Leipä lihottaa on totta, nyt tutkimus sen kertoo
Leivän syöminen voi lisätä painoa ilman, että energiansaanti kasvaa – näin kertoo japanilaisen Osaka Metropolitan Universityn tällä viikolla julkaistu tutkimus, joka tuo uutta näkökulmaa lihavuuden syntymekanismeihin.
Tutkijat havaitsivat, että hiilihydraatit, kuten vehnäpohjainen leipä, voivat hidastaa elimistön energiankulutusta ja ohjata aineenvaihduntaa rasvan varastointiin.
Hiilihydraattipainotteinen ruokavalio siirsi aineenvaihduntaa tilaan, jossa rasvan varastointi korostuu, vaikka kalorimäärä pysyi lähes samana.
https://tekniikanmaailma.fi/miksi-leipa-lihottaa-tutkimus-paljasti-ylla…
Näin se vain on, hiilarit lihottaa.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit on just ihania: Ruisleipä, pulla, pizza. Olisi tosi kurja elämä elää keitonliruilla ja vihanneksilla. Siksihän suolistosyöpä on kasvanut voimakkaasti, kun kuitua ei saada.
Pullassa ja pitsassa ei montaa kuitua ole ristikkäin. Mistä päättelet että pitäis elää keitonliruilla ja vihanneksilla?
On hyvin yksilöllistä ja geeneistä riippuvaa, kenellä hiilarit aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja lihomista. Tilastoista päätellen kuitenkin noin 2/3 suomalaisista on ns. Metsästäjä-keräilijän geenit, jossa liiat hiilarit tuppaa lihottamaan. Ihan luonnollinen lopputulos täällä pohjoisessa, jossa vilja ei kasva kunnolla Vaasan pohjoispuolella.
Niin nytkö vasta ap oppi että vehnäleipä ei ole erityisen terveellistä? No, onneksi tekivät tutkimuksen niin joku taas valistui.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus tehtiin hiirillä ja toteutettiin tavalla, jossa leipää ja muita hiilihydraattilähteitä syöneet hiiret loepttivat normaalin ruokansa syömisen lähes kokonaan:
"Professori Shigenobu Matsumuran johtama tutkimusryhmä tarkasteli hiirten ruokavalintoja ja aineenvaihduntaa tilanteessa, jossa eläimille tarjottiin samanaikaisesti perusrehua sekä erilaisia hiilihydraattilähteitä, kuten leipää, vehnäjauhoa ja riisijauhoa. Tulokset osoittivat, että hiiret suosivat johdonmukaisesti hiilihydraatteja ja lopettivat käytännössä perusrehun syömisen kokonaan."
Tästä on vielä pitkä matka siihen, että suositusten mukainen leivän syönti lihottaisi ihmisiä.
Siis nuo eläintutkimusten tulokset aika harvoin edes pätevät ihmisiin..
Vierailija kirjoitti:
Tämänkaltaista tutkimusta on tehty kymmenien vuosien ajan, mutta virallisten ravitsemusohjeiden laatijat eivät niitä ole huomioineet mitenkään.
Ei meidän ravitsemusalan asiantuntijat voi ottaa näitä uusia muualla tehtyjä tutkimuksia huomioon ja muuttaa ruokasuosituksia päinvastaiseen suuntaan nykyohjeista, sehän käy ylpeyden päälle ja mitä siitä sanoisi vilja ja sokeriteollisuuskaan. Ostin porsaan lihaa ja pakkauksessa luki että siihen oli lisätty sokeria, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kuka yllättyi, että elimistö menee sekaisin jos vetää pelkkiä hiilareita?
Minä. Olen syönyt 70 vuotta hiilareita eikä elimistö ole mennyt vielä sekaisin. Täysin terve, ei lääkityksiä.
Joo joo. KAIKKI lihottaa jos sitä syö liikaa. Varmaan hoikimmillani ikinä olin parikymppisenä kun elin leivällä ja pizzalla. Ja todellakin yksi pizza saattoi olla koko viikonlopun ruoka. Ei se mitä syöt vaan paljonko. Mutta antaa tulla näitä "tutkimuksia" joista pläskit saavat tekosyitä olla punkero.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te syötte te laihat? Vaikea tehdä ruokaa pelkistä proteiineista.
