Mikä ero tradenomilla ja KTMllä?
Siis lähinnä sitä ajan takaa, että mitä eroa koulutuksen sisällössä? Tradenomit eivät tee gradua, mutta sitä ennen?
Kommentit (72)
Mieheni teki aikoinaan gradun eräälle firmalle, työskenteli firmassa ja nosti säännöllistä kuukausipalkkaa. Sai samalla työkokemusta, kirjoitti gradua projektistaan, työpaikka sai homman tehtyä ja koulutettua itselleen työntekijän vaativiin asiantuntijatehtäviin.
Sehän riippuu ihan itsestään, miten osaa jo opintojen aikana markkinoida itsensä työmarkkinoille.
Merkonomeja valmistuu edelleen, joten silläkään ei ole tradenomitutkinnon kanssa mitään tekemistä, ovat kuin eri planeetalta ne kaksi tutkintoa.
t: merkonomi-tradenomi, naimisissa inssin kanssa, veli on DI ja ex oli teknikko
Omat tuttuni, suurin osa nykyisiä tai entisiä kollegoita, ansaitsevat tehtävän ja pätevyyden mukaan. Keskimäärin tradenomit hieman vähemmän, toisaalta pari eniten ansaitsevaa ovat juuri tradenomeja (ja näistä noin paristakymmenestä henkilöstä taatusti lahjakkaimpiakin). Valtaosa tästä porukasta on +kolmekymppisiä, noin reilut viisi vuotta työelämässä olleita. Liksat vaihtelevat kolmesta tonnista lähes kymppitonniin/kk. Itse olen " peruspäällikkö" ja tienaan nelisen tonnia (ja olen tradenomi jos jotakuta kiinnostaa;-))
Vierailija:
Kuten ketjussa näkyy eroa on palkassa, opiskelujen luonteessa (tradenomikoulutus on käytännönläheisempi ja ohjaa suorittavan tason töivin, KTM taas suunnittelu- ja johtotehtäviin). Palkassa voi olla paljonkin eroa. Kyllä mun KTM tutuilla kuukausitulot ovat 4000-5000 ja tradenomeilla 1500 -Tradenomien suuntautumisvaihtoehdot ovat vähäisiä, KTM voi opiskella esim. yritysjuridiikkaa pääaineena.
Vierailija:
Omat tuttuni, suurin osa nykyisiä tai entisiä kollegoita, ansaitsevat tehtävän ja pätevyyden mukaan. Keskimäärin tradenomit hieman vähemmän, toisaalta pari eniten ansaitsevaa ovat juuri tradenomeja (ja näistä noin paristakymmenestä henkilöstä taatusti lahjakkaimpiakin). Valtaosa tästä porukasta on +kolmekymppisiä, noin reilut viisi vuotta työelämässä olleita. Liksat vaihtelevat kolmesta tonnista lähes kymppitonniin/kk. Itse olen " peruspäällikkö" ja tienaan nelisen tonnia (ja olen tradenomi jos jotakuta kiinnostaa;-))
Ei pitäisi lehden palkkakyselyn olla liian vaikeaa tulkittavaa neljän tonnin peruspäällikölle. Keskipalkka tradenomilla on se 2500 euroa. Jättekiva juttu, että sä ja sun kaverit tienaatte niin paljon enemmän.
(YLIVIESKA) Kiista ammattikorkeakoulujen tutkintonimikkeistä kuumenee jälleen. Niin kutsutun amk-jatkotutkinnon suorittaneet vaativat itselleen maisteri (amk) -nimitystä, ja nyt myös perustutkinto-opiskelijat ovat liittyneet rintamaan. Heidän mielestään tradenomi-nimike pitäisi korvata filosofian tohtori (FT) -nimikkeellä.
Opetusministeriö suhtautuu Lehden tietojen perusteella hankkeeseen positiivisesti, sillä ministeri Tuula Haataisen mukaan ¿yliopistojärjestelmäähän me olemme yrittäneet ajaa johdonmukaisesti alas koko ajan¿.
Tradenomien mielestä FT-muutos toisi amk-tutkinnoille niille kuuluvan arvon.
¿Onhan se nyt selvää, että meidän joskus jopa 160 opintoviikon tutkintomme pesee sata-nolla jonkun kuppaisen akateemisen tutkinnon. Meillä on ylivoimaiset käytännön taidot ja kahden opintoviikon laajuiset teoreettiset opinnot takaavat sen, ettei millään perusmaistereilla ole mitään jakoa meitä vastaan" , perustelee tradenomi Tytti-Ilona Lundqvist 20-sivuista lopputyötään heiluttaen.
Lundqvistin mielestä amk-tutkinto on niin paljon parempi, että koko kiista on jopa hieman turha. ¿Helpommin asia ratkeaisi, jos yliopistot tyytyisivät vaikkapa autonasentaja- tai suurtalouskokki-nimikkeisiin ja oikeat tutkintonimikkeet kuten maisteri, kandidoosi, lisenssi ja tohtori varattaisiin meille" , Lundqvist hehkuttaa pikkutyttömäisesti kikattaen.
Yliopistojen väki on ilmoittanut vastustavansa esitystä, mutta opetusministeriön mukaan heidän sanomisensa jätetään huomiotta ¿aivan kuten aina ennenkin" .
¿Otatko isot vai pienet ranskalaiset?¿ kysyy Lundqvist haastattelun päätteeksi.
Tradenomi tietää joutuvansa aloittamaan pohjalta :-) Lopulta on aivan tyypistä kiinni, miten urallaan etenee. Tämä siis kokemukseeni perustuen (HR:llä töissä ulkomailla eri maissa).
Jos ja kun ymmärsit väärin lehden tutkimuksen (miksi muuten luet kyseistä lehteä?), niin ymmärtänet, että viitisen vuotta kokemusta omaavilla on eri liksa kuin valmistuneella. Lisäksi olen pk-seudulta,jossa palkat jo yleisestikin ovat korkeammalla.
Ja joo, on tosiaan kiva, että niin itse kuin kaverini tienaavat näinkin hyvin. Mulla on fiksuja kavereita tutkinnosta riippumatta.
Vierailija:
Vierailija:
Omat tuttuni, suurin osa nykyisiä tai entisiä kollegoita, ansaitsevat tehtävän ja pätevyyden mukaan. Keskimäärin tradenomit hieman vähemmän, toisaalta pari eniten ansaitsevaa ovat juuri tradenomeja (ja näistä noin paristakymmenestä henkilöstä taatusti lahjakkaimpiakin). Valtaosa tästä porukasta on +kolmekymppisiä, noin reilut viisi vuotta työelämässä olleita. Liksat vaihtelevat kolmesta tonnista lähes kymppitonniin/kk. Itse olen " peruspäällikkö" ja tienaan nelisen tonnia (ja olen tradenomi jos jotakuta kiinnostaa;-))Ei pitäisi lehden palkkakyselyn olla liian vaikeaa tulkittavaa neljän tonnin peruspäällikölle. Keskipalkka tradenomilla on se 2500 euroa. Jättekiva juttu, että sä ja sun kaverit tienaatte niin paljon enemmän.
kauppiksen opiskelukaverit, jotka halusivat (=olettivat pääsevänsä) suoraan johtajiksi ilman työkokemusta.
Yksikin tyyppi sanoi ettei suostu menemään Nokialle miksikään assariksi (tästä aikaa noin viisi vuotta). Ei sitten tajunnut että olisi saanut jalan oven väliin ja siellä sitten edennyt ylöspäin..
Vierailija:
En lue Tradenomi-lehteä, oliko kyse keskipalkasta, kuten sanoit, vai viitisen vuotta työskennelleiden keskipalkasta??
Jos ja kun ymmärsit väärin lehden tutkimuksen (miksi muuten luet kyseistä lehteä?), niin ymmärtänet, että viitisen vuotta kokemusta omaavilla on eri liksa kuin valmistuneella. Lisäksi olen pk-seudulta,jossa palkat jo yleisestikin ovat korkeammalla.Ja joo, on tosiaan kiva, että niin itse kuin kaverini tienaavat näinkin hyvin. Mulla on fiksuja kavereita tutkinnosta riippumatta.
Eli kyse on KAIKISTA tradenomeista. Eikö Tradenomi-lehteä saa lukea muut kuin tradenomit? Mies on tradenomi ja valmistuu kohta KTM:ksi.
Vierailija:
KTM kuvittelee pääsevänsä valmistuttuaan suoraan johtotehtäviin
Tradenomi tietää joutuvansa aloittamaan pohjalta :-) Lopulta on aivan tyypistä kiinni, miten urallaan etenee. Tämä siis kokemukseeni perustuen (HR:llä töissä ulkomailla eri maissa).
Tosiasiassa tradenomit ovat lähinnä assareita, korkeintaan tiiminvetäjiä.
Kumpikin luulee, että toinen luulee jotain...no, opiskelijat/vasta valmistuneet voivat luulla mitä huvittaa...
Kumpikin saa sitten näyttää ne kyntensä työelämässä eikä tarvitse luulla mitään. Pätevimmät pärjäävät, olivat he sitten tradenomeja tai ktm:iä.
Kuten ketjussa näkyy eroa on palkassa, opiskelujen luonteessa (tradenomikoulutus on käytännönläheisempi ja ohjaa suorittavan tason töivin, KTM taas suunnittelu- ja johtotehtäviin). Palkassa voi olla paljonkin eroa. Kyllä mun KTM tutuilla kuukausitulot ovat 4000-5000 ja tradenomeilla 1500 -
Tradenomien suuntautumisvaihtoehdot ovat vähäisiä, KTM voi opiskella esim. yritysjuridiikkaa pääaineena.