Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrakoti ja luottotiedot

Vierailija
17.04.2026 |

Asuntoa etsiessäni olen nyt törmännyt toistuvasti lauseeseen "puhtaat luottotiedot vaaditaan". 

Minulla on merkintä luottotiedoissani. Tulin miettineeksi, onkohan monikaan tämän kriteerin asettajista tietoinen siitä, että niitä merkintöjä on useanlaisia, samoin kuin syitä merkintöjen takana. Omalla kohdallani syitä velkaantumiseen olivat avioero, yksinhuoltajuus ja tapaturmasta johtunut pidempi työkyvyttömyys. 

Merkinnässäni lukee "pitkäkestoinen ulosotto". Se tarkoittaa sitä, että olen hoitanut velkaani pitkäkestoisesti ulosoton kautta. Kuukausittain palkastani siis menee osuus velan hoitoon. Vaihtoehto tälle olisi se, että henkilö olisi todettu ulosotossa varattomaksi, mistä tulee oma merkintänsä, joka kertoo siitä, että henkilön tulotaso on niin pieni, että velkaa ei pystytä hoitamaan. 

En usko, että monikaan, joka ei itse tai läheisen kautta ole kokenut velkaantumista, voi käsittää sen järjestelmän kaoottisuutta, joka kattaa perintätoimistot ja ulosoton. Osin säännöt tuntuvat puuttuvan ja ainakin ovat vaikeaselkoisia. Se, miten ja minne velka siirtyy kyseisessä järjestelmässä, vaihtelee velkojan toimista riippuen. Kaikki toimijat eivät ole edes rehellisiä ja useimmat velalliset ovat uupuneita. Selkeyttääkseni omaa tilannettani, olen pyytänyt siirtämään kaiken perittäväksi ulosoton kautta monen eri perintätoimiston sijaan, näin varmistun myös siitä että toisessa päässä toimii puolueeton ammattilainen. 

Se, että luottotiedoissani on merkintä, ei kerro minusta mitään asukkaana, vuokralaisena tai naapurina. Se kertoo vain vuosien takaisista haasteista talouden kanssa - myös tuolloin asumiseen liittyvät menot hoituivat. Olen korkeakoulutettu ja työssä käyvä, voisi sanoa täti-ihminen, enkä taatusti ole häiriöksi kenellekään. Kotini pysyvät siistinä ja ehjänä. Harmittaa tilanne, jossa minut rinnastetaan moniongelmaisiin/rikollisiin/asuntoja rikkoviin ihmisiin.

Asuntoa etsiessäni olen törmännyt vain yhteen yritykseen, joka pyysi maksuhäiriöstäni lisätietoa - niinkin voi tehdä! Tietojen toimittaminen on tietysti vapaaehtoista, mutta itse toimitin ne mielelläni koska pystyin näin vahvistamaan kertomani. Ulosoton asiakassivulta saa siis otteen niin veloista, kuin kuukausittaisista maksuistakin. Velallisen tilanteessa voi olla myös muita huomionarvoisia tekijöitä, kuten minulla oleva kuolinpesäosuus, joka toimii velkojeni maksun "panttina". Varaton en siis ole.

Toivottavasti tieto näissä asioissa lisääntyisi, ja esim korona-aikana velkaantuneille mahdollitettasiin osoittaa, mikäli hoitaa velkaa vastuullisesti.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa tämä sille vuokranantajalle, moni ymmärtää kun kertoo rehellisesti.

Vierailija
2/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun hyvällä alueella vuokralla Helsingissä ja vuokrasuhde alkoi siten että minulla ei ollut luottotietoja. Vuokraa en ole 12 vuoteen maksanut päivääkään myöhässä ja pidän asunnon hyvässä kunnossa.

Olen kiitollinen vuokranantajalle, ettei ollut putkinäköinen kun olin nuori. Olemme jotakuinkin ystävystyneet vuosien varrella.

Huom. ennen tuota tuli noin 5 hylkyä muualta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä kaikki olet riski vuokranantajalle

Vierailija
4/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vuokralaiset on riski vuokranantajalle.

Vierailija
5/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraan itse kolmea asuntoa ja tehnyt tätä aika kauan (olen 66v). Jos jotain olen oppinut niin sen, että persoona määrittää vuokralaisen laadun. Pidän itseäni aika hyvänä ihmistuntijana.

Niin luottotiedollisissa kuin luottotiedottomissakin on sellaisia joille ei voi asuntoaan antaa.

