Lomamme pääkaupunkiseudulla oli pettymys
Rakastan Suomea ja olen ylpeä suomalaisuudestani, mutta en enää voi täydestä sydämestäni markkinoida Suomea ja sen pääkaupunkia.
Olimme torstai-iltana syömässä Stockmannia vastapäätä olevassa ravintola Kiilassa. Ruoka oli hyvää ja kohtuuhintaista, annokset isoja, skumppa- tai viinipullon sai parilla kympillä. Mutta ravintola oli lähes tyhjä.
Upeista erkkeri-ikkunoista avautuva näköala Aleksanterinkadulle oli kaunis, mutta kadulla oli vain muutama ihminen. Koko ydinkeskusta kumisi tyhjyyttään. Sama tilanne oli muun muassa Tapiolan Ainoassa.
Koska kypsyimme Stadin tarjontaan ja Espoon metsiin, hyppäsimme laivaan ja matkustimme minilomalle naapurimaahan Ruotsiin. Tukholma ei pettänyt. Oli turisteja ja ihmisiä, ihania kauppoja ja taidenäyttelyitä. Paljon nähtävää ja ihailtavaa. Jengitappeluista ei tietoakaan. Myyjät hymyilivät ja sanoivat ”tack snälla!”
Tapasimme suomalaista lapsuudenystävääni, joka oli muuttanut perheineen Ruotsiin noin kymmenen vuotta sitten. Hänen tyttärensä valmistuu keväällä, ja hänellä on jo työpaikka valmiina odottamassa. Kysyin: ”Eikö teillä täällä ole lamaa?” He katsoivat toisiinsa hölmistyneinä: ”Mikä lama?”
Ihmettelen suomalaisia päättäjiä. Miksi kansaa pidetään köyhyydessä? Miksi rakennetaan rumaa? Miksi me suomalaiset emme panosta enemmän elämänlaatuun? Ja onko onnellisuus todella sitä, että emme valita, vaikka pää olisi irti? Sisulla mennään pää kainalossa.
Lukijan mielipide | Lomamme pääkaupunkiseudulla oli pettymys
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut, keneen Tukholma ei ole tehnyt mitään vaikutusta? :D Sen muutama kymmenen kertaa joutunut käymään. Tuulinen ja kolea kaupunki, ei mielestäni mitenkään arkkitehtuurin kannalta erityisen hieno (keski-Euroopasta löytyy pienimmistäkin kaupungeista mielestäni hienompia vanhoja kaupunkeja), eikä aspa-taso tai ihmisten ystävällisyys tehnyt kyllä vaikutusta. Tuntui, että varsinkin jos saivat selville, että olen suomalainen, niin kyllä naama oli kuin hevonvitulla. Huntupäitä on ihan valtavasti. Ihmettelen, kun sanotaan että suomalaiset ovat jotenkin erityisen sulkeutuneita ja myrtsejä, mutta mielestäni me kaikki pohjoismaalaiset ollaan aika samanlaisia. :D Olen asunut muutamassa maassa ja en itsekään Helsinkiä nostaisi parhaat pääkaupungit -listauksessa kovin korkealle, mutta ei se Tukholmakaan sinne mielestäni kuulu. Lisäksi Ruotsi on kyllä nykyään todella paskassa kunnossa. Ehkä oli ok ihannoida joskus sotien jälkeen, mutta nykyäänhän siellä on kaupunkeja jotka ovat lähes sisällissodan kaltaisessa tilanteessa.
On se talvella yhtä tylsä ku Helsinki ku tulee pimeä jo klo 17
Jos haluaa kaupunkikulttuuria nähdä Suomessa verrattuna muuhun maailmaan, niin Helsinki on huonoin vaihtoehto. Eihän pienen maan pääkaupunki pärjää vilkkaudessa ja glamourissa isommille maille.
Suosittelisin Suomesta jonkun pikkukaupungin idyllistä vanhaa kaupunkia ja sen kahviloita. Näitä vanhoja kaupunkeja Suomen rantaviivalla riittää kymmeniä ja jokunen sisämaassakin järven rannalla.
Rauma, Turku, Porvoo, Uusikaupunki, Naantali, Kristiinankaupunki, Hämeenlinna, Tampere ja Kuopio. Nämä kun turisti käy kesällä ennen elokuuta, niin vaikuttuu. Joku voi pitää Kotkasta ja Tammisaarestakin.
Heh tuohan oli kuin suoraan provo palstalta. Camilla Sherr Tansaniasta oli pettynyt pääkaupunkiseudun lomalla. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa kaupunkikulttuuria nähdä Suomessa verrattuna muuhun maailmaan, niin Helsinki on huonoin vaihtoehto. Eihän pienen maan pääkaupunki pärjää vilkkaudessa ja glamourissa isommille maille.
