Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opioidien ja bentsodiatsepiinien määräminen oikeasti kielletty nykyään?

Vierailija
17.04.2026 |

Onko opioidien ja bentsodiatsepiinien määräminen oikeasti kielletty nykyään? Eli lääkärit eivät saisi määrätä niitä enää ollenkaan?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voi engenvaaraan asettaa.

Psyk. dg ja hoitotaho olemassa.

Lääkkeitä käytetty valvotusti 30 vuoden aikana, vuosia ajoittain välissä, ettei tarvinnut lainkaan.

Henkilön lääkkeet lopetettiin seinään "kylmä kalkkuna". Vieroitusoireet lähes vuoden. 

Sairauden oireet palanneet pahaksi.

Vierailija
22/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut bentodiatsepiinia edes psykiatrian polilta jonne minulla on usean vuoden potilassuhde.. Eipä noita taida mistään saada juuri enää.

Miten sinun vointisi nyt on? Mihin tarkoitukseen niitä käytit? Kysy muita vastaavia. 

Romahdin. Sairauslomia pätkittäin. Ei lääkitystä. En saa nukuttua. Ahdistuneisuutta ja paniikkioireita. En poistu kotoa enää kuin noin kerran viikossa. Vien roskat ja käyn kaupassa. Kulkuvälineisiin en ole pystynyt enää lainkaan  menemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi eri "pamia" ollut 15 vuotta, molemmissa lukee kannassa sairauden hoito, pysyvä lääkehoito. Kerran vuodessa käyn lääkärillä näytillä perus terkkarissa.

Vierailija
24/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että edes joku saa vaikuttavan hoidon kipuihinsa. Selkävaivoihin sain joskus Panacodia ja mielestäni se toki lievensi kipuja, mutta teki olon muuten kamalaksi, voin pahoin ja pää oli jossain kanavalla X. Veriarvoissa oli pientä vaaratonta häikkää myös, mutta en kyllä suuhuni pistä ihan suosiolla.

Vierailija
25/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi kortison tabletit  (aluksi muutama päivä 25 mg ja siitä itse laskin 10 mg ja nyt katson jos 10 mg riittää kahdeksi päiväksi ja tämä jatkuviin särkyihin. Ortopedi ei antanut kuin 20 tablettia kokeiluun, vaan omalääkäri oli viisas. Otin arcoxiaa 90 mg, ei kivut lientyneet. Ibua kolme kertaa päivässä vahvaa. Diklofenakkia 100 mg ja 3 g parasetamolia. Siis en tietenkään muuten kuin yhtä ainetta kerrallaan. Mutta ei ollut vaikutusta.

Nyt prednisolon 10 mg ja jos vielä kipuja niin novaminsulfonia 500mg. 

Saa nähdä näiden kipujuen uusiutuminen, nyt on niin hyvä olo, että teen mielelläni pihatöitä, raskaitakin.

Vierailija
26/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko 200. aloitus palstalla samasta aiheesta?

Vierailija
27/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän n. Yhden tabletin viikossa bentsoja, ja kyllä mä sain reseptin jopa etänä uusittua tk:ssa, joka ei ole kertaakaan hoitanut mua (muutto edellisen uusinnan jälkeen), mutta ensin tuli bumerangina takaisin ja pari puhelinsoittoa hoitajalle se vaati. Kerroin kaikki muut lääkkeet, joita kokeiltu, ja haitat joita tullut. Mulla tosin on taustalla mm. ssri-lääkityksestä puhjennut hypomania, ketipinorin aiheuttama kilpirauhasen vajaatoiminta, ja yksi neurokirjon dg, jonka tiimoilta Kantaan on kirjattu arjenhallinnan haasteet, joiden vuoksi ei saisi määrätä yleisesti väsyttäviä lääkkeitä kuten Ataraxia, niin siinä on kaikki yleisimmät vaihtoehtoiset lääkkeet jo poissuljettu.