Mutta harva haluaa ns. kusta kattoa päänsä päältä. Minä olen ottanut kaksi kertaa vuokralle luottotiedottoman koska mitään merkintöjä vuokrarästeistä ei ollut. Ihan hyviä tyyppejä olivat ja vuokra tuli ajoissa.

Toki kuka tahansa voi äkillisesti saada vaikka psykoosin ja sytyttää koko asunnon tuleen. Mutta se voi tapahtua vaikka professorille jolla on luottotiedot. Ei kaikkea elämässä voi kontrolloida.

Ainoa ehdoton ei olisi vuokravelka. Jos on jotain muita merkintöjä jostain kymmenen vuoden takaa, ei se kerro vuokralaisuudesta yhtään mitään. Pikemminkin sen että ainakin 10v asunut jossain ongelmitta.

Myös referenssi edelliseltä vuokranantajalta puhelinnumeron kera auttaa.

Vierailija
6/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olen kerran kuunnellut nyyhkytarinan ja uskonut selitykseen siitä että tilanne on hallinnassa.

Ja vuokrat se ihminen kyllä maksoi. Muuten asunto meni parissa vuodessa korjauskuntoon eikä  loppusiivousta tehty ollenkaan.

Kyllä se tosiasia vaan on, että ihmisellä joka päästää itsensä ylivelkaantumaan niin ettei hallitse talouttaan ilman ulosottoa, ei ole elämä muutenkaan hallinnassa. Ja toki heidänkin pitää jossain asua, mutta ei mun asunnossa.

Vierailija
7/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut parikin vuokralaista, opiskelijoita, jotka ovat asuntoa hakiessaan kertoneet avoimesti, että luottotiedot on menneet. Molemmat oikein hyviä vuokralaisia, ei mitään ongelmia koskaan ja vuokrat tuli ajallaan. 

Vierailija
8/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Se, että luottotietoja ei ole ehtinyt menettää, ei kerro vuokralaisen elämäntyylistä tai elämänhallinnasta mitään! 

Myös esim mielenterveyden häiriö tai muistisairaus voi puhjeta milloin ja kenelle vain jolloin asioiden hoitaminen voi pysähtyä kuin seinään.

Vierailija
9/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimoin riskit niin pitkälle kuin mahdollista, kyse on kuitenkin minun omaisuudestani. Ja kun puhtain luottotiedoin olevia hakijoitakin riittää, niin valitsen heistä

Vierailija
10/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan itse kolmea asuntoa ja tehnyt tätä aika kauan (olen 66v). Jos jotain olen oppinut niin sen, että persoona määrittää vuokralaisen laadun. Pidän itseäni aika hyvänä ihmistuntijana.

Niin luottotiedollisissa kuin luottotiedottomissakin on sellaisia joille ei voi asuntoaan antaa.

Mutta harva haluaa ns. kusta kattoa päänsä päältä. Minä olen ottanut kaksi kertaa vuokralle luottotiedottoman koska mitään merkintöjä vuokrarästeistä ei ollut. Ihan hyviä tyyppejä olivat ja vuokra tuli ajoissa.

Toki kuka tahansa voi äkillisesti saada vaikka psykoosin ja sytyttää koko asunnon tuleen. Mutta se voi tapahtua vaikka professorille jolla on luottotiedot. Ei kaikkea elämässä voi kontrolloida.

Ainoa ehdoton ei olisi vuokravelka. Jos on jotain muita merkintöjä jostain kymmenen vuoden takaa, ei se kerro vuokralaisuudesta yhtään mitään. Pikemminkin sen että ainakin 10v asunut jossain ongelmitta.

En kyllä soittelisi edelliselle vuokranantajalle, koska jos hän haluaa eroon vuokralaisista, luuletko että kertoisi totuuden? 

Itselläni oli yhdet aika kamalat vuokralaiset, lähinnä hankalia urpoja joka asiassa (mm vaativat sähkömiestä vaihtamaan sulakkeen 😂) ja halusin heistä todellakin eroon, joten lupasin ystävällisenä vuokranantajana suositella heitä, kun etsivät uutta asuntoa. 

Vierailija
11/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina kertonut tilanteen rehellisesti va:lle, ja olen asunnon saanut. Nyt on onneksi uo:t maksettu.

Vierailija
12/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Se, että luottotietoja ei ole ehtinyt menettää, ei kerro vuokralaisen elämäntyylistä tai elämänhallinnasta mitään! 

Myös esim mielenterveyden häiriö tai muistisairaus voi puhjeta milloin ja kenelle vain jolloin asioiden hoitaminen voi pysähtyä kuin seinään.

Tänä päivänä etenkin kuka tahansa voi olla yhtäkkiä työtön ja kohta perinnässä--> ulosotossa. 

Vierailija
13/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en itse hyväksy asuntoihini vuokralaisia, joilla ei ole luottotietoja. Kaikki vuokraukset menevät vuokraturvan kautta, ja he tuon vaativat myös, koska ovat vastuussa vuokran maksusta jos tulee ongelmia. En haluaisi yleistää, mutta vastuullisuus, prioriteetit ja kunniallisuus ovat katoavia piirteitä nuoremmissa ihmisissä.

Vierailija
14/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Olen kerran kuunnellut nyyhkytarinan ja uskonut selitykseen siitä että tilanne on hallinnassa.

Ja vuokrat se ihminen kyllä maksoi. Muuten asunto meni parissa vuodessa korjauskuntoon eikä  loppusiivousta tehty ollenkaan.

Kyllä se tosiasia vaan on, että ihmisellä joka päästää itsensä ylivelkaantumaan niin ettei hallitse talouttaan ilman ulosottoa, ei ole elämä muutenkaan hallinnassa. Ja toki heidänkin pitää jossain asua, mutta ei mun asunnossa.

Eiköhän se ulosottoon päätynytkin voi saada elämän takaisin hallintaan. Ne velat voi kuitenkin olla isoja, esim omalla kohdalla sinne meni mm. opintolaina. Ja korkoahan ne kasvaa, maksaminen on hidasta mutta never give up! Nykyisin on tietoa ja neuvojakin saatavilla netissä, eikä ole niin oman onnensa nojassa kuin joskus ennen.

Vierailija
15/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma parisuhteissa. Velkaantuneet ja mt-ongelmaiset itsee mikseivät kelpaa, vaikka kuka tahansa voi koska tahansa velkaantua tai sairastua tai rampautua. Kas kun ei samointein hyväksytä myös kuolleita kun kaikki kuolee kuitenkin

Vierailija
16/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on töpeksinyt luottotiedot nuoruuden hölmöyttään, mutta oppinut virheestään ja todella haluaa elämässä eteenpäin. 

Vierailija
17/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä soittelisi edelliselle vuokranantajalle, koska jos hän haluaa eroon vuokralaisista, luuletko että kertoisi totuuden? 

Itselläni oli yhdet aika kamalat vuokralaiset, lähinnä hankalia urpoja joka asiassa (mm vaativat sähkömiestä vaihtamaan sulakkeen 😂) ja halusin heistä todellakin eroon, joten lupasin ystävällisenä vuokranantajana suositella heitä, kun etsivät uutta asuntoa. 

Miten niin eroon? Aika yleinen vuokrasuhteen päättymisen syy on se että asunto myydään. 

Vierailija
18/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä etenkin kuka tahansa voi olla yhtäkkiä työtön ja kohta perinnässä--> ulosotossa. 

Työttömyys ei johda ulosottoon, jos on tajunnut mitoittaa lainat ym oikein. Aika pitkään pitää asiat olla persiillään jos ulosottoon joutuu. Voit sopia pankin kanssa vain korkojen maksusta tietyksi aikaa, laittaa asunnon myyntiin, muuttaa halvempaan vuokra-asuntoon jne. Kyllä näissä tapauksissa luottotietojen menetys on pääsääntöisesti itsestään kiinni, turha TAAS työntää vastuuta muille tahoille. Ja kyllä, olen itse ollut yllä mainitussa tilanteessa ja selvinnyt kuivin jaloin juurikin mainituilla toimenpiteillä.

Vierailija
19/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luototiedottomat väittää olevansa jopa parempia vuokralaisia, koska heillä ei ole varaa jättää vuokraa maksamatta kun uuden asunnon saaminen hankalampaa. Facen vuokraus ryhmistä luettua

Vierailija
20/24 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin miksi työttömyys johtaisi ulosottoon? Jos kerran asuu vuokralla, niin sitten voi saada asumistukea, ansiosidonnaista työttömyyskorvausta jne. Ja jos on liian kallis kämppä, niin muutto halvempaan. Ja töissä ollessa pitäisi ymmärtää kerryttää vähän puskuria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi