Töissä "luvattiin" keväälle ja kesälle reilusti töitä
Olen työsuhteessa erikseen töihin kutsuttavana isolla varastolla. Tammi-helmi-maaliskuu oli tosi hiljaista ja se oli tiedossakin jo, mutta on stressannut siitä, koska rekry "lupaili" jo, että keväästä alkaa vilkastua.
Koska olen pienen lapsen äiti ja syy ylipäänsä tähän työsuhteeseen on jousto, en huolestunut tästä. Kuitenkin kun ei kuulunut töistä mitään pitkään aikaan soitin nyt ja kysyin tilannetta.
Kuulemma iso asiakas on lähdössä heiltä eikä ole tietoa jatketaanko kaikkien sopimuksia. Tietyllä ydinporukalla tehdään jo pitkälti ne työt joita minullekin "lupailtiin". Eli kaikkea tällaista on taustalla eikä minulle kerrottu mitään.
En pitänyt koko työtä hirveän korkealla arvossa alunperinkään, mutta en ymmärrä miksi pitää lupailla turhia. Siis jos piti olla työtä kahdesta viiteen vuoroa viikossa ja todellisuus on, että kuukausiin ei ole välillä MITÄÄN niin miksei voida vain suoraan sanoa, että keväällä saattaa piristyä muttei siitä ole takeita?
Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen työpaikkani eikä ensimmäinen rekryfirma, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun luodaan näin törkeästi turhaa toivoa.
Kommentit (35)
Ap on pöyristynyt kun lupailu ei olekaan tae. Vaikea uskoa että ei ole ensimmäinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Ap on pöyristynyt kun lupailu ei olekaan tae. Vaikea uskoa että ei ole ensimmäinen työpaikka.
Sinusta tämmöinen on oikeasti reilua ja hyvä tapa toimia? Työpaikassa kuitenkin on kyse sen ihmisen toimeentulosta, kyvystä pitää katto pään päällä ja saada ruokaa pöytään. Kun luvataan olematonta työpaikkaa, tai olemattomia työtunteja, se voi aiheuttaa oikeasti vahinkoa sen ihmisen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt todella nopeasti ymmärtää ja hyväksyä ne realiteetit että keskiverto yritykselle työntekijät ovat vain välttämätön paha ja kuluerä, työntekijöille ei koskaan kerrota kaikkea ja se mitä kerrotaan perustuu usein jo lähtökohtaisesti epävarmaan tietoon ja/tai olettamuksiin. Mitä useampi johtaja tai manageri/esimies kertoo tarinaa eteenpäin, sitä enemmän se vääristyy ja sitä suurempi on täydellisen kusetuksen riski. Ja tällaisena aikana voi tulla isoja yllätyksiä vaikka olisi luvattukin rehellisesti, isojakin firmoja menee konkurssiin ja velkajärjestelyihin tänä päivänä, kaikki voi muuttua yhdessä yössä ja kerrannaisvaikutukset heijastuvat todella moneen ihmiseen saman tien.
Jep. Olisi alusta asti pitänyt hakea toinen työ rinnalle tai sopivia pätkiä eri puljuista. Suhtautua niin, että otan jonkun yksittäisen pestin että rahaa tulee ja muulla ei ole väliä. Tai sitten vaihtaa alaa raksaan jossa voi hankkia spesifimpää osaamista ja pelata sillä. Nykyisellä alalla vaikuttavat enemmän nämä ihme sosiaaliset pelit yms. turha.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta tämmöinen on oikeasti reilua ja hyvä tapa toimia? Työpaikassa kuitenkin on kyse sen ihmisen toimeentulosta, kyvystä pitää katto pään päällä ja saada ruokaa pöytään. Kun luvataan olematonta työpaikkaa, tai olemattomia työtunteja, se voi aiheuttaa oikeasti vahinkoa sen ihmisen elämään.
Missä kohtaa sanoin että tuollainen toiminta on reilua? Jos oikeasti oletat että työnantajat ja heidän edustajat ovat aina rehellisiä ja reiluja, niin sinulla on todella paljon opittavaa työelämästä.
Toivon sinulle pelkkää hyvää ja toivon että löydät korvaavia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnjohdon valehtelu on niin arkea että olen alkanut miettimään mitä voisi itse alkaa valehtelemaan vastapainoksi. Olen liian kiltti.
