea on leikattu, eli käteen jäävä summa on n. 495 €/kk.

En tajunnut tästä mitään. Kyllä mulle jää asumis- ja terveyskulujen jälkeen 578,43 euroa, siihen ei asumistuen leikkaus vaikuta millään tavalla.

sulle voi jäädä, kaikille ei jää. Kela hyväksy aikaisemmin minulla 2 reseptilääkettä, enää ei eli joudun ne ostamaan sitten itse. Ja on muutakin. 

Tuossa aiemmin väitettiin, että käteen jäävä summa olisi lähtökohtaisesti alle 500 euroa.

Pyydä lääkäriä vaihtamaan lääke toiseen valmisteeseen, niin ei tarvitse itse maksaa. Harva lääke on sellainen, jota ei toimeentulotuessa hyväksytä, joten on sangen erikoista, että sulle on sattunut niitä kaksin kappalein. 

no kun ei ole. 

Toinen on T3 valmiste ja nyt kun tuli tää uusi kilpirauhasen vajaatoiminnan "käypä hoito", niin yhtäkkiä mulla ei olekaan tarpeeksi huonot arvot eli en saa sitä mystistä kliinisen vajaatoiminnan diagnoosia vaan tää jää subkliiniseksi. Ei niitä kiinnosta kuinka huonossa kunnossa potilas on vaan kun tsh 9,5 tai 9,3 ei riko sitä 10, niin ilman jäät. 

Toi toinen vähän sama juttu. Pitäkööt tunkkinsa. 

Vierailija
66/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin jäi minullakin tuon verran asumiskulujen jälkeen palkasta käteen. En saanut asumistukea. Itse olin ostanut kalliin asunnon. En valittanut enkä valita edelleenkään, sillä minulla oli töitä ja oma velkainen asunto eikä minun tarvinnut nöyristellä vuokranantajalle ja olla anelemassa Kelasta joka kuukausi tukia ja selittämässä tiliotteiden kera minne rahat on menneet. Olin vapaa ja olen vapaa edelleen. 

Vierailija
67/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain tämä selittyy sillä, että nykyään kehdataan vonkua sitä rahaa toisin kuinvielä muutama vuosi sitten. Ihmisillä ei ole enää mitään kunniallisia käsityksiä itsestään, vaan kaikki häpeilemättä otetaan ja haetaan. Se on varmaan se uusi valmistunut nuori työtön sukupolvi ja maahanmuuttajat, jotka tilanteen tekevät.

Itsellä kipukynnys on ehkä 300e toimeentulotuki saatavia, minkä jälkeen alentusin moisen hakemiseen, eli jos käteen jäisi viivojen jälkeen alle 300e/kk, niin sitten olisi pakko. Hyvällä arkkupakastimella pääsee pitkälle elämässä.

Vierailija
68/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain tämä selittyy sillä, että nykyään kehdataan vonkua sitä rahaa toisin kuinvielä muutama vuosi sitten. Ihmisillä ei ole enää mitään kunniallisia käsityksiä itsestään, vaan kaikki häpeilemättä otetaan ja haetaan. Se on varmaan se uusi valmistunut nuori työtön sukupolvi ja maahanmuuttajat, jotka tilanteen tekevät.

Itsellä kipukynnys on ehkä 300e toimeentulotuki saatavia, minkä jälkeen alentusin moisen hakemiseen, eli jos käteen jäisi viivojen jälkeen alle 300e/kk, niin sitten olisi pakko. Hyvällä arkkupakastimella pääsee pitkälle elämässä.

"muutama vuosi sitten"... toimeentulotuen hakemisessa ei ole ollut mitään hävettävää ainakaan 30 vuoteen.

Vierailija
69/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa yllätys, kun pienituloisten (työttömät ja opiskelijat) ja asumistukea leikattiin.

Vierailija
70/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa yllätys, kun pienituloisten (työttömät ja opiskelijat) ja asumistukea leikattiin.

Meidän hyvätuloisten asumistuet on leikattu jo alusta alkaen. 

Vierailija
71/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän hyvätuloisten asumistuet on leikattu jo alusta alkaen. 

Mihin hyvätuloinen tarvitsisi asumistukea?

Vierailija
72/72 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että jotkut perheet saavat tuet, eivät kaikki. Ja yksinasuva vähäisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi