Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Töissä "luvattiin" keväälle ja kesälle reilusti töitä

Vierailija
15.04.2026 |

Olen työsuhteessa erikseen töihin kutsuttavana isolla varastolla. Tammi-helmi-maaliskuu oli tosi hiljaista ja se oli tiedossakin jo, mutta on stressannut siitä, koska rekry "lupaili" jo, että keväästä alkaa vilkastua. 

Koska olen pienen lapsen äiti ja syy ylipäänsä tähän työsuhteeseen on jousto, en huolestunut tästä. Kuitenkin kun ei kuulunut töistä mitään pitkään aikaan soitin nyt ja kysyin tilannetta.

Kuulemma iso asiakas on lähdössä heiltä eikä ole tietoa jatketaanko kaikkien sopimuksia. Tietyllä ydinporukalla tehdään jo pitkälti ne työt joita minullekin "lupailtiin". Eli kaikkea tällaista on taustalla eikä minulle kerrottu mitään.

En pitänyt koko työtä hirveän korkealla arvossa alunperinkään, mutta en ymmärrä miksi pitää lupailla turhia. Siis jos piti olla työtä kahdesta viiteen vuoroa viikossa ja todellisuus on, että kuukausiin ei ole välillä MITÄÄN niin miksei voida vain suoraan sanoa, että keväällä saattaa piristyä muttei siitä ole takeita?

Tämä ei ole todellakaan ensimmäinen työpaikkani eikä ensimmäinen rekryfirma, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun luodaan näin törkeästi turhaa toivoa. 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimukseni on siis katkolla toukokuussa. Tähän asti olen voinut hakea töitä sillä taustalla, että olen töissä, mutta jos työ ei jatku olen kesäkuussa virallisesti työtön ja se on ihan hirveää työnhaun kannalta. Jos joku miettii miksi mamma täällä on laiska eikä ole hakenut parempia hommia niin ollaan lapsen kanssa kotona sairaana pitkälti tämä alkuvuosi. Kierre alkoi lapsen mentyä päiväkotiin. 

ap

Vierailija
2/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tässä on 1,5 kk aikaa löytää joko toinen vastaava pitempi nollasoppari jonka turvin jatkaa työnhakua tai sitten vakituisempi työ. Kokopäivätöiden löytäminen on vaikeaa vaikka olisi osaamista.

ap

Vierailija
4/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä 🙂

Samoissa hommissa on iäkkäämpiäkin. Minulla painaa varmaan enemmän se etten voi pienen lapsen äitinä joustaa mihin tahansa vuoroon asti. 

ap

Vierailija
5/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnjohdon valehtelu on niin arkea että olen alkanut miettimään mitä voisi itse alkaa valehtelemaan vastapainoksi. Olen liian kiltti.

Vierailija
6/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ihmettelen missä ovat nyt ne "MENE TÖIHIN"-huutelijat.

ap

Vierailija
7/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä 🙂

Samoissa hommissa on iäkkäämpiäkin. Minulla painaa varmaan enemmän se etten voi pienen lapsen äitinä joustaa mihin tahansa vuoroon asti. 

ap

Tallensitko puhelun?

Vierailija
8/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan noissa hommissa se menee nimenomaan tuolla tavalla. Mistään ei ole mitään varmuutta. Itsellenikin on luvattu töitä ja luvattu ilmoitella asioista, ja sitten kun aikani ihmeteltyäni itse otan yhteyttä, niin mitään töitä ei olekaan, tai ne on peruuntuneet. Ei vaivauduta edes ilmoittamaan. 

Tuohan se koko pointti hommassa on: työnantajan ei tarvitse lainkaan sitoutua työntekijään eikä maksaa palkkaa, jos tilanne äkillisesti muuttuu. Ei nollasopimuksia ja vuokratöitä ole keksitty työntekijän eduksi, vaan ne on keino kiertää työlainsäädäntöä. 

Vierailija
9/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei tartte mainostaa äitiyttä työtä hakiessa 

Aseta työnhaun rima korkeammalle 

Ne jotka satasella haluaa työn saa sen 

Into näkyy 

Vierailija
10/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään sanota et keväällä vilkastuu, mut ei siitä ole takeita. Joten tsemppiä työnhakuun!

