Mitä tekisit jos molemmat lapsesi muuttaisi pysyvästi ulkomaille?
Kommentit (43)
Whatsapin kautta voi pitää yhteyttä vaikka päivittäin. Aikuinen lapsi itsenäistyy ja tekee omia valintojaan. No problem!
Itkisin päivittäin ikävääni. :(
Mä toivon, että muuttaisivat joksikin aikaa, kokeilevat siipiään ja hankkivat kokemuksia. Poika jäi työttömäksi, niin rohkaisin häntä hakemaan töitä muualtakin, edes euroopassa. Kyllä ahkera kokki työllistyy. En väärässä ollutkaan, mutta hän lähti Kuopioon. :D
Oikeasti lapsettomat vanhukset ja kaukana asuvien lasten iäkkäät vanhemmat ovat pulassa.
On todella paljon asioita, joita hoitamaan tarvitaan ne lapset. Etenkin, jos tulee muistisairaus tai menee näkö tai kuulo.
Kamalaa, mutta näin se on.
Kaverini tädillä oli 2 lasta. Toinen pohjalla oleva alkkis ja toinen asui ulkomailla. Kaikki työt kaatuivat kaverilleni, joka onneksi ne hoiti. Paljon kaikkea: koti putkiremontin ajaksi, laskujen maksut, kotipalvelun hommaaminen, palvelutalopaikan vaatiminen, hautajaisten järjestäminen jne. Ulkomailla ollut tuli kuin vieraana hautajaisiin. Alkkis ei tullut ollenkaan. Perintö kelpasi molemmille. Alkkikselle perintö koitui kuolemaksi. Sai sillä huu meita oikein kunnolla ja kuo li.
Vierailija kirjoitti:
Whatsapin kautta voi pitää yhteyttä vaikka päivittäin. Aikuinen lapsi itsenäistyy ja tekee omia valintojaan. No problem!
Ei ne whatsappin kautta voi asioita hoidella. Esim hommata palvelutaloon vaatteita ym.
Itkisin varmaan kovasti mutta eihän heitä voisi estääkään lähtemästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin usein kylässä
Haluaako he sinut usein kylään?
Miksei haluaisi, miten kyläily eroaa Suomessa tai uudessa kotimaassaan?
Ai päiväseltään kävisit Saksassa, Ranskassa tai vaikkapa Australiassa? Se ei ole kyläilyä jos meet viikoksi tai kahdeksi, vaadit ympärivuorokautista huomiota ja matkaoppaana oloa, se on riesailua!
Olisin iloinen heidän fiksusta valinnasta, itseasiassa olen jopa kehottanut heitä miettimään ulkomailla asumisen vaihtoehtoa, sellaiset ammatit, että töitä on. Suomi on jo n. 20 vuoden ajan mennyt vaan alamäkeä ja vauhti kiihtyy. Ehkä typerät poliitikot, nuo rääväsuiset saavat sen kauan himoitsemansa sodankin tänne.
Olisin hyvin tyytyväinen miettien Suomen tilannetta. toivottavasti maahan, joka olisi paremmin turvassa esim. Venäjän aggressioilta ja huomioisivat myös ilmastonmuutoksen tulevat vaikutukset.. ihan Etelä-Euroopassakin on paikoin aika ankeaa, tulvia, myrskyjä, helteitä ja puhtaasta vedestä pulaa. Eli jos hyvin valitsisivat sijainnin, olisin erittäin helpottunut ja saattaisin kysäistä, että lähtivätkö minua pakoon vai haittaako jos suunnittelisin muuttoa lähemmäs :D
Lapsia ei pidä kahlita, napanuoran pitkää katketa. Miksi edes aloitus aiheesta ?
"Mistä saisit elämääsi viihdykettä?" Mitä helvettiä Ap? Eikö sulla ollu muuta viihdykettä ku lapsesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne whatsappin kautta voi asioita hoidella. Esim hommata palvelutaloon vaatteita ym.
Nyt oli kyse meidän yhteydenpidosta, minun ja lasten. Minulta voi aina kysyä neuvoja, jos niitä tarvitaan ja muuten vaan pitää yhteyttä. Ei ollut kyse mistään asioiden hoitamisesta. Aloituksessa ei kysytty asioiden hoitamisesta mitään, vaan mitä tekisin, jos lapseni muuttaisi ulkomaille? (kuten sanoin) Pitäisin yhteyttä whatsapilla.
Lasten pitää nimenomaa katsoa tiukasti tulevaisuuteen ja mahdollisuuksiin, ei peräpeiliin. Vanhemmat ovat osansa tehneet ja nyt on lasten vuoro rakentaa parasta mahdollista tulevaisuutta. Jos Suomi tuntuu ja onkin vaikea paikka, niin pois vaan täältä, ruoho on monesti vihreämpää muualla, elämä kannattelee. Ne verisiteet eli sukulaisuus kyllä säilyy ja jatkuu geeneissä.
Toinen muuttaa Palestiinaan ja toinen Lontooseen. Molemmat lääkärijuristitoimittajia.
Itse kasvatan koiria, kolmea sorttia, vuokraan asuntoja tarvitseville ja laulan oopperaa.
Hyvin menee mutta menköön.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi uutta meidän perheessä. Tällä hetkellä kaikki lastani asuvat Suomessa.
Kaikki mun lastani ovat tuossa tiskipöydällä.
Minun kolme lastani ovat muuttaneet pois Suomesta, ja hyvä niin. Olen oikeasti tyytyväinen heidän puolestaan, että lähtivät. Kahdella on kaksoiskansalaisuus. Olen asunut kolmessa muussa maassa Suomen lisäksi ja pohdin vakavasti lopullista lähtöä. Helsinki on ihan totaalinen käpykylä ja pienin kaupunki, jossa olen asunut. Kahdessa oli enemmän asukkaita, kuin Suomessa. Muita kaupungin nimen ansaitsevia paikkoja Suomessa ei yksinkertaisesti ole.
Meitä on 3 sisarusta. Yksi asuu Suomessa, yksi Espanjassa ja minä noin puolet ja puolet molemmissa maissa. Minulla ei ole lapsia, mutta äitini on välillä Espanjassa ja välillä täällä Suomessa. Näin hän näkee kaikkia meitä lapsiaan, lapsenlapsiaan ja molempien maiden sukuaan. Itse tekisin epäilemättä samoin.
Ajattelisin, että hyvä, vanhempiinsa on tulleet. Sinne mennään, missä omaa huippuosaamista tarvitaan ja siitä maksetaan hyvin. Ja kuva reissata tapaamaan lapsia ja perheitään missä ikinä olevat. Mikä ongelma, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi uutta meidän perheessä. Tällä hetkellä kaikki lastani asuvat Suomessa.
Kaikki mun lastani ovat tuossa tiskipöydällä.
Vaan jäikö vispilät kauppaan?
Miksei haluaisi, miten kyläily eroaa Suomessa tai uudessa kotimaassaan?