Lounaaksi syön itse kasaamani salaatin. Tomaattia, lehtivihanneksia, paprikaa, selleriä, erilaisia siemeniä jne. vaihdellen, proteiininlähteeksi esim. juustoa, katkarapuja tai paahdettuja tofukuutioita. Kastikkeeksi reilusti oliiviöljyä. Aamupalaksi maustamatonta jogurttia ja marjoja. Päivälliseksi kalapihvejä, kananrintafilettä tms. ja lisukkeeksi höyrytettyä brokkolia / papuja, uunivihanneksia tai vaikkapa kukkakaaligratiinia. Munakas kelpaa miksi tahansa päivän ateriaksi. Välipaloina pähkinöitä, hedelmiä tai raejuustoa.
Ei ollenkaan vaikea koostaa aterioita ilman niitä tavanomaisia hiilihydraattien lähteitä. Kun vaihtaa lisukkeina yleensä käytetyt riisin, perunan ja pastan vihanneksiin ollaan jo pitkällä. Seuraavaksi vaihtaa leivät hedelmiin ja kahvipullat tummaan suklaaseen. Avot.
Leipä aterian osana yleensä ihan ok
Leipä ennen ateriaa / naposteluna voi lisätä huomaamatta kaloreita
Täysjyväleipä toimii paremmin kuin vaalea (pitää kylläisempänä)
Ei se leipä itsessään lihota vaan se, että ei tee kylläiseksi. Se mitä muuta sitten syöt kun et tnne kylläisyyttä, lihottaa.
Mua ei ainakaan lihota. Päinvastoin laihduttaa. Nyt vasta tajusin mistä se johtuu, kun tekoäly selvityi asian mulle. Syön kuulemma tavallista enemmän kuitua. Se on hyvin täyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön ainakin todella paljon hiilareita.
168 cm, 57 kg
Ehkä leipä ehkä ei, ehkä lisättynä levitteen, makkaran, herkullisen juuston kanssa kombinaatio voi olla turmiollinen. 0_______o
Vierailija kirjoitti:
Leipä aterian osana yleensä ihan ok
Leipä ennen ateriaa / naposteluna voi lisätä huomaamatta kaloreita
Täysjyväleipä toimii paremmin kuin vaalea (pitää kylläisempänä)
Ei se leipä itsessään lihota vaan se, että ei tee kylläiseksi. Se mitä muuta sitten syöt kun et tnne kylläisyyttä, lihottaa.
Leipä.juurikin tekee kylläiseksi. Paitsi jos laitat päälle pelkkää voita. Vinkki: älä osta sitä voita äläkä Margariinia.
Insuliini resistenssi, lue siitä kaikki ja sen jälkeen pysyt hoikkana . Ari Miettinen mm kertoo hyvin YouTubessa sekä turpaduunari nimellä löytyy toinen kirjoittelu. Totta, leipää lihottaa sikana .
Vierailija kirjoitti:
Ehkä leipä ehkä ei, ehkä lisättynä levitteen, makkaran, herkullisen juuston kanssa kombinaatio voi olla turmiollinen. 0_______o
Mä oon syönyt joka dietilläni leipää vähärasvaisella juustolla, eikä se oo mitenkään estänyt painon putoamista.
Kummallista kun on tuota leipää tullut 60 vuotta syötyä ja ihan normipainossa ollaan?
Karkkia. Sipsejä. Kebabbeja ja Burgereita harvemmin.
Minä olen syönyt koko elämäni paljon leipää ja muutenkin olen ollut hiilarinpuputtaja. Bmi oli aina 21-23.
Sitten tuli vaihdevuodet. Paino alkoi nousemaan. Bmi 24. Vähensin syömistä. Bmi 25. Vähensin edelleen syömistä. Bmi 26.
Sitten poistin ruokavaliosta hiilarit. Paino alkoi laskemaan.
Pointtini on, että elimistöni muuttui jotenkin vuosien myötä. Ei ne hiilarit nuorena pahaa tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön ainakin todella paljon hiilareita.
168 cm, 57 kg
Niin minäkin. Monta palaa leipää päivässä ja aina juuston kanssa. 60 vuotta näin mennyt, toistaiseksi vielä terve. 169cm, 56 kg.
Vierailija kirjoitti:
Huh, luulin että läskit johtuu kaljasta
Kalja on raikasta ja ravitsevaa.
Ei mun leivässä ole vehnää. Vain ruista.
Tämänkaltaista tutkimusta on tehty kymmenien vuosien ajan, mutta virallisten ravitsemusohjeiden laatijat eivät niitä ole huomioineet mitenkään.