Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipä lihottaa on totta, nyt tutkimus sen kertoo

Vierailija
17.04.2026 |

Leivän syöminen voi lisätä painoa ilman, että energiansaanti kasvaa – näin kertoo japanilaisen Osaka Metropolitan Universityn tällä viikolla julkaistu tutkimus, joka tuo uutta näkökulmaa lihavuuden syntymekanismeihin.

Tutkijat havaitsivat, että hiilihydraatit, kuten vehnäpohjainen leipä, voivat hidastaa elimistön energiankulutusta ja ohjata aineenvaihduntaa rasvan varastointiin.

Hiilihydraattipainotteinen ruokavalio siirsi aineenvaihduntaa tilaan, jossa rasvan varastointi korostuu, vaikka kalorimäärä pysyi lähes samana.

https://tekniikanmaailma.fi/miksi-leipa-lihottaa-tutkimus-paljasti-ylla…

Näin se vain on, hiilarit lihottaa.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia esi-isämme ja -äitimme olivat niin vimmatun lihavia. Mättivät ruista ja perunaa kaksin käsin! Diabeettes riehui väestössä ja kaikki muutkin länsimaisen ravinnon aikaansaamat kauheudet. On hyvä, että vihdoin saadaan päivänvaloon tämä hiilihydraattien tappavuus! 

Vierailija
82/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syönyt koko elämäni paljon leipää ja muutenkin olen ollut hiilarinpuputtaja. Bmi oli aina 21-23.

Sitten tuli vaihdevuodet. Paino alkoi nousemaan. Bmi 24. Vähensin syömistä.  Bmi 25. Vähensin edelleen syömistä. Bmi 26. 

Sitten poistin ruokavaliosta hiilarit. Paino alkoi laskemaan. 

Pointtini on, että elimistöni muuttui jotenkin vuosien myötä. Ei ne hiilarit nuorena pahaa tehnyt.

Jep. Kun estrogeeni vähenee, sokerinsietokyky heikentyy. Mun piti kans vähentää hiilareita, että paino pysyisi normaalina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämän takia esi-isämme ja -äitimme olivat niin vimmatun lihavia. Mättivät ruista ja perunaa kaksin käsin! Diabeettes riehui väestössä ja kaikki muutkin länsimaisen ravinnon aikaansaamat kauheudet. On hyvä, että vihdoin saadaan päivänvaloon tämä hiilihydraattien tappavuus! 

Kyse oli hiiritutkimuksesta, älä nyt repeä siellä.

Vierailija
84/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te syötte te laihat? Vaikea tehdä ruokaa pelkistä proteiineista.

Lounaaksi syön itse kasaamani salaatin. Tomaattia, lehtivihanneksia, paprikaa, selleriä, erilaisia siemeniä jne. vaihdellen, proteiininlähteeksi esim. juustoa, katkarapuja tai paahdettuja tofukuutioita. Kastikkeeksi reilusti oliiviöljyä. Aamupalaksi maustamatonta jogurttia ja marjoja. Päivälliseksi kalapihvejä, kananrintafilettä tms. ja lisukkeeksi höyrytettyä brokkolia / papuja, uunivihanneksia tai vaikkapa kukkakaaligratiinia. Munakas kelpaa miksi tahansa päivän ateriaksi. Välipaloina pähkinöitä, hedelmiä tai raejuustoa.

Ei ollenkaan vaikea koostaa aterioita ilman niitä tavanomaisia hiilihydraattien lähteitä. Kun vaihtaa lisukkeina yleensä käytetyt riisin, perunan ja pastan vihanneksiin ollaan jo pitkällä. Seuraavaksi vaihtaa leivät hedelmiin ja kahvipullat tummaan suklaaseen. Avot.

Normaslipainoinen ihminen ei saa ruoasta tarpeeksi kaloreita millään ilman hiilareita. Ei sitä voi olla nälässäkään, jos varaa laihtua ei ole. Varsinkin jos liikkuu. 

Ihan varmasti saa. 15 g  tai ruokalusikallinen voita höyrytettyjen vihannesten päälle, niin tarvittavat kalorit on kasassa. Äläkä ala mulle voista ja kolesterolista, oon syönyt näin jo 25 vuotta ja mulla on puhtaat suonet.

Vierailija
85/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit on just ihania: Ruisleipä, pulla, pizza. Olisi tosi kurja elämä elää keitonliruilla ja vihanneksilla. Siksihän suolistosyöpä on kasvanut voimakkaasti, kun kuitua ei saada.

Pullassa ja pitsassa ei montaa kuitua ole ristikkäin. Mistä päättelet että pitäis elää keitonliruilla ja vihanneksilla?

On hyvin yksilöllistä ja geeneistä riippuvaa, kenellä hiilarit aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja lihomista. Tilastoista päätellen kuitenkin noin 2/3 suomalaisista on ns. Metsästäjä-keräilijän geenit, jossa liiat hiilarit tuppaa lihottamaan. Ihan luonnollinen lopputulos täällä pohjoisessa, jossa vilja ei kasva kunnolla Vaasan pohjoispuolella.

Mitähän ihmeen metsästäjä-keräilijä tilastoja sinäkin oikein luet 😂 ja missä näitä "tilastoja" mahdetaan julkaista?

No ihan voi miettiä, mitä on Suomessa syöty viljarajan pohjoispuolella vielä sata vuotta sitten, kun kaikki elivät käytännössä omavaraistaloudessa.

Vierailija
86/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syönyt koko elämäni paljon leipää ja muutenkin olen ollut hiilarinpuputtaja. Bmi oli aina 21-23.

Sitten tuli vaihdevuodet. Paino alkoi nousemaan. Bmi 24. Vähensin syömistä.  Bmi 25. Vähensin edelleen syömistä. Bmi 26. 

Pointtini on, että elimistöni muuttui jotenkin vuosien myötä. Ei ne hiilarit nuorena pahaa tehnyt.

Se on se lihaskato ja tämän johdosta kulutuksen lasku. Hiilareita vetää helpolla yli tarpeen. Yksikään ihminen ei ahmi lihoja, kananmunia, kalaa tai kasviproteiineja.

Vierailija
87/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se lihaskato ja tämän johdosta kulutuksen lasku. Hiilareita vetää helpolla yli tarpeen. Yksikään ihminen ei ahmi lihoja, kananmunia, kalaa tai kasviproteiineja.

Lihaskato tuskin on tuo syy. Mulle tuli hetkessä, eli kuukaudessa kymmenen kiloa lisää painoa. Ei ole todennnäköistä, että se johtuisi äkillisestä lihaskadosta. Näin viiskymppisenä naisena todennäköisin syy on estrogeenin väheneminen.  Ruoka on valittava elimistön kulloisenkin tilan mukaan.

Vierailija
88/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takavuosisatoina oli pula-aikoja eikä kaupat olleet auki 24/7 halla vei viljat ja peruna tuli Suomeen 1800 luvulla, silloin syötiin mitä saatiin eikä niin kuin nyt kun Wolttikuski tuo herkkumättöä kun vaan pulleat sormet pystyy kännykkää näppäilemään ja sohvaperuna saa lyllerrettyä itsensä sohvalta ovelle ne eväät noutamaan.

Vierailija
89/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit on just ihania: Ruisleipä, pulla, pizza. Olisi tosi kurja elämä elää keitonliruilla ja vihanneksilla. Siksihän suolistosyöpä on kasvanut voimakkaasti, kun kuitua ei saada.

Niin vihaneksissahan ei ole kuituja, vain leivässä?!

Vierailija
90/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorukaisena 1980luvulla olin sukulaisen maatilalla kesät töissä, syötiin perunaa, sianlihaa, leipää ja jonkin verran juureksia, kesän jälkeen oli kunto rautaa ja lihakset pullisteli, mutta silloin mentiin töihin aamulla ja vasta kun ilta koitti niin lopetettiin touhuaminen, eli kulutusta oli mielettömästi eikä ollut Oura sormuksia mittaamassa kulutuksia ja sykkeitä, mutta nyt sohvaperunana en vaan voi syödä leipää ja perunaa kun ei vaan ole minkään tasoista kulutusta arjen touhuissa siispä lopetin leivät ja perunat ruokavaliostani, sillä sain ylipainoni laskusuuntaan, vihdoinkin.