Suosittelisin Suomesta jonkun pikkukaupungin idyllistä vanhaa kaupunkia ja sen kahviloita. Näitä vanhoja kaupunkeja Suomen rantaviivalla riittää kymmeniä ja jokunen sisämaassakin järven rannalla.
Rauma, Turku, Porvoo, Uusikaupunki, Naantali, Kristiinankaupunki, Hämeenlinna, Tampere ja Kuopio. Nämä kun turisti käy kesällä ennen elokuuta, niin vaikuttuu. Joku voi pitää Kotkasta ja Tammisaarestakin.
Mikset sanonu Oulua
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaisena katson Suomea ja suomalaisuutta eräänlaisen prisman kautta. Käväisin äskettäin Suomessa parin viikon vierailulla. Mukaani sain kaksi aikuista lastani, toisen Lontoosta ja toisen Haagista. Jäät olivat sulamassa ja kävelimme Haukilahdessa, Westendissä sekä tietysti Kaivopuiston rannassa ja siitä sillan yli Uunisaareen. Aurinko paistoi, ja nautimme lohikeitosta ja siitä fiiliksestä, kun valo lisääntyy ja päivät pitenevät. Suomalainen luonto on hieno!
Pian lapseni kuitenkin kyllästyivät Stadin ja tylsääkin tylsemmän Espoon antimiin.
Mitä lapsesi kaipasivat täällä Lontoosta ja Haagista? Miksi itse kyllästyit Helsinkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sanonu Oulua
Oulu on paska kaupunni.
Oli pakko googlata onks tää edes oikea ihminen, kyseessä homeopaatti joka hoitaa HIV potilaita Afrikassa homeopatialla. 🤦
Miksi lukijan pitäisi markkinoida Suomen pääkaupunkia kenellekään? Jos hän oli pääkaupunkiseudulla lomalla, niin hän tuskin on mitenkään vastuussa Helsingin kaupungin brändiarkkitehtuurista ( Helsingin oma määritelmä, https://www.hel.fi/fi/paatoksenteko-ja-hallinto/tietoa-helsingista/muot… ).
Eläviin eurooppalaisiin kaupunkeihin verrattuna Helsinki (ei stadi) on aika hiljainen ja tapahtumaköyhä paikka.
Täällä kun ei ole paljoa ihmisiä joilla on halua ja varaa kuluttaa.
Vertaatkohan nyt sitä samankokosiin 500 000 ihmisen kaupunkeihin
En ole edellinen mutta verrataan vaikka näihin:
Genova (560t) Nizza (360t), Lyon, Edinburgh, Porto, Firenze, Tallinna, Zurich....
Ei todellakaan tapahtumaköyhiä kuolleita paikkoja!
Kummallista, minä oli työkavereideni kanssa pari viikkoa sitten torstaina Vltavassa ja paikka oli aivan täynnä ja kun kävelin sieltä pois, niin ihmisiä oli liikkeellä vaikka kuinka paljon siellä kulmilla.
Aina kun minä olen käynyt Helsingissä, siellä on ollut liikaa ihmisiä. Harrastan kotimaanmatkailua, toki jonkin verran matkustan myös ulkomailla. Mimme tahansa matkustankin, otan selvää parhaista ja myös vähemmän tunnetuista käyntikohteista ja tapahtumista, ja suunnittelen matkaohjelman niiden mukaan. Hyvin harva kaupunki ulkomaillakaan tarjoaa hirveästi, jos ei ole tietoa missä kannattaa käydä. Pelkkä kadulla kävely ja ihmisten tuijottelu käy nopeasti tylsäksi, ainakin minusta. En harrasta shoppailua, ostan vain tarpeeseen.
Helsingissä on paljon nähtävää kun ottaa selvää. Minullakin on mielessä paikkoja, joissa vielä haluan käydä, joten varmaan tulen tekemään turistireissuja Helsinkiin. Jossa en missään nimessä haluaisi asua.
Liikakansoitetussa Afrikan maassa asuva Camilla ihmettelee kun Helsingissä on hiljaista.
Aina jaksan ihmetellä, kuinka yksittäinen ihminen voikaan subjektiivisen kokemuksensa määritellä niin tärkeäksi, että se pitää kirjoittaa lehteen. Helsinki on varmasti hiljaisempi kuin Tukholma, mutta on lähinnä naurettavaa valitella tekemisen puutetta kun näyttelyitä, ravintoloita jne on Helsingissäkin joka lähtöön. Ei kenenkään tarvitse viihtyä Helsingissä, mutta jos ei vaivaudu itse etsimään tekemistä, turha valittaa sen puutetta ja pitkästymistä.
Vierailija kirjoitti:
Eläviin eurooppalaisiin kaupunkeihin verrattuna Helsinki (ei stadi) on aika hiljainen ja tapahtumaköyhä paikka.
Täällä kun ei ole paljoa ihmisiä joilla on halua ja varaa kuluttaa.
