Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrakoti ja luottotiedot

Vierailija
17.04.2026 |

Asuntoa etsiessäni olen nyt törmännyt toistuvasti lauseeseen "puhtaat luottotiedot vaaditaan". 

Minulla on merkintä luottotiedoissani. Tulin miettineeksi, onkohan monikaan tämän kriteerin asettajista tietoinen siitä, että niitä merkintöjä on useanlaisia, samoin kuin syitä merkintöjen takana. Omalla kohdallani syitä velkaantumiseen olivat avioero, yksinhuoltajuus ja tapaturmasta johtunut pidempi työkyvyttömyys. 

Merkinnässäni lukee "pitkäkestoinen ulosotto". Se tarkoittaa sitä, että olen hoitanut velkaani pitkäkestoisesti ulosoton kautta. Kuukausittain palkastani siis menee osuus velan hoitoon. Vaihtoehto tälle olisi se, että henkilö olisi todettu ulosotossa varattomaksi, mistä tulee oma merkintänsä, joka kertoo siitä, että henkilön tulotaso on niin pieni, että velkaa ei pystytä hoitamaan. 

En usko, että monikaan, joka ei itse tai läheisen kautta ole kokenut velkaantumista, voi käsittää sen järjestelmän kaoottisuutta, joka kattaa perintätoimistot ja ulosoton. Osin säännöt tuntuvat puuttuvan ja ainakin ovat vaikeaselkoisia. Se, miten ja minne velka siirtyy kyseisessä järjestelmässä, vaihtelee velkojan toimista riippuen. Kaikki toimijat eivät ole edes rehellisiä ja useimmat velalliset ovat uupuneita. Selkeyttääkseni omaa tilannettani, olen pyytänyt siirtämään kaiken perittäväksi ulosoton kautta monen eri perintätoimiston sijaan, näin varmistun myös siitä että toisessa päässä toimii puolueeton ammattilainen. 

Se, että luottotiedoissani on merkintä, ei kerro minusta mitään asukkaana, vuokralaisena tai naapurina. Se kertoo vain vuosien takaisista haasteista talouden kanssa - myös tuolloin asumiseen liittyvät menot hoituivat. Olen korkeakoulutettu ja työssä käyvä, voisi sanoa täti-ihminen, enkä taatusti ole häiriöksi kenellekään. Kotini pysyvät siistinä ja ehjänä. Harmittaa tilanne, jossa minut rinnastetaan moniongelmaisiin/rikollisiin/asuntoja rikkoviin ihmisiin.

Asuntoa etsiessäni olen törmännyt vain yhteen yritykseen, joka pyysi maksuhäiriöstäni lisätietoa - niinkin voi tehdä! Tietojen toimittaminen on tietysti vapaaehtoista, mutta itse toimitin ne mielelläni koska pystyin näin vahvistamaan kertomani. Ulosoton asiakassivulta saa siis otteen niin veloista, kuin kuukausittaisista maksuistakin. Velallisen tilanteessa voi olla myös muita huomionarvoisia tekijöitä, kuten minulla oleva kuolinpesäosuus, joka toimii velkojeni maksun "panttina". Varaton en siis ole.

Toivottavasti tieto näissä asioissa lisääntyisi, ja esim korona-aikana velkaantuneille mahdollitettasiin osoittaa, mikäli hoitaa velkaa vastuullisesti.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajana ymmärrän hyvin, että syitä luottotietojen menettämiseen on monenlaisia eivätkä ne kaikki kerro vastuuttomuudesta. Mutta minä en pysty tarkistamaan tarinoiden taustoja. Haluan minimoida omat riskini.

Vierailija
22/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voi valita, niin en anna asuntoani luottotiedottomalle. En tykkää edes niistä, joilla kela maksaa vuokran. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on varman vuokranmaksaja.

Vierailija
24/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela on varman vuokranmaksaja.

Valitettavasti kertoo vuokralaisesta myös. Ei paljoa lohduta vaikka vuokra tulisikin mutta asunto menisi todella paskaan kuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi