Järjestelmän pitää olla reilu myös niille, jotka aamulla heräävät pienipalkkaiseen työhön, kun naapuri jää nukkumaan
Oppositio piti tätä ylimielisenä lauseena, pidätkö sinä? Minusta se on erittäin ok ja reilu.
Kommentit (145)
Jos nukkumista ihannoit, et tarvitse mitään.
Mene nukkumaan, äläkä nouse.
Vierailija kirjoitti:
Minkä järjestelmän, sos.turvan? Onko todella niin, että tyättömille ollaan niin kateellisia että rankaistaan kyykytyksellä ja toimeentulon epäämisellä? Jos järjestelmä olisi reilu, niiin palkkatyötä pitäisi olla kaikille - ja sellaisella palkalla, jolla elää.
Perskokkareiden suusta sana "reilu" saa ihan uusia ulottuvuuksia.
Olen samaa mieltä kanssasi.
Sosiaalijärjestelmän tulisi olla vastikkeellinen, eli valtio takaisi jokaiselle työpaikan jossa työskentelyn vastineeksi ihminen saisi inhimillisen palkan, eli nykyisen työttömyysrahan/ TT tuen yms (tai millä nimellä ne sossun tuet nyt ikinä meneekään).
Työtä kaikille, rahaa kaikille.
Se olisi reilua kaikille.
T. Persu, muttei vähääkään kokkare
Vierailija kirjoitti:
Törkeästi sanottu. Vihjaa, että joku jää vapaaehtoisesti nukkumaan eli tietenkin laiska työtön. No mitä muuta voi odottaa kokoomuslaiselta.
Kyllähän tällaisia ihmisiä on. Ei voi sanoa, että jokainen työtön, mutta enemmän kuin vain kourallinen. Ihan tällä paltsallakin oikein kerskaillaan, kuka saa eniten rahaa sohvalla piereskelemällä.
Missä maailmankaikkeudessa te elätte, jos ette ole tällaiseen ilmiöön törmänneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmän pitää olla reilu myös niille, jotka aamulla heräävät pienipalkkaiseen työhön, kun naapuri menee isopalkkaiseen työhön.
Ammatinvalintakysymys.
Oppositio pitää tätä ylimielisenä kommenttina, pidätkö sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä järjestelmän, sos.turvan? Onko todella niin, että tyättömille ollaan niin kateellisia että rankaistaan kyykytyksellä ja toimeentulon epäämisellä? Jos järjestelmä olisi reilu, niiin palkkatyötä pitäisi olla kaikille - ja sellaisella palkalla, jolla elää.
Sosiaalijärjestelmän tulisi olla vastikkeellinen, eli valtio takaisi jokaiselle työpaikan jossa työskentelyn vastineeksi ihminen saisi inhimillisen palkan, eli nykyisen työttömyysrahan/ TT tuen yms (tai millä nimellä ne sossun tuet nyt ikinä meneekään).
Inhimillinen palkka on todellakin isompi kuin työttömyysraha tai toimeentulotuki. Työstä pitää maksaa oikea palkka, ei tuki.
Ei kokoomus ole edes keskituloisten puolella. Tuhansilla ja tuhansilla keskituloisilla on puoliso työttömänä, josta langennut elatusvelvollisuus, eli valtio ei katso työtöntä ko. tapauksessa edes minimitoimeentulon arvoiseksi (sis.asumis-, ja muut kulut, jolloin käteen kuulemma pitäisi jäädä joku 500- euroa pakollisten kulujen jälkeen, mutta sen sijaan saa työmarkkinatuen ainoastaan (595e). Samaan aikaan puolisoa verotetaan jyrkimmän veroprogression mukaan, joka aiheuttaa sen, että tulot jää taloudessa hyvin matalapalkkatasolle, josta jälkimmäiset saa erilaisia tukia kompensaatioksi. Ilmeisesti kokoomus kommunistisen vasemman laidan tavoin käyttää tätä työkaluna perheiden rikkomiseen. Joten ne, jotka maksaa eniten, tiputetaan köyhyyskuiluun askel askeleelta.
Vierailija kirjoitti:
"Orpon mukaan työllisyys on pysynyt hyvällä tasolla tämän kaiken keskellä, mutta työttömyys on kasvanut. Orpo korosti, että työvoiman määrä on kasvanut.
- Ihmiset ovat ilmoittautuneet työvoimaan, koska sen pitää olla kannattavampaa kuin sosiaaliturvalla eläminen, Orpo sanoi."
Ihmiset ovat ilmoittautuneet työttömiksi työnhakijoiksi, koska se on kannattavampaa kuin sosiaaliturvalla eläminen? Tämän hallituksen aikana maahan on muuttanut työvoimaa 180000 henkilön edestä.
Mun mielestä tukiviidakosta pitäisi tehdä simppeli.
Jaottelu joko-tai- tyyliin:
työelämässä / työelämän ulkopuolella olevat.
Eli työttömät, eläkeläiset, sairaseläkeläiset, ym poissaolijat omaan lokeroon ja työssäkäyvät omaan.
Loppuisi tämä tilastoilla kikkailu, missä työtön kun pistetään jonnekin kirjekurssille niin hän ei yllättäen enää näykään työttömyys tilastossa vaan on siivottu sieltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ne työttömät työhakijat, jotka ei ole työkykyisiä? Kyse ei todellakaan ole mistään pienestä joukosta.
Kokoomuslainen ihmiskuva on kyllä erikoinen. Itselläni toistaiseksi töitä, mutta työpaikalla jatkuvat Yt:t ja kaikilla huoli ja pelko töiden jatkumisesta. Työttömyys olisi valtava kriisi. Tämä sama myös muilla tutuillani. En tiedä missä piireissä kokoomuslaiset oikein pyörii, jos heidän tuttavaansa onnellisesti makoilemaan työttöminä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kokoomus ole edes keskituloisten puolella. Tuhansilla ja tuhansilla keskituloisilla on puoliso työttömänä, josta langennut elatusvelvollisuus, eli valtio ei katso työtöntä ko. tapauksessa edes minimitoimeentulon arvoiseksi (sis.asumis-, ja muut kulut, jolloin käteen kuulemma pitäisi jäädä joku 500- euroa pakollisten kulujen jälkeen, mutta sen sijaan saa työmarkkinatuen ainoastaan (595e). Samaan aikaan puolisoa verotetaan jyrkimmän veroprogression mukaan, joka aiheuttaa sen, että tulot jää taloudessa hyvin matalapalkkatasolle, josta jälkimmäiset saa erilaisia tukia kompensaatioksi. Ilmeisesti kokoomus kommunistisen vasemman laidan tavoin käyttää tätä työkaluna perheiden rikkomiseen. Joten ne, jotka maksaa eniten, tiputetaan köyhyyskuiluun askel askeleelta.
Huonosti menee, jos toinen on keskituloinen (noin. 3500€/kk brutto) ja toinen saa 600€, eli pitkälti yli neljä tonnia kuussa ja silti pitää vinkua että tukia lisää.
Tuota summaa ei kaksi matalapalkkaista tienaa edes yhdessä.
Eli jos siivooja lähtee töihin kuudelta ja naapurin juristi seitsemältä, yhteiskunnan täytyy maksaa siivoojalle hänen palkkansa ja juristin palkan välinen erotus? Hieno idea!
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä ylimielistä oikeisto paskaa.
Jos työttömiä on lähes 400 000 ja avoimia työpaikkoja joku 28 000, niin minne menet töihin?
Edelleen te oikeistolaiset pidätte työttömiä laiskoina. Ihan tahallanne halveksitte.
Onneksi suomalaiset nyt näkevät teidän oikean luonteen.
Vaikka niitä työpaikkoja olis miljoona, niin 75% vassareista ei töihin menisi ellei se ole tyyliin heti 4000e kuussa käteen ja mieluiten etätyötä 100%. Ja ei saa olla aamuherätyksiä eli työt alkaa silloin, kun itse herää haluamaan aikaan
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslainen ihmiskuva on kyllä erikoinen. Itselläni toistaiseksi töitä, mutta työpaikalla jatkuvat Yt:t ja kaikilla huoli ja pelko töiden jatkumisesta. Työttömyys olisi valtava kriisi. Tämä sama myös muilla tutuillani. En tiedä missä piireissä kokoomuslaiset oikein pyörii, jos heidän tuttavaansa onnellisesti makoilemaan työttöminä?
Työttömyyteen ja vähätuloisuuteen liittyy paljon myös stressiä, joka aika monelle aiheuttaa unettomuutta ja unihäiriöitä, joten tämä kuva makeita unia pitkään vetävästä työttömästä ei taida vastata monen todellisuutta edes siltä osin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ollut aikaa miettiä mitä työttömät tekee tai minkä verran ne saa tukia kun kävin töissä. Piti keskittyä työntekoon. Ja vapaa-aika ei myöskään kulunut pohtiessa heidän juttujaan
No sama juttu. Olen miettinyt, että minkälainen ihminen tuhlaa energiaansa halveksimalla työttömiä, jos on itse töissä? En osaa samaistua siihen yhtään. Ehkä sitten sellanen jolla menee sisäisesti huonosti ja on jotenkin katkera elämälle. Joo ei se työnteko aina herkkua ole, mutta pienipalkkasenakin mulla oli kohtuullisesti rahaa, oli tekemistä, oli työkavereita. Todellakin olisin jatkanut mielummin töissä kuin joutunut työttömäksi. (Ja mulla on aina ollut empatiaa huono-osaisia kohtaan, en muuttuisi kusipääksi vaikka voittasin miljoonan lotossa.)
Erittäin ok, jos työttömiä koskeva loppu olisi jätetty pois. En minä ainakaan ole kateellinen työttömille, kun aamulla on raskasta lähteä töihin vaan enemmän ärsyttää epäoikeudenmukaisuus palkoissa ja se, etten voi tällä hetkellä siirtyä vähemmän vaativaan työhön taloudellisista syistä. Palkat ovat liian pieniä Suomessa hyvin monella ja niin ovat tuetkin. Tärkeintä olisi saada kaikki palkat sille tasolle, että töissä kannattaa käydä ja luoda uusia työpaikkoja niin ettei tarvitse jäädä kotiin kituuttamaan ja miettimään mistä rahat riittävät ruokaan. Ja kyllä, osaisin itse elää kuukauden hyvin vähällä, jos tarve vaatisi, mutta jos aina pitäisi laskea senttejä, en kokisi elämää enää elämisen arvoiseksi. Tsemppiä kaikille työttömille ja muistakaa, että kaikki eivät ajattele kuten av-öyhöttäjät vaan ymmärtävät, että kuka vaan voi esimerkiksi sairastustua vakavasti sen lisäksi, että työpaikka voi mennä alta vähennysten myötä eikä uutta niin vaan välttämättä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos siivooja lähtee töihin kuudelta ja naapurin juristi seitsemältä, yhteiskunnan täytyy maksaa siivoojalle hänen palkkansa ja juristin palkan välinen erotus? Hieno idea!
Kyllä. Ja avainasemassa on nimenomaan aikaisin herääminen. Iltavuorolaiset eivät ansaitse lisätuloja, kun mokomat nukkuvat puolille päivin.
Vierailija kirjoitti:
Heillä kai on ollut niin hyvä palkka, että säästöön on jäänyt reilusti puskurirahaa.
Minä jään aamulla nukkumaan koska tulen töistä noin klo 4 aikaan aamulla ja menen nukkumaan.
Yötyöt nääs.
Minä en mene enää alle 2000 palkalla töihin. Olen kieltäytynyt ainakin kymmenestä työpaikasta jossa palkka 1000-1300 euroa. Tein pitkään töitä alle 1500 palkalla enkä saanut kiitosta enkä arvostusta. Ne sai parempaa palkkaa jotka oli koko aika sairaslomalla ja niitä paapottiin ja ylennettiin. Päätin etten mene sitten enää töihin.
L O I S E T T Ö I H I N