Vertaatkohan nyt sitä samankokosiin 500 000 ihmisen kaupunkeihin
En ole edellinen mutta verrataan vaikka näihin:
Genova (560t) Nizza (360t), Lyon, Edinburgh, Porto, Firenze, Tallinna, Zurich....
Ei todellakaan tapahtumaköyhiä kuolleita paikkoja!
Noh eipä nuo kaupungit välttämättä ole pelkkää juhlahumua perus tostai-iltana. :D
Mut joo, ehkäpä tapahtumatarjonta on laajempaa. Olisi mielenkiintoista tietää millaisia tapahtumia kaipaatte? Museoita. teattereita, kadunvaltaamista, mielenosoituksia, puistotapahtumia? Itse en jaksaisi tapahtumissa rampata vaan arjen mielekkyys syntyy perheen ja ystävien kanssa touhutessa ja liikunnasta. Siten menin lomalle suureen tai pieneen kaupunkiin, niin kyllä siellä tylsistyy ennenpitkää, jos ei ole etukäteen suunnitellut mitä tekee vaan vaeltelee päämäärättömästi kaduilla.
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko googlata onks tää edes oikea ihminen, kyseessä homeopaatti joka hoitaa HIV potilaita Afrikassa homeopatialla. 🤦
Mitä mä just luin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei todellakaan ole varaa syödä tai juoda ravintelissa, hyvä kun saa edes jotain sapuskaa pöytään ja yhden keskarin. Veetuiletko köyhille?
Tuollaiset katkerat hapannaamat just tekevät Suomesta ikävän matkaislumaan.
Siis köyhät, sitäkö tarkoitit?
Olet ehkä köyhä, mutta negatiivinen ja kitkerä hapannaapa joka tapauksessa. Ehkä juuri siksi työtön ja siksi köyhä. Sille ei voi kukaan muu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, ulkosuomalainen tylsistyi luonnossa! Onneksi Ruotsissa oli sentään kivoja kauppoja.
Joo ja olioa tylsää kun ei kevättalvella arki-ilrana ollut Stadissa pölinää. Naurettavia "mielipiteitä". Enemmänkin tarpeesta taisi olla kyse. Jos joku tarvitsee lähelleen meteliä ja väenpaljoutta, kannattaa valita joku mesta sieltä afrikkalaisesta mantereelta. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä just luin
Vai suomalaissyntyinen homeopaatti Afrikasta eikä ollut kivaa nyt Suomessa. Anna mun kaikki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi teidän palstalaisten heti haukkua toisen mielipidettä. Kyllä tuossa on paljon perää. Jos on asunut Keski-Euroopassa, niin kyllä se niin on, että Suomi on matkailijan näkökulmasta aika tylsä ja kuollut paikka. Jos kaipaa ihmisiä ympärille, niin on hiljaista ja tylsää. Jos kaipaa hiljaista ja luontoa, niin sitten on ehkä ok. Luontoa tosin löytyy ihan muualtakin kuin Suomesta. Ei kannattaisi laskea liikaa vain sen varaa. Ja palvelun ystävällisyydessä olisi kehitettävää, todellakin. Samoin ihmiset ovat aika sisäänpäinkääntyneitä..
Noh, en kyllä muista että olisi paljoa moitittavaa suomalaisessa palvelussa. Olen myös asunut Tšekissä, Saksassa, Yhdysvalloissa. Erilaista palvelua, mutta Suomessakin aina ollut hyvä ystävällinen palvelu.
Olenko ainut, keneen Tukholma ei ole tehnyt mitään vaikutusta? :D Sen muutama kymmenen kertaa joutunut käymään. Tuulinen ja kolea kaupunki, ei mielestäni mitenkään arkkitehtuurin kannalta erityisen hieno (keski-Euroopasta löytyy pienimmistäkin kaupungeista mielestäni hienompia vanhoja kaupunkeja), eikä aspa-taso tai ihmisten ystävällisyys tehnyt kyllä vaikutusta. Tuntui, että varsinkin jos saivat selville, että olen suomalainen, niin kyllä naama oli kuin hevonvitulla. Huntupäitä on ihan valtavasti. Ihmettelen, kun sanotaan että suomalaiset ovat jotenkin erityisen sulkeutuneita ja myrtsejä, mutta mielestäni me kaikki pohjoismaalaiset ollaan aika samanlaisia. :D Olen asunut muutamassa maassa ja en itsekään Helsinkiä nostaisi parhaat pääkaupungit -listauksessa kovin korkealle, mutta ei se Tukholmakaan sinne mielestäni kuulu. Lisäksi Ruotsi on kyllä nykyään todella paskassa kunnossa. Ehkä oli ok ihannoida joskus sotien jälkeen, mutta nykyäänhän siellä on kaupunkeja jotka ovat lähes sisällissodan kaltaisessa tilanteessa.