Onko opioidien ja bentsodiatsepiinien määräminen oikeasti kielletty nykyään?
Onko opioidien ja bentsodiatsepiinien määräminen oikeasti kielletty nykyään? Eli lääkärit eivät saisi määrätä niitä enää ollenkaan?
Kommentit (54)
Salkkarinpsykoosiin ei edelleenkään saa bentsoja ja ylipainon rampauttamiin polviin ei saa opioideja. Tämän ketjun voisi poistaa läpiturhana diipadaapana.
Vierailija kirjoitti:
Mulle uusitaan Oxepamin resepti lääkäriä näkemättä. Näin ollut jo muutaman vuoden.
Ja vaiva on ?
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös oxepamia ja zopinoxia ihan terveyskeskuslääkäreiltä, kuka milloinkin uusii reseptin. En ole nähnyt lääkäriä useampaan vuoteen.
Kyllä ne mulla ainakin on jatkuvasti katkolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä enää kukaan saa. Täällä kehuskelevatkaan eivät oikeasti niitä saa, kunhan lämpimikseen mainostavat että joo olen saanut jo 30 vuotta ihan niin paljon kuin itse haluan enkä ole lääkäriä koskaan nähnyt.
Kyllä vain tietyllä diagnoosilla määrätään ja uusitaan ilman ongelmia.
En toki ole käyttänyt 30 v ja kerrallaan reseptissä on vain yksi 30 kpl pakkaus.
Koska käyttötarve eli toleranssi ei ole kasvanut, ei olekaan mitään syytä alkaa rajoittaa lääkkeen saantia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi eri "pamia" ollut 15 vuotta, molemmissa lukee kannassa sairauden hoito, pysyvä lääkehoito. Kerran vuodessa käyn lääkärillä näytillä perus terkkarissa.
Miten siis olet saanut ne pysyväksi?
Mulle lekuri laittoi kyselemättä lääkeriippuvaisen diagnoosiksi. Sepäs näyttääkin hyvältä papereissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on unettomuudesta kyse, kroonisesta unettomuudesta, niin on niitä kirjoitettava. Täytyy ihmisen päästä tasapainoon.
Minulla on tsopiklonia jo 15 vuotta, toisinaan tarvitsen sitä, mutta on aikoja etten tarvitse. Puolikas 7,5 mg on hyvä. aikaisemmin oli vähän isompi annostus, hulluksi olisin tullut jos lääkäri ei itse olisi ehdottanut.
Ihan normaalisti sullekin voisi antaa antipsykoottia joka on vain vahvempi kuin sun rauhoittava. Niitäkin katkotaan tämän tästä vaikka olisi mikä psykoosidg. Et ole poikkeus unettomuutesi vuoksi.
En tiedä, psykiatri oli kirjoittanut tällaisen jo joskus ennen korona-aikaa. Ei rivilääkäri koske herkällä erikoislääkärin kirjauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi eri "pamia" ollut 15 vuotta, molemmissa lukee kannassa sairauden hoito, pysyvä lääkehoito. Kerran vuodessa käyn lääkärillä näytillä perus terkkarissa.
Mulle lekuri laittoi kyselemättä lääkeriippuvaisen diagnoosiksi. Sepäs näyttääkin hyvältä papereissa.
Kiinnostaisi sama.
Pysyvä ei tarkoita yhtään mitään. Sen voi laittaa mille tahansa lääkkeelle eikä se tarkoita käskyä uusia. Se vain pudotusvalikossa oleva sana.
Vierailija kirjoitti:
kyllä mulla on uusittu.. vajaa kymmenen vuotta ollut käytössä. sama lääkärisuhde, se auttaa ja se, että määrät pysyneet samoina.
Ei auta. Se on vain mainoslause. Samoin kuin määrien pysyminen samoina. Totta kai lääkäri voi haluta sun uskovan niin. Totta se ei kuitenkaan valitettavasti ole.
Minulle neurokirirgi kirjoitti Oxycontinia kolmannen selkäleikkauksen jälkeen. Homma OK ja kaikki sujui hyvin, sitten terkkari ei enää uusinut reseptiä vaan tyrkytti tilalle Venlafaksiinia tai Duloksetiinia. Valitsin ensimmäisen ja meni elämä pilalle. Tuli veret nenästä yöllä, tasapainoaisti petti ja kaaduin kaksi kertaa pahasti ja tuli nivelrikko , pissaletkut meni jumiin, rakko täyttyi mutta ei lähtenyt tyhjentymään ja piti istua pitkään pytyllä rutistamassa, alapää jäi kramppiin, katosi libido ja viimeinen erektiokyky. Yhdistystoiminta piti minimoida / osaksi lopettaa kun piti kesken istunnon juosta vessaan vaikka oli tenat kun alkoi pissapurkaus, ei siis tippavaluma. Lopetin lääkkeen omalla päätöksellä, sinänsä se auttoi krooniseen kipuun mutta ei normaalia elämää tekevä yrittäjä voi sellaisia syödä. Pissaongelmat poistuivat mutta libido ei palannut, eikä se erektiokyky johon sain stydit tabut mutta eivät toimi riittävän hyvin.