Vierailija
11/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnjohdon valehtelu on niin arkea että olen alkanut miettimään mitä voisi itse alkaa valehtelemaan vastapainoksi. Olen liian kiltti.

Kieltämättä tulee sellainen olo, että en sovi enää nykyiseen Suomeen. Täytyy myöntää, että ropisee omakin moraali tässä vaikka olen työelämässä ollut aiemmin rehellinen. Näemmä saa valehdella silmät ja suu täyteen kun tarve tulee. Mitä väliä? Jos sillä saa töitä niin hyvähän se vain on ja varmaan seuraavana odottaa ylennys jos opettelee keksimään oikein hyviä tarinoita. Joo, liian kiltti täälläkin. 

ap

Vierailija
12/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei niitä ole kuin yksi. Hän on työttömiähaukkuvatrolli. Todennäköisesti myös sannamarinjankkaaja sekä DI hullu samassa paketissa.

Vierailija
13/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä tulee sellainen olo, että en sovi enää nykyiseen Suomeen. Täytyy myöntää, että ropisee omakin moraali tässä vaikka olen työelämässä ollut aiemmin rehellinen. Näemmä saa valehdella silmät ja suu täyteen kun tarve tulee. Mitä väliä? Jos sillä saa töitä niin hyvähän se vain on ja varmaan seuraavana odottaa ylennys jos opettelee keksimään oikein hyviä tarinoita. Joo, liian kiltti täälläkin. 

ap

Huoh. Tallennatko noi puhelut?

Vierailija
14/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ihan totta. Se että tulee tuolla lailla kohdelluksi tuhoaa kunnioituksen ja motivaation työnantajaa kohtaan. 

Vierailija
15/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Heillä on jäänyt 💊💊ottamatta = mielenvikaisia

Vierailija
16/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan noissa hommissa se menee nimenomaan tuolla tavalla. Mistään ei ole mitään varmuutta. Itsellenikin on luvattu töitä ja luvattu ilmoitella asioista, ja sitten kun aikani ihmeteltyäni itse otan yhteyttä, niin mitään töitä ei olekaan, tai ne on peruuntuneet. Ei vaivauduta edes ilmoittamaan. 

Tuohan se koko pointti hommassa on: työnantajan ei tarvitse lainkaan sitoutua työntekijään eikä maksaa palkkaa, jos tilanne äkillisesti muuttuu. Ei nollasopimuksia ja vuokratöitä ole keksitty työntekijän eduksi, vaan ne on keino kiertää työlainsäädäntöä. 

En tiennyt näistä sen tarkemmin. Otin tämän kun vaihtoehto oli toinen työ jossa oli huonompi tuntipalkka, mutta takuutunnit. Se olisi ollut parempi vaihtoehto jälkikäteen tarkastellen. Tosin sekin olisi ollut määräaikainen. 

ap

Vierailija
17/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei niitä ole kuin yksi. Hän on työttömiähaukkuvatrolli. Todennäköisesti myös sannamarinjankkaaja sekä DI hullu samassa paketissa.

On mahdollisesti myös kerrostaloissa asuvista "ylekkäin, alekkain ja sivuttain betonikopeissa asuvat säälittää" -jankkaaja. Ironisesti myös Riikka Purra on eduskunnassa solvannut kerrostaloissa asuvia, ovat kuulemma sosialisteja. 

Vierailija
18/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Huoh. Tallennatko noi puhelut?

Mitä varten? :D

ap

Vierailija
19/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ja kuppikoko

Vierailija
20/35 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt todella nopeasti ymmärtää ja hyväksyä ne realiteetit että keskiverto yritykselle työntekijät ovat vain välttämätön paha ja kuluerä, työntekijöille ei koskaan kerrota kaikkea ja se mitä kerrotaan perustuu usein jo lähtökohtaisesti epävarmaan tietoon ja/tai olettamuksiin.  Mitä useampi johtaja tai manageri/esimies kertoo tarinaa eteenpäin, sitä enemmän se vääristyy ja sitä suurempi on täydellisen kusetuksen riski. Ja tällaisena aikana voi tulla isoja yllätyksiä vaikka olisi luvattukin rehellisesti, isojakin firmoja menee konkurssiin ja velkajärjestelyihin tänä päivänä, kaikki voi muuttua yhdessä yössä ja kerrannaisvaikutukset heijastuvat todella moneen ihmiseen saman tien.