Kieltämättä tulee sellainen olo, että en sovi enää nykyiseen Suomeen. Täytyy myöntää, että ropisee omakin moraali tässä vaikka olen työelämässä ollut aiemmin rehellinen. Näemmä saa valehdella silmät ja suu täyteen kun tarve tulee. Mitä väliä? Jos sillä saa töitä niin hyvähän se vain on ja varmaan seuraavana odottaa ylennys jos opettelee keksimään oikein hyviä tarinoita. Joo, liian kiltti täälläkin.
ap
Huoh. Tallennatko noi puhelut?
Mitä varten? :D
ap
Hän varmaan tarkoittaa sitä, että lain edessä myös suullinen sopimus on juridisesti pätevä, jos pystyt näyttämään sen todeksi. Eli jos on suullisesti sovittu se työpaikka ja siitä työstä, niin se sitoo työnantajaa. Sivusta.
Totta, jos siis lähtee hakemaan oikeutta. Hyvä näkökulma.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takeita menestymisestä ei monellakaan firmalla ole tänä päivänä.
Jos aloittajalle on helmikuussa sanottu että on nyt talvella harmittavan hiljaista, keväällä ja kesällä vilkastuu , sitten on enemmän tunteja tarjolla.
Ja tänään huomataan ettei tule näin olemaan. Mutta tällaista nykyään on.
Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa sanoin että tuollainen toiminta on reilua? Jos oikeasti oletat että työnantajat ja heidän edustajat ovat aina rehellisiä ja reiluja, niin sinulla on todella paljon opittavaa työelämästä.
Tuo oli eri henkilö kuin minä jos sitä tarkoitat. Tämä onkin ollut silmiä avaavaa, koska olen aiemmin ollut hyvin rehellinen työssä ja työnhakijana. Olen kuitenkin herännyt siihen, että onko siinä järkeä? Eikö rehellisyyttä järkevämpää ole ajaa omaa etua vaikka se vaatisi jopa asioiden kaunistelua tai valehtelua? Mitä varten olen aito ja rehellinen jos niillä ei oikeastaan ole väliä? Tai ne estävät menestymästä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli eri henkilö kuin minä jos sitä tarkoitat. Tämä onkin ollut silmiä avaavaa, koska olen aiemmin ollut hyvin rehellinen työssä ja työnhakijana. Olen kuitenkin herännyt siihen, että onko siinä järkeä? Eikö rehellisyyttä järkevämpää ole ajaa omaa etua vaikka se vaatisi jopa asioiden kaunistelua tai valehtelua? Mitä varten olen aito ja rehellinen jos niillä ei oikeastaan ole väliä? Tai ne estävät menestymästä?
ap
Ja täten päästään yleisen moraalin rappeutumiseen, jokaisella tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja täten päästään yleisen moraalin rappeutumiseen, jokaisella tasolla.
Päästään kyllä. Aloin laittaa ceeveetäkin uuteen uskoon sillä silmällä, että missä kohden voisi totuutta vähän venyttää. Aloin työpaikkojakin katsella sillä silmällä, että tarvinneeko puoliakaan noista asioista osata. Hakemuksiakin voi kirjoittaa tekoälyavusteisesti jos sattuu laiskottamaan. Mitä väliä. Tätä haluttiin.
ap
Mitä helvettiä se pershedelmä hoidossa makaa kun samaan aikaa mutsi makaa himassa?
Iranin sodan myötä toive paremmasta siirtyy ensi vuoteeen vaikka sota saataisiin loppumaan tänään. Ei tämä Suomen ongelma pelkästään ole.
Otsikossa on ala-arvoista kieltä.
Väärin: "Töissä "luvattiin" keväälle ja kesälle reilusti töitä".
Oikein: "Töissä "luvattiin" kevääksi ja kesäksi reilusti töitä".
Ap, miksi lallatat tuota ulkopaikallissijaa?
Pertsa
Ai, täällä on tällaisia trulleja paikalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Iranin sodan myötä toive paremmasta siirtyy ensi vuoteeen vaikka sota saataisiin loppumaan tänään. Ei tämä Suomen ongelma pelkästään ole.
Viime vuosina on kyllä ollut kaikenlaisia hankaloittavia tekijöitä mitä talouteen tulee. Tosin niitä ei olisi tarvinnut väkisin luoda lisää tämän hallituksen aikana vaikka monista muutoksista olenkin samaa mieltä. Kohtuus silti kaikessa.
ap
Hän varmaan tarkoittaa sitä, että lain edessä myös suullinen sopimus on juridisesti pätevä, jos pystyt näyttämään sen todeksi. Eli jos on suullisesti sovittu se työpaikka ja siitä työstä, niin se sitoo työnantajaa. Sivusta.