Hiljattain loppui minulla rTMS-hoito(kokeilu), ei auttanut, ja taas kysymys mitä tabuja syödä? Nyt tarjottiin lamotrigiinia mutta kun luin sen asiakirjat niin ihan hirvittää myrkkyä on. Lääkäri suuttui kun en ottanut. Toinen lääkäri sitten perkasi minun sairaskertomukset ja päädyimme 10 + 20 mikrogramman kipulaastariin ja yöksi buprenorfiini 0,2. Lisäksi 3 x Panadol Forte /vrk. Tällä lääkityksellä eletty helmikuun puolivälistä, teho ei yhtä hyvä kuin Oxycontin jonka huono puoli on vatsan toiminnan laiskistuminen eli pitää käyttää Microlaxia. Julkinen puoli ei suostu kirjoittamaan Tramalia vaan vetoaa Käypä hoito-juttuihin.
Muistelen vanhaa sanontaa maailman kolmesta turhasta: Paavin pallit, nunnan nännit ja esimiehen kiitos ilman palkankorotusta, tähän voi lisätä "julkisen sairaanhoidon kipulääkitys".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi sama.
Pysyvä ei tarkoita yhtään mitään. Sen voi laittaa mille tahansa lääkkeelle eikä se tarkoita käskyä uusia. Se vain pudotusvalikossa oleva sana.
Kun merkintä “pysyvä lääkehoito” tulee Kanta-palvelut-järjestelmässä erikoislääkärikäynnin jälkeen, se tarkoittaa yleensä tätä:
Erikoislääkäri on arvioinut, että kyseinen lääkitys kuuluu pitkäaikaiseen hoitosuunnitelmaasi, eikä ole vain tilapäinen kokeilu tai lyhyt kuuri.
Käytännössä se merkitsee, että:
lääke on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön (esim. kuukausia tai vuosia)
sitä ei ole suunniteltu automaattisesti lopetettavaksi tietyn ajan jälkeen
hoitoa seurataan ja voidaan muuttaa, mutta perusajatus on jatkuvuus
tieto välittyy myös muille hoitaville lääkäreille (esim. terveyskeskukseen), jotta hoito pysyy yhtenäisenä
Tämä merkintä toimii siis vähän kuin “signaali” muille lääkäreille: tämä ei ole satunnainen lääke, vaan osa vakiintunutta hoitoa.
Että tälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi sama.
Kun merkintä “pysyvä lääkehoito” tulee Kanta-palvelut-järjestelmässä erikoislääkärikäynnin jälkeen, se tarkoittaa yleensä tätä:
Erikoislääkäri on arvioinut, että kyseinen lääkitys kuuluu pitkäaikaiseen hoitosuunnitelmaasi, eikä ole vain tilapäinen kokeilu tai lyhyt kuuri.
Käytännössä se merkitsee, että:
lääke on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön (esim. kuukausia tai vuosia)
sitä ei ole suunniteltu automaattisesti lopetettavaksi tietyn ajan jälkeen
hoitoa seurataan ja voidaan muuttaa, mutta perusajatus on jatkuvuus
tieto välittyy myös muille hoitaville lääkäreille (esim. terveyskeskukseen), jotta hoito pysyy yhtenäisenä
Tämä merkintä toimii siis vähän kuin “signaali” muille lääkäreille: tämä ei ole satunnainen lääke, vaan osa vakiintunutta hoitoa.
Että tälleen.
Eikä tarkoita.
Antibiootti on määräaikainen, pysyvä lääkitys on sama kuin määrittelemätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle uusitaan Oxepamin resepti lääkäriä näkemättä. Näin ollut jo muutaman vuoden.
Ja vaiva on ?
En jakele diagnoosiani täällä. Ei ole varsinaisesti sairaus, mutta aiheuttaa oireita, joihin esim. oksatsepaami auttaa. Lääke siis jatkuvasti käytössä puenellö annoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös oxepamia ja zopinoxia ihan terveyskeskuslääkäreiltä, kuka milloinkin uusii reseptin. En ole nähnyt lääkäriä useampaan vuoteen.
Kyllä ne mulla ainakin on jatkuvasti katkolla.
Sulla ei varmaan ole pysyväisluontoista diagnoosia, johon on omat käypä hoito -lääkkeensä. Mulla on.
Pamit ja opioidit ovat kovia huumeita joita saa laillisesti reseptillä. Kannabis on mieto huume johon on melkein mahdotonta saada resepti.