Vierailija
91/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin vihaneksissahan ei ole kuituja, vain leivässä?!

Vihanneksien lisäksi olen ottanut tavaksi sekoittaa vesilasiin psylliumia ennen ateriaa, saa kuitua ja vatsassa on jo täytettä mikä ehkäisee ylensyöntiä. Psylliumia löytyy marketista eikä paljoa maksa.

Vierailija
92/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin hiilareiden, sokerin, leivän ja siemenöljyjen tulehduttama elimistö juuri sen syövän saa. Niitä kuituja tarvitaan paljon leivän itsensä takia että edes joku hidastaisi sokeripommin imeytymistä ettei verensokeri mene kuin tsernobylin energiantuotto juuri ennen posausta. Moskan kun jättää ruokavaliosta niin se kuitujen tarvekin vähenee olenaisesti. Sen huomaa ensimmäiseksi siitä että vessassa ei tarvitse käydä kuin kerran päivässä tai puolessatoista. Oikea ruoka imeytyy elimistöön eikä tule puolta pönttöä 3 kertaa päivässä. Kaikki viljatuotteet on hyvää ravintoa vain nälänhädän aikana jollei mitään muuta ole saatavilla. 

Vierailija
93/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takavuosisatoina oli pula-aikoja eikä kaupat olleet auki 24/7 halla vei viljat ja peruna tuli Suomeen 1800 luvulla, silloin syötiin mitä saatiin eikä niin kuin nyt kun Wolttikuski tuo herkkumättöä kun vaan pulleat sormet pystyy kännykkää näppäilemään ja sohvaperuna saa lyllerrettyä itsensä sohvalta ovelle ne eväät noutamaan.

Se on tiedetty satoja vuosia että leipä aiheuttaa diabetestä, kaikki leipä on huonoa ruokaa vaikka meidän isovanhempien leipä oli paljon parempi tuote kuin se moska mitä kaupat ovat pullollaan. Hiilareita voi syödä, se on polttoainetta mutta silloin pitää myös kulutuksen olla kova. Pelkällä kuokalla kun kääntää 10 hehtaaria peltoa niin ei ole juuri väliä mitä suuhunsa laittaa, kaikki palaa eikä varastoidu vyötärölle. Elämä oli ennen eri, työ oli hyvin fyysistä ennen koneita joka-asiaan ja koska ruokaa ei ollut, sitä ei pupellettu jatkuvasti, pätkäpaasto ei ollut vain läskiper sei den harrastus vaan elämäntapa. 

Vierailija
94/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounaaksi syön itse kasaamani salaatin. Tomaattia, lehtivihanneksia, paprikaa, selleriä, erilaisia siemeniä jne. vaihdellen, proteiininlähteeksi esim. juustoa, katkarapuja tai paahdettuja tofukuutioita. Kastikkeeksi reilusti oliiviöljyä. Aamupalaksi maustamatonta jogurttia ja marjoja. Päivälliseksi kalapihvejä, kananrintafilettä tms. ja lisukkeeksi höyrytettyä brokkolia / papuja, uunivihanneksia tai vaikkapa kukkakaaligratiinia. Munakas kelpaa miksi tahansa päivän ateriaksi. Välipaloina pähkinöitä, hedelmiä tai raejuustoa.

Ei ollenkaan vaikea koostaa aterioita ilman niitä tavanomaisia hiilihydraattien lähteitä. Kun vaihtaa lisukkeina yleensä käytetyt riisin, perunan ja pastan vihanneksiin ollaan jo pitkällä. Seuraavaksi vaihtaa leivät hedelmiin ja kahvipullat tummaan suklaaseen. Avot.

