Tavarapaljous osa 2
Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?
Kommentit (854)
Tänään tuli tuttu ostaja hakemaan pihasta 2 kalustetta, jotka myin. En itse ollut edes paikalla ja sain maksun mobilepaylla. Oli helppo ja sujuva kauppa.
Postiin vein yhden Vinted paketin ja eilen lähti 1 Tori-paketti eteenpäin. Olen tyytyväinen myyntisaldoon.
Nyt ajattelin ottaa pienen tauon. Jos jotain vanhoista myynti-ilmoituksista menee niin hyvä, mutta myytäviä en jaksa nyt kaivella.
Seuraavaksi voisi ehkä käydä taas omat vaatteet läpi, mutta se saa toistaiseksi odottaa uutta inspiraatiota.
Huomiselle on luvattu vesisadetta, joten harmi kyllä jää peräkonttikirppis väliin. Edellisestä on pian viikko ja olen viikon aikana onneksi myynyt ison osan vintedissä ja torissa. Oon myynyt mm. yhdet kengät, koruja, laukun, vaatteita, aterimia ja leluja, noin kestokassillisen tavaraa. Tavaraa on meillä silti vielä niin paljon, ettei tuo näy missään, muutoin kuin että kirppiskuormasta puuttuu yksi kassi.
Vinkkinä kaikille, että nyt omilleen/opiskelemaan muuttavata nuoret etsivät nyt edullisesti kodin tarvikkeita, joten niitä kannattaa nyt laittaa myyntiin.
Kävin eilen alennusmyynneissä ja löysin itselleni täydellisen farkkuhameen -50% ja ihanan, vähän juhlavamman paidan -30%. Olivat merkkiliikkeestä, josta en normaalilla hinnalla raaskisi ostaa mitään.
Huomasin, että liikkeessä oli todella paljon aletuotteita. Ihmiset eivät kuluta. Itsekin ostan pääsääntöisesti käytettynä, mutta välillä uutenakin jos hinta ja laatu kohtaavat.
Kirpparilta löysin laadukkaan ja kauniin topin, joka tulee alustopiksi kelien viiletessä.
Vintedistä taas kotimaisen pellavamekon, joka on klassinen ja ajaton.
Pitää tasapuolisuuden nimissä listata Vintediin pari vaatetta myyntiin. Kirppistapahtumiin en aio tänä vuonna osallistua, koska Torissa & Vintedissä käynyt hyvin kauppa.
Nyt en aio pitkään aikaan ostaa uusia vaatteita. Kirpparilta voin ostaa, mutta harkiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulossa pienet pippalot ja nyt on vaatepaniikki! Tuntuu ettei ole kivaa asua sinne. Elämäntyyliin kuuluu sellaiset urheilulliset, rennot vaatteet ja niitä on yleinen kyllin. Juhlavammat asuni ovat talvisia eikä kesäisiä ole. En oikein haluaisi ostaa uusiakaan ja kirpparilta on tosi vaikeaa löytää esim sopivia housuja. Vinkkejä pikkujuhlavaan pukeutumiseen? Kukkamekot eivät ole tyyliäni.
Millaisia talvisemmat juhlavaatteesi ovat? Voisiko niistä saada esim siistit housut tai hameen, ja jahdata kirpparilta kesäisemmän yläosan? Tai jos on mekko niin asusteilla muuttaa kesäisemmäksi.
Jos ostat uuden (käytetyn), niin riittääkö juhlaan esim pellavainen paitamekko, se saattaisi sopia vähän rennompaa/urheilullisempaa tyyliä suosivalle, ja on kuitenkin mahdollinen ostaa sovittamatta, jos ottaa väljemmän mallin. Nettikirppikseltä ehkä löytyy helpoiten. Ja sitten vaan asusteilla (korut, huivit, vyöt, kengät...) sopivaksi stailaaminen. Tai joku selvästi juhlava, esim silkkitoppi ihan vaan siistien farkkujen kanssa.
Farkut eivät ole juhla-asu. Missään juhlissa.
1600-luvun ihmisen mielestä sinun juhlavaatteesi eivät kelpaisi mihinkään juhlaan.
Ts. muoti muuttuu.
Muoti voi muuttua, farkut on silti farkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulossa pienet pippalot ja nyt on vaatepaniikki! Tuntuu ettei ole kivaa asua sinne. Elämäntyyliin kuuluu sellaiset urheilulliset, rennot vaatteet ja niitä on yleinen kyllin. Juhlavammat asuni ovat talvisia eikä kesäisiä ole. En oikein haluaisi ostaa uusiakaan ja kirpparilta on tosi vaikeaa löytää esim sopivia housuja. Vinkkejä pikkujuhlavaan pukeutumiseen? Kukkamekot eivät ole tyyliäni.
Millaisia talvisemmat juhlavaatteesi ovat? Voisiko niistä saada esim siistit housut tai hameen, ja jahdata kirpparilta kesäisemmän yläosan? Tai jos on mekko niin asusteilla muuttaa kesäisemmäksi.
Jos ostat uuden (käytetyn), niin riittääkö juhlaan esim pellavainen paitamekko, se saattaisi sopia vähän rennompaa/urheilullisempaa tyyliä suosivalle, ja on kuitenkin mahdollinen ostaa sovittamatta, jos ottaa väljemmän mallin. Nettikirppikseltä ehkä löytyy helpoiten. Ja sitten vaan asusteilla (korut, huivit, vyöt, kengät...) sopivaksi stailaaminen. Tai joku selvästi juhlava, esim silkkitoppi ihan vaan siistien farkkujen kanssa.
Olipa taas aggressiivinen ja hyödytön vastaus. Joku pyytää vinkkejä pikkujuhlavaan pukeutumiseen ja saa ystävällisest vastaukseksi muutaman ehdotuksen. Sitten teilaat ehdotuksen ilmoittamalla mielipiteesi kategorisena totuutena, etkä ehdota muuta. Hienoa keskustelua...
No olihan tuo ehdotus: ei farkkuja. Kun joku niitä väläytteli juhlapukeutumiseen.
Heitän tavaroita ja lasken montako tuli viskattua, jos vaikka roskiksessa päivän aikana 5 tarpeetonta asiaa olen tyytyväinen
Karsinta jatkuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika iso ero siinä, onko kyseessä häät, joihin formaali pukukoodi vai rennot synttärit baarissa. Tässä ei nyt käynyt ilmi mitä alkuperäinen tarkoitti pienillä pippaloilla ja pikkujuhlavalla pukeutumisella, mutta eiköhän hän osaa valita tilanteen mukaan itse vaatteensa, vaikka toivoi ideoita. Sekä yli- että alipukeutuminen ovat etikettivirheitä, mutta toisten tyrmääminen on vakavampi sellainen.
Farkut tyrmätty, ei henkilö.
Tyttären kanssa käytiin hänen huoneensa lävitse, jokainen tavara, hylly ja laatikko. Kahtena päivänä kolme tuntia. Ollaan tehty tämä joka vuosi, mutta nyt oli eka vuosi kun en osallistunut muuta kuin siirtämällä kirppikselle ja roskiin meneviä kasseja huoneesta pois ja nostamalla korkeammalla olevia tavaroita.
Olen valtavan ylpeä siitä miten hän käsitteli tavaroihin liittyviä tunteita. "Tämän kirjan sain papalta, mutta tämä on papan mieleinen kirja, ei minun, laitan sen kirppikselle" "Tästä lelusta tulee joku toinen lapsi onnelliseksi, minä en tällä enää leiki" "Kaikki nämä My Little Ponyt mahtuvat tähän yhteen laatikkoon ja laitan sen tälle hyllylle, josta näin ne"
Yhden pehmolelun (hänen ensimmäisen itse koulussa askartelemansa) ja yhden kirjan (runokirja, jota luimme paljon kun hän oli taapero) säilytän hänen puolestaan ja siirsin ne hänen muistolaatikkoonsa. Hän oli niistä itse valmis luopumaan, minä en, joten vastuu säilyttämisestä siirtyi minulle.
Tavaroita lähti kaksi kassillista roskiin (rikkinäisiä leluja, askartelutuotoksia jne.) ja kolme kassillista kirppikselle.
Neljä omaa vaatetta lisätty myyntiin Vintediin.
Yksi "vanha" ilmoitus meni kaupaksi aamulla.
Yksi myynti ja yksi lahjoitus Torissa. Kyllä siellä siis pöhinää on 🙂
Ostin eilen pari uutta huonekalua. Piti luopua vanhoista mutta sitten iski katumus ja haikeus. En hennokaan luopua ! Vein romppeet varastoon jäähylle. Jospa sitten auttaisi luopumiseen kun ovat siellä tiellä ja ärryn kun pitää siirrellä. Toinen esine on IKEA jalkalamppu jota usein Torissa myydään max 20. Järki sanoo että vastaava löytyisi helposti jos tulisi ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi myynti ja yksi lahjoitus Torissa. Kyllä siellä siis pöhinää on 🙂
Ostin eilen pari uutta huonekalua. Piti luopua vanhoista mutta sitten iski katumus ja haikeus. En hennokaan luopua ! Vein romppeet varastoon jäähylle. Jospa sitten auttaisi luopumiseen kun ovat siellä tiellä ja ärryn kun pitää siirrellä. Toinen esine on IKEA jalkalamppu jota usein Torissa myydään max 20. Järki sanoo että vastaava löytyisi helposti jos tulisi ikävä.
Minulla on kyllä tosi hiljaista torissa. Huutonet kuollut kokonaan. Vintedissä menee 1-3 tavaraa viikossa, mutta hyvä että edes ne.
Vierailija kirjoitti:
Uusin juuri muutaman tori-ilmoituksen. Järkytyksekseni huomasin että ovat muuttaneet niin että ilmoitus on voimassa nykyisin 365 päivää. Ennen sen joutui uusimaan 60 päivän välein ja samalla ilmoitus nousi ylös eli näkyvyys parani. Kyllä ärsyttää! Ja juuri kun olin ehtinyt kehua että nykyisin toimii paremmin. :(
Minustakin tämä uudistus on TOSI HUONO, RAHASTUSTA. Ilmoitukset hukkuvat Toriin.
Ilmoitusten uusiminen 60 päivän välein ei ollut mitenkään "työlästä". Tori perustelee muutosta, että se helpottaa myyjien työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusin juuri muutaman tori-ilmoituksen. Järkytyksekseni huomasin että ovat muuttaneet niin että ilmoitus on voimassa nykyisin 365 päivää. Ennen sen joutui uusimaan 60 päivän välein ja samalla ilmoitus nousi ylös eli näkyvyys parani. Kyllä ärsyttää! Ja juuri kun olin ehtinyt kehua että nykyisin toimii paremmin. :(
Minustakin tämä uudistus on TOSI HUONO, RAHASTUSTA. Ilmoitukset hukkuvat Toriin.
Ilmoitusten uusiminen 60 päivän välein ei ollut mitenkään "työlästä". Tori perustelee muutosta, että se helpottaa myyjien työtä.
Laitoin sinne palautetta chatillä. Laittakaa tekin jotka olette samaa mieltä.
Tori taas esti ilmoituksen jossa olisin myynyt yhden astian. Ei kuulemma saa kopioita myydä mutta oudosti kaupat saa sillä kaupasta olen sen ostanut. Ja kun toria selasin löysin useita samanlaisia ilmoituksia. Ei ole säännöt kaikille samat. Missä tuon sitten voi myydä? Kaupassa?
Olen typerä.
Mulla on kaapissa 7 Marimekon astiaa joita en käytä koskaan. Tarratkin kiinni vielä. Kulhoja 5 (3 erilaista kuosia) ja lautasia kaksi. Joka viikko nostan ne kaapista että laitanpa myyntiin. Nostan ne keittiöön esille "mietittäväksi" ja sitten hetken kuluttua totean "eijeijeijei.." eihän niistä voi luopua ! Ovat niin kivan näköisiä. Ja sitten..nostan kaappiin takaisin. Siis voiko olla hölmömpää ? Olen siis käyttänyt astioihin joita en käytä varmaan 150 euroa.
Mutta kun ovat kaapissa kauniit🙈
Apuja tähän tarvitsen !!!
Vierailija kirjoitti:
Olen typerä.
Mulla on kaapissa 7 Marimekon astiaa joita en käytä koskaan. Tarratkin kiinni vielä. Kulhoja 5 (3 erilaista kuosia) ja lautasia kaksi. Joka viikko nostan ne kaapista että laitanpa myyntiin. Nostan ne keittiöön esille "mietittäväksi" ja sitten hetken kuluttua totean "eijeijeijei.." eihän niistä voi luopua ! Ovat niin kivan näköisiä. Ja sitten..nostan kaappiin takaisin. Siis voiko olla hölmömpää ? Olen siis käyttänyt astioihin joita en käytä varmaan 150 euroa.
Mulla on täsmälleen sama ongelma. Mutta olen huomannut että kun ilmoituksen saa tehtyä ja julkaistua, ei ole ongelma myydä pois. Eli kynnys pitää ylittää jotenkin. Joudun aina vähän miettimään ja makustelemaan sitä myymistä. Otan usein esille ja yritän puhua itselleni järkeä, joskus auttaa sekin kun miettii korvaavan tuotteen niiden tilalle.
Mulla on kaapissa 10 hengen kahviastiasto, sinikukkainen, ja minä en edes sinisiä astioita koskaan käytä mutta tuota sarjaa olen kerännyt vuosia, on retroa, muistoja omasta kodista 70-luvulta. Kypsyttelen ja mietin myymistä viikoittain mutta vielä ei ole se hetki että olisin kuvannut ja laittanut myyntiin. Löytyy toinenkin astiasto, mieluisempi jota sitäkään en käytä edes joka vuosi. Minä rakastun tavaroihin. Yritän opettaa itselleni että kaikkea ihanaa ja kaunista ei tarvitse omistaa itse. Niinpä olen kerännyt kuvia tuosta astiastosta. Jonain päivänä se onnistuu, luopuminen. Tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Olen typerä.
Mulla on tätä samaa. Jotkut esineet on vaan niin kauniita ja perustelen mielessäni, miten ihania kattauksia saisin jne, mutta silti vain pidän niitä kaapissa piilossa. Eilenkin päätin sadatta kertaa, että nyt lähtee mun margaritalasit, jotka ostin parikymppisenä ja sillon käytinkin drinksuihin. Mutta nyt viimeisen 10v aikana en muista käyttäneeni kertaakaan. Otin kaapista, pesin pölyt ja jätin kuivumaan. Sitten ihailin ja mietin, että näihin voisi jouluna tehdä jonkun näyttävän jälkkärin tai tarjoilla juhlissa jotain marmeladeja. Laitoin kaappiin. Nyt mietin, että mitähän juhlia muka on tulossa tai mitä näyttävää jälkkäriä me jouluisin syödään?
Voisiko niitä kauniita astioita käyttää, joista ei raaski luopua? Usein tulee turhaan säästettyä ns. parempia tavaroita tai vaatteita kuvitteellisiin tilanteisiin, joita sitten kuitenkin harvemmin tulee. Toki se harmittaa hetken, jos jokin kaunis astia vaikka käytössä rikkoutuu, mutta harvoin sitä enää seuraavalla viikolla muistaa. Minä olen ajatellut, että tavarat on tehty käytettäväksi ja että vaikkapa kaunis jälkiruokakippo "on onnellinen", kun sitä käytetään.
Eri asia on sitten se, jos jokin kaunis tavara on hirveän epäkäytännöllinen. Siinä kohtaa voisi ehkä pohtia, että täyttääkö tavara/vaate tehtävänsä olemalla kaunis objekti, jota voi aika ajoin ihailla. Itse olen melko minimalistinen, mutta mielestäni ei ole mitään pahaa siinä, jos säilyttää esineitä pelkästään niiden kauneuden takia. Onhan niillä silloinkin tarkoitus, ilahduttaa omistajaansa kauneudellaan.
Näitä on hyvä pohtia, ei ole mitään oikeaa tai väärää tapaa olla tai tavaramäärää, johon pyrkiminen olisi päämäärä.
Oon nyt vajaan 2 viikkoa kokeillut Vintediä. Sain kunnon alkuhuuman tunteen, kun pitkään torissa myynnissä olleet tuotteet sai Vintedissä paljon katselukertoja ja sydämiä ja kauppaakin syntyi. Nyt vain huomaan, että sekin huuma hiipui ja vaikka itse kiirehdin paketit nopeasti postiin, niin osa lojuu edelleen noutamattomana. Ärsyttää, kun nämä ostajat vielä tinkasivat ja sit ei viitsi pakettia edes noutaa, että saisin rahat. Jotenkin vaikuttaa nyt negatiivisesti yleisfiilikseen vintedistä. En tiedä miten saisin torissa kaupankäyntiä elvytettyä. Tykkään torista tosi paljon. Toki olen sielläkin kaksi kauppaa viikon aikana tehnyt ja yksi annetaan-osaston nouto eilen. Mutta yhdessä vaiheessa tein lähes joka päivä kauppaa niin sitä on ikävä.
Oletteko koskaan miettineet, miten suuren osan tietyn ryhmän tavaroista (vaikkapa vaatteista tai kirjoista) myisitte, jos joku tulisi hakemaan kotoa ja maksaisi esimerkiksi 2 euroa kappaleelta? Meiltä kyllä lähtisi aika monta pussia, vaatteistani luopuisin varmaan puolista.