Vierailija
28/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua auttoi kortison tabletit  (aluksi muutama päivä 25 mg ja siitä itse laskin 10 mg ja nyt katson jos 10 mg riittää kahdeksi päiväksi ja tämä jatkuviin särkyihin. Ortopedi ei antanut kuin 20 tablettia kokeiluun, vaan omalääkäri oli viisas. Otin arcoxiaa 90 mg, ei kivut lientyneet. Ibua kolme kertaa päivässä vahvaa. Diklofenakkia 100 mg ja 3 g parasetamolia. Siis en tietenkään muuten kuin yhtä ainetta kerrallaan. Mutta ei ollut vaikutusta.

Saa nähdä näiden kipujuen uusiutuminen, nyt on niin hyvä olo, että teen mielelläni pihatöitä, raskaitakin.

Parasetamoli on myrkkyä maksalle. 

Vierailija
29/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia pistät tämän tismalleen saman aloituksen tänne tasaisin väliajoin? Meinaatko, että joku kertoo mistä ja keltä saa tai kaupitteleeko sinulle.

Vierailija
30/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattokaa sellanen sarja kuin "Dopesick". Siinä avautu silmät mikä jenkkien opioidikriisi oli ja miksi noiden kanssa ollaan varovaisia.

Vierailija
31/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit saaneet paimenkirjeitä ja kehotuksia välttää tiettyjen lääkkeiden määräämistä.

Vierailija
32/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut bentodiatsepiinia edes psykiatrian polilta jonne minulla on usean vuoden potilassuhde.. Eipä noita taida mistään saada juuri enää.

Se johtuu siitä että olet hullu. Eihän hulluille mitään huumeita anneta, hyvänen aika sentään... 

Vierailija
33/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kattokaa sellanen sarja kuin "Dopesick". Siinä avautu silmät mikä jenkkien opioidikriisi oli ja miksi noiden kanssa ollaan varovaisia.

Jenkit ja marihuanat , ne ovat ihan muuta kuin suomalainen normaali työssäkäyvä ihminen. inä haluan elää elämääni ilman pelkoja ja pelkoja siitä, että minulle ei anneta oikeita lääkkeitä, jotta voin nukkua. Omat depressioni jouduin itse ja yksin kohtaamaan. Ehkä parempi niin, ettei tule merkintöjä lääkäreitten rekistereihin. sinne kun kaikki merkitään. Ja sitten tulkitsevat omalla tavallaan.

Muuten jos joku haluaa aloittaa keskustelun omasta vaivastaan, niin antakaa aloittaa, ei näitä ole pakko kommentoida jos itsellä ei ole mitään kokemusta.

Vierailija
34/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu siitä että olet hullu. Eihän hulluille mitään huumeita anneta, hyvänen aika sentään... 

Ole sinä nyt itse hulluttelematta. Ei sinulta kysytä diagnoosia. 

Vierailija
35/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden saantia on vaikeutettu mutta edelleen niitä saa ilman erityislupaa joka vaaditaan lääkekannabikselle. 

no voi itku. ihan hirveää ettei saa laillisesti huumeita

Vierailija
36/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasetamoli on myrkkyä maksalle. 

Parasetamoli on vähiten myrkkyä maksalle. Hmm lääkäritkin suosittelevat 3x päivässä 1000mg eli 3 g on päiväannos. 

Arcoxia ja ibuprofeeni on enemmän haitallista. Ibua vain kuuriluonteisesti. 

Vierailija
37/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden saantia on vaikeutettu mutta edelleen niitä saa ilman erityislupaa joka vaaditaan lääkekannabikselle. 

Tämä jos mikä on absurdia.

Vierailija
38/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no voi itku. ihan hirveää ettei saa laillisesti huumeita

Saahan. Opioidit ovat kovia huumeita.

Kannabis sen sijaan mieto.

Vierailija
39/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos potilaalla on vaikka vaikea astma, niin on kai sitä oltava varovainen, ettei määrää hengitystä kenties lamaavia lääkkeitä? Voisin kuvitella, että on monia tekijöitä, jotka vaikuttavat.

Oikeasti vastasit AP kysymykseen vai halusitko vain kehuskella itseäsi: mä en saa koska en voi käyttää. Tiesitkö että sä voisit, mutta sinulle sanottiin että et voi.

Vierailija
40/54 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketamiiniakin saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän