Onko opioidien ja bentsodiatsepiinien määräminen oikeasti kielletty nykyään?
Onko opioidien ja bentsodiatsepiinien määräminen oikeasti kielletty nykyään? Eli lääkärit eivät saisi määrätä niitä enää ollenkaan?
Kommentit (86)
Ero on siinä että narkkikset haluaa niitä viihdekäyttöön. Minulla on tuolla lääkekaapissa käyttämättömänä kun pärjäsin ilman.
Ei varmaan määrätä jos on päihdetaustaa. Itse käytin oxya vuosikaudet. Vaste kun saavutettiin (pitää kasvattaa annostusta vähän kerrallaan) niin siinä sitten pysyttiin. Ja tottakai riippuvuus tulee, se pitääkin lopettaa vähän kerrassaan, pienenevin annoksin. Ei ollut ongelmia.
Vaikeampaa on saada inhaloitavaa kortisonia allergiakaudella kuin pkv lääkkeitä, vaikka työterveyslääkäri niitä aikoinaan kirjoitti. Mutta ei julkisella puolella. Nykyään vissiin pahinta myrkkyä käyttää niitä keväällä. Muta koskaan ei ole ollut ongelmia saada esim.pameja.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti on kielletty. Minulle lääkäri määräsi niitä kuin leipää, vaikka sanoin että en halua, koska niillä ei ollut mitään vaikutusta kipuun. Eikun uusi resepti. En ole enää edes hakenut apteekista.
Tramal ei itsellä vaikuttanut muuhun kuin meni nuppi sekaisin. Kieltäydyin jatkosta. Oxynormilla sitten mentiin, vuosia. Ei ongelmia, vatsan toiminnankaan kanssa. Kun pitää kuidun saannista huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kiellettyä tietenkään ole. Äitini kuoleman jälkeen tyhjensin hänen kaapeistaan esimerkiksi oksikodonia satoja kappaleita lääkekeräykseen. Olivat hänelle tarpeen ankariin kipuihin. Itse olen saanut rauhoittavaa pieniä määriä unettomuuden hoitoon, kun eivät mitkään ketipinorit ja mirtatsapiinit haittavaikutusten vuoksi sovi.
Mutta lääkärit ovat varovaisia ja varsinkin nuorimmat. Itselleni on selitetty esimerkiksi, että lääkkeitä ajautuu katukauppaan ja siksi on oltava tiukkana. Huvittaa pelkkä kuvitelma siitä, että lähtisin kulmille kaupittelemaan jotain. Sinne vain puiston puskaan piiloon ja kuiskailemaan, että pameja vai oxya?
Jostain luin, että KELA kyttää lääkäreitä näiden lääkkeiden resepteistä ja jos niitä kirjoittaa liian hövelistin niin tulee ensin huomautus ja kysely määräysperusteista. Jos jatkaa samalla linjalla eikä vastaus tyydytä KELAn norsunluutornia niin voivat ottaa pois määräysoikeudet noihin lääkkeisiin. Ja sitähän ei kukaan täysipäinen lääkäri halua, että olisi rajoitetut reseptinkirjoitusoikeudet.
Varsinkin nuoret lääkäri välttelevät näitä lääkkeitä, koska niille on teoriassa osoitettu paljon korvaavia lääkkeitä useimmissa tilanteissa, joten pitää olla painavat perustelut määrätä niitä.
Ja tuosta myynnistä ja sen mielikuvasta mikä on koominen: sinä tietenkään et mene sinne kadulle kaupustelemaan vaan diileri tekee sinulle tarjouksen ja ostaa lääkkeet pois ja hoitaa sitten jakelun omia kanaviaan. Kyllähän noita lääkkeitä ikävä kyllä paljon katukauppaan päätyy, joko ostettuna tai varastettuna.
Kaikkea voi käyttää väärin, jopa vettä. Ei se silti ole syy jättää kipuja hoitamatta - paitsi että nykyään on. Kivunhoito on Suomessa ala-arvoista. Terveyskeskuslääkärit jos eivät uskalla määrätä, niin käsien levittely ei auta, laittaisivat kipupoliklinikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kiellettyä tietenkään ole. Äitini kuoleman jälkeen tyhjensin hänen kaapeistaan esimerkiksi oksikodonia satoja kappaleita lääkekeräykseen. Olivat hänelle tarpeen ankariin kipuihin. Itse olen saanut rauhoittavaa pieniä määriä unettomuuden hoitoon, kun eivät mitkään ketipinorit ja mirtatsapiinit haittavaikutusten vuoksi sovi.
Mutta lääkärit ovat varovaisia ja varsinkin nuorimmat. Itselleni on selitetty esimerkiksi, että lääkkeitä ajautuu katukauppaan ja siksi on oltava tiukkana. Huvittaa pelkkä kuvitelma siitä, että lähtisin kulmille kaupittelemaan jotain. Sinne vain puiston puskaan piiloon ja kuiskailemaan, että pameja vai oxya?
Jostain luin, että KELA kyttää lääkäreitä näiden lääkkeiden resepteistä ja jos niitä kirjoittaa liian hövelistin niin tulee ensin huomautus ja kysely määräysperusteista. Jos jatkaa samalla linjalla eikä vastaus tyydytä KELAn norsunluutornia niin voivat ottaa pois määräysoikeudet noihin lääkkeisiin. Ja sitähän ei kukaan täysipäinen lääkäri halua, että olisi rajoitetut reseptinkirjoitusoikeudet.
Varsinkin nuoret lääkäri välttelevät näitä lääkkeitä, koska niille on teoriassa osoitettu paljon korvaavia lääkkeitä useimmissa tilanteissa, joten pitää olla painavat perustelut määrätä niitä.
Ja tuosta myynnistä ja sen mielikuvasta mikä on koominen: sinä tietenkään et mene sinne kadulle kaupustelemaan vaan diileri tekee sinulle tarjouksen ja ostaa lääkkeet pois ja hoitaa sitten jakelun omia kanaviaan. Kyllähän noita lääkkeitä ikävä kyllä paljon katukauppaan päätyy, joko ostettuna tai varastettuna.
Kaikkea voi käyttää väärin, jopa vettä. Ei se silti ole syy jättää kipuja hoitamatta - paitsi että nykyään on. Kivunhoito on Suomessa ala-arvoista. Terveyskeskuslääkärit jos eivät uskalla määrätä, niin käsien levittely ei auta, laittaisivat kipupoliklinikalle.
Ja sitäkin kytätään nykyään. Lääkärit eivät laita erikoissairaanhoitoon koska siitä saa huomauruksen, jos kirjoittaa lähetteitä "liikaa"!
Vierailija kirjoitti:
Olisko 200. aloitus palstalla samasta aiheesta?
Entäs sitten? Ei ole pakko lukea.
(En ole AP)
Bentsodiatsepiineja saa entiseen tapaan, myös jatkuvaan käyttöön. Julkisesta puolesta ei tosin tietoa, olen käyttänyt ainoastaan yksityislääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä mulla on uusittu.. vajaa kymmenen vuotta ollut käytössä. sama lääkärisuhde, se auttaa ja se, että määrät pysyneet samoina.
Sama mulla. Pyydän jokaiselta mahdolliselta lääkäriltä. Varastossa on melkoinen määr ja se on hyvä jos joskus kieltävät niin tulen toimeen. On muitakin unta ja rauhoitusta tuovia lääkkeitä. Trimipramin on yksi ja alpratsolan joita voisin tarvittaessa käyttää. Huojentavaa kun omassa kaapissa on muutama pakkaus ylimääräistä. En edes heitä lääkkeitä pois, vaan tarvittaessa on ibuprofeiinia ja arcoxiaa.
Ihmisiä johdatetaan ja pelotellaan. Myös sellaiset, joilla itsellä ei koskaan ole ollut unettomuutta. Unettomuus on kauheimpia asioita mitä on olemassa.
Kiskotko kofeiinia vai millä myrkytät itseäsi, jos et pysty nukkumaan? Vai häiritseekö katumelu? Itse en pysty nukkumaan kaupungissa ilman korvatulppia. Niiden kanssa nukuttu nyt jo 7 vuotta. Mutta varmaan aika paljon pienempi paha kuin myrkyttää itseään lääkkeillä
Nämä jotka täällä kehuu että Opamoksit ym. opioidit uusitaan vuosia tosta vaan, valehtelee! Ja nämä jotka heittää satoja oksikodoneja roskiin, tuskinpa vaan. Haluatte aiheuttaa kateutta ja mielipahaa meissä jotka aidosti kamppailemme riittämättömän kivunhoidon kärsimyksissä! Hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitäkin kytätään nykyään. Lääkärit eivät laita erikoissairaanhoitoon koska siitä saa huomauruksen, jos kirjoittaa lähetteitä "liikaa"!
Kerroin vain mistä nykyinen tilanne johtuu. En ottanut kantaa siihen onko oikein vai väärin.
Nuoret lääkärit määräävät näitä mainittuja lääkkeitä käytännössä vain sellaisille potilaille jotka ovat sairaalahoidossa. Olisi ammatillinen itsemurha saada rajoitus reseptinkirjoitusoikeuksiin jos meinaa edetä uralla yhtään mihinkään.
Jos pidempi hoitosuhde tai lääkäri on vanhempaa kaartia ja siellä uransa loppupuolella, niin sitten voi saada reseptin näille ns. vaaralliseksi katsotuille lääkkeille.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeampaa on saada inhaloitavaa kortisonia allergiakaudella kuin pkv lääkkeitä, vaikka työterveyslääkäri niitä aikoinaan kirjoitti. Mutta ei julkisella puolella. Nykyään vissiin pahinta myrkkyä käyttää niitä keväällä. Muta koskaan ei ole ollut ongelmia saada esim.pameja.
Miehellä paha astma ja kortisonia ei työterveyslääkäri suostu määräämään etänä, vaan on varattava vastaanottoaika sitä varten. Miehellä ollut paha astma alakouluikäisestä asti ja nyt hän on 50v.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka täällä kehuu että Opamoksit ym. opioidit uusitaan vuosia tosta vaan, valehtelee! Ja nämä jotka heittää satoja oksikodoneja roskiin, tuskinpa vaan. Haluatte aiheuttaa kateutta ja mielipahaa meissä jotka aidosti kamppailemme riittämättömän kivunhoidon kärsimyksissä! Hävetkää!
Minulla on ollut Oxamin käytössä 16-vuotiaasta lähtien ja nyt olen 48. Julkiselta puolelta en ole koskaan reseptiä pyytänyt, vaan hakenut sen aina yksityislääkäreiltä.
Olen ollut aina rehellinen lääkkeen käytöstä, mitään salattavaa minulla ei asian suhteen ole. Alkoholia tai muuta päihdettä en käytä lainkaan.
En ole heittänyt vainajan käyttämiä lääkkeitä roskiin, vaan vienyt ne apteekin keräyspisteeseen. Syöpään kuollut äitini sai viimeisinä elinkuukausinaan nimenomaan Oxycontinia ja kun isäni ei tajunnut ilmoittaa eteenpäin, että äiti oli sairaalassa välillä, kaikkia lääkkeitä toimitettiin hänelle myös kotiin. Olen viettänyt muutaman tovin leikkelemällä niitä päiväkohtaisia pussivirityksiä auki. Niissä nimittäin lukee äitini nimi ja syntymäaika sekä lääkkeiden nimi. Lisäksi lääkkeitä oli pahvipakkauksissa. Vein muovikassillisen lääkkeitä apteekkiin, kun ne isänikin joskus käyttämät olivat vuodelta 2020.
Kipuja pitää tietysti hoitaa tehokkaasti eikä jännittämisen, ahdistuksen, paniikkihäiriön, unettomuudenkaan jne. turhaa ole. Kumma tuo kortisoniasia, jos kyseessä on astmaatikko. Saan reseptin, jossa on aina tietty määrä Prednisolonia käytettäväksi kahden vuoden aikana niiden muiden lääkkeiden ohella. Cirrus on uusittu sekin Omakannan kautta. Mitä iloa niistä muuten on kuin oireiden lievitys?
Jatkan vielä. Toki kortisonista on haittoja, mutta kuka sitä huvikseen nielee? Menee unet ja turpoaa. Olisiko sitten syynä se, että tutkitaan, että onko se kuuri juuri nyt oikeasti tarpeen. Oma keuhkolääkärini oli jotenkin pahoillaan, kun sain kortisonista kaihin. Ei se hänen vikansa ollut. Mieluummin kaihi kuin jatkuvat astmakohtaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös oxepamia ja zopinoxia ihan terveyskeskuslääkäreiltä, kuka milloinkin uusii reseptin. En ole nähnyt lääkäriä useampaan vuoteen.
Kyllä ne mulla ainakin on jatkuvasti katkolla.
Sulla ei varmaan ole pysyväisluontoista diagnoosia, johon on omat käypä hoito -lääkkeensä. Mulla on.
Itseasiassa mulla on jopa paniikkihäiriö laitettu pysyväksi diagnoosiksi, ptsdkään ei taida parantua varsinkaan kun siihen ei ole ikinä mitään muuta hoitoa saanut ja yksi psykiatri oli sitä mieltä että ongelmat on jo kroonistuneet. Useampi lääkäri kirjannut, että lääkkeistä ei mahdollisesti ikinä pääse eroon ja tausta on niin traumatisoitunut, että niitä todella tarvitsen.
Unettomuus ongelmaa 20 vuoden ajalta. On kokeiltu sitä sun tätä. Mikään ei auta ilman haittavaikutuksia, käyn aina kiltisti lääkärillä pyydettäessä sekä yksi lääkäri tykkäsi juoksuttaa seuroissa myös.
Silti ne haluaa mut eroon niistä, edellinen psykiatri tykkäsi tosiaan katkoa niitä ja kun sodin asian puolesta,niin mut leimattiin lääke riippuvaiseksi jota hän nyt sit ilmoittamatta päätti alkaa hoitamaan "alasajolla" ja hoito oli siinä.
Sulla on käynyt hyvä tuuri, ei se tarvitse kuin lääkärin vaihdon että se voi tehdä sun elämästä entistä enemmän hl vettiä.
Vierailija kirjoitti:
Ero on siinä että narkkikset haluaa niitä viihdekäyttöön. Minulla on tuolla lääkekaapissa käyttämättömänä kun pärjäsin ilman.
Ei vaan siinä että sulla on turhia lääkkeitä. Vie apteekkiin ja ilmoita lääkärisi asiattomasta toiminnasta Valviralle.
En viitti mennä kerjäämään edes bentsoja, ostan kavereilta, saavat ylimääräistä rahaa.
Kirjoitetaanpas. Itse käytin oxycodonia 7 vuotta nivelrikkoon kunnes sain tekonivelet. Tosin terveyskeskuslääkäri sitä ei kirjoittanut, vaan oli onneksi järkevä ja lähetti minut kipupolin asiakkaaksi. Uusiminenkin tapahtui sitä kautta.