Yle: Syöpäsairaalle Arttu Lampiselle 6kk elinaikaa ja saattohoito: Ei suostunut, hoito Saksasta ja elänyt 6 vuotta
Lopulta rahaa meni omasta pussista 50 000€ ja syöpä on selätetty. Suomessa julkinen terveydenhuolto kieltäytyi syövän hoidosta ja sanoi että kuolema odottaa.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut uutta syöpähoitoa täällä Helsingissä. Hoito maksaa 200e/päivä, Kela korvaa. Enkä ole edes nuori mies.
Minä en saa parantavaa hoirtoa syöpääni Helsingissä ja olen nuori.
Ulkomailla sellaista joitoa olisi saatavilla lähes joka maassa, vain Suomessa ei. Laittaa vähän miettimään, pitäisikö muuttaa ulkomaille.
Suosittelen muuttoa ulkomaille
Prioriteetit. Vanhuksen ympärivuorokautinen palveluasuminen maksaa n. 5500e/kk, mutta nuoren ihmisen 50 000e syöpähoito on muka liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se "valtio pyrkii tappamaan vähävaraiset" retoriikka on jo nykypäivän todellisuutta.
Oikeutta saa enää rahalla. Myös oikeuden elämään.
On se noin ollut ainakin 15v.
Tuttava eli 3v, kun maksoi itse hoitoja Suomessa yksityiseltä puolelta.
Jos ei ole työelämässä tai on vanha, niin aika pian pistetään saattohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli osa Saksan hoidoista toimii ja osasta tullut vakavia komplikaatioita. Mutta joku osa toimii? Sitten on turhat hoidot.
Ja siis nyt tarkoitan ihmisille yleensä. Ei yksi. Miten Saksa perustelee sen että osalle tullut komplikaatioita.
Mitä tarkoitat? Miksi pitäisi perustella mitenkään? Kukaan ei pakota ketään siihen hoitoon, ja varmasti moni haluaa kokeilla riskit tietäenkin, jos toinen vaihtoehto on varma kuolema.
Suomalaisilla ei ole Suomessa mitään väliä ja kaikki suomalaisten rahat on kannettu rikkaille EU maille ja rikkaalle rahastavalle EU eliitille sekä Ukrainan hallinnolle; nyt olisi perittävä takaisin näitä valtavia summia nopeasti ja pidettävä suomalaisten puolta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjenvastaisinta koko jutussa oli seuraava:
"Valtaosa kyselyyn vastanneista syöpälääkäreistä kertoi olevansa huolissaan ulkomaille hoitoon hakeutuvien potilaiden turvallisuudesta."
Mitä väliä sillä turvallisuudella on siinä kohtaa, jos hoitamattomana on 6kk elinaikaa?
Kipulääkkeistäkin voi tulla riippuvaiseksi. Parempi antaa kärsiä 🤣
Tämä ei itseasiassa ole mikään vitsi. Isäni kärsi pitkään jatkuneista kovista kivuista. Lääkityksen Panadol.
Menimme yhdessä käymään lääkärillä, koska hän ei saanut kivuiltaan nukuttua.
Nuori lääkäri sanoi 84-vuotiaalle isälleni, että olisi kyllä vahvempaa, mutta ei voi määrätä, koska siitä voi tulla riippuvaiseksi.
Olisi vaan mennyt toiselle lääkärille, eihän tuossa lääkärin "diagnoosissa" ole mitään järkeä
Vierailija kirjoitti:
Tuo hänen hoito oli hyvin riskialtis
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Toki oli se vaihtoehtokin karu, 6kk elinaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Prioriteetit. Vanhuksen ympärivuorokautinen palveluasuminen maksaa n. 5500e/kk, mutta nuoren ihmisen 50 000e syöpähoito on muka liian kallis.
Näinpä.
Vierailija kirjoitti:
Kiva tietää että ihmisarvo mitataan Suomessakin nykyään rahassa ihan kirjaimellisesti eikä vain vertauskuvana.
Outoa Suomen haukkumista, jos kerran Suomessa ei ole ollut mahdollista saada sitä syöpähoitoa silloin.
Kaikkien sairauksien kohdalla on niin, että jos Suomessa ei kyseistä hoitoa edes ole niin vaikea sitä on kenellekään antaa, mutta jos sitä saa jossain päin maapalloa niin saahan sitä sinne lähteä hakemaan.
Mä asun ulkomailla, en halua sanoa missä koska täällä on aika pienet ulkosuomalaispiirit... mutta tiedän henkilön, joka saa täällä syöpälääkettä, jota Suomessa ei määrätä ollenkaan ja se lääke pitää hänet hengissä. Ja on potilaalle ilmaista, koska paikallinen sairasvakuutus korvaa sen. Todella kallis lääke.
Arttu on onnekas. Harvalla suomalaisella on varaa maksaa 50 000 e sairauskuluja omasta pussista. Hienoa että sai rahoilleen myös vastinetta.
Pitäkää huolta terveudestänne. Pois alkoholi, sokeri, siemenöljyt.
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää huolta terveudestänne. Pois alkoholi, sokeri, siemenöljyt.
Ja kaikki ylimääräinen rahankulutus myös. Pitää olla kymmeniätuhansia euroja säästössä, koska muuten ei ehkä saa hoitoa syöpään.
Muistan kun hän tuli vastaan Jodelissa kun oli saanut diagnoosin. Näytti ihan bodarilta silloin, tosi isot lihakset. Voi kyllä olla eri henkilö, mutta näyttää samalta.
Vierailija kirjoitti:
Arttu on onnekas. Harvalla suomalaisella on varaa maksaa 50 000 e sairauskuluja omasta pussista. Hienoa että sai rahoilleen myös vastinetta.
Kyllä. Rahalla ei ehkä voi ostaa onnea mutta elämän voi.