Normaslipainoinen ihminen ei saa ruoasta tarpeeksi kaloreita millään ilman hiilareita. Ei sitä voi olla nälässäkään, jos varaa laihtua ei ole. Varsinkin jos liikkuu. 

Olet ymmärtänyt asiat väärin. Vhh ei ole proteiini/kasvis ruokavalio vaan se on rasvaruokavalio. Rasvasta saa riittävästi energiaa eikä rasva lihota jollei sen kanssa syö hiilareita jotka käynnistävät insuliiniaineenvaihdunnan. Ihminen ei lihoa ilman insuliinia. 

Vierailija
95/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä ei lihota yhtään ketään, jos sitä syö järkevästi -ja syö ruisleipää!

Kokonaisruokavalio se on joka vaikuttaa tietenkin. Itse olen 49-vuotias, esivaihdevuodet kovasti käynnissä, BMI 19 ja syön ihan vähintään 5 palaa täysjyväruisleipää päivässä, usein enemmänkin. Päälle en mätä rasvaista juustoa tai tosi rasvaista voita. Syön paljon erilaisia kasviksia ja hedelmiä ja vähärasvaista proteiinia joka päivä. Riisiä, valkoista pastaa tms. en syö käytännössä ikinä. Liikun paljon. Todellakin kestää syödä aika paljonkin leipää lihomatta. Höttöhiilarit erikseen. Terveyteni (ihan mitattunakin) on erinomainen.

Vierailija
96/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä syön lähinnä leipää enkä liho.

Vierailija
97/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo, jolle vastaat. Todettakoon, että en vähentänyt syömistä vähemtäessäni kokonaissyömistä. Koska söin jo niin vähän, ettei ollut paljoakaan, josta vähentää. En ahminut ennen, enkä ahminut sen jälkeenkään.

Vierailija
98/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipä ei lihota yhtään ketään, jos sitä syö järkevästi -ja syö ruisleipää!

Kokonaisruokavalio se on joka vaikuttaa tietenkin. Itse olen 49-vuotias, esivaihdevuodet kovasti käynnissä, BMI 19 ja syön ihan vähintään 5 palaa täysjyväruisleipää päivässä, usein enemmänkin. Päälle en mätä rasvaista juustoa tai tosi rasvaista voita. Syön paljon erilaisia kasviksia ja hedelmiä ja vähärasvaista proteiinia joka päivä. Riisiä, valkoista pastaa tms. en syö käytännössä ikinä. Liikun paljon. Todellakin kestää syödä aika paljonkin leipää lihomatta. Höttöhiilarit erikseen. Terveyteni (ihan mitattunakin) on erinomainen.

Meillä kaikilla on yksilöllinen aineenvaihdunta. Jotkut kestää enemmän hiilareita kuin toiset. Mutta ne jotka eivät kestä, kuten minä, voivat syödä vähähiilarista ruokaa, voida hyvin ja olla terveitä. Ei sen pitäisi olla pois keneltäkään.

Vierailija
99/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokaisen pidä kuunnella omaa kehoaan. Jos lihottaa, turvottaa, pierettää, närästää, niin on paras kokeilla muutoksia. Jos näitä ei ole, niin syöty ruoka sopii.

Tämä. 
Me kaikki olemme erilaisia.

Kuuntele itseäsi. Äläkä neuvo muita.

Vierailija
100/106 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä ei sovi minulle. Löysin Prismasta Fazerin paistopisteen 100 % kauraleivän, jossa oli psylliumkuitua. 

Vatsa ja suolisto kiittivät. 

Sitten vatsa ja suolisto alkoivat oikuttelemaan. Monta viikkoa tutkin syömisiäni, mikään ei ollut muuttunut, ei stressiä, eikä ruokavaliomuutoksia. Sitten huomasin Fazerin leipäpussissa maininnan uusi muhkeampi koostumus. 100 % kauraleipä, jossa on 54 % kauraa ja sen lisäksi PERUNAA ja BAMBUA. Halvatun